handdator

Visa fullständig version : Vatten konsumtion


Sucker
2008-07-08, 17:34
Tjenare!

När jag styrketränar så dricker jag 3 liter vatten per pass. Varje pass ligger ungefär på 1 timme. Hur mycket vatten dricker ni under ett träningspass? Är det för mycket att dricka 3 liter? När jag kommer hem så går jag på toaletten uppemot 5 gånger på 1 timme!

Alfred Nobel
2008-07-08, 17:43
½ shaker ungefär

Eddie Vedder
2008-07-08, 17:45
3 liter vatten!!!:confused:

Så mycket behöver väldigt få personer ens dricka på en hel dag! Hur får du tid att träna en timme då, du lär ju knappt göra annat än pimpla vatten?

För egen del blir det oftast att jag tömmer en shaker under passet, d.v.s. ca 800ml kanske. Och jag vet att det är mer än vad jag behöver det också.

King Grub
2008-07-08, 17:46
Du dricker uppenbarligen för mycket, vilket dina toalettbesök visar, om inte annat. Vilken nytta har dina muskler av vatten som går till blåsan?

Pejij
2008-07-08, 17:46
Ja dricker 0,5 - 1 liter... Jag tror de e väldigt individuellt hur mkt man dricker, och jag tror inte att det på något sätt kan vara skadligt att dricka för mkt..

King Grub
2008-07-08, 17:46
och jag tror inte att det på något sätt kan vara skadligt att dricka för mkt..

För mycket vatten (utan salt) under hård träning i värme leder till ett antal idrottsmäns död varje år.

Eddie Vedder
2008-07-08, 17:48
och jag tror inte att det på något sätt kan vara skadligt att dricka för mkt..

Fast där har du fel.

Överdrivna mängder vätska kan rubba elektrolytbalansen i kroppen. Vid riktigt extrema fall har t.o.m. dödsfall p.g.a. hyponatremi inträffat, det har då handlat om uthållighetsidrottande vid höga temperaturer då idrottaren enbart druckit vatten.

Nu är ju det som sagt extremt men att man inte dör är ju heller inget bevis på att det inte är negativt.

Pejij
2008-07-08, 17:50
Oj! Det trodde jag faktiskt inte :p Antar att jag vet för lite om ämnet för att egentligen kunna uttala mig :em:

King Grub
2008-07-08, 17:51
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9581

Emil_Larsson
2008-07-08, 17:54
Oj det där lät läskigt. Det är nog bäst att minska vätskeintaget lite då. Det är dock jobbigt att gå med kritvitt slem och uttorkad mun, man vill gärna dricka när man är törstig men det är ju tydligen inte bra :/

joriice
2008-07-08, 18:06
Öka saltintaget isåfall.

Eddie Vedder
2008-07-08, 18:06
Oj det där lät läskigt. Det är nog bäst att minska vätskeintaget lite då. Det är dock jobbigt att gå med kritvitt slem och uttorkad mun, man vill gärna dricka när man är törstig men det är ju tydligen inte bra :/

Du genomför många uthållighetsaktiviteter av marathontyp?:D

Skämt åsido så behöver du ju inte klunka en halv flaska åt gången. Känner du dig torr i munnen så ta en slurk. Allt är ju inte svart och vitt och du har väl knappast fått några men av ditt vätskeintag än sålänge?:)

Det kan vara klokt att inte dricka onödiga mängder helt klart, men någon riktig fara krävs det en hel del för att vi ska tala om. Som du ser i länken är det extrema situationer i nämnda fallen. Men det ändrar ju inte det faktum att trådskaparen dricker extremt onödiga mängder vatten, 3 liter är som sagt ganska få av oss som ens behöver dricka på hela dagen.

Sucker
2008-07-08, 18:10
Efter varje set så dricker jag samt går runt för att hålla igång blodcirkulationen. Men jag svettas knappt något så jag bör kanske trappa ner på konsumtionen lite. Jag dricker väldigt mycket vatten annars också.

Byta lite område nu men är det någon som känner av tryck mot korsrygg när man verkligen behöver gå på toaletten? Är det så att jag känner av njurarna? Det kan vara en väldigt påfrestande smärta. : S

JFO
2008-07-08, 18:11
Tjenare!

När jag styrketränar så dricker jag 3 liter vatten per pass. Varje pass ligger ungefär på 1 timme. Hur mycket vatten dricker ni under ett träningspass? Är det för mycket att dricka 3 liter? När jag kommer hem så går jag på toaletten uppemot 5 gånger på 1 timme!

Under pass med längder på 30-60 min bör man "bara" överväga att dricka. Inte ens uthållighetsidrottare dricker 3 l/h där är det 120-180ml var 15min / 150-250ml var 15min. (250*4=1000ml)

L-Sami
2008-07-08, 18:12
Förstår inte idéen med att dricka så mycket vatten. Jag dricker högst 0,7l blandad med snabba kolhydrater, EAA och salt.

Sucker
2008-07-08, 18:15
Jag tänker inte på att jag dricker så mycket som jag gör. Jag skall försöka trappa ner till 1,5 liter sen till 1 liter per pass.

J.Saarela
2008-07-08, 18:20
0,5l kanske...tränar 30-40min

Eddie Vedder
2008-07-08, 18:34
Efter varje set så dricker jag samt går runt för att hålla igång blodcirkulationen.

Det där fattar inte jag. Varför tror du att du ständigt behöver dricka för att hålla igång blodcirkulationen?

Osten
2008-07-08, 18:35
Går ofta på toa och dricker så mycket som ni skriver. Ja det kan vara njurarna som är dåliga - slut . Kolla upp detta med läkare.

Osten

King Grub
2008-07-08, 18:35
Det där fattar inte jag. Varför tror du att du ständigt behöver dricka för att hålla igång blodcirkulationen?

"går runt för att hålla igång blodcirkulationen."

Yankeee
2008-07-08, 18:48
Mycket rutin det där med att dricka under träning. Har jag flaskan med sig går jag och dricker konstant i princip (blir väl 0,5-1 liter under ett pass), är den inte med är det inga problem att träna utan att dricka.

omnibus
2008-07-08, 18:56
Brukar bli upp mot en liter på ett gympass, men då svettas jag också som en gris :)

Emil_Larsson
2008-07-08, 18:59
Du genomför många uthållighetsaktiviteter av marathontyp?:D

Skämt åsido så behöver du ju inte klunka en halv flaska åt gången. Känner du dig torr i munnen så ta en slurk. Allt är ju inte svart och vitt och du har väl knappast fått några men av ditt vätskeintag än sålänge?:)

Det kan vara klokt att inte dricka onödiga mängder helt klart, men någon riktig fara krävs det en hel del för att vi ska tala om. Som du ser i länken är det extrema situationer i nämnda fallen. Men det ändrar ju inte det faktum att trådskaparen dricker extremt onödiga mängder vatten, 3 liter är som sagt ganska få av oss som ens behöver dricka på hela dagen.

Iofs :) har alltid druckit mycket så då borde det ha svarat förr eller senare.

Edit: Mina cardiopass kan bli riktigt vansinnigt svettiga ibland. Nu överdriver jag såklart men ibland kan det t.o.m vara träning att få av sig kläderna och hoppa in i duschen (klibbig svett) :D

Eddie Vedder
2008-07-08, 18:59
"går runt för att hålla igång blodcirkulationen."

Aaaah, I see.:D

Jag uppfattade det som att man går runt och dricker för att hålla blodcirkulationen igång hehe. Tänkte om det var någon ny grej som skulle vara "opti" eller så.;):Virro

Sucker
2008-07-08, 20:30
Det där fattar inte jag. Varför tror du att du ständigt behöver dricka för att hålla igång blodcirkulationen?

Inte så jag menade. Går runt för att hålla igång och dricker vatten för det är gott samt tidsfördriv!

Sucker
2008-07-08, 20:32
Går ofta på toa och dricker så mycket som ni skriver. Ja det kan vara njurarna som är dåliga - slut . Kolla upp detta med läkare.

Osten

Jag skall in till läkaren och kolla till det imorgon.

Angel
2008-07-08, 21:37
Jag skall in till läkaren och kolla till det imorgon.

Börjar han mumla njurbiopsi så spring....

Angel
2008-07-08, 21:42
Läste artikeln och måste säga att detta var det finaste sättet ja hört någon beskriva att någon skitit på sig.

Patienten blev initialt piggare men började efter ett tag krampa med fecesavgång på akutmottagningen.

Sniggel
2008-07-09, 10:45
Ca 1 liter oftast, ibland är jag törstig och dricker mer. Efter passet tar jag en egenblandad gainer som innehåller ca 6-7 dl vatten också, men den innehåller även lite salt.

Demoneyes
2008-07-09, 11:41
Har du mätt upp att du dricker 3 liter eller höfftar du lite nu? För jag dricker ganska mkt vatten mellan mina set och jag kommer kanske upp i max 1.5 liter och då känns det som att man dricker 99% av träningstiden

soulmate
2008-07-09, 14:29
Försöka att dricka vatten under hela dagen istället för att dricka allt under träningspasset. Då får man en konstant och bra vätskebalans. Det hjälper inte att hälla i sig allt vatten på en gång.
Utanför träning så dricker jag ½ - 1 dl vatten i timmen, under träning så brukar jag dricka 3-5 dl vatten max. Allt för att få så jämn vätskebalans som möjligt

Eddie Vedder
2008-07-12, 07:52
Den här kan vara läsvärd i sammanhanget:

Despite the seemingly ubiquitous admonition to "drink at least eight 8-ounce glasses of water a day" (with an accompanying reminder that beverages containing caffeine and alcohol do not count),rigorous proof for this counsel appears to be lacking. This review sought to find the origin of this advice (called "8 x 8" for short) and to examine the scientific evidence, if any, that might support it. The search included not only electronic modes but also a cursory examination of the older literature that is not covered in electronic databases - and most importantly and fruitfully, extensive consultation with several nutritionists who specialize in the field of thirst and drinking fluids. No scientific studies were found in support of 8 x 8. Rather, surveys of food and fluid intake on thousands of adults of both genders - analyses of which have been published in peer-reviewed journals - strongly suggest that such large amounts are not needed because the surveyed persons were presumably healthy and certainly not overtly ill. This conclusion is supported by published studies showing that caffeinated drinks (and, to a lesser extent, alcoholic beverages) may indeed be counted toward the daily total, as well as by the large body of published experiments that attest to the precision and effectiveness of the osmoregulatory system for maintaining water balance. It is to be emphasized that the conclusion is limited to healthy adults in a temperate climate leading a largely sedentary existence - precisely, however, the population and conditions that the "at least" in 8 x 8 refers to. Equally to be emphasized - lest the message of this review be misconstrued - is the fact (based on published evidence) that large intakes of fluid, equal to and greater than 8 x 8, are advisable for the treatment or prevention of some diseases, and certainly are called for under special circumstances, such as vigorous work and exercise, especially in hot climates. Since it is difficult or impossible to prove a negative - in this instance, the absence of scientific literature supporting the 8 x 8 recommendation - the author invites communications from readers who are aware of pertinent publications.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/reprint/00365.2002v1

"Drink at least eight glasses of water a day" - Really? Is there scientific evidence for "8 x 8"? Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol (August 8, 2002).

Som titeln antyder så ifrågasätts alltså "regeln" om 8 x 8, d.v.s. att dricka 8 ounces vatten 8 gånger per dag. Nu har vi ju inte ounces i Sverige men det innebär ju inte att poängen inte ör densamma.;) En review som alltså undersöker den vetenskapliga grunden för vad som brukar rekommenderas sett vill vätskeintag samt rollen för huruvida koffein- och alkoholhaltiga drycker bör eller inte bör räknas in i ens totala vätskeintag.


EDIT: Angående ounces vs. våra svenska mått så görs även ett tidigt förtydligande i reviewartikeln och lyder....

For the purposes of this paper, the equivalents to bear in mind are that eight 8-oz glasses equal 1,893 mL, or 2qts , or 1/2gal (U.S.), or roughly 1.9 L.

Traenarn
2008-07-13, 15:38
Känns något otroligt extremt med hela denna tråden, tjejen i grubs länk och att "flera" Marathon-löpare dör varje år. Men jag kan inte förstå att detta skulle kunna ske hos en normaltränande frisk männsika. Är en grabb på 17 år, 187 cm och väger ca 79 kg. En normal träningsdag dricker jag ca 3 liter vatten utöver mjölk och annan måltidsdryck. När jag drar mig till minnes ifrån utlandsresor till tex vietnam, där de flesta svettiga turister drack 6 liter vatten per dag? Detta var då rekommenderat.
Kan man verkligen säga att 3 liter är för mycket vatten för någon att dricka per dag? Bestäms inte det av individens kropp? Hur mycket denne svettas/anstränger sig varje dygn? Allas kroppar fungerar på olika sätt.

Eddie Vedder
2008-07-13, 15:43
Bestäms inte det av individens kropp? Hur mycket denne svettas/anstränger sig varje dygn?

Jo givetvis.

Ingen har väl påstått något annat i tråden heller? Fallexemplen från Läkartidningen är extremfall och behandlas just som extremfall och inget annat.

Hela resonemanget bygger ju på huruvida det är onödigt eller ej för olika individer och faktum kvarstår att 3 liter direkt via dryck ÄR onödiga mängder för de allra flesta.

King Grub
2008-07-13, 15:48
När jag drar mig till minnes ifrån utlandsresor till tex vietnam, där de flesta svettiga turister drack 6 liter vatten per dag? Detta var då rekommenderat.

Förlorar man 6 liter vätska per dag och ersätter dessa med vatten utan salt, så är det farligt och inte alls rekommenderat. Olika kroppar fungerar inte alls på olika sätt, tvärtom är salt- och elektrolytbalansen något som är av högsta vikt för alla individer.

Davidoff
2008-07-14, 08:40
Hur mycket salt / liter vatten är rekommenderat?

Kimball
2008-07-14, 19:50
Lite fortsättning på Davidoffs fråga; är det helt förkastligt att dricka vatten utan salt under/efter träning? Har kroppen svårt att ta upp sådant "rent" vatten överlag?

Scratch89
2008-07-14, 21:29
Du kyler ner kroppen och släcker törsten, men kroppen kommer ha svårt att ta tillvara på vattnet, ja.

King Grub
2008-07-14, 21:42
En större mängd av vattnet kissas bara ut annars och går inte till musklerna.

Kör man bara styrketräning och inte svettas så det rinner spelar det mindre roll.

These results suggest that both sodium concentration and fluid volume consumed interact to affect the rehydration process. A drink volume greater than sweat loss during exercise must be ingested to restore fluid balance, but unless the sodium content of the beverage is sufficiently high this will merely result in an increased urinary output.

Med Sci Sports Exerc. 1996 Oct;28(10):1260-71. Post-exercise rehydration in man: effects of volume consumed and drink sodium content.

Inclusion of sodium (0.5-0.7 g.1(-1) of water) in the rehydration solution... is recommended since it may be advantageous in enhancing palatability, promoting fluid retention, and possibly preventing hyponatremia in certain individuals who drink excessive quantities of fluid.

Med Sci Sports Exerc. 1996 Jan;28(1):i-vii, American College of Sports Medicine position stand. Exercise and fluid replacement.

A moderate excess of salt intake would appear to be beneficial as far as hydration status is concerned, without any detrimental effects on health, provided that fluid intake is in excess of sweat loss and the renal function is not impaired. To achieve effective rehydration following exercise in the heat, the rehydration beverage should contain moderately high levels of sodium (at least 50 mmol l-1), and possibly also some potassium.

J Sports Sci. 1997 Jun;15(3):297-303. Recovery from prolonged exercise: restoration of water and electrolyte balance.