Visa fullständig version : Viktökning är ju negativt....
Som vi vet är det absolut inte hälsosamt att gå upp i vikt. Eddie Vedder har totalflippat på dom som vägrar köpa det, men jag har inte sett några studier på det. Finns det några studier på något så uppenbart? Jag skulle behöva, då jag blev totalt sågad på ett annat forum när jag skrev till en kille som ville fläska på sig 10 kilo att det var onyttigt.
Som vi vet är det absolut inte hälsosamt att gå upp i vikt. Eddie Vedder har totalflippat på dom som vägrar köpa det, men jag har inte sett några studier på det. Finns det några studier på något så uppenbart? Jag skulle behöva, då jag blev totalt sågad på ett annat forum när jag skrev till en kille som ville fläska på sig 10 kilo att det var onyttigt.
Det där måste väl ändå ha att göra med vilka förutsättningar man har? Att helt blankt påstå att en viktökning på 10kg är farlig tror jag inte på.
Han var normalviktig, och ville gå upp 10 kilo. Man kan inte mäta "hur" onyttigt det är, men det är helt klart itne hälsosamt. Det är fakta, och jag ville ha studier på det, inte bli ifrågasatt.
Skriver du på ett allmänt forum får du väl räkna med att bli ifrågasatt. Vad är det som är så uppenbart fel med att gå upp i vikt "som vi vet"?
Coldsmith
2008-06-30, 14:44
Lägga på sig 10kg fläsk är väl inte nyttigt kanske med tanke på hjärt&kärlsjukdomar.
Men att lägga på sig muskler och lite fett kan väl inte vara så himla onyttigt? Förutsatt att man tränar och håller igång.
Finns ju fördelar som starkare försvar mot sjukdomar och liknande. Bättre förutsättningar att klara prövningar.
birra_peroni
2008-06-30, 15:31
Varför skriver du på ett forum att det är onyttigt till en person som vill upp 10kg...?
Det är fakta, och jag ville ha studier på det, inte bli ifrågasatt.
Hur kan du säga att det är fakta när du inte har något som stödjer det? Och om det skulle vara fakta, varför är du rädd för att bli ifrågasatt?
Vet ej om det finns studier.
Men kolla på t.ex. "Supersize me", även den svenska varianten, så ser du att deras hälsovärden försämras rejält. Nu bestod kosten till stor del av socker och hamburgare, men hamburgare är för övrigt inte särskilt dålig mat; det är "en köttfärsbulle i ett vetebröd" som Rössner uttryckte sig.
Man kan ju också kolla på tjockisar; de har i regel väldigt höga insulin-/sockernivåer, dålig kvot mellan HDL- och LDL-kolesterolet och högt blodtryck. Det indikerar väl på att en viktuppgång är dålig för hälsan.
Om du menade att gå upp i vikt på nyttig mat så tror jag att du letar förgäves; det finns nog inte många människor som blivit dunderfeta på havregrynsgröt och ägg.
I regel lever människor som lever på väldigt låga mängder av energi längre, samt att de sällan blir sjuka. Kronisk kalorestriktion tycks skydda mot många av dagens sjukdomar. Det hör väl inte till topic riktigt, men om man blir friskare av att gå ner i vikt så är det ganska logiskt att motsatsen gäller om man går upp i vikt.
Coldsmith
2008-06-30, 15:52
Tittar man på AIDS-sjuka så är låg vikt samma som döden, medans en hög kroppsvikt (förutsatt att den också är tränad) en biljett tillbaka till HIV-stadiet.
Om nu detta är något man kan överföra på befolkningen i genomsnitt är ju en annan sak förstås.
Pakanajuhla
2008-06-30, 19:42
Man kan väl ändå inte säga att ju lägre kroppsfett desto bättre?
Det finns väl inga hälsofördelar med att gå från t.ex 10% till 8% i kroppsfettnivå? Am i right? :smash:
Magnus N
2008-06-30, 20:03
Vet ej om det finns studier.
Men kolla på t.ex. "Supersize me", även den svenska varianten, så ser du att deras hälsovärden försämras rejält. Nu bestod kosten till stor del av socker och hamburgare, men hamburgare är för övrigt inte särskilt dålig mat; det är "en köttfärsbulle i ett vetebröd" som Rössner uttryckte sig.
Nu skriver iofs inte trådskaparen om denna person han talade om planerade på att gå upp sina 10kg på 30 dagar likt han i supersize me, isf är det knappast nyttigt, men en långsiktigt viktuppgång tror jag nog inte har någon större hälsopåverkan, 10kg på ett år eller vad han nu tänkt sig i den trakten.
Finns det även en svensk variant av supersize me?
Nu skriver iofs inte trådskaparen om denna person han talade om planerade på att gå upp sina 10kg på 30 dagar likt han i supersize me, isf är det knappast nyttigt, men en långsiktigt viktuppgång tror jag nog inte har någon större hälsopåverkan, 10kg på ett år eller vad han nu tänkt sig i den trakten.
Finns det även en svensk variant av supersize me?
antar att det är när Paulo Roberto käkar upp sig, om du sett det på TV ?
Magnus N
2008-06-30, 20:08
antar att det är när Paulo Roberto käkar upp sig, om du sett det på TV ?
Ah ok, då hänger jag med :). Men där tryckte väl han i sig typ allt han kunde? inte precis så han höll sig till en planerad viktuppgång.
Eddie Vedder
2008-06-30, 20:18
10kg på ett år eller vad han nu tänkt sig i den trakten.
Jo det är det självklart. Att man sedan inte rasar ihop knall fall och tvingas amputera kroppsdelar p.g.a. diabetes och får hjärtattack är ju en annan sak. Men viktuppgång och ökat kroppsfett ÄR sämre för hälsan. Likväl är en smalare och fettsnålare kropp mer gynnsam för hälsan. Givetvis förutsatt en gynnsam fettfördelning, en hyfsat sund kost, fysiskt aktiv livsstil o.s.v. för båda parter.
Magnus N
2008-06-30, 20:24
Jo det är det självklart. Att man sedan inte rasar ihop knall fall och tvingas amputera kroppsdelar p.g.a. diabetes och får hjärtattack är ju en annan sak. Men viktuppgång och ökat kroppsfett ÄR sämre för hälsan. Likväl är en smalare och fettsnålare kropp mer gynnsam för hälsan. Givetvis förutsatt en gynnsam fettfördelning, en hyfsat sund kost, fysiskt aktiv livsstil o.s.v. för båda parter.
Såklart att om man väger mer så är det sämre för hälsan, ville mest bara peka på att det är skillnad på viktupgång som på dokumentärerna vi snackade om och en mer reglerad viktuppgång där man förhoppningsvis lägger på sig annat än bara fett.
Hm okej.. Måste fråga en sak. Jag är 167 cm och har förut legat runt drygt 50 sträcket och haft låg % fett.. Vilket även jag fattar är lite (har icke ätstörn.) Har nu gått upp till cirka 54, för jag tyckte det såg fult ut osv.
Hade ingen mens och har fortfarande inte fått den och misstänker att det beror på min vikt. Skulle det nu vara ohälsosamt för mig at gå upp, fast mitt bmi inte klassas som undervikt längre? Har lagt på mig fett och inte större delen muskler..
King Grub
2008-07-04, 17:09
Nej, det är inte ohälsosamt för dig att gå upp i vikt, möjligen om du skulle göra det genom att sitta i soffan och överäta skräp. Är du aktiv och äter en hyggligt sammansatt kost är det inte dåligt.
Äntligen. Väntade verkligen på att du skulle kunna stryka under detta, folk VÄGRAR att förstå det av någon anledning. Har du någon form av studie som visar detta? Det känns ju så värdelöst att behöva visa studier på sådant. Känns som att försöka få folk att förstå att cigaretter är farliga, i en värld där folk tror att dom är lika ofarliga som kikärtor.
Eddie Vedder
2008-07-04, 19:38
Associations have been established between measures of obesity and cardiovascular disease risk factors. Crude measures of body fatness such as BMI or waist circumference are both positively related to blood pressure, serum triacylglycerols, small dense LDL-cholesterol, glucose and insulin concentrations, and haemostatic factors and fibrinolysis. There is a negative association between measures of obesity and HDL-cholesterol.
In prospective studies high levels of BMI and waist are predictive of future cardiovascular disease. The relative and absolute risks of obesity are dependent on sex and age of subjects as well as the length of follow up as well as type of end points. For CHD the relative risk for individuals with BMI › 30 kg/m2 is about 2–3 compared with those with a BMI ‹ 25 kg/m2. The risks for stroke have been less consistent and seem to be less high than expected on the basis of the relationship between BMI and blood pressure. Observational studies show that weight gain during adult life is, independently of the extent of obesity, associated with increased risk of cardiovascular disease. Weight loss has been found to predict increased risk of CHD in observational studies, but distinction between effects of intentional and unintentional weight loss is usually not possible.
Randomized clinical trials on weight loss and cardiovascular disease risk factors show that the effects depend on the mode of weight loss (by dietary modification and/or physical activity or pharmacotherapy), the extent of weight loss, and characteristics of the subjects studied (e.g. hypertensive subjects v. non-hypertensive subjects, diabetic subjects v. non-diabetic subjects etc.). The National Institutes of Health, National Heart, Lung and Blood Institute (1998) has critically evaluated the available literature. The report concluded that weight loss by dietary restriction is recommended to lower increased blood pressure, elevated levels of total cholesterol, LDL-cholesterol and triacylglycerols, and to raise low levels of HDL-cholesterol and to lower elevated glucose levels in overweight and obese subjects with type 2 diabetes. There are also favourable effects on haemostasis, fibrinolysis and heart function. It is not always clear which effects can be ascribed to weight loss per se and which to the dietary modification itself (Seidell, 1999).
Randomized clinical trials have been conducted on the effects of weight loss on subsequent incidence of cardiovascular disease. There are no randomized clinical trials that have allowed the study of cardiovascular end points. The only study which will be able to study the effects of weight loss on cardiovascular disease in the near future is the semi-randomized Swedish Obese Subjects trial which is a large national surgical intervention trial in morbidly-obese subjects (Sjöström et al. 1999). The 4-year results have shown that massive weight loss is favourably affecting risks for cardiovascular disease, but full analyses have not been released. Given the poor success rate of long-term weight loss by lifestyle modification and pharmacotherapy it is unlikely that major trials will be performed or will have sufficient power to detect effects of weight loss on the incidence of CHD and stroke.
Conclusions
Circumstantial evidence suggests that maintained weight loss will produce a reduction in CVD risk. Long-term effects of weight loss, however, are not available and the unexpected increased risk of CHD in some observational studies cannot be dismissed lightly. Long-term randomized clinical trials should be encouraged to quantify the effectiveness of weight loss on specific end points.
http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=797276&jid=&volumeId=&issueId=03&aid=797272&fulltextType=MR&fileId=S0029665100000495
Obesity and weight control: the evidence. Proceedings of the Nutrition Society (2000), 59: 419-420
Problemet är inte att hitta studier varifrån slutsatsen att viktökning är negativt kan dras. Det svåra är ju att sålla bland alla tonvis och åter tonvis med studier som visar det.
Nu är det oftast övervikt och fetma som behandlas, ofta i kombination med hälsorisker av fysisk inaktivitet o.s.v. Men det motsäger inte det faktum att ökad vikt och mer kroppsfett påverkar mer negativt än positivt även om man fortfarande inte är fet, om man tränat och äter nyttigt etc.
Alltså: Ett hälsosamt liv med en smal och fettsnål kropp är statistiskt sett mer hälsosamt än den lika hälsosamma livsstilen där personer dock ökar i vikt och kroppsfett. Jag har ALDRIG påstått något annat än att man givetvis fortfarande vårdar sin hälsa med träning och sunt leverna även om man befinner sig i en byggarperiod. Det är något som vissa lägger till själva av någon konstig anledning.
Allt det handlar om är två livsstilar som båda är bra för hälsan men där den ena är något mer gynnsam än den andra ur ett strikt hälsoperspektiv.
Tack så jättemycket, du är en ängel! <3
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.