handdator

Visa fullständig version : Karl Alfred hade rätt - Spenat ökar styrkan


Ganymedes
2008-05-16, 09:56
Hörde på The Naked Scientists podcast härromdagen att man gjort studier på möss och människor med spenat. Man har visat på en styrkeökning på upp till 20%. Enda nackdelen var att det krävs motsvarande 1 kg spenat om dagen för att få den effekten, men å andra sidan fanns det inga direkta biverkningar.

När kommer spenat i koncenterad kapselform, tro?

agazza
2008-05-16, 09:58
Går väl att torka?

Ganymedes
2008-05-16, 09:59
Podcasten finns att hämta här: länk (http://www.thenakedscientists.com/HTML/podcasts/)

"11th May 2008 - Repelling Mosquitoes

Dave Ansell
Chris Smith

Using nature's own tricks, we find out how to avoid mosquito bites, grow more crops and keep the weeds away in this week's Naked Scientists. We find out why mosquitoes prefer some people to others, and how to use pheromones to turn an insect's sex-drive against it! Also, why dentists could use plasma to cut down on drilling, why breast is best for bigger brains and why Popeye was right, spinach really does make you stronger. Plus, in Kitchen Science, we brave a box of biting mozzies to see if insect repellent really does repel!"

Scratch89
2008-05-16, 10:00
Det är väl inga problem, egentligen. Ersätt större delen av ditt frukt- och gröntintag och en viss del av ditt proteinintag med spenat så kommer du nog upp i de mängderna. Spenat är ju billigt också.


EDIT: Såg nu hur pass seriöst det var... *rolleyes*

Ganymedes
2008-05-16, 10:12
EDIT: Såg nu hur pass seriöst det var... *rolleyes*

Studien de hänvisar till i avsnittet är nog seriös. Eller hur menar du?

Dan S
2008-05-16, 12:47
20 % är ju sjukt. Fy fan säger jag bara, jag som hatar frukt och grönt för det smakar **** och tillför bara näring och ingen energi i märkbara mängder. Men för sjuttsiken blir det till att äta spenat! :hbang: :naughty: :whipped:

shut teh face
2008-05-16, 12:51
Självklart blir man stark av spenat.

Koloftw
2008-05-16, 12:53
20 % är ju sjukt. Fy fan säger jag bara, jag som hatar frukt och grönt för det smakar **** och tillför bara näring och ingen energi i märkbara mängder. Men för sjuttsiken blir det till att äta spenat! :hbang: :naughty: :whipped:





Snart kommer hela kolo att sitta och trycka i sig spenat frukost, lunch och middag :D


Jag har ju kört på detta koncept sen i vintar. Inte sällan mer än 1kg spenat/dag.

King Grub
2008-05-16, 13:32
Man skall ju vara medveten om att försöken dom gjorde på mänsklig muskulatur, där det talades om det där kilot spenat, inte var någon som fick äta spenat, utan det var mänskliga muskelceller i ett provrör som injicerades med det aktiva ämnet.

joriice
2008-05-16, 13:45
1 kg...sa du? Humm....

MasterChief
2008-05-16, 13:54
Man skall ju vara medveten om att försöken dom gjorde på mänsklig muskulatur, där det talades om det där kilot spenat, inte var någon som fick äta spenat, utan det var mänskliga muskelceller i ett provrör som injicerades med det aktiva ämnet.

Nu är du bara grinig för att du inte kan äta spenat utan att byta ut datastolen mot en toalettstol.

http://www.coolfunpics.com/slides/Toilet_Computer_Chair.jpg

Cohen
2008-05-16, 21:40
Gör inte oxalsyra att spenat i överdrivna mängder ska undvikas?

Sniggel
2008-05-16, 21:46
Snart kommer väl kosttillskotten att börja producera extrakt av de aktiva ämnena i spenat, om det inte redan görs?

Eddie Vedder
2008-05-16, 22:36
Gör inte oxalsyra att spenat i överdrivna mängder ska undvikas?

Överdrivna mängder av allt ska undvikas. Skall man få i sig ohälsosamma halter av oxalsyra genom spenat lär man få käka på ganska hutlöst, jag har aldrig hört någonting om att oxalsyra från kosten ska ha bidragit till ohälsa.

Om man skulle välja att börja konsumera spenat dagligen är det nog mer positivt än negativt.

Musselbank
2008-05-16, 22:59
Nitriten är väl ett större problem i så fall?

Eddie Vedder
2008-05-16, 23:01
Nitriten är väl ett större problem i så fall?

Det är inte nitrit i spenat, det är nitrat.;) Och det är stor skillnad, dock rekommenderas att små barn undviker nitrat då det omvandlas till nitrit.

Ingen fara för vuxna alltså men små barn upp till en viss ålder.

Koloftw
2008-05-16, 23:01
Nitriten är väl ett större problem i så fall?

Natriumnitrit i spenat? :confused:

Eller menade du nitrit, NO2?

EDIT: Eddie före.

Eddie Vedder
2008-05-16, 23:07
Det är inte nitrit i spenat, det är nitrat.;) Och det är stor skillnad, dock rekommenderas att små barn undviker nitrat då det omvandlas till nitrit.

Ingen fara för vuxna alltså men små barn upp till en viss ålder.

Såhär säger SLV om kostråd för spädbarn:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13922&epslanguage=SV#Vänta

Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.

Musselbank
2008-05-16, 23:37
Det är inte nitrit i spenat, det är nitrat.;) Och det är stor skillnad, dock rekommenderas att små barn undviker nitrat då det omvandlas till nitrit.

Jag vet :-) men det är inte osant att ett bekymmer med spenat är nitriten.

Ingen fara för vuxna alltså men små barn upp till en viss ålder.

Det torde rimligtvis betyda att småbarn inte kan äta charksaker heller? Ursäkta offtopicvandringen :em:

Och ärligt talat... om det råder nolltolerans, enl. den där reviewen, för charknitrit så borde kilovis med spenat visst vara alarmerande.

Andreas Lelli
2008-05-17, 00:16
Kan någon spräcka en myt gällande spenat som stör mig? :D

Jag har fått för mig att "stor" (~1kg) konsumption av Spenat ökar risken för njursten? Ingen aning om vad jag fått det från men jag vill bara veta om det kan vara sant?

Självklart är det inget som hindrar mig från att äta normala mängder men kan vara kul att bli av med inkorrekt kunskap. ;D

insolation
2008-05-17, 10:53
Kan någon spräcka en myt gällande spenat som stör mig? :D

Jag har fått för mig att "stor" (~1kg) konsumption av Spenat ökar risken för njursten? Ingen aning om vad jag fått det från men jag vill bara veta om det kan vara sant?

Självklart är det inget som hindrar mig från att äta normala mängder men kan vara kul att bli av med inkorrekt kunskap. ;D

http://patienteducation.upmc.com/Pdf/LowOxalateDiet.pdf

Eddie Vedder
2008-05-17, 13:27
Jag vet :-) men det är inte osant att ett bekymmer med spenat är nitriten.

Det kunde ja väl inte veta att du cisste iom att du skrev just nitrit?;)

Men inte är det något bekymmer i alla fall, undvik spenat för spädbarn och sedan är det ju lugnt.

Det torde rimligtvis betyda att småbarn inte kan äta charksaker heller? Ursäkta offtopicvandringen :em:

Och ärligt talat... om det råder nolltolerans, enl. den där reviewen, för charknitrit så borde kilovis med spenat visst vara alarmerande.

Spenatrådet gäller upp till ett års ålder, förhoppningsvis matar ingen sitt spädbarn med massa charkprodukter.

Ja kilovis med spenat är antagligen dåligt ja, men det hinner nog ställa till andra bekymmer innan nitrithalten blir skadlig om man trycker i sig så sjuka mängder.

Musselbank
2008-05-17, 14:44
Det kunde ja väl inte veta att du cisste iom att du skrev just nitrit?;)

Hade jag skrivit nitrat hade du ju påpekat att nitrat icke är problematiskt ;) Enda lösningen hade varit att bli alldeles mångordig. Och det är inte heller rätt. *cry*


Men inte är det något bekymmer i alla fall, undvik spenat för spädbarn och sedan är det ju lugnt.

Spenatrådet gäller upp till ett års ålder, förhoppningsvis matar ingen sitt spädbarn med massa charkprodukter.

Ja kilovis med spenat är antagligen dåligt ja, men det hinner nog ställa till andra bekymmer innan nitrithalten blir skadlig om man trycker i sig så sjuka mängder.

I den här tråden handlar det förvisso om kilokvantiteter. Och det finns väl fortfarande rekommendationer om varmhållning av spenat, så nog anses nitrit/nitrat-problemet existera även för vuxna? Redan vid normala mängder.

Ok, ja barn < 1 år är förstås rätt små :-) då är det öht inte aktuellt med chark. Tänkte inte på det.

Andreas Lelli
2008-05-17, 14:55
http://patienteducation.upmc.com/Pdf/LowOxalateDiet.pdf

Tack! Enligt den där sidan så bidrar alltså ett stort intag av spinat till njursten.
Whatever ;) Tack iaf.

Eddie Vedder
2008-05-17, 15:06
I den här tråden handlar det förvisso om kilokvantiteter. Och det finns väl fortfarande rekommendationer om varmhållning av spenat, så nog anses nitrit/nitrat-problemet existera även för vuxna? Redan vid normala mängder.

Jag har inte själv hört mer om varmhållning än vad som gäller biotillgänglighet av spenatens betakaroten, men det är möjligt att det även gäller nitrathalten.

Hursomhelst finns ju inga rekommendationer kring hur den bör behandlas vid kilokvantiteter eftersom det inte direkt är vanligt förekommande.:D Min poäng var dessutom att OM man nu försöker sig på en sådan konsumtion tror iaf jag att andra faktorer sätter stopp före. Magen lär ju inte må så bra t.ex.;)

Men visst, jag ska definitivt inte utesluta att det kan bli ohälsosamma mängder nitrit. Frågan är ju vad som är "ohälsosamma mängder" och hur det kan jämföras med att dagligen få i sig färdigt E250 från ett par skinkmackor t.ex.

Musselbank
2008-05-17, 15:16
Frågan är ju vad som är "ohälsosamma mängder" och hur det kan jämföras med att dagligen få i sig färdigt E250 från ett par skinkmackor t.ex.

Exakt :thumbup:

Musselbank
2008-05-17, 16:06
Jag har utgått från siffrorna på http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11300&epslanguage=SV som jag inte kan värdera.

Skinka:

Smörgåsskinka väger knappast mindre än 5g per skiva. Detta ger oss minst 3 mg nitrit per två mackor med två skivor styck om nitrithalten i skinkan är 150mg/kg.

Spenat:

nitrat > nitrit 5-20% omvandlas
nitrithalt i grönt 3-4000mg/kg

värsta fallet .2*4000= 800mg nitrit/kg
bästa fallet .05*3000 150mg nitrit/kg

I bästa fall, räknat på det lägre nitratinnehållet och den lägsta siffran för omvandlingsgraden, motsvaras de dagliga skinkmackorna av så lite som en fjärdedels liten (80g) påse färsk spenat.

*popcorn*

Cohen
2008-05-17, 22:07
Överdrivna mängder av allt ska undvikas. Skall man få i sig ohälsosamma halter av oxalsyra genom spenat lär man få käka på ganska hutlöst, jag har aldrig hört någonting om att oxalsyra från kosten ska ha bidragit till ohälsa.

Om man skulle välja att börja konsumera spenat dagligen är det nog mer positivt än negativt.

Ok!

Tror att jag läste om det i ett gammalt nummer om Allt om Mat från 1970-talet. Antar att vetenskapen utvecklats en del sedan dess.

Dan S
2008-05-19, 21:05
Har dom testat ifall det är vissa ämnen som ger det ökade styrkan eller bara för den är mycket basisk, spenat dvs. Och ger en bättre ph-balans i muskeln som i sin tur gör att den presterar bättre?

Ganymedes
2008-05-19, 21:14
Har dom testat ifall det är vissa ämnen som ger det ökade styrkan eller bara för den är mycket basisk, spenat dvs. Och ger en bättre ph-balans i muskeln som i sin tur gör att den presterar bättre?

Det har så vitt jag vet inte något med ph-balansen att göra.

Eddie Vedder
2008-05-19, 22:26
Har dom testat ifall det är vissa ämnen som ger det ökade styrkan eller bara för den är mycket basisk, spenat dvs. Och ger en bättre ph-balans i muskeln som i sin tur gör att den presterar bättre?

Alkalogen kontra acidogen kost är helt irrelevant för en frisk individ.

Jag trodde myten kring den typen av kosthållning dog ut för länge länge sen. Ragnar Berg som forskade mycket kring det och propagerade för att det skulle vara nödvändigt var ju t.ex. som mest verksam under 1930-40-talet. Idag anses det som sagt vara helt oväsentligt och man kan uppnå små små pH-förändringar vid extrema koster, pH-förändringar som i vilket fall enkelt justeras av kroppen själv.

Dan S
2008-05-20, 10:59
Tack, tack.

Man ska isåfall verkligen inte svälja ens ett uns av vad som skrivs på Body eller dylikt.

maRRtin
2009-08-09, 12:53
Nitrat förbättrar kondisen och sänker blodtrycket:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00722.2009v1

shshrage
2016-10-02, 21:54
http://www.*************.com/1/sv/artiklar/2-x-magnesium-90-kapslar
vad tror ni om denna då :D

shshrage
2016-10-02, 22:33
http://www.*************.com/1/sv/artiklar/2-x-magnesium-90-kapslar
vad tror ni om denna då :D

ber om ursäkt för länken, glömde hur det låg till. finns iaf spenat/magnesiumkapslar att köpa :)