Visa fullständig version : ägg tillagning för mest protein
undrar i vilken tillagningsform ägg ger mest protein genom, menar då hela ägget. Rått, kokt Stekt? läste runt lite på nätet och det fanns lite blandade åsikter så jag tänkte jag skulle fråga om någon har någon aning eller om det inte skiljer sig så mycket.
machine gun
2008-07-18, 22:56
Tillagat i någon form. Proteinet tas bara upp till ungefär hälften från råa ägg.
ok. Skiljer det sig något från stekt till kokt eller ger de ungefär samma mängd?
machine gun
2008-07-18, 22:59
ok. Skiljer det sig något från stekt till kokt eller ger de ungefär samma mängd?
I så fall är det högst marginella skillnader.
ok nu vet jag det. Tack för de snabba svaren :thumbup:
jag har dock hört att det är bäst att ta två råa ägg och slaska i sig det (då måste de vara riktigt färska), men det ska fan till innan jag äter råa ägg oavsett hur mkt proteiner de än ger.
King Grub
2008-07-19, 19:21
jag har dock hört att det är bäst att ta två råa ägg och slaska i sig det (då måste de vara riktigt färska)
Du har hört fel.
jag har dock hört att det är bäst att ta två råa ägg och slaska i sig det (då måste de vara riktigt färska), men det ska fan till innan jag äter råa ägg oavsett hur mkt proteiner de än ger.
Blä. Finns ingen anledning till att äta råa ägg i huvudtaget. Om det är svenska ägg är salmonellarisken antagligen minimal (men risken finns fortfarande). Dessutom kan man bara ta upp 50% av proteinet i råa ägg.
Eddie Vedder
2008-07-19, 19:34
Blä. Finns ingen anledning till att äta råa ägg i huvudtaget. Om det är svenska ägg är salmonellarisken antagligen minimal (men risken finns fortfarande). Dessutom kan man bara ta upp 50% av proteinet i råa ägg.
Ja Salmonellan i våra livsmedel är mer eller mindre utrotad i Sverige, dock finns en pytteminimal risk och vem skulle vilja utsätta sig för den genom att hälla i sig något äckligt som ur alla tänkbara avseenden ÄNDÅ är ett sämre val än det tillagade ägget!?*screwy*
Vidare finns även risken för Campylobacter vilken är något större än risken för Salmonella (även om vi pratar små risker även för Campylobacter), den hämmade proteinabsorbtionen är nämnd redan och dessutom hämmas absorbtionen av biotin från kosten då proteinet avidin bildar ett biotin-avidin komplex. Avidinet inaktiveras av tillagningen.
Summa summarum: Råa ägg är VÄRDELÖST att käka.
Figuren nedan illustrerar en jämförelse av proteinabsorbtion från ett kokt respektive okokt ägg:
51999
machine gun
2008-07-19, 19:35
Om det är svenska ägg är salmonellarisken antagligen minimal (men risken finns fortfarande).
Det finns dock en risk för Campylobacter och den bakterien är inte heller så trevlig att råka ut för.
EDIT: Pucktvåa.
Du har hört fel.
Tack gode gud för det :) slipper man ha ångest när man kokar dem då
King Grub
2008-07-20, 08:08
Hjälp...
Tack gode gud för det :) slipper man ha ångest när man kokar dem då
Ångest av att koka ägg?.......eeehh...omg..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.