Visa fullständig version : Soja/tofu
Haj haj! Nu på senaste tiden har jag upptäckt ett otrligt litet livsmedel TOFU, fast det finns ett ont tecken i de också.
På senaste tiden har ja läst att tofu är skit bra för kroppen och hälsan bara för att det är gjort på soja och inehåller massa näring, vitaminer och protein. Men de finns negativa faktorer med det, ifall man käkar för mycket av det så får man in en stor mäng phytoestrogener (de kvinnliga könshormonet östrogen) och det blir som en nedsättning på de manliga hormonet.
Är det värt och käka tofu ifall man vill offra och få mindre av de manliga hormonet?
Skulle inte detta bli som en dålig grej när man styrketränar också?
....Är det så att det verkligen frisätter en massa östrogen och sänker ens testosteron så skulle det vara fruktansvärt dåligt. Jag vet att det finns en del åsikter som går isär hur det verkligen är med detta i verkligheten. Bland annat har testosterone kört en hel serie artiklar om detta, varav senast en av Berardi som jag har för mej tog en mer ballanserad ställning till det...
Jag äter själv inte tofu så har ingen egen erfarenhet av detta men lite små anekdotiskt så har mamma haft fruktansvärd framgång med ett naturläkemedel mot sina klimakteriebesvär, mycket bättre än de läkemedel som hon fått innan och tydligen skulle just soja vara en av de stora ingredienserna av det...
Min egen inställning är att det är nog inte superfarligt men å andra sidan finns det ju knappast någon anledning att basera sin kosthålning på detta heller, ät en varierad kost och så kommer knappast lite soja att göra jätteskada.
Dessutom spelar ju placebo effekten in också, frågan är ju hur dina resultat i gymet påverkas av att du regelbundet äter något som du -tror- höjer ditt östrogen och sänker ditt testo...?
Mega_man1000
2008-05-30, 23:13
hur mycket kostar tofu och vart kan man köpa det?:)
Scratch89
2008-05-31, 00:00
Det går att köpa överallt och är rätt dyrt.
Eddie Vedder
2008-05-31, 04:40
Men de finns negativa faktorer med det, ifall man käkar för mycket av det så får man in en stor mäng phytoestrogener (de kvinnliga könshormonet östrogen) och det blir som en nedsättning på de manliga hormonet.
Det var värst vad säkert du uttalade dig. Vad får dig att vara så övertygad om att mängden är STOR och att det faktiskt sänker testosteronet?
Fytoestrogener existerar i sojabönorna. Men vart har du läst om mängder? Och vart har du läst om omfattningen av testosteronminskning?
För vad jag vet är det inte så glasklart som du påstår.
Det är bara till att söka om isoflavoner. Finns säkert hundra trådar om soja och isoflavoner.
Min uppfattningen är att isoflavonerna verkligen binder till östrogenreceptorerna i kroppen. Antingen så aktiverar de receptorn och vi får en östrogen effekt...eller så blockerar de receptorn och vi får en minskad östrogen effekt i kroppen:confused:
Saningen ligger säkert någonstans i mitten.
hur mycket kostar tofu och vart kan man köpa det?:)
Tofu 300 gram på coop för 20 kr :D
Det var värst vad säkert du uttalade dig. Vad får dig att vara så övertygad om att mängden är STOR och att det faktiskt sänker testosteronet?
Fytoestrogener existerar i sojabönorna. Men vart har du läst om mängder? Och vart har du läst om omfattningen av testosteronminskning?
För vad jag vet är det inte så glasklart som du påstår.
Har varit inne på olika sidor och forum och läst om tofu, alla svarade samma sak att de kan bli en negativ påverkan hos oss killar ifall de käkas för mkt.
Ja tänkte bara käka de 3 gånger i vecka men hur vet ja då att ja inte överkonsumerar livsmedlet då?
Det är bara till att söka om isoflavoner. Finns säkert hundra trådar om soja och isoflavoner.
Min uppfattningen är att isoflavonerna verkligen binder till östrogenreceptorerna i kroppen. Antingen så aktiverar de receptorn och vi får en östrogen effekt...eller så blockerar de receptorn och vi får en minskad östrogen effekt i kroppen:confused:
Dessa svar hittade ja också massvis av.
Eddie Vedder
2008-05-31, 08:34
Har varit inne på olika sidor och forum och läst om tofu, alla svarade samma sak att de kan bli en negativ påverkan hos oss killar ifall de käkas för mkt.
Du får ta och jobba lite på din källkritik. Du verkar ha oerhört lätt för att få för dig att saker och ting är bra/dåliga hit och dit.
Du får ta och jobba lite på din källkritik. Du verkar ha oerhört lätt för att få för dig att saker och ting är bra/dåliga hit och dit.
Nej nu tar du mig fel. Ja har varit inne på minst på 15 - 20 sido och alla säger nästan samma sak, svenska som engleska.
Herregud ja tror ju inte på något så fort ja hör de :smash:
Eddie Vedder
2008-05-31, 08:39
Nej nu tar du mig fel. Ja har varit inne på minst på 15 - 20 sido och alla säger nästan samma sak, svenska som engleska.
Ja va bra, då vet du ju att det inte är så självklart som du skrev i första inlägget. Jag har inte motsagt att det kan påverka men ifrågasätter bara din övertygelse om omfattningen som jag tror är överdriven/övertolkad.
Ja va bra, då vet du ju att det inte är så självklart som du skrev i första inlägget. Jag har inte motsagt att det kan påverka men ifrågasätter bara din övertygelse om omfattningen som jag tror är överdriven/övertolkad.
jaha, de kankse lät ganska övertygat. Jag var också intresserad hur och vad ni andra på kollo skulle säga ifall jag skrev det så, för att skrivs så förbaskat mycket om att tofu har negativ påverkan...
äår det någon som vet hur mycket tofu man kan äta under en vecka eller på en dag?
cosmic_dancer
2008-05-31, 21:12
tofu är gott. Stekt tofu till grönsaker, rotfrukter eller i hembakat pitabröd är så jävlagott. Sushi med tofu är ocså redigt gott
CoolHandLuke
2008-06-01, 01:04
Min egen inställning är att det är nog inte superfarligt men å andra sidan finns det ju knappast någon anledning att basera sin kosthålning på detta heller, ät en varierad kost och så kommer knappast lite soja att göra jätteskada.
Instämmer. Nackdelar och fördelar med allt. Tofu en gång i veckan så kan du t.ex. sänka lite av kött och mjölkprodukter som har andra typer av negativa effekter associerade med sig. Eller använda ovanpå en redan varierad kost för att öka andelen protein i kosten.
Alfred Nobel
2008-06-01, 07:31
Jag åt en tofu sushi och det var bland det äckligaste jag någonsin har ätit. Tvi!
Tofu är dyrt och finns överallt, gott förutom på sushi.
Eddie Vedder
2008-06-01, 09:37
Regelbundet intag av sojaprodukter har i studier sammankopplats med minskad risk för prostatacancer, minskad risk för utveckling av insulinresistens och diabetes typ 2, positiv effekt på blodlipider och positiva effekter på hjärt- kärlhälsa.
Finns säkert ännu fler hälsoaspekter som undersökts men det är studier som berör ovan nämnda hälsoparametrar som jag själv läst.
Och det har bedrivits tonvis med forskning om sojan och sojaisoflavonernas effekter, sök på t.ex. Pubmed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/) eller Google Scholar (http://scholar.google.se/) och ni hittar hur mycket som helst.:)
machine gun
2008-06-01, 10:15
Det brukar finnas billig tofu i vissa asiatiska butiker. T.ex. Hongkong trading i Stockholm (vid centralstationen). Har för mig att det kostar 15-20 kr/500 g där eller nåt sånt. Det finns en schysst grossist ute i Märsta också, som säljer tofu för 15 kr/kg. Har bunkrat där vid ett tillfälle :D
Säger bara herkulesgatan (tvärgata från drottninggatan). Asiatisk butik, superbillig tofu i alla former och för övrigt vegetarianers/veganernas mecka! Veg. kyckling, veg hummer, veg räkor, veg anka, veg lax.. Besök!
Mega_man1000
2008-06-01, 19:14
men vart någonstans kan man hitta Tofu i t,ex coop i vilken avdelning finns det i (asså hylla):)
Eddie Vedder
2008-06-01, 19:17
men vart någonstans kan man hitta Tofu i t,ex coop i vilken avdelning finns det i (asså hylla):)
Bland osten oftast.
Den heter Tofu neutrall 300 gram
14,7 prote
0 kollisar
7,5 fett
(ifall jag minns rätt)
Skulle man kunna äta tofu 3-4 gånger i veckan, typ dagarna man gymmar? Fast då kankse östrogenet minskar lite på hela växandet?
Bland osten oftast.
Delvis sant. :)
I min affär finns tofu dels i kyldisken där det också finns dessertostar (typ mozzarella och mascarpone).
Flest sorter finns det dock i den asiatiska hyllan. Samma plats fär det finns konserver med wokgrönsaker, skivade bambuskott, sushiprodukter och liknande. Alltså en vanlig hylla, inte en kyl.
Fråga i din affär om du inte hittar det.
Jag äter tofu varje dag. Tycker det är riktigt gott. Lite dyrt kanske, men det är det värt. Ett tips är att skära den i kuber och marinera i soja smaksatt med paprikapulver och cayennepeppar. Mums!
Eddie Vedder
2008-06-02, 04:22
Skulle man kunna äta tofu 3-4 gånger i veckan, typ dagarna man gymmar? Fast då kankse östrogenet minskar lite på hela växandet?
Men det är ju självklart att du kan! Jag har ju redan skrivit hur nyttigt sojaprodukter är och vilka hälsovinster som tillskrivs konsumtion av sojaprodukter. Dels TACK VARE den något testosteronsänkande effekten, den är alltså positiv.
Och själklart kommer den inte hämma din muskeltillväxt märkbart. Bry dig om väsentligheter istället, ät mycket mat och träna rejält. I ditt fall är det INTE eventuellt tofu som är den hämmande faktorn och det vet du mycket väl.
Delvis sant. :)
Vaddå "delvis"? Den står ju oftast där, inte alltid men oftast. Jag skrev ju inte att den alltid gör det.
[QUOTE=Eddie Vedder;3022956]Men det är ju självklart att du kan! Jag har ju redan skrivit hur nyttigt sojaprodukter är och vilka hälsovinster som tillskrivs konsumtion av sojaprodukter. Dels TACK VARE den något testosteronsänkande effekten, den är alltså positiv.
Och själklart kommer den inte hämma din muskeltillväxt märkbart. Bry dig om väsentligheter istället, ät mycket mat och träna rejält. I ditt fall är det INTE eventuellt tofu som är den hämmande faktorn och det vet du mycket väl.
okej okej men ja blir bara lite oskäker ibland även ifall den är en posetiv produkt.
Eddie Vedder
2008-06-02, 05:44
okej okej men ja blir bara lite oskäker ibland även ifall den är en posetiv produkt.
Hur ska jag kunna övertyga dig? Jag orkar inte posta alla studier jag hittat, det finns för många. Men sök på sidorna jag länkat till och använd sökord såsom "isoflavones prostate cancer", "isoflavones cholesterol", "isoflavones diabetes", "soy consumption". "soy protein" etc.
Du har läsning för hela dagen sen.:)
Hur ska jag kunna övertyga dig? Jag orkar inte posta alla studier jag hittat, det finns för många. Men sök på sidorna jag länkat till och använd sökord såsom "isoflavones prostate cancer", "isoflavones cholesterol", "isoflavones diabetes", "soy consumption". "soy protein" etc.
Du har läsning för hela dagen sen.:)
Det e lungt jag e övetygad.
Det är bara att jag är en sådan person som är alltid osäker vid slutet :em:
Mega_man1000
2008-06-02, 17:27
har för mig att du drack soja proteinpulver? Du skrev det i nån gammal tråd för ett tag sen. Göru det fortfarande?
har för mig att du drack soja proteinpulver? Du skrev det i nån gammal tråd för ett tag sen. Göru det fortfarande?
jag drack aldrig, men tänkte köpa den mellan holostic proten. Bara för att de var "No suger".
Scratch89
2008-06-02, 18:57
Hur mycket socker tror du att det är i vanligt proteinpulver då?
Hur mycket socker tror du att det är i vanligt proteinpulver då?
vet inte, beronede på produkten.
Eddie Vedder
2008-06-02, 20:12
vet inte, beronede på produkten.
Vilka rena proteinpulver har du sett som innehåller tillsatt socker? Alltså inte gainers nu utan proteinpulver? Det finns de med små mängder laktos kvar. Obetydliga mängder i t.ex. Pure Whey. Något annat har i alla fall jag aldrig sett.
Vaddå "delvis"? Den står ju oftast där, inte alltid men oftast. Jag skrev ju inte att den alltid gör det.
Delvis eftersom att den både finns där och på andra ställen.
I min butik finns är sortimentet ungefär lika stort i kylen som i den asiatiska hyllan.
Vilka rena proteinpulver har du sett som innehåller tillsatt socker? Alltså inte gainers nu utan proteinpulver? Det finns de med små mängder laktos kvar. Obetydliga mängder i t.ex. Pure Whey. Något annat har i alla fall jag aldrig sett.
Men nu beror de på vilket socker du menar.
För de finns ju olika i olika laktos, fruktos, sötningsmedel, glukos. (det va alla ja kunde)
Men det sockret som jag vill avstå från helst och har lyckats nu på 1 år är vanligt socker som finns i godis, kakor och tårtor.
Scratch89
2008-06-02, 22:09
Du får nog leta om du ska hitta ett proteinpulver med tillsatt socker, vare sig det är laktos, fruktos eller glukos (nu är dessa iofs monosackarider, men ändå). Sötningsmedel är inte socker.
Eddie Vedder
2008-06-03, 03:53
Men det sockret som jag vill avstå från helst och har lyckats nu på 1 år är vanligt socker som finns i godis, kakor och tårtor.
Jo jag vet att du menar det. Och undrar vart du sett proteinpulver där detta är tillsatt.
Jo jag vet att du menar det. Och undrar vart du sett proteinpulver där detta är tillsatt.
jaa du ja kan inte komma på så många nu men
Eiselt - Double Pro = sötningsmedel
Isoflex WheyProtein = 1 gram socker (socker som socker för mig, jag är mot det)
..........
Förlåt ifall ni tycker att jag är extremt petig med socker eller sötningsmedel men det är rena djävulen för mig :devil:
Eddie Vedder
2008-06-03, 22:34
..........
Förlåt ifall ni tycker att jag är extremt petig med socker eller sötningsmedel men det är rena djävulen för mig :devil:
Det är fortfarande sötningsmedel och laktos. Inget tillsatt sackaros vilket är vad jag frågar efter. Erkänn istället att du fått det om bakfoten som med allt annat.
Mega_man1000
2008-06-03, 23:14
..........
men hallå*screwy* vad spelar det för roll ifall det är" 1 gram socker" och då iform av laktos som eddie försöker förklara för dig. varför är du rädd för lite socker? Socker finns i allt vi äter:MrT:
Mega_man1000
2008-06-03, 23:15
Socker finns i allt vi äter:MrT:
all mat som innehåller kolhydrater menar ja!!;)
to eddie.
Kankse det, jag har alltid varit skit dålig på fatta sånt.
to mega_man
ja e mot allt vitt socker. Men laktos,fruktos och socker från kolhydrater kan ja inte göra något åt för ja äter de livsmedel dagligen :)
----
Är vi klara med denna tråden om tofu, det verkar som att tråden har blivit om tillskott ;)
Eddie Vedder
2008-06-04, 05:56
Är vi klara med denna tråden om tofu, det verkar som att tråden har blivit om tillskott ;)
Det avgör du väl själv? Sluta skriv om du inte vill diskutera. Saken är ju bara den att du ber om hjälp och tips även fast du inte verkar vilja ha dom.
Du har ju på förhand bestämt dig för vissa saker som du fått för dig och verkar ovillig att släppa det. Då blir det ju ett problem. Man kan tro att du har en trollerihatt där hemma där du lägger i ett gäng lappar som du skrivit upp olika livsmedels namn på och sedan drar lott om vilka du ska tycka vara "onatulriga" och "dåliga" utan att veta varför.
Det avgör du väl själv? Sluta skriv om du inte vill diskutera. Saken är ju bara den att du ber om hjälp och tips även fast du inte verkar vilja ha dom.
Du har ju på förhand bestämt dig för vissa saker som du fått för dig och verkar ovillig att släppa det. Då blir det ju ett problem. Man kan tro att du har en trollerihatt där hemma där du lägger i ett gäng lappar som du skrivit upp olika livsmedels namn på och sedan drar lott om vilka du ska tycka vara "onatulriga" och "dåliga" utan att veta varför.
Nej för det är inte sant. Jag VILLE bara veta om tofu och soja, det fick jag som jag är väldigt tacksam för!
Haha oj va stor trollhatte de måste va då :D Nää men socker har ju aldrig varit bra, det har du själv sagt. Det är ju skadan till att vissa är överviktiga och de bara står över allt "fetma har ökat med 10 %".
Jag vet inte så mycket om tillskott och allt sånt nytt som används inom sporter därför frågar jag, det kan bli lite misstänksam över vissa saker för att jag inte fattar vad det är.
Eddie Vedder
2008-06-04, 07:48
Nää men socker har ju aldrig varit bra, det har du själv sagt.
Här bevisar du hur du övertolkar allting. Jag kan inte säga vad andra påstått om t.ex. tofu men nu när du använder mig som exempel så vet jag ju i alla fall att DET är en övertolkning.
Socker är inte bra. Inte ett mikrogram näring utan bara kolhydrater, dessutom hälften fruktos som visat sig extra ogynnsamt ur hälsosynpunkt.
Men att fly det som pesten och tro att allt innehåller en massa socker utan att det ens gör det är ju bara dumt och ger onödigt mycket huvudbry. Dina resultat blir inte bättre av överdriven nojja hit och dit, snarare vore det enbart positivt med en mer avslappnad attityd skulle jag gissa.
När det står socker så verkar många ta för givet att det är sackaros det menas.
Mega_man1000
2008-06-04, 15:11
[QUOTE=DjiinZ;3026740]
to mega_man
ja e mot allt vitt socker. QUOTE]
varför*gah!* man dör ju inte av att äta socker?? bara om man äter ENORMA mängder dag in och ut och sitter och glassar hela dagarna. Men det gäller ju med allt man äter*grr* man ska äta balanserat:cool:
Men att fly det som pesten och tro att allt innehåller en massa socker utan att det ens gör det är ju bara dumt och ger onödigt mycket huvudbry. Dina resultat blir inte bättre av överdriven nojja hit och dit, snarare vore det enbart positivt med en mer avslappnad attityd skulle jag gissa.
Jag flyr inte som pesten från det, jag vill bara avstå godis,glass,kakor och sånt. Det har aldrig nappat på mig eller kankse när ja va yngre men nu vet ja att de finns godare saker man kan mumsa på ^^
varför*gah!* man dör ju inte av att äta socker?? bara om man äter ENORMA mängder dag in och ut och sitter och glassar hela dagarna. Men det gäller ju med allt man äter*grr* man ska äta balanserat:cool:
Som mitt översta svar. Jag har aldrig nappat så mycket på godis,glass, kakor.
Kankse när ja va yngre men nu vet ja att de finns godare saker man kan mumsa på ^^
Eddie Vedder
2008-06-04, 16:31
Jag flyr inte som pesten från det, jag vill bara avstå godis,glass,kakor och sånt.
Jasså?
Så all den här oron över något enstaka gram tillsatt socker i proteinpulvren (vilket inte ens existerar) har bara varit ett skämt eller vaddå?
Jasså?
Så all den här oron över något enstaka gram tillsatt socker i proteinpulvren (vilket inte ens existerar) har bara varit ett skämt eller vaddå?
Ifall det är laktos så e de ju inget. Men ifall de är vanligt vitt socker så räcker de ju bara att avstå från saken. Jag flyr ju inte från det då jag bara tänker inte på de.
Det går att köpa överallt och är rätt dyrt.
I Göteborg så finns Tofu för 16 kr/500g i en asiatisk butik mitt emot Nordstan, väldigt billigt protein per krona i mina ögon. Ville mest bara lyfta fram det ifall det var någon Göteborgare som missat, då tofu i mina ögon är både fantastiskt gott och billigt.
WHITEFOLKS
2010-09-12, 13:12
Det blir ju inte direkt jättebilligt.
Det innehåller väl inte mer än 15g proten per 100g och då skulle det bli knappt 5g protein/krona. Det är i princip samma som kvarg/mjölk/ost och det mesta annat.
Frumpish
2010-09-12, 13:37
I Göteborg så finns Tofu för 16 kr/500g i en asiatisk butik mitt emot Nordstan, väldigt billigt protein per krona i mina ögon. Ville mest bara lyfta fram det ifall det var någon Göteborgare som missat, då tofu i mina ögon är både fantastiskt gott och billigt.
Mitt emot vilken sida av nordstan :D It's a square!
På andra sidan hamngatan eller?
Missade att skriva att det var ur ett veganskt perspektiv. My bad.
Butiken ligger vid samma sida som Löplabbet och det vegetariska caféet Andrum, precis bredvid Andrum. Har riktigt dålig koll på Göteborg då jag är nyinflyttad. Det finns även Vargbär (gojibär) där för 29 kr/200g om man uppskattar det, även om det är lite överhypat. Hur som helst så är det gott att ha i gröten och mycket billigare än någon annanstans. (ursäkta OT)
Frumpish
2010-09-12, 13:48
vargbär? ahaahhaa, alla dessa roliga namn på gojibär :) ska defintivit köpa några såna, även om de säkerligen är brutalt överhypade är de goda :D
Tack!
WHITEFOLKS
2010-09-12, 15:31
Missade att skriva att det var ur ett veganskt perspektiv. My bad.
Butiken ligger vid samma sida som Löplabbet och det vegetariska caféet Andrum, precis bredvid Andrum. Har riktigt dålig koll på Göteborg då jag är nyinflyttad. Det finns även Vargbär (gojibär) där för 29 kr/200g om man uppskattar det, även om det är lite överhypat. Hur som helst så är det gott att ha i gröten och mycket billigare än någon annanstans. (ursäkta OT)
Ur veganskt perspektiv är väl snarare allt protein billigt?
Linser, bönor osv. är ju billiga proteinkällor.
Luca Brasi
2010-09-12, 17:09
för att inte tala om vetemjöl.
Kör en bump på denna!
Vad är de senaste rönen ang regelbundet intag av tofu och produkter baserade på det? Har gjort lite sökningar och läst på forumet, och det jag hittar är lite tvetydigt, men verkar ändå luta mot att för stort/regelbundet intag kan ha negativ inverkan på hormonnivåerna.
Större delen av informationen är dock uppemot tio år gammal. Har det gjorts några intressanta studier kring detta de senaste åren? Finns det rekommendationer för hur mycket man kan äta utan att påverka hormonnivåerna?
Kör en bump på denna!
Vad är de senaste rönen ang regelbundet intag av tofu och produkter baserade på det? Har gjort lite sökningar och läst på forumet, och det jag hittar är lite tvetydigt, men verkar ändå luta mot att för stort/regelbundet intag kan ha negativ inverkan på hormonnivåerna.
Större delen av informationen är dock uppemot tio år gammal. Har det gjorts några intressanta studier kring detta de senaste åren? Finns det rekommendationer för hur mycket man kan äta utan att påverka hormonnivåerna?
+1. Nu baserar jag verkligen inte min kost med sojaprodukter men ibland gillar jag att använda t.ex. sojamjölk istället för vanlig eller att köra lite tofu istället för kött. Det bör väl rimligtvis inte ha någon speciell hormonpåverkan?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.