handdator

Visa fullständig version : Viktrekommendationer alkohol per dag

AJO
2008-06-06, 23:10
När det skrivs att man inte bör dricka mer än 20 gram alkohol per dag. Menas det 100% eller 40% alkohol då, eller vad menas?

überstarken
2008-06-07, 01:51
När det skrivs att man inte bör dricka mer än 20 gram alkohol per dag. Menas det 100% eller 40% alkohol då, eller vad menas?

Jag hoppas att man menar alkohol annars vore det ju oerhört korkat att säga det. Jag vet dock inte, folk tenderar ju att vara rätt korkade ibland.

Sverker
2008-06-07, 07:01
En vätska brukar man mäta i volym. Alkohol i cl. Vill du ha vikten så är densiteten för 96% etanol 0.800 g / liter.

OK, jag var lite dryg där.

Systembolaget som har till uppgift att se till av svenskarna dricker måttfullt anger här mängderna i cl 40% sprit
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_snabbt_alkohol_ur_kroppen.htm
Jag skulle nog själv vilja räkna om konsumtionen till 96% sprit men det är jag.

skaparn
2008-06-07, 07:55
En vätska brukar man mäta i volym. Alkohol i cl. Vill du ha vikten så är densiteten för 96% etanol 0.800 g / liter.

OK, jag var lite dryg där.

Det är ju bra för den som ogillade siffran 20 då det blir 25 cl. Vips! Nu kan man helt plötsligt utöver sin Bailey's unna(tm) sig två deciliter mellanöl.

AJO
2008-06-07, 16:41
En vätska brukar man mäta i volym..

Jo, det är jag medveten om. Om man läser studier på pubmed så är det dock angivet i vikt.

Eddie Vedder
2008-06-07, 16:48
Jo, det är jag medveten om. Om man läser studier på pubmed så är det dock angivet i vikt.

Jag håller med om att "20 gram" är ett lite opedagogiskt sätt att uttrycka sig. Det kan ju bevisligen leda till lite funderingar om vad som egentligen menas. Men eftersom man samtidigt nämner rekommendationen om högst 5E% kanske det blir lite lättare att få en uppfattning.

Dessutom vill jag minnas att mer konkreta råd finns, typ 2 glas vin per dag för en man och 1 glas vin för en kvinna och dylikt. Men jag är inte säker. Hursomhelst är det ju bra att både E% och mängd nämns, om en person med energibehov på 5000kcal varje dag får i sig 5E% av sin energi från alkohol blir det en ganska redig dos i längden.:D

EDIT: Här hittade jag lite mer konkret information så man lättare kan få sig en bild av vilka kvantiteter som åsyftas:

Alkohol (etanol) är ett näringsämne som ger energi, men som är giftigt i större mängder. Alkohol ger cirka 7 kcal (29 kJ) per gram. Det motsvarar för ett glas vin ungefär 100 kcal och för en stor starköl drygt 200 kcal. Till skillnad från fett, kolhydrat och protein, som också ger energi, är alkohol inte ett ämne som kroppen behöver.

[...]

Konsumtionen av alkohol bör begränsas och inte överstiga cirka 10 gram per dag för kvinnor och cirka 20 gram per dag för män. Ett glas vin (1,5 dl) ger cirka 15 gram alkohol. Alkohol bör inte bidra med mer än 5 procent av energiintaget hos vuxna. Barn och ungdomar rekommenderas att avstå från alkohol.

Texten i sin helhet:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12486&epslanguage=SV