Visa fullständig version : Hjälp mig med matschema!! Snälla
Ok jag skall börja träna ordentligt. Har fått träning som my hobby och vill lära mig en massa! Men först lite info om mig...
Längd; 173
Vikt ;62
Kommer träna; 3 gympass med 20minuters löpning och ett "boxningspass" eller liknande.
Fråga; Hur skall jag äta nu frukost mellanmål, middag kvällsmat etc. Jag är verkligen helt novis! *gah!* Någon kanske har någon bra län med matschema etc. Vill få en snygg slimmad kropp, typ fitness body, men inte bli någon stor tjej...och ja jag vet att man inte blir stor om man inte tränar i massa år och preppar, vad jag menar är att jag har hört att man ex. skall äta mer protoiner minre fett etc...
Hoppas ni förstår mig vad jag menar, för jag är rikitigt dålig på att skriva:Virro
Camilla
KaptenKnäsvag
2008-07-10, 01:06
Det finns MILJONTALS olika uppsättningar av mat som resulterar i vad du vill ha.
nr
1) För att sköta en kost anser jag att man bör studera saken på egen hand först. Du bör ha en aning om vad du gör, even om själva schemat kommer från någon annan.
2) För att hjälpa dig behöver vi förmodligen veta hur du ser ut nu, för att få en idé över hur långt du har kvar till ditt mål med "slimmad kropp".
3) Frukost, mellanmål, middag och kvällsmat är bara titlar över måltider som infaller under en särskild tid på dagen - och lektion 1 här är att lära dig att det gör praktiskt taget ingen (stor) skillnad över vilken tid du äter någon särskild slags mat.
Läs på här på Kolo, finns oändliga resurser
Mega_man1000
2008-07-10, 06:33
varför behöver du ett matschema för?? Det är bara att äta när du är hungrig;)
Eddie Vedder
2008-07-10, 06:37
Tycker du själv att det där var ett särskilt givande svar? Om målet är en slimmad kropp tror jag det är väldigt få som har så enkelt som att bara käka närsomhelst som hungern faller på.
Trådskaparen ber ju om hjälp med vad hon bör äta och det är väl ett tydligt tecken på att det föreligger ett behov av lite mer kontroll?
Du är ju inte särskilt dålig på att ställa nojjiga kostfrågor själv heller.
Här har du två bra länkar casall::thumbup:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
Kostrekommendationer till idrottare. SOK, 2000.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?tool=pmcentrez&artid=2129137&blobtype=pdf
ISSN Exercise & Sport Nutrition Review: Research & RecommendationsJ Int Soc Sports Nutr. 2004; 1(1): 1–44. 1 (1):1-44, 2004.
Deffguiden är dessutom alltid aktuell. Oavsett vad syftet egentligen är så innehåller den alla tänkbara tips att applicera på sin träning.:)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Nu sket du i eget bo så att det kommer att behövas en grävskopa för att ta dig ur det.
Jag rekommenderar en skärpning när det gäller de seriösa forumdelarna från din sida, tack.
Alfred Nobel
2008-07-10, 08:14
För att få en fitnesskropp eller en muskulöskropp behöver du först gå upp i vikt och lägga på dig muskelmassa plus fett för att sedan banta ner mestadels av fettet och definiera muskelmassan. Eller så ser du träningen i ett längre perspektiv och ligger på ett litet överskott i energi och minimerar din fettinlagring. Men det är svårt, fast förmodligen det nyttigaste i längden.
Läs på King Grubs Deffguide och lär dig lite om hur kroppens förbränning fungerar och gör själva motsattsen, så du ökar i vikt. Sen när du känner dig redo att sätta igång med fettförbränningen gör du omvänt ytterligare en gång, så som det står.
Tips om bra mat är proteinrika råvaror som kött, kyckling & fågel, fisk, mejeriprodukter och baljväxter. En exemplarisk måltid kan vara kolhydrater från ris, potatis, pasta, bröd och en stor bit kött, kyckling eller fisk med grönsaker och ett glas mjölk/vatten. Det finns gott om recept och bilder på maträtter som folket här inne äter i matlagningsavdelningen. Jag råder dig att ta en titt.
Lycka till! Och tänk på att personer som Eddie Vedder och Tolkia (som har kommenterat) är väldigt duktiga inom ämnet och personer du ska lyssna på!
Mega_man1000
2008-07-10, 12:40
Nu sket du i eget bo så att det kommer att behövas en grävskopa för att ta dig ur det.
Jag rekommenderar en skärpning när det gäller de seriösa forumdelarna från din sida, tack.
sorry va inte meningen att uppröra någon;)skoja bara lite men ska skärpa mig nu
Fråga; Hur skall jag äta nu frukost mellanmål, middag kvällsmat etc. Jag är verkligen helt novis! *gah!*
Jag skulle rekommendera dig att kolla "Vad har du ätit idag"-tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3086123), samt många av trådarna under Matlagning och Recept. Många av dem som postar där är seriösa med sina kostupplägg och några bra tips kan du säkert ta till dig efter att ha läst de länkar som Eddie gav dig :)
schabo-labo
2008-07-10, 21:22
Läs på King Grubs Deffguide och lär dig lite om hur kroppens förbränning fungerar och gör själva motsattsen, så du ökar i vikt.
Den är jättebra.
schabo-labo
2008-07-10, 21:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397&highlight=bilder
Även måltidstips med bilder kan ge bra inspiration... Sorry för dubbelpost
Tack alla ni vad söta ni är, jag är verkligen dålig på detta men vill bli duktig, mitt intresse är stort!
Jag känner bara nu när jag börjat träna att jag är hungrig konstant! Idah kl 4 körde jag rätt hårt rygg pass(för mig som inte är star, än) lite slag på säcken och sen sprang jag i intervaller i ca 20min.
Nu när jag kom hem 18,00 åt jag suschi, sen en halvtimme senare var jag jättehungrig åt fiberfil med musli (stor portion) sen efter en halvtimme en knäckemacka med fetsnål skinka, nu har jag vart och handlat och ätit kl. 21,30 ägg, två mackor med mkt philadelphia light skinka och lättkesella med fun light!!!!!
Är det vanligt att man blir så hungrig i början nu när man börjar köra hårt i gymmet???
Och är det bra tips att man äter mycket ( nyttig mat mkt potoiner och fisk som Niklas Sjöö sa) och sen skära ner mkt på fettet? Alltså förlåt mina dumma frågor men jag är DUM på detta ämnet.
Tack för tipset om mattråden. DEN SKALL JAG KOLLA! =)
Och skall lägga in bilder så ni får se sen, är bara "apdålig" på datorer ;/
Sorry för alla dumma stavfel!! =(
King Grub
2008-07-10, 21:40
Är det vanligt att man blir så hungrig i början nu när man börjar köra hårt i gymmet???
Träning ökar oftast aptiten, ja. Just styrketräning förbrukar inte så vansinnigt mycket kalorier, så om man inte vill lägga på sig för mycket kroppsfett kanske man inte kan öka kaloriintaget hur mycket som helst bara pga styrketräningen.
Och är det bra tips att man äter mycket ( nyttig mat mkt potoiner och fisk som Niklas Sjöö sa) och sen skära ner mkt på fettet? Alltså förlåt mina dumma frågor men jag är DUM på detta ämnet.
Det finns ingen anledning att skära ner något speciellt på fettet vid ett bestämt totalt kaloriintag. Du blir inte tjock av fett i sig, och det finns inte några negativa effekter av ett relativt högt fettintag så länge sammansättningen är god, tvärtom.
Tack alla ni vad söta ni är, jag är verkligen dålig på detta men vill bli duktig, mitt intresse är stort!
Jag känner bara nu när jag börjat träna att jag är hungrig konstant! Idah kl 4 körde jag rätt hårt rygg pass(för mig som inte är star, än) lite slag på säcken och sen sprang jag i intervaller i ca 20min.
Nu när jag kom hem 18,00 åt jag suschi, sen en halvtimme senare var jag jättehungrig åt fiberfil med musli (stor portion) sen efter en halvtimme en knäckemacka med fetsnål skinka, nu har jag vart och handlat och ätit kl. 21,30 ägg, två mackor med mkt philadelphia light skinka och lättkesella med fun light!!!!!
Tack för tipset om mattråden. DEN SKALL JAG KOLLA! =)
Och skall lägga in bilder så ni får se sen, är bara "apdålig" på datorer ;/
I gengäld är du lite för "bra" på att klanka ner på dig själv... :smash:
Nej, det är inte bra att du skär ner på fettet, särskilt inte vettigare fetter som tex de som finns i just fet fisk.
Det finns redan mängder av trådar om just detta, så prova söka runt lite.
Hunger kan jag av erfarenhet säga främst är något som "finns i ditt huvud", vilket må låta konstigt, men så är det. Kroppen i sig behöver sällan så mycket mat som "vi" (menar då vi som har en tendens att överäta om vi får chansen) ofta vill intala oss. Jag har tex problem med hungerkänslor när jag blir rastlös eller trött fortfarande, förut kunde jag hitta på alla möjliga anledningar till att få en chans att äta, och jag åt också alldeles för fettsnålt som i sig resulterade i dålig mättnadskänsla...
Du kanske borde försöka lära dig att räkna lite på vilka dina behov är och vad maten du äter egentligen innehåller? Att veta vad som är dina värden för intag resp. förbrukning över en dag, kan kanske hjälpa dig att få lite bättre insikt?
Det var det som var den "sista pusselbiten" i mitt fall iaf - att faktiskt veta! :)
Tycker du själv att det där var ett särskilt givande svar? Om målet är en slimmad kropp tror jag det är väldigt få som har så enkelt som att bara käka närsomhelst som hungern faller på.
Trådskaparen ber ju om hjälp med vad hon bör äta och det är väl ett tydligt tecken på att det föreligger ett behov av lite mer kontroll?
Du är ju inte särskilt dålig på att ställa nojjiga kostfrågor själv heller.
Här har du två bra länkar casall::thumbup:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
Kostrekommendationer till idrottare. SOK, 2000.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?tool=pmcentrez&artid=2129137&blobtype=pdf
ISSN Exercise & Sport Nutrition Review: Research & RecommendationsJ Int Soc Sports Nutr. 2004; 1(1): 1–44. 1 (1):1-44, 2004.
Deffguiden är dessutom alltid aktuell. Oavsett vad syftet egentligen är så innehåller den alla tänkbara tips att applicera på sin träning.:)
Tack det var väldigt bra sidor med basfakta och tips sítter just och läser:thumbup:
Jag skulle rekommendera dig att kolla "Vad har du ätit idag"-tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3086123), samt många av trådarna under Matlagning och Recept. Många av dem som postar där är seriösa med sina kostupplägg och några bra tips kan du säkert ta till dig efter att ha läst de länkar som Eddie gav dig :)
Tack Endura det var en bra tråd! Jag håller på att lära mig allt här eftersom jag är dålig på forum, men detta går ju som en dans, nu måste jag bara lära mig allt! :D
Och hur lyckas ni fixa all mat, imponerande när jag läst "vad har du ätit idag" jag står i butik och måste nog börja planera ordentligt och laga mat och ha med mig massa mellanmål etc. till jobbet så jag inte hinner bli hungrig. Dåliga är att vi inte har kyl eller mikro på jobbet. :confused: men det får lösa sig...
I gengäld är du lite för "bra" på att klanka ner på dig själv... :smash:
Nej, det är inte bra att du skär ner på fettet, särskilt inte vettigare fetter som tex de som finns i just fet fisk.
Det finns redan mängder av trådar om just detta, så prova söka runt lite.
Hunger kan jag av erfarenhet säga främst är något som "finns i ditt huvud", vilket må låta konstigt, men så är det. Kroppen i sig behöver sällan så mycket mat som "vi" (menar då vi som har en tendens att överäta om vi får chansen) ofta vill intala oss. Jag har tex problem med hungerkänslor när jag blir rastlös eller trött fortfarande, förut kunde jag hitta på alla möjliga anledningar till att få en chans att äta, och jag åt också alldeles för fettsnålt som i sig resulterade i dålig mättnadskänsla...
Du kanske borde försöka lära dig att räkna lite på vilka dina behov är och vad maten du äter egentligen innehåller? Att veta vad som är dina värden för intag resp. förbrukning över en dag, kan kanske hjälpa dig att få lite bättre insikt?
Det var det som var den "sista pusselbiten" i mitt fall iaf - att faktiskt veta! :)
Mmm det kan nog stämma, särskilt nu när jag är hemma och har nära till kylen så...:cool:
Men skall bara plugga in detta vad allt innehåller i kcal och hur mycket jag förbränner under mina pass...?? Får sitta här en vecka och plugga...*popcorn*
Eddie Vedder
2008-07-10, 22:15
Lite offtopic, men använd gärna knappen som heter MultiQ casall. På så sätt kan du rymma alla inlägg som du vill citera i en och samma post.
Då slipper du ett nytt inlägg för varje citat.:)
Lite offtopic, men använd gärna knappen som heter MultiQ casall. På så sätt kan du rymma alla inlägg som du vill citera i en och samma post.
Då slipper du ett nytt inlägg för varje citat.:)
Aha, skall jag göra...haha....bra att man får hjälp med allt härinne.. ;)
schabo-labo
2008-07-10, 22:34
Jag har tex problem med hungerkänslor när jag blir rastlös eller trött fortfarande, förut kunde jag hitta på alla möjliga anledningar till att få en chans att äta
Precis, kunde inte sagt det bättre själv. :)
Men skall bara plugga in detta vad allt innehåller i kcal och hur mycket jag förbränner under mina pass...?? Får sitta här en vecka och plugga...*popcorn*En bra fingervisning är att ett gram protein innehåller 4,1 kcal, ett gram kolhydrater innehåller 4,1kcal och ett gram fett innehåller 9kcal.
Ser du skillnaden.. dvs lätt komma upp i mycket kalorier när du äter mycket fett... glass.. grädde.. chips.. osv. Glöm inte äta mycket frukt när sötsuget kommer.
En bra fingervisning är att ett gram protein innehåller 4,1 kcal, ett gram kolhydrater innehåller 4,1kcal och ett gram fett innehåller 9kcal.
Ser du skillnaden.. dvs lätt komma upp i mycket kalorier när du äter mycket fett... glass.. grädde.. chips.. osv. Glöm inte äta mycket frukt när sötsuget kommer.
Gulligt tänkt, men ändå en "farlig" fingervisning... att bara så där dissa fett för att det är kaloririkt är inte bästa tipset. Tvärtom har fett hjälpt mig extremt mycket, inte minst med att skapa en bättre och längre mättnadskänsla, dessutom är det väldigt viktigt (inte minst för oss tjejer) att få i oss minst 0,5g fett per kilo vi väger (det gör jag minst varje dag, och jag deffar!)
"Tomma kalorier" däremot, dvs livsmedel som i grunden inte "bidrar" med annat än snabb energi som socker och liknande, är bättre att hålla nere. Det ger ingen mättnadskänsla, ingen näring och inga andra direkta fördelar heller för den delen, förutom smaken...
De fetter du bör undvika är dock transfetter (finns oftast i delvis härdade fetter alt vissa härdade fetter i innehållsförteckningen). Dessa finns främst i kakor, kex, friterat, vissa godistyper (även choklad) och annan industriellt processad mat... ju mer "finfördelad" desto sämre oftast.
Frukt tycker jag är smått överskattat ofta, då det i vissa fall är ganska energirikt utan någon direkt mättnad... då är kanske en morot vettigare.
Utgå hellre från helt vanlig mat, helst tillagad från grunden! Men lär dig vilka mängder som gäller för just dig och din dagliga förbrukning.
Det som är det egentliga "bekymret" för oss som tenderar att överäta, är att vi inte har nån känsla för vad som är en "lagom" portion, utan bara lassar på och äter utan stopp. Det är detta du måste få ordning på - att inse vad som är en "lagom" portion för just dig!
Lycka till! :thumbup:
schabo-labo
2008-07-11, 11:45
Eftersom TS verkar vara novis på området kost och mat så ville jag öka hennes förståelse när det gäller kalorier. Det här med skillanden i klorimängd mellan protein och kolhydrat kontra fett var nytt för mig och hjälpte mig mycket i mitt val av livsmedel då jag ville skärpa mig med mitt matintag. Men du har säkert helt rätt i att TS mår bäst i att få i sig en del fett för att känna sig mätt och pga att hon är kvinna.
Mmm men i början av sitt nya liv kanske det är lättare att få i sig vindruvor än morötter.. men alla är vi olika. Hoppas TS hittar en lösning som hon finner bra för henne. Men personligen äter jag faktiskt hellre morötter än frukt, det söta i frukt är motbjudande oftast.
Precis, kunde inte sagt det bättre själv. :)
En bra fingervisning är att ett gram protein innehåller 4,1 kcal, ett gram kolhydrater innehåller 4,1kcal och ett gram fett innehåller 9kcal.
Var det en pik eller?*kissass*
Yep efter att ha kört "vanliga pass" typ Body Pump och Box ett bra tag, sedan åk på skador...bla bla bla. Nu kan jag börja köra seriöst i gymmet....
Sen jag vart sjuk så har jag ätit dåligt ligger nu på 66kilo 173cm. Äter aldrig frukost...Dricker massa kaffe ja typiska Anna Skipper fallet..
Jag vill nu köra tre dagar veckan gymmet och sedan få in Box pass däremellan...
Lite frågor ;
1) Deff guiden, ok lärt mig lite med massa protoiner mindre fett...Men fungerar den att äta jämt? Blev ju rekommenderad denna tidigare i tråden?
2) Om inte jag skall äta enl. deff g. så hur skall jag äta, inte hålla på med att bulka och deffa...Kommer inte göra silikon bröst och brösten försvinner när man deffar ner dig en massa m.a.o. Hur mycket fett/portoiner/kolh skall varje måltid bestå av?
3) Bra upplägg av träningen ex, om jag kör Biceps med hantlar...Hur många reps skall jag göra? För att bli i form? Alla kör ju så olika??
Hoppas någon kan hjälpa en flummå som mig *popcorn*
schabo-labo
2009-09-29, 14:52
1) Deff guiden, ok lärt mig lite med massa protoiner mindre fett...Men fungerar den att äta jämt? Blev ju rekommenderad denna tidigare i tråden?
Hur menar du? Om du menar om att äta jämt, så är standard rekommendation varje tre timmar.
2) Om inte jag skall äta enl. deff g. så hur skall jag äta, inte hålla på med att bulka och deffa...Kommer inte göra silikon bröst och brösten försvinner när man deffar ner dig en massa m.a.o. Om du inte bulkar och inte deffar, då ligger du i så kallad kaloribalans. Dvs du går inte upp eller ner i vikt.
Hur mycket fett/portoiner/kolh skall varje måltid bestå av?
Livsmedelsverket rekommenderar;
Fett bör ge 25-35 E%.
Kolhydrater bör bidra med 50-60 % av det total energiintaget (E%).
Protein bör bidra med 10-20 % av det totala energiintaget (E%).
Med andra ord om du ska få i dig 2000 kcal, så ska fett vara ca 600 kcal. Kolhydrater 1000kcal och protein 400kcal.
Mer att läsa om du vill;
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/
3) Bra upplägg av träningen ex, om jag kör Biceps med hantlar...Hur många reps skall jag göra? För att bli i form? Alla kör ju så olika??
Du skriver såhär; "Nu kan jag börja köra seriöst i gymmet...." ska börja... Det är tisdag idag, hur körde du igår och hur körde du idag? Har du börjat köra? Den bästa träningen är den som utförs. Jag vill inte vara elak men sätt igång och träna. Biceps kör du 3x8, dvs tre set, 8 reps. Börja med det och för träningsdagbok så blir det roligare för dig.
Hur menar du? Om du menar om att äta jämt, så är standard rekommendation varje tre timmar.
Om du inte bulkar och inte deffar, då ligger du i så kallad kaloribalans. Dvs du går inte upp eller ner i vikt.
Livsmedelsverket rekommenderar;
Fett bör ge 25-35 E%.
Kolhydrater bör bidra med 50-60 % av det total energiintaget (E%).
Protein bör bidra med 10-20 % av det totala energiintaget (E%).
Med andra ord om du ska få i dig 2000 kcal, så ska fett vara ca 600 kcal. Kolhydrater 1000kcal och protein 400kcal.
Mer att läsa om du vill;
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/
Du skriver såhär; "Nu kan jag börja köra seriöst i gymmet...." ska börja... Det är tisdag idag, hur körde du igår och hur körde du idag? Har du börjat köra? Den bästa träningen är den som utförs. Jag vill inte vara elak men sätt igång och träna. Biceps kör du 3x8, dvs tre set, 8 reps. Börja med det och för träningsdagbok så blir det roligare för dig.
Tack för dina värmande ord, jag kör med promenader än så länge eftersom jag har ryggskada. Men så fort jag blir bättre kommer jag köra ca 4ggr iveckna. tack.
Dina ord om livsmedelsverker verkar bra, men personligen tycker jag livsmedelsverket är lite "old school". Jag vill äte mest proteiner, fett och sedan kolhydrater. Tror kolhydraterna ger de mjuka runt midjan, men är inte säker? Jag märkt när jag äter kolhydrater efter L.V.:s reko. så får jag lite ont i magen. När jag äter kolhydratfattig diet, blir besvären mkt mindre. Kommer inte utesluta kolh. för att man missar mkt energi och B vitaminer. Men vill ha råd av rikiga proff, som verkligen följer dieter och höre era råd.
Hur äter du själv?
Anton Fräs
2009-10-30, 01:51
Tack för dina värmande ord, jag kör med promenader än så länge eftersom jag har ryggskada. Men så fort jag blir bättre kommer jag köra ca 4ggr iveckna. tack.
Dina ord om livsmedelsverker verkar bra, men personligen tycker jag livsmedelsverket är lite "old school". Jag vill äte mest proteiner, fett och sedan kolhydrater. Tror kolhydraterna ger de mjuka runt midjan, men är inte säker? Jag märkt när jag äter kolhydrater efter L.V.:s reko. så får jag lite ont i magen. När jag äter kolhydratfattig diet, blir besvären mkt mindre. Kommer inte utesluta kolh. för att man missar mkt energi och B vitaminer. Men vill ha råd av rikiga proff, som verkligen följer dieter och höre era råd.
Hur äter du själv?
Kolhydrater gör dig inte tjockare än samma mängd kalorier från ex. protein. Dina magsmärtor vid högre kolh. intag beror förmodligen på att du är ovan vid fibrer och/eller att du helt enkelt äter för mycket fibrer när du väl äter kolhydrater. Kan du posta en standard dag när du följer SLVs råd och kanske en annan dag då du äter enligt "egen" regi :)? Har du fler frågor så är jag gärna behjälplig!
Eddie Vedder
2009-10-30, 07:50
Dina ord om livsmedelsverker verkar bra, men personligen tycker jag livsmedelsverket är lite "old school". Jag vill äte mest proteiner, fett och sedan kolhydrater. Tror kolhydraterna ger de mjuka runt midjan, men är inte säker? Jag märkt när jag äter kolhydrater efter L.V.:s reko. så får jag lite ont i magen. När jag äter kolhydratfattig diet, blir besvären mkt mindre. Kommer inte utesluta kolh. för att man missar mkt energi och B vitaminer.
Kött, fisk, ägg och mjölk är rikt på B-vitaminer. Kombinerat med grövre grönsaker får du i dig mer än nog utan problem.:)
Att kolhydrater skulle göra dig mjukare runt midjan känns inte särskilt rimligt men att lite kolhydrater finns inget fel med i sig. Det är inte essentiellt så du kan skära ner så mycket du bara vill. C-vitamin och K-vitamin finner du i t.ex. broccoli och spenat så ät några/någon portion av det varje dag.
Men som du själv känner finns ju risken att energin tryter i gymmet och dessutom måste ju maten vara god och en njutning så tycker du om mat med mer kolhydrater så ät den men kanske en helt annan fördelning än SLV:s rekommendationer. Jag skulle aldrig äta enligt de rekommendationerna, de passar inte mina preferenser helt enkelt.
the Wire
2009-10-30, 11:49
Nutritional aspects of women strength athletes
Strength training elicits sports related and health benefits for both men and women. Although sexual dimorphism is observed in exercise metabolism, there is little information outlining the specific nutritional needs of women strength athletes. Many women athletes restrict energy intake, specifically fat consumption, in order to modify body composition, but this nutritional practice is often counter-productive. Compared to men, women appear to be less reliant on glycogen during exercise and less responsive to carbohydrate mediated glycogen synthesis during recovery. Female strength athletes may require more protein than their sedentary and endurance training counterparts to attain positive nitrogen balance and promote protein synthesis. Therefore, women strength athletes should put less emphasis on a very high carbohydrate intake and more emphasis on quality protein and fat consumption in the context of energy balance to enhance adaptations to training and improve general health. Attention to timing of nutrient ingestion, macronutrient quality, and dietary supplementation (for example, creatine) are briefly discussed as important components of a nutritionally adequate and effective strength training diet for women.
Volek JS, Forsythe CE, Kraemer WJ. Br J Sports Med. 2006 Sep;40(9):742-8. Epub 2006 Jul 19.
Enligt den här artikeln finns det skillnader mellan tränande män och kvinnors metabolism, bla tror författarna att kvinnor förbränner mer fett än män när de tränar och föreslår tom. att fett-ladda istället för att kolhydratladda inför uthållighetsträning. Det är skillnad på män och kvinnors metabolism, även vid träning. Trots detta är de flesta träningsstudier utförda på män. Kan vara värt att tänka på...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.