Visa fullständig version : Det här med tuggummi
iingenalls
2008-07-23, 16:52
Vill börja med att påpeka att jag kommit tillrätta med mina matproblem rätt bra, så kommentarer om det är ganska överflödigt ;)
Jag är en riktig storkonsument av tuggummi. Inte sockerfria. VÄLDIGT mycket tuggar jag per dag. Jag har hört att man får i sig kcal av tuggummi - men jag vet inte om jag riktigt tror på det. Jag menar, man sväljer dem ju inte. Man tuggar ju. Och då borde jag ju vara stor som en elefant?
Vad tror ni?
King Grub
2008-07-23, 16:53
Även om du tuggar tuggummi som ger kalorier, förbrukar själva tugganden så mycket kalorier och ökar ämnesomsättnigen så mycket att du kommer att gå +-0 eller minus kalorimässigt.
Dåligt för tänderna att tugga sockertuggummi hela dagarna måste det däremot vara.
iingenalls
2008-07-23, 17:03
Även om du tuggar tuggummi som ger kalorier, förbrukar själva tugganden så mycket kalorier och ökar ämnesomsättnigen så mycket att du kommer att gå +-0 eller minus kalorimässigt.
Dåligt för tänderna att tugga sockertuggummi hela dagarna måste det däremot vara.
Jo det måste ju nästan vara så, med tanke på att jag ändå är så smal som jag faktiskt är.. och när jag snackar mycket tuggummi menar jag mycket , lösgodiset här kostar 5,90 hektot och jag plockar på mig tuggummi för ca 35 kr per gång. Undrar vilka hälsoeffekter det kommer ge framöver...
King Grub
2008-07-23, 17:05
Undrar vilka hälsoeffekter det kommer ge framöver...
Dra ner på det eller låt bli då, om du oroar dig. Det är väl ingen annan som proppar in tuggummi i munnen på dig dagarna i ända.
iingenalls
2008-07-23, 17:10
Dra ner på det eller låt bli då, om du oroar dig. Det är väl ingen annan som proppar in tuggummi i munnen på dig dagarna i ända.
Nej, jag är inte orolig. Mest fundersam.
Men det är intressant för mig att veta om det ger plus på kalorisidan, för om det gör det och jag ändå fortsätter neråt i vikt måste det ju vara så att jag äter på tok för lite mat.
King Grub
2008-07-23, 17:11
Om du äter för lite mat eller inte bör du väl kunna räkna ut utan att kalkylera tuggummituggandets effekt på kroppsvikten.
iingenalls
2008-07-23, 17:14
Om du äter för lite mat eller inte bör du väl kunna räkna ut utan att kalkylera tuggummituggandets effekt på kroppsvikten.
Det kanske jag kan, men jag vill inte börja räkna kalorier med risk för att fastna i ett knasigt beteende.
Det kanske jag kan, men jag vill inte börja räkna kalorier med risk för att fastna i ett knasigt beteende.
Väg dig någon gång emellanåt och se om vikten förändras uppåt eller nedåt? Notera om du känner dig hungrig eller mätt och nöjd?
King Grub
2008-07-23, 17:19
No offence, men det som verkar lite knasigt är kopiöst tuggummituggande och funderingarna över viktpåverkan av detta, och att använda det som grund för födointagets storlek.
Inte skall man behöva räkna kalorier, för att kunna avgöra om man äter för lite mat, som Tolkia säger.
iingenalls
2008-07-23, 17:53
No offence, men det som verkar lite knasigt är kopiöst tuggummituggande och funderingarna över viktpåverkan av detta, och att använda det som grund för födointagets storlek.
Inte skall man behöva räkna kalorier, för att kunna avgöra om man äter för lite mat, som Tolkia säger.
Jag ställer mig inte på vågen, och jag ser inte mig själv med korrekta ögon. Jag tror ni missförstått mig på något vis, vet bara inte riktigt hur.
Jag tror ni missförstått mig på något vis, vet bara inte riktigt hur.
Vi kan inte få någon annan bild av dig än den du själv ger oss...
frokenbarr
2008-07-24, 10:01
Jag har hört att tuggummituggande lurar magen att tro att mat är på väg ner i magsäcken och den då börjar bilda magsyra. Men eftersom ingen mat kommer ner så fräter det istället på magsäcken. Om det stämmer så är det ju inte så hälsosamt.. Kanske något att ha i åtanke, förutom det ifall det påverkar vikten eller inte.
Jag har hört att tuggummituggande lurar magen att tro att mat är på väg ner i magsäcken och den då börjar bilda magsyra. Men eftersom ingen mat kommer ner så fräter det istället på magsäcken. Om det stämmer så är det ju inte så hälsosamt.. Kanske något att ha i åtanke, förutom det ifall det påverkar vikten eller inte.
Korrekt. En överdriven konsumtion av tuggummi ökar risken för magproblematik så som magsår etc.
Sedan förstår jag inte riktigt, du köper tuggummi i lösvikt? Med andra ord är det "godistuggummi"?
Om du nu sedan är orolig för att du får i dig för lite kcal, ja, då ere bara o kolla sig själv i spegeln alt. väga sig själv...
Hultkrantz
2008-07-24, 11:13
Korrekt. En överdriven konsumtion av tuggummi ökar risken för magproblematik så som magsår etc.
Sedan förstår jag inte riktigt, du köper tuggummi i lösvikt? Med andra ord är det "godistuggummi"?
Om du nu sedan är orolig för att du får i dig för lite kcal, ja, då ere bara o kolla sig själv i spegeln alt. väga sig själv...
Var har du fått reda på att tuggummi skulle orsaka magproblem? Det är sant att överdriven konsumtion kan ge laxrande effekt men användandet av tuggumi har visat sig vara effektiv vid bl.a. halsbränna.
3.1415926535
2008-07-24, 11:20
Överdriven koncentration ger bara laxerande effekt av vissa sötningsmedel/lakrits.
heltborta_
2008-07-24, 11:34
Som Grub sa, Det är inte heller bra för tänderna. Varken med eller utan socker i tuggummit.
Som Grub sa, Det är inte heller bra för tänderna. Varken med eller utan socker i tuggummit.
Är inte xylitol bra för tänderna?
King Grub
2008-07-24, 11:54
Jo, tuggummi som inte är sockersötat är bra för tänderna, inte dåligt.
Barry Marshall (http://sv.wikipedia.org/wiki/Barry_Marshall) bevisade väl att det rör sig om en bakterie?
Barry Marshall (http://sv.wikipedia.org/wiki/Barry_Marshall) bevisade väl att det rör sig om en bakterie?
Nja, Barry Marshall visade väl att Helicobacter Pylori orsakar magsår och inte att HP är orsaken till samtliga magsår, tror jag. Utan att för den skull säga något om huruvida man kan få gastrit eller något av att tugga tuggummi jämt eller om det är en myt.
Rent allmänt skulle jag säga att om man måste tugga på något alla dygnets vakna timmar är det nog dags att söka behandling för tvångshandlingar, alternativt - om det är för att hantera våldsamma hungerkänslor - se över matsedeln.
heltborta_
2008-07-24, 18:58
Jo, tuggummi som inte är sockersötat är bra för tänderna, inte dåligt.
Att konstant tugga tuggummi är väl knappast bra. Det leder till Tandsten osv, enligt min Tandläkare iallafall.
King Grub
2008-07-24, 19:24
The evidence is strong enough to support the regular use of xylitol-sweetened gum as a way to prevent caries, and it can be promoted as a public-health preventive measure. Chewing xylitol-sweetened gum, especially for patients who like chewing gum, can be fitted readily into a regimen that includes frequent fluoride exposure, good oral hygiene and regular dental appointments.
http://jada.ada.org/cgi/content/full/137/2/190
http://jada.ada.org/cgi/content/abstract/139/5/553
http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=000128561
http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=000099318
Överdriven koncentration ger bara laxerande effekt av vissa sötningsmedel/lakrits.
Om en sockeralkohol typ sorbitol används kan det ge viss laxerande effekt.
Jag tuggar för mycket tuggummi åxå å har gjort det i 10 år ungefär..
tandläkaren säger att det märks på mina kärmuskler att de är stora och att jag borde sluta tugga för jag nöter upp käklederna.
...men sluta e svårt...
...dra ner på konsumption går eller byta till något annat men nått måste ju tuggas...*gah!*
Tuggade själv en hel del tidigare. Bestämde mig en dag för att sluta, med lite vilja är det faktiskt inte speciellt svårt.
En sak att tänka på är hur mycket pengar man som storkonsument spenderar på tuggummi. Köper man ett paket om dagen för 15kr blir det 105kr per vecka, 420 kr per månad och 5040 kr per år.
är det så? Med sockerfritt tuggummi?
King Grub
2008-07-26, 14:45
Att tugga tuggummi ökar kaloriförbrukningen; sitter man still och tuggar tuggummi med en frekvens av 100 tuggningar per minut ökar energiförbrukningen i vila med 19% (Levine J, Baukol BA. The energy expended in chewing gum. N Engl J Med 1999;341:2100) jämfört med att sitta utan att tugga tuggummi.
Oj det är ju en signifikant ökning det, inte lång stunds tuggning som skulle krävas för t.ex. 500kcal extra förbrukning per dag.
King Grub
2008-07-26, 15:29
Oj det är ju en signifikant ökning det, inte lång stunds tuggning som skulle krävas för t.ex. 500kcal extra förbrukning per dag.
Nej, bara 32 timmars frenetiskt tuggande för en person som väger 80 kilo.
Nej, bara 32 timmars frenetiskt tuggande för en person som väger 80 kilo.
:laugh:
iingenalls
2008-07-26, 19:51
Okej, nu ska vi se om jag förstått det rätt - genom att tugga mycket toy får man inte i sig kalorier, men det är inte hälsosamt och man kan dessutom bli svullen..?
King Grub
2008-07-26, 20:07
Ett någorlunda normalt tuggande av sockerfritt tuggummi medför inga negativa biverkningar; möjligen en något laxerande effekt om man är mycket känslig för sockeralkoholer.
iingenalls
2008-07-26, 20:10
Ett någorlunda normalt tuggande av sockerfritt tuggummi medför inga negativa biverkningar; möjligen en något laxerande effekt om man är mycket känslig för sockeralkoholer.
Jo, men jag tvivlar på att ett mindre normalt tuggande är särskilt hälsosamt i längden, även om det inte leder till viktökning. :)
King Grub
2008-07-26, 20:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3107489&postcount=4
iingenalls
2008-07-26, 20:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3107489&postcount=4
Jag oroar mig inte, jag... funderar. Konstaterar. Men nu har jag dragit slutsatsen att mitt tuggande inte gör till eller från för varken hälsa eller vikt, så nu är jag nöjd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.