handdator

Visa fullständig version : quorn fullvärdigt?

Ronja
2008-06-08, 20:01
Blir proteinet i quorn o andra sojaprodukter fullvärdigt vid mix av nån annan råvara eller är det aldrig så fullvärdigt som vanligt kött? vad kan man kobinera det med isåfall?

saajmon
2008-06-08, 20:13
The Grub says:

Originally Posted by King Grub
Quorn har en bra aminosyreprofil; PDCAAS för mykoprotein är 0.91, dvs ungefär likvärdigt med nötkött, baserat på en upptagsfaktor på 78%.

King Grub
2008-06-08, 20:14
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/quorn.jpg

Ronja
2008-06-08, 20:57
Sorry men min engelska är inte den bästa, fattar inte så mkt av tabellen alls tyvärr...kan du ge nå exepel?

tp_88
2008-06-08, 21:00
Blir proteinet i quorn o andra sojaprodukter fullvärdigt vid mix av nån annan råvara eller är det aldrig så fullvärdigt som vanligt kött? vad kan man kobinera det med isåfall?
Quorn är ingen sojaprodukt, till att börja med.

Både quorn- och sojaprotein är fullvärdigt ensamt.

ligne
2008-06-09, 16:02
Quorn är ingen sojaprodukt, till att börja med.

Både quorn- och sojaprotein är fullvärdigt ensamt.

råder det inte delade meningar om sojaproteinet?

eller jag har missuppfattat det *screwy*

Eddie Vedder
2008-06-09, 18:10
Sorry men min engelska är inte den bästa, fattar inte så mkt av tabellen alls tyvärr...kan du ge nå exepel?

Det som i tabellen heter "Mycoprotein" är mykoprotein, d.v.s. svampprotein.

Alltså är svampproteinet i sig högvärdigt och quorn innehåller ju dessutom ägg. Har du inte läst ingrediensförteckningen?

Scratch89
2008-06-09, 18:17
Finns det någon sida där man kan lägga in livsmedel och se hur bra de kompletterar varandra? Jag tänkte mest på min havregrynsgröt- och kakao-frukost.

tp_88
2008-06-09, 19:28
råder det inte delade meningar om sojaproteinet?

eller jag har missuppfattat det *screwy*
Inte huruvida det är fullvärdigt eller ej, däremot hävdar vissa att det påverkar östrogen osv om det är det du menar?

Mäter man BV hamnar det något lägre än dom "vanliga" fullvärdiga proteinen, men enligt PDCAAS ligger det ungefär på samma nivå.

Ronja
2008-06-09, 20:20
Så kroppen kan alltså använda proteinet från quorn lika bra so från animaliskt protein om ja fattat rätt?

Eddie Vedder
2008-06-09, 20:32
Så kroppen kan alltså använda proteinet från quorn lika bra so från animaliskt protein om ja fattat rätt?

Ja. Så dagens proteinnojja kan lugna sig för dig.

Du läste antagligen inte mitt inlägg men det är som sagt även ägg i quorn och inte enbart svampprotein (som i sig är väldigt bra).

Ronja
2008-06-09, 21:19
Ja. Så dagens proteinnojja kan lugna sig för dig.

Du läste antagligen inte mitt inlägg men det är som sagt även ägg i quorn och inte enbart svampprotein (som i sig är väldigt bra).

Den sk "proteinnojjan" är botad!!:D
"Varför är an då inte vegetarian tro.....?"

jo älskar fisk :)

RocketQueen
2008-06-09, 21:34
Den sk "proteinnojjan" är botad!!:D
"Varför är an då inte vegetarian tro.....?"

jo älskar fisk :)

Du får väl göra som mig, fuska. Jag äter fisk och skaldjur men inte kött i övrigt. Inte heller kyckling.
Funkar finfint! :)

Spene
2008-06-09, 21:40
Finns det någon sida där man kan lägga in livsmedel och se hur bra de kompletterar varandra?Jag kallar den opti-generatorn. Tyvärr existerar den bara i min fantasi.

Cohen
2008-06-09, 21:43
Ronja:

Du får ju protein från annat än Quorn. Hurvida just det proteinet är fullvärdigt eller inte spelar ingen roll i en balanserad diet. Protein från olika källor kompletterar varandra.

Snöa inte in på smådetaljer som denna. Se istället till att helheten är bra.

Scratch89
2008-06-09, 21:57
Jag kallar den opti-generatorn. Tyvärr existerar den bara i min fantasi.

Too bad. :D

Ronja
2008-06-09, 22:07
Du får väl göra som mig, fuska. Jag äter fisk och skaldjur men inte kött i övrigt. Inte heller kyckling.
Funkar finfint! :)
Det e precis va ja gör redan och har gjort i nåt år nu, äter även fågel, en har inte blivit av på länge nu pga priset ja ej tyckt varit värt att betala för färsk file. :)

Ronja
2008-06-09, 22:10
Ronja:

Du får ju protein från annat än Quorn. Hurvida just det proteinet är fullvärdigt eller inte spelar ingen roll i en balanserad diet. Protein från olika källor kompletterar varandra.

Snöa inte in på smådetaljer som denna. Se istället till att helheten är bra.

Anledningen är i grunden inte att jag oroar ig över mitt intag utan jag är intresserad av hur våran kropp fungerar vilket fascinerar mig inom flera områden. Jävlas lite me eddie bara eftersom han pikar ig hela tiden! :D
Är liksom roligt att veta vad man pratar om när an pratar kost ed andra mer från grunden, inte bara från rubriker i tidningar mm

Eddie Vedder
2008-06-10, 04:29
Anledningen är i grunden inte att jag oroar ig över mitt intag utan jag är intresserad av hur våran kropp fungerar vilket fascinerar mig inom flera områden. Jävlas lite me eddie bara eftersom han pikar ig hela tiden! :D
Är liksom roligt att veta vad man pratar om när an pratar kost ed andra mer från grunden, inte bara från rubriker i tidningar mm

"Jag är intresserad av att lära mig" o.s.v. är antagligen den vanligaste bortförklaringen när problemet egentligen är något helt annat. Men det ska vi inte diskutera i den här tråden.

Ronja
2008-06-10, 06:43
"Jag är intresserad av att lära mig" o.s.v. är antagligen den vanligaste bortförklaringen när problemet egentligen är något helt annat. Men det ska vi inte diskutera i den här tråden.

Nä, eftersom jag inte tycker det ä speciellt "snällt" att dra egna slutsatser utan att känna personen i fråga, vet mkt väl att det finns tusen bortförklaringar och därför är det väldigt jobbigt för mig att i huvud taget kunna skriva något, då allt ja skriver vrider o vänds av andra så att det ska pika på min bakgrund......:(

ligne
2008-06-10, 13:54
Inte huruvida det är fullvärdigt eller ej, däremot hävdar vissa att det påverkar östrogen osv om det är det du menar?

Mäter man BV hamnar det något lägre än dom "vanliga" fullvärdiga proteinen, men enligt PDCAAS ligger det ungefär på samma nivå.

nej jag menade om det var fullvärdigt eller ej.
läste som sagt att det råder delade meningar om det.

men det gör det väl inte då :D

schabo-labo
2009-02-28, 15:26
Har vi många quornätare här? Jag har nyss upptäckt detta livsmedel och det hamnar bland favoriterna, men var handlar ni ert quorn, är inte priset lite väl högt?

WHITEFOLKS
2009-02-28, 17:10
Jo quorn är rätt dyrt och ärligt talat en rätt konstig produkt. Inte kött, inte vegetariskt.

schabo-labo
2009-02-28, 20:58
Lite extra grillkrydda så är det som köttfärs.

xan
2018-12-16, 18:10
Bortsett från att proteinkvalitén är bra, innehåller Quorn något nyttigt?

Lite mineraler/vitaminer: http://matkalkyl.se/se-quornsvampproteinfarsbitarfil.php

Något annat?