Visa fullständig version : Drink efter träningen UTAN kosttillskottspulver!
sonocronic
2008-05-15, 12:01
Hejsan på er!
Jag skulle vilja ha tips på en drink (eller flera) som jag kan blenda hemma själv innan jag drar och tränar som jag kan dricka efteråt sen.
Det finns inget speciellt jag inte tycker om eller inte vill ha i den, men jag vill ha koll på vad jag stoppar i mig, därför vägrar jag onaturliga kosttillskott!
Typ pulver och sånt.
Syftet med träningen är till viss del att förlora lite fett men framför allt att bygga muskler.
Banan, mjölk och oboy? kan det vara bra? Jag har ingen koll...
Låt tipsen regna...
Det finns helt naturella pulver som endast är mjölkprotein. Utan tillsatser.
Så kan du köpa ett kolhydratpulver till också.
sonocronic
2008-05-15, 12:09
Jag vill inte använda några former av pulver alls...
King Grub
2008-05-15, 12:09
Vad är onaturligt med proteinpulver? Tror du att det är artificiella saker hopkokade i något hemlilgt labb?
Vassle och kasein är helt vanliga mjölkproteiner.
Samma protein, lika naturligt, som proteinet du från ett mjölkpaket. Vilket du kan använda i stället, en liter minimjölk, t ex.
sonocronic
2008-05-15, 12:12
Om ni inte har några tips om drinkar utan pulver så behöver ni inte posta något inlägg här...
Syndicate
2008-05-15, 12:12
mjölk, havregryn, banan, hallon - beror på vad du tycker smakar bra :)
Måste det vara en drink? Annars kan det va smidigt att dra med några riskakor, banan, kanske lite oboy
Jag vill inte använda några former av pulver alls...
Vad i hela friden är O'boy då?
sonocronic
2008-05-15, 12:14
Vad i hela friden är O'boy då?
Hahaha... sant
Jag tror många skulle vara mindre skeptiska till proteinpulver av såna här anledningar om de visste att det i många fall är Arla och andra mejeriföretag som tillverkar dem.
sonocronic
2008-05-15, 12:15
mjölk, havregryn, banan, hallon - beror på vad du tycker smakar bra :)
Måste det vara en drink? Annars kan det va smidigt att dra med några riskakor, banan, kanske lite oboy
Nja... tänkte bara att det är smidigt att få i sig när man e påväg till jobbet efter träningen... Man kan liksom ta det när man går...
Jag tror många skulle vara mindre skeptiska till proteinpulver av såna här anledningar om de visste att det i många fall är Arla och andra mejeriföretag som tillverkar dem.
Menar du att dom inte är syntetiska och insmugglade från Estland?:Virro
Har en kille som tränar på samma gym som mig som inte tror på proteinpulver. Jag orkar inte ens ifrågasätta hans ställningstagande.
bertbert
2008-05-15, 12:40
Banan, mjölk, nötter, kör i blendern.
Jag skulle göra en drink av mjölk, oboy och dextros, dextros som är lika naturligt som socker.
sonocronic
2008-05-15, 13:05
Jag skulle göra en drink av mjölk, oboy och dextros, dextros som är lika naturligt som socker.
Ok! Varför just dextros?
Kolla förresten upp häftet "16st KRAFTGRÖTAR - gröt istället för gainers" av Torbjörn Sandvall. Har inte läst det själv men är nyfiken på att köpa ett ex.
Eddie Vedder
2008-05-15, 13:13
Ok! Varför just dextros?
Dextros är rent druvsocker, d.v.s glukos (samma som vårat blodsocker). Vanligt socker (d.v.s. sackaros) är till hälften fruktos (d.v.s. fruktosocker) och är både mer ogynnsamt ur ett hälsoperspektiv samt långsammare kolhydrater och då något sämre ur återhämtningssyfte. Fruktosen måste ta sig in i levern först och främst, därefter kan det omvandlas till glukos och distribueras ut i blodet.
Så istället för den omvägen är det bättre att välja glukos direkt.:) Och återigen kan maltodextrin nämnas, det är på intet sätt mindre naturligt än socker eller potatismjöl t.ex.
sonocronic
2008-05-15, 13:22
Ok! Druvsocker helt enkelt...
sonocronic
2008-05-15, 13:24
Vad är onaturligt med proteinpulver? Tror du att det är artificiella saker hopkokade i något hemlilgt labb?
Det är ju inget som växer på träd direkt...
Eddie Vedder
2008-05-15, 13:26
Nej mjölk växer inte på träd.;)
Om druvsocker inte är onaturligt förstår jag inte hur dess motsvarighet i proteinform är onaturligt. Det ena är renframställda kolhydrater, separerade från ett livsmedel. Det andra är renframställt protein, separerat från ett annan helt naturligt livsmedel (oftast mjölk men även sojabönor och ägg t.ex.).
Ditt val att inte välja proteinpulver är inte fel och skall respekteras, jag försöker inte på något sätt "övertala" dig. Jag använder mig inte av det själv heller.:) Men något konstigt är det i alla fal inte, så OM du skulle känna att det är en praktisk lösning finns ingen anledning till oro.:)
King Grub
2008-05-15, 13:35
Nej, det kommer från kor. Det är mjölk med kolhydrat och vatten och annat borttaget. Helt naturligt. Vassle är en biprodukt vid osttillverkning, t ex.
Sonocronic, använder du socker? Eller vetemjöl? Har du tänkt på hur sjukt onaturligt det är?? Från en sockerbeta, som är den naturliga delen av vårat socker, (http://www.ceja.educagri.fr/image/produc/309phot01.jpg) till vitt pulver (http://www.yes-zim.com/shopimages/products/thumbnails/sugar.jpg)!
Det är samma princip med vasslepulver (eller kassein).
Från en kossa kommer mjölk, som man gör pulver på, för att det är smidigare än den första produkten. Kan liknas med att man inte vill ha en sockerbeta på gröt, man vill ha socker.
sonocronic
2008-05-15, 16:09
Några fler drinktips?
finns den gamla byggarklassikern cocacola och en burk tonfisk i mixern. Gott och proteinrikt!
sonocronic
2008-05-15, 16:23
hahahaha! Nog för att jag äter det mesta men där går nog gränsen även för mig =)
Rätt roligt med folk som inte vill använda kosttillskottpulver, just för att det är pulver. Argumentet att det inte är naturligt är småkul också :)
En banan och maltodextrin (ja, det är naturligt) är förmodligen smart alternativ efter träning, som redan nämnts.
En liten tankeställare: tänk på kokain, cannabis och tobak nästa gång du tänker på ordet "naturligt".
Men ja, nog om det, banan + malto for the win :thumbup:
Jag skulle säga låglaktosmjölk om pulvret är helt otänkbart. På nåt vänster har man delat på laktosen, så att det är glukos och galaktos. Hälften till levern och hälften till musklerna. Godare än vanlig mjölk också!
Jag skulle säga låglaktosmjölk om pulvret är helt otänkbart. På nåt vänster har man delat på laktosen, så att det är glukos och galaktos. Hälften till levern och hälften till musklerna. Godare än vanlig mjölk också!
Verkligen inte :D Smakar grädde *spy*
Verkligen inte :D Smakar grädde *spy*
Morty digiutvecklas till annika dahlquist!
DU HAR FEL! JAG HAR RÄTT! Detta är optimalt. Alla studier säger så!
sonocronic
2008-05-15, 17:08
Morty digiutvecklas till annika dahlquist!
DU HAR FEL! JAG HAR RÄTT! Detta är optimalt. Alla studier säger så!
Rätt i vad? Att laktosfri mjölk är bäst?
Men om denne inte vill ha pulver så varför inte ge tips utan? alla måste väl inte bli pulverfrälsta, går ju utmärkt utan, även om jag håller med om att naturellt proteinpulver inte är onaturligt..
Goda pulverfria drinkar kör jag ofta på! Mixa blåbär/hannon/jordgubbar, med nån mejeriprodukt/kesella/yoghurt/fil/sojamjölk och en skvätt kräm/juice (färskpressad brämhults i nån smarrig smak är lyx) och kasta i nån banan/blötlagda russin för sötare smak.
Kanel/kardemumma/ingefära som smaksättare är mums.
Och havregryn för matigare. Går att variera i de oändliga. Opti:thumbup:
Eddie Vedder
2008-05-15, 19:07
Någon form av mjölkdryck som bas, helt vanlig mjölk är ju billigast och väldigt bra. Fetthalt väljer du efter behag.
Mixa ner en banan och häll i lite kakao. Iofs är kakao pulver så det kanske går bort.;) Skämt åsido, det är en mycket enkel och god variant. Kanske lite bär i om du vill det.
Någon form av mjölkdryck som bas, helt vanlig mjölk är ju billigast och väldigt bra. Fetthalt väljer du efter behag.
Ah, givetvis. Men försök håll dig till lagom dosering, dvs helst <5 dl.
Man and Machine
2008-05-15, 21:28
Jag brukar köra lättkesella, mjölk, oboy (i nödfall kakao) och en banan. Samt käka en banan vid sidan om. Ev kan du mixa ner lite havregryn också. Kanongott!
4 dl mjölk
30g havregryn
1 banan
Ej testat exakt dessa mått men det borde funka ganska bra. kanske lite tråkig och man kan nog lägga till något annat för att få mer smak på det. Men näringsmässigt helt ok och fri från pulver. Kör i Oboy om du inte har nåt emot den typen av pulver.
Fast det är klart du kan ta en funderare om varför du tycker proteinpulver är onaturligt men oboy och alla produkter som innehåller tillsatt socker (som är ett konstgjort pulver som morty påpekade så pedagogiskt förut) som du förmodligen äter varje dag, inte är onaturligt.
Varför inte bara ta ett glas mjölk och nått att äta till, måste det vara en drink?
sonocronic
2008-05-19, 07:58
Tack allihopa! I got enough!
Till sist kan jag väl säga att jag kan hålla med till en viss del att man såklart äter mycket onaturligt som ni säger... Socker osv.
Det jag menar är bara att jag tycker det gått för långt när man måste springa iväg till en hälso-shop och köpa massa pulver å skit bara för att se resultat på kroppen.
Dessutom är jag väldigt skeptisk till att man behöver så extremt mycket extra för att se det resultat man vill se... Jag bifogar en text jag läste på en sida nedan:
"Protein finns i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter, samt i bönor och linser och i viss mån i andra baslivsmedel som bröd, potatis, ris och pasta. Om du äter en allsidig kost är det ingen risk att du får proteinbrist. Snarare är det så att vi i i-länderna äter onödigt mycket protein. Det är en myt att ett högt proteinintag gör att vi bygger extra mycket muskler. Överskottet av protein kommer bara att fungera som vilket bränsle som helst. Det räcker ofta med en ostmacka och ett glas mjölk extra för att täcka det extra proteinbehovet vid hård träning."
Tack å hej!
"Protein finns i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter, samt i bönor och linser och i viss mån i andra baslivsmedel som bröd, potatis, ris och pasta. Om du äter en allsidig kost är det ingen risk att du får proteinbrist. Snarare är det så att vi i i-länderna äter onödigt mycket protein. Det är en myt att ett högt proteinintag gör att vi bygger extra mycket muskler. Överskottet av protein kommer bara att fungera som vilket bränsle som helst. Det räcker ofta med en ostmacka och ett glas mjölk extra för att täcka det extra proteinbehovet vid hård träning."
Tack å hej!
Mer protein ger mer muskler. Har för mig t.o.m. Grub sagt att det är ett nästintill linjärt förhållande.
Men det finns naturligtvis en gräns och de mängderna vi på forumet här äter är tillräckliga för maximal stimulans. Typ.
Mer protein ger mer muskler. Har för mig t.o.m. Grub sagt att det är ett nästintill linjärt förhållande.
Inom ett ganska litet intervall. Vad som konsumeras därutöver blir (dyr) energi. Att få i sig tillräckligt med protein från "vanlig mat", om man nu inte gillar proteinpulver, är för gemene man inte särskilt svårt.
Inom ett ganska litet intervall. Vad som konsumeras därutöver blir (dyr) energi. Att få i sig tillräckligt med protein från "vanlig mat", om man nu inte gillar proteinpulver, är för gemene man inte särskilt svårt.
Det är inte svårt för oss som väger som en sopbil och inbillar oss att vi behöver närmare 300 gram om dagen heller.
Mr. Moose
2008-05-19, 09:12
Tuna shake! :thumbup:
Snabbt och enkelt.
Blanda mjölk, banan, havregryn och oboy i en mixer
Eddie Vedder
2008-05-19, 17:55
Ja det där stämmer definitivt. En klockren text. Ingen i tråden har iofs skrivit något som kan tänkas motsäga det där.
Och definitivt har ingen påstått att man måste köpa pulver på en kälsokostaffär för att få resultat. Enda anledningen att pulver rekommenderats är dess smidighet i en drink. Det är alltså praktiskt.:)
Ja det där stämmer definitivt. En klockren text. Ingen i tråden har iofs skrivit något som kan tänkas motsäga det där.
Och definitivt har ingen påstått att man måste köpa pulver på en kälsokostaffär för att få resultat. Enda anledningen att pulver rekommenderats är dess smidighet i en drink. Det är alltså praktiskt.:)
Jag tycker inte den är klockren. Är inte rekommendationerna för icke-tränande runt 0,8-1g protein/kg kroppsvikt? Man ska vara jävligt lätt för att komma upp i bortåt 2g/kg kroppsvikt genom en extra ostmacka och ett glas mjölk...
Förövrigt förstår jag inte varför det innebär att proteinpulver är onödigt bara för att man kan täcka behovet på annat sätt. Med det resonemanget är det i princip lika rimligt att säga att t.ex. torskfilé är helt onödigt.
Vassle är smidigare, billigare och har bättre BV än väldigt många andra proteinkällor, varför skulle det vara onödigt? :confused:
EDIT: Inte främst ett svar till dig Eddie, även om jag quotade ditt inlägg..
Eddie Vedder
2008-05-19, 18:46
Jag tycker inte den är klockren. Är inte rekommendationerna för icke-tränande runt 0,8-1g protein/kg kroppsvikt? Man ska vara jävligt lätt för att komma upp i bortåt 2g/kg kroppsvikt genom en extra ostmacka och ett glas mjölk...
Inget i citatet påstår ju något annat, det nämner ju bara det akuta behovet efter ett träningspass och inget annat.
Och ur det perspektivet är det klockrent enligt mig.
Vassle är smidigare, billigare och har bättre BV än väldigt många andra proteinkällor, varför skulle det vara onödigt? :confused:
Du vet mycket väl att vassle är mjölkprotein så varför prata som om det vore något speciellt i just tillskottsform? Och smidighetsaspekten med proteinpulver har ju lyfts fram genom hela tråden, både från mig och flera andra.
Inget i citatet påstår ju något annat, det nämner ju bara det akuta behovet efter ett träningspass och inget annat.
Och ur det perspektivet är det klockrent enligt mig.
"Det räcker ofta med en ostmacka och ett glas mjölk extra för att täcka det extra proteinbehovet vid hård träning."
Jag tolkade det som dagsbehovet vid hård träning, om den tolkningen är rätt eller ej vet jag inte, kan tolkas på båda sätt imo.
Du vet mycket väl att vassle är mjölkprotein så varför prata som om det vore något speciellt i just tillskottsform? Och smidighetsaspekten med proteinpulver har ju lyfts fram genom hela tråden, både från mig och flera andra.
Vassle (ett billigt koncentrat) är fortfarande billigare för samma mängd protein, och sedan springer lätt kolhydraterna iväg om man ska få i sig en ansenlig mängd protein från mjölk. Men givetvis är även mjölk en bra proteinkälla, jag har aldrig påstått något annat. Snarare tvärtom, jag ville inte klassa någon vettig proteinkälla som onödig, tillskillnad från t.ex. sonocronic.
låter kanske äckligt, men jag kör bara ihop 3 dl minimjölk och en banan i mixern. det blir fluffigt och mumsigt, får riktig milkshake-konsistens ;) inte mycket protein i den mixen iofs, men är men bara ute efter lite energi (200 kcal) så är det helt okej som mellis.
Klart man kan ta ett glas mjölk o en banan istället, men det är godare o mixa tycker jag ;P
Kan man äta äggvita efter träning som snabb protein?
Smartare att äta kokt ägg, bättre upptag. Det är lite av en myt att rå äggvita skulle vara bättre än kokt.
Dessutom är inte äggprotein särskilt snabbt. Jag vet inte hur snabbt, men långsammare än 5 gram per timme borde det vara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.