handdator

Visa fullständig version : Kosten

Andy-Pojken
2008-05-15, 16:21
Hejsan är en aktivt tränande kille på 19 år som har lite frågor.

Mitt kost program brukar se ut så här för en dag:

Frukost: 100g havregryn till gröt, 2 knäckebröds mackor (skinka på), 1 glas vatten och grönsaker och frukt.

Mindre mål: 2 dubbla mackor fullkornsbröd med smör och skinka på, 1 keso 250g , 1 glas vatten, frukt o grönsaker.

Middag: Vanligtvis maten som bjuds av föräldrarna där jag äter 2 portioner annars se "Frukost målet"

Mindre mål: 2 dubbla mackor fullkornsbröd med smör och skinka på, 2 ägg (ibland 1 tonfisk burk på 100g, beroende på vad som finns hemma), 1 glas vatten, frukt o grönsaker.

Kvällsmål: 100g havregryn till gröt, 2 knäckebröds mackor (skinka på), 1 glas vatten och grönsaker och frukt.

Ibland läggs det till ett mindre mål till efter kvällsmålet då jag har tid. Min första fråga är då, är det här godkänt? eller borde jag ändra på något..? Har inga direkta kock kunskaper heller o lagar sällan mat själv. Borde jag höja mängderna elr stanna o köra på?

Tacksam för svar :)

Scratch89
2008-05-15, 16:23
Inget större fel på maten alls. Jag antar att du äter rätt mycket mat och är aktiv, så du behöveri nte bekymra dig för någon näringsbrist.

Andy-Pojken
2008-05-15, 16:25
Inget större fel på maten alls. Jag antar att du äter rätt mycket mat och är aktiv, så du behöveri nte bekymra dig för någon näringsbrist.

Försöker iaf :) Men de finns ingen risk för att de blir för mycket fibrer och tarmarna tar skada?

King Grub
2008-05-15, 16:28
Tarmarna tar inte skada av en fiberrik kost; det du skulle kunna uppleva av för mycket fiber är magproblem, men det är inget du inte märker.

Andy-Pojken
2008-05-15, 16:29
Tarmarna tar inte skada av en fiberrik kost; det du skulle kunna uppleva av för mycket fiber är magproblem, men det är inget du inte märker.

Oki :) Tack för dom snabba svaren ;)

Pingen
2008-05-15, 16:34
Byt ut vatten mot mjölk och kanske en varmrätt till om dagen ist för ett av småmålen?

Ser annars ut att vara ett bra kostschema.

Scratch89
2008-05-15, 16:35
Byt ut vatten mot mjölk och kanske en varmrätt till om dagen ist för ett av småmålen?

Varm mat nu på sommaren? *spy*
Tacka vet jag Lidls rågbröd.

Andy-Pojken
2008-05-15, 16:36

Mjölken ingår i gröten i form av ca 1dl :) står inte med jag vet men lägger till det nu ;) Tack :)