Visa fullständig version : Socker-rush....fy faen!!
Jag tränar hårt och äter mycket nyttigt och hälsosamt.
Nästan inget socker, godis, glass eller sådant.
I går gjorde jag därför ett experiment:
3 timmar efter middag 18.00 klämde jag i mej 150 g. (600 kcal)
rent pärlsocker.....:smash:
En kort stund efteråt började jag känna mej darrigt, och rätt snart
därefter var det som en iller på amfetamin!!!
Jag menar: Fattar inte alla dessa människor som lever på godis och
2 L cola, Inte konstigt att de mår dåligt.....*screwy*
King Grub
2008-07-08, 13:28
Hmm. Har man god insulinkänslighet brukar man inte märka av sådant där något speciellt. Jag kan äta 600 kcal druvsocker utan att det påverkar mig märkbart, t ex. Något som knappt påverkar en vältränad idrottsman med en god insulinkänslighet och glukostolerans kan på sikt vara direkt skadligt för den stillasittande.
Acquiescence
2008-07-08, 20:55
Folk mår inte dåligt bara för dem äter socker och godis; Utan p.g.a. kombinationen stillasittande livsstil med dålig kosthållning generellt.
Själv äter jag cirka 200-500 kCal sötsaker var dag på min 4000-5000 kCal diet och mår då inte dåligt.
Jag förstår inte ifall du har någon fråga eller ifall du bara vill skryta med att du åt 150 gram pärlsocker?
Scratch89
2008-07-08, 20:55
Jag tror att det är vlädigt mycket inbillning, om du nu tränar så hårt som du gör.
kalajset
2008-07-08, 21:51
Lätt sidospår i ämnet:
Jag tränar flera ggr i veckan, håller mig fysiskt aktiv i stort sett varje dag, och tycker mig ändå uppleva "sockerkickar", och tillhörande "baksmällor", var iofs värre före jag började träna inbillar jag mig. Köper jag t ex 300g lösgodis och käkar upp lite halvsnabbt framför tv'n en kväll mellan två måltider blir jag efter en stund märkbart seg, och nästan illamående, inbillning, eller vad kan detta tyda på?
Vart, (nåja, dum frågeställning), går egentligen gränsen för när man borde känna av det?
Scratch89
2008-07-08, 22:04
Lätt sidospår i ämnet:
Jag tränar flera ggr i veckan, håller mig fysiskt aktiv i stort sett varje dag, och tycker mig ändå uppleva "sockerkickar", och tillhörande "baksmällor", var iofs värre före jag började träna inbillar jag mig. Köper jag t ex 300g lösgodis och käkar upp lite halvsnabbt framför tv'n en kväll mellan två måltider blir jag efter en stund märkbart seg, och nästan illamående, inbillning, eller vad kan detta tyda på?
Vart, (nåja, dum frågeställning), går egentligen gränsen för när man borde känna av det?
Det skulle lika väl kunna vara överätandet och den följande paltkoman.
Fredrik_S
2008-07-09, 03:35
Lätt sidospår i ämnet:
300g lösgodis = 1500-1600 kcal.... det märker nog de flesta
king grub skrev att han knappt märker 600 kcal ... så där emellan går kanske gränsen...
theoppositescollide
2008-07-09, 08:39
Jag tror att det är vlädigt mycket inbillning, om du nu tränar så hårt som du gör.
Tränar så hårt som han gör är det väl garanterat att han gör, tränar så hårt som han säger är väl en annan femma dock :D
Varför åt du 150g socker? Om inget annat lär det vara ohyggligt äckligt.
300g lösgodis = 1500-1600 kcal
Snarare 900-1000 kcal.
Jag_Emil
2008-07-09, 19:31
3 timmar efter middag 18.00 klämde jag i mej 150 g. (600 kcal)
rent pärlsocker.....:smash:
En kort stund efteråt började jag känna mej darrigt, och rätt snart
därefter var det som en iller på amfetamin!!!
Jag äter ibland lite smått som choklada doppade nötter. Jag tog en paus på en och en halv vecka från allt. Jag åt liteballerinakex, och fick en riktig insulinbakslag så det var kusligt.
Det kan bero på att jag tränade innan också.
Jag frågade doktorn ett år efter händelsen på ett besök om det hela.
Hon förklarade att balansen, nivån blirannorlunda om man lägger av.
Kroppen var inte redopå det helt enkelt.
Hm, jag vcil också äta väldigt nyttigt. Hur ser din matsedel ut på en dag?
Börjat smälla i mig 150g maltodextrin under träningen och 150g efter, dvs 1200kcal, känner inte av det särskilt mycket, även om det klart mättar lite.
Börjat smälla i mig 150g maltodextrin under träningen och 150g efter, dvs 1200kcal, känner inte av det särskilt mycket, även om det klart mättar lite.
orkar du äta mat sen?
orkar du äta mat sen?Tar drygt tre kvart innan det har runnit undan, men då är det förmodligen inte maltodextrinet som bromsar, utan protein och vattnet. Utöver maltet blir det nästan 100g pure whey och 2L vatten.
King Grub
2008-07-09, 20:58
Det kan ju inte finnas någon anledning att trycka i sig 300 gram maltodextrin överhuvudtaget.
Det kan ju inte finnas någon anledning att trycka i sig 300 gram maltodextrin överhuvudtaget.Att gå upp i vikt.
Jag orkar inte bulka på vanlig mat, det blir bara att jag äter väldigt onyttigt för att få i mig tillräckligt med kalorier.
Hade kanske varit bättre att sprida ut det över veckan, dock är det inget jag just nu är särskilt sugen på.
King Grub
2008-07-09, 21:01
det blir bara att jag äter väldigt onyttigt för att få i mig tillräckligt med kalorier.
Men 300 gram högglykemiska, näringslösa glukospolymerer per dag är nyttigt?
Men 300 gram högglykemiska, näringslösa glukospolymerer per dag är nyttigt?Det är inte per dag, utan på träningsdagar, 2-3 dagar i veckan. Resten av mitt matintag består av näringsrik mat.
Naturligtvis inte optimalt, men innebär det inte allt för stora påfrestningar på hälsan och jag går upp i vikt så är jag nöjd.
Vad är det som triggar en såkallad "Socker-rush" Är det en höjning i blodsockret?
Tryckte i mig 800g lösgodis + 4 Delicato dammsugare a'la 60g styck + någon LIDL snickers minibitar 200g för c:a 10 dagar sen. Mumsade framför datorn i 1 timme. Hände inte mycket förutom att 1 timme efter allt snaskande fick jag grav paltkoma och sov i 12 timmar.
Kan tillägga att jag är i riktigt bra fysiskt form.
1 timme efter allt snaskande fick jag grav paltkoma och sov i 12 timmar.
Det berodde med största säkerhet på att du var trött redan innan du började snaska.
Det berodde med största säkerhet på att du var trött redan innan du började snaska.
Suveränt, tack Tolkia.
Mer klartext på att en som är i bra fysisk form inte blir ''hög'' av socker.
Och ja. Har själv fått sockerrusningar. När jag var lite mer Inaktiv och slö, men god och rund :)
King Grub
2008-07-20, 10:57
Efter 1 kilo godis är det väl inget konstigt om man upplever negativa fysiologiska reaktioner.
machine gun
2008-07-20, 11:00
Tryckte i mig 800g lösgodis + 4 Delicato dammsugare a'la 60g styck + någon LIDL snickers minibitar 200g för c:a 10 dagar sen. Mumsade framför datorn i 1 timme. Hände inte mycket förutom att 1 timme efter allt snaskande fick jag grav paltkoma och sov i 12 timmar.
>4000 kcal från godis lär knappast vara bra för kroppen hur man än ser på det.
Suveränt, tack Tolkia.
Mer klartext på att en som är i bra fysisk form inte blir ''hög'' av socker.
Och ja. Har själv fått sockerrusningar. När jag var lite mer Inaktiv och slö, men god och rund :)
Det var inte vad jag skrev.
+1 på Grub och machine gun ovan; -1 på dina förslag att a) socker skulle vara ett knockoutknark som slår ut en person i 12 timmar och b) negativa hälsoeffekter av socker skulle vara något reserverat för den som är "inaktiv och slö men god och rund".
Det var inte vad jag skrev.
+1 på Grub och machine gun ovan; -1 på dina förslag att a) socker skulle vara ett knockoutknark som slår ut en person i 12 timmar och b) negativa hälsoeffekter av socker skulle vara något reserverat för den som är "inaktiv och slö men god och rund".
Attacker som heter duga och en vinkling som är helt bortåt skogen.
Tråden handlade om ''socker-rush'' Jag skrev hur jag kände mig efter ett gravt högt socker intag.
Jag gav inget tips eller förslag hur det ska vara för gemene individ.
Tycker att mitt inlägg är formulerat så att det inte ska gå att misstolkas.
Jag ska tänka till 3 gånger innan jag postar något igen.
King Grub
2008-07-20, 11:45
Jag ska tänka till 3 gånger innan jag postar något igen.
Gör det så du inte läser in "attacker" i vanlig diskussion.
Ja brukar få matkoma istället.
Ja brukar få matkoma istället.
Att du blir trött efter du ätit en måltid? Händer mig också ibland. Det är därför en härlig dryck kallad kaffe alltid ska hällas ner i halsen efter maten! ;)
Pakanajuhla
2008-07-26, 18:32
Kan mindre mängder socker såsom t.ex 70g ge huvudvärk hos en otränad?
Elfsberg
2008-07-26, 20:58
Jag äter ibland lite smått som choklada doppade nötter. Jag tog en paus på en och en halv vecka från allt. Jag åt liteballerinakex, och fick en riktig insulinbakslag så det var kusligt.
Det kan bero på att jag tränade innan också.
Jag frågade doktorn ett år efter händelsen på ett besök om det hela.
Hon förklarade att balansen, nivån blirannorlunda om man lägger av.
Kroppen var inte redopå det helt enkelt.
Men vilket bullshit.. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.