Logga in

Visa fullständig version : Ägg utan gula?

magdalenae
2008-05-22, 12:26
Ägg med två gulor har man ju sett, men finns det ägg som saknar gula? Vore ju ypperligt vid viss matlagning!

Kischen
2008-05-22, 12:29
Det går att köpa äggvita separat. Ägg som helt saknar gula har jag aldrig hört talas om och tror ej det finns.

Halldin
2008-05-22, 12:30
Det går att köpa äggvita separat. Ägg som helt saknar gula har jag aldrig hört talas om och tror ej det finns.
Vart hittar man det, förutom hos grossister?

Kischen
2008-05-22, 12:35

Det är nog säkraste stället att finna det på om inte nån lokal affär kan beställa in det?

Cohen
2008-05-22, 21:03

Bagerier kan ofta sälja vita på dunk. Fråga snällt så kan det npg gå vägen.

jenni
2008-05-22, 21:05
varför inte använda hela ägget? mer näring i gulan ju :)

Eddie Vedder
2008-05-22, 21:12

I viss matlagning kommer gulan göra mer skada än nytta. Om man vill vispa upp ett äggviteskum t.ex. Eller om man kanske vill göra maränger.:)

Men du har helt rätt i att gulan är en näringsbomb och förhoppningsvis kasseas den inte utan används i t.ex. sås eller något sånt. Emulsionssåser är enkelt att göra, nyttigt och sjukt gott.*drool*

Cohen
2008-05-22, 21:22

Där får jag ta och hålla med dig. Förstår mig verkligen inte på folk som slänger ut gulan. Visst att vitan her färre kalorier, men äter man ägg så äter man ju ägg. Vill man ha färre kalorier kan man ju äta något annat från början.

Eddie Vedder
2008-05-22, 21:23
Där får jag ta och hålla med dig. Förstår mig verkligen inte på folk som slänger ut gulan. Visst att vitan her färre kalorier, men äter man ägg så äter man ju ägg. Vill man ha färre kalorier kan man ju äta något annat från början.

Du kan ju läsa mitt inlägg samt förstaposten. Det handlar om matlagningsegenskaper och inte kalorijakt.