handdator

Visa fullständig version : Isoamalt, härd. veg fett?


HanneJoelsson
2008-05-02, 17:04
Hej, som topicen så står det

isoamal. härd, veg fett på ett innehållsdekleration. är det ngt farligt med de ämnena?

Sverker
2008-05-02, 17:13
Isomalt är ett sötningemedel. Jag gissar att det är laxerande eftersom det innehåller sorbitol.

Du får berätta vilket livsmedel det är eftersom vi måste veta hur mycket av fettet som är härdat.

HanneJoelsson
2008-05-02, 17:17
Isomalt är ett sötningemedel. Jag gissar att det är laxerande eftersom det innehåller sorbitol.

Du får berätta vilket livsmedel det är eftersom vi måste veta hur mycket av fettet som är härdat.

Detta innehållet kommer ifrån Malaco Fruit Toffees, "Fruktkolor" riktigt goda, som jag brukar äta på helgerna då jag är riktigt sugen på godis.. :) sen står det att det innehåller 3% "Socker,Dextrin,stabiliseringsmedel, Isoamalt.härd. veg fet, Äpplejuice"

Sverker
2008-05-02, 17:22
Jag gissar att fettet är fullständigt härdat och sitter på ytan av kulorna , så att de inte klibbar ihop.

Även om fettet ( mot förmodan ) skulle innehålla någon procent transfett så blir mängderna försumbara.

HanneJoelsson
2008-05-02, 17:44
Jag gissar att fettet är fullständigt härdat och sitter på ytan av kulorna , så att de inte klibbar ihop.

Även om fettet ( mot förmodan ) skulle innehålla någon procent transfett så blir mängderna försumbara.

och med de orden är de inte farlig att äta? :)

Sverker
2008-05-02, 17:54
Fel av mig. Vi har ju näringsinnehållet på nätet:
http://www.truly.nu/?lang_id=2&link_id=2&ingr_id=44#p4

Delvis härdat fett. Du får skriva och fråga ifall deras produkter innehåller transfett eller ifall de är transfria.

maRRtin
2008-05-02, 18:35
Fel av mig. Vi har ju näringsinnehållet på nätet:
http://www.truly.nu/?lang_id=2&link_id=2&ingr_id=44#p4

Delvis härdat fett. Du får skriva och fråga ifall deras produkter innehåller transfett eller ifall de är transfria.
Har du förlagt läsglasögonen? :D

Ingredienser

socker, dextrin, stabiliseringsmedel (isomalt), härdat vegetabiliskt fett, äpplejuice 3% (från koncentrat), glukossirap, gelatin, syra (citronsyra), aromer, färgämnen (paprikaextrakt, lutein, antocyaner), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror).

Sverker
2008-05-02, 19:46
Glasögonen sitter på näsan*grr27*


Jag tittade på näringsinnehållet. 8 g fett varav 4.3 g mättat fett. Resten av fettet antar jag är omättat fett.


Vad tänker du på ? Mer än att smörolja hade gett ett godare godis:D

maRRtin
2008-05-02, 20:57
Vad tänker du på ? Mer än att smörolja hade gett ett godare godis:D
Jaha du tänker så, jag syftade mest på att det stod härdat och inte delvis härdat fett, jag har alltid antagit att det innebär att det är fullhärdat, men nu när du säger det så. Du har ju såklart rätt i det andra, också!

För trådens relevans, godis bör ju inte vara en av dina största grundstenar i kosten, så ät du din påse på helgen när suget faller på.

Barca
2008-05-02, 22:12
Jaha du tänker så, jag syftade mest på att det stod härdat och inte delvis härdat fett, jag har alltid antagit att det innebär att det är fullhärdat, men nu när du säger det så. Du har ju såklart rätt i det andra, också!

För trådens relevans, godis bör ju inte vara en av dina största grundstenar i kosten, så ät du din påse på helgen när suget faller på.

Men det är väl inga transfetter om det är fullständigt härdat?
Då har ju fettet blivit helt mättad och har därför inga transfettsyror i sig.
Eller har jag fel?

Scratch89
2008-05-02, 23:05
Men det är väl inga transfetter om det är fullständigt härdat?
Då har ju fettet blivit helt mättad och har därför inga transfettsyror i sig.
Eller har jag fel?

Det är ungefär vad jag tänkte också. Ev. att fettet blev härdat i processen enligt teorin (dvs/ev man ville skapa/bevara ett härdat fett) men att det under uppvärmning blev en liten mängd transfett, fast tillräckligt lite för att slippa deklarera?

Behöver man ens deklarera transfett?

Eddie Vedder
2008-05-03, 04:56
Ev. att fettet blev härdat i processen enligt teorin (dvs/ev man ville skapa/bevara ett härdat fett) men att det under uppvärmning blev en liten mängd transfett, fast tillräckligt lite för att slippa deklarera?

Ja jag tror att det i praktiken är svårt att vara 100% säker, vem har koll på varenda litet väte i ett helt fett liksom? Så om någon fettkedja fortfarande har någon vätejon någonstans befinner sig i trans-form kan man nog ändå påstå att fettet är fullhärdat.

Behöver man ens deklarera transfett?

Nej.

maRRtin
2008-05-03, 05:41
Men det är väl inga transfetter om det är fullständigt härdat?
Då har ju fettet blivit helt mättad och har därför inga transfettsyror i sig.
Eller har jag fel?
Nej det var ju det jag reagerade på, att det stod härdat fett och inte delvis härdat fett, därav mitt påstående. Men härdat fett betyder alltså inte att det är fullständigt härdat.

Sverker
2008-05-03, 06:17
Märkning är inte lätt. Här har vi Livsmedelsverkets föreskrifter om märkning, LIVSFS 2004:27. Förhoppningsvis är denna version aktuell men jag letar vidare.

http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2004_27.pdf

Härdat fett ska deklareras som härdat ( sidan 24 ) vilket betyder att märkningen inte talar om till vilken grad fettsyrorna är mättade.

Barca
2008-05-03, 09:02
Nej det var ju det jag reagerade på, att det stod härdat fett och inte delvis härdat fett, därav mitt påstående. Men härdat fett betyder alltså inte att det är fullständigt härdat.

Där ser man, trodde verkligen att "härdat" innebär att det är fullständigt härdat. Vi har nämligen diskuterat just detta för inte så många veckor sedan i skolan, men alltid lär man sig något nytt :)

CoolHandLuke
2008-05-04, 05:02
Jag tolkar det från SLV som att 'delvis härdat fett' kan antingen vara just delvis härdat fett med transfett eller fullhärdat fett + ohärdat fett. Det senare är alltså bara en syntaktisk förkortning.

Men det spelar mindre roll i sammanhanget. Vad det verkar så är det inte så noga med märkningen på varor som inte är dagligvaror såvida ingridienserna inte är allergiklassade. Dvs det verkar vara mer ordning på t.ex. märkningen av bröd än godis.

Har försökt komma fram till vad de använder i godis egentligen. Fick tag i en folder från Carshamn med reklam för olika typer av industri-fett en gång. Alla varianter hade mer eller mindre transfett (10-20%) och var riktat till konfektindustrin. Har inte kvar den men jag minns att de gillade ordet 'pumpfett'. Man kunde köpa tankar med mojsigt fett som man pumpade rakt in i andra maskiner.