Visa fullständig version : Skaka av godis
Tja,
Jag är en van godisätare, jag älskar godis i alla dess former och tänker i princip alltid på godis.
Hur som haver, jag har på senaste tiden märkt att jag nästan "skakar" efter att jag fått i mig en godispåse (det är nästan som att man blir hög).
Varför är det så? Jag antar att det har med blodsockret att göra men det känns nästan som att man har druckit alldeles för mycket kaffe.
Det jag helst vill ha som svar är att det är riktigt dåligt, så jag får en anledning till att inte äta, för jag vill egentligen inte äta godis, men det är gott :-(
Skit i godiset.
Diabetes?
Jag kan verkligen inte förstå folk som har nån form av beroende efter ätbara saker. Skäller ut min skräpätande familj dagligen men det biter inte ett skit.
Bara slut äta för fan? Tugga sockerfritt tuggummi istället, hämmar väl lite skulle jag tro. Annars se till att göra något när du blir sugen, att bara sitta och tänka på det är värdelöst för missbrukare.
Varför det är dåligt lämnar jag till King Grub...
Maharadja
2008-04-28, 22:14
Nästa gång du är sugen på godis kan du ju testa att dricka ett stoort glas vatten och äta något, banan,vad som helst och låt det gå sisådär 10-15 min. Är du fortfarande lika sugen på godis? För mig funkar det definitivt för att låta bli snasket ;)
Tja, det är inte så enkelt.
Men jag förstår att du inte kan förstå att det är svårt. Jag har inga problem med vikten, då jag har lärt mig att kontrollera mig någorlunda. Fast jag tänker ändå alltid på godis och mat, Alltid!
Jag är fortfarande lika sugen på godis, antagligen mer sugen efter den där bananen!
Tja,
Jag är en van godisätare, jag älskar godis i alla dess former och tänker i princip alltid på godis.
Hur som haver, jag har på senaste tiden märkt att jag nästan "skakar" efter att jag fått i mig en godispåse (det är nästan som att man blir hög).
Varför är det så? Jag antar att det har med blodsockret att göra men det känns nästan som att man har druckit alldeles för mycket kaffe.
Det jag helst vill ha som svar är att det är riktigt dåligt, så jag får en anledning till att inte äta, för jag vill egentligen inte äta godis, men det är gott :-(
Du kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen eller kontakta din hälsocentral för att kolla så du inte har fått diabetes.
Nämen lägg ner diabetesförslagen *screwy*
Åter till frågan, varför börjar jag "skaka" ? Blodsocker, vad händer i kroppen?
Jag tror inte att jag har diabetes. :o
Eddie Vedder
2008-04-29, 03:53
Nämen lägg ner diabetesförslagen *screwy*
+1
Hela Kolozzeum verkar vara smockfullt av läkare som alla misstänker sjukdomar såfort en person har ett kostproblem. Fattar inte hur man kan häva ur sig såna saker över nätet bara sådär. Finns väl bättre sätt att samla posts än att skrämma upp folk om att de kan vara sjuka hit och dit?:smash:
Man kan förstås aldrig säga varken bu eller bä, men utan någon riktigt kompetens om sjukdomar och utan någon djupare information från trådskaparen är det ju idiotiskt att bara dra till med "diabetes!" eller "fel på sköldkörteln!" helt sonika.
Till trådskaparen: Om du ÄR orolig över något medicinskt fel såsom diabets så sök sjukvård och inte Kolozzeumdiagnos. Tror du mer det handlar om vanligt sötsug och aptitproblem finns mer fog att diskutera här anser jag.
Själva skakningen borde väl bero på adrenalinpåslaget som medföljer insulinet?
+1
Hela Kolozzeum verkar vara smockfullt av läkare som alla misstänker sjukdomar såfort en person har ett kostproblem. Fattar inte hur man kan häva ur sig såna saker över nätet bara sådär. Finns väl bättre sätt att samla posts än att skrämma upp folk om att de kan vara sjuka hit och dit?:smash:
Man kan förstås aldrig säga varken bu eller bä, men utan någon riktigt kompetens om sjukdomar och utan någon djupare information från trådskaparen är det ju idiotiskt att bara dra till med "diabetes!" eller "fel på sköldkörteln!" helt sonika.
Till trådskaparen: Om du ÄR orolig över något medicinskt fel såsom diabets så sök sjukvård och inte Kolozzeumdiagnos. Tror du mer det handlar om vanligt sötsug och aptitproblem finns mer fog att diskutera här anser jag.
Så att man ska inte berätta det man tror då?
Du kanske har fått diabetes, men strunta du i det, eller vad menar du?
Det verkade inte som om trådskaparen visste att det kanske var så som var fallet, då tycker jag det är rätt att påpeka det, för säkerhet skulle, istället för att mörka.
Eddie Vedder
2008-04-29, 17:09
Så att man ska inte berätta det man tror då?
Har man ingen kompetens bör man inte uttala sig nej. Jag vet inte om du är medicinskt utbildad men har man inget att egentligen komma med tycker jag bara man gör personen en otjänst att börja tvångsposta internetdiagnoser.
Tja,
Hur mycket godis äter du när du äter och vad för något?
novaline
2008-04-29, 17:36
Har man ingen kompetens bör man inte uttala sig nej. Jag vet inte om du är medicinskt utbildad men har man inget att egentligen komma med tycker jag bara man gör personen en otjänst att börja tvångsposta internetdiagnoser.
Tur att det inte är så, då hade det enbart varit 5 st på detta forum som hade postat något.
Ola Wallengren
2008-04-29, 17:44
Du har själv ringat in problemet och vet vad du skall arbeta med.
Vad ser du själv för lösning på problemet och vad är det som hindrar dig?
Eddie Vedder
2008-04-29, 17:54
Tur att det inte är så, då hade det enbart varit 5 st på detta forum som hade postat något.
Du tycker inte det är skillnad på att t.ex. berätta om sina bänkpressrekord, prata om kost, ge styrketräningstips o.s.v. jämfört med att komma med massa gissningar om diabetes och andra sjukdomar över internet?
Mycket hellre 5 kunniga än 50 okunniga, eller hur?
Dessutom postas det för att disskuteras, inte gissa sjukdomar och dylikt ;) Håller med Eddie.
Några bra tips har dykt upp tycker jag. Jag kan mycket väl tänka mig att det är ett helvete att komma ur, men försök hitta motivationen och försök ge järnet så får vi hoppas du klarar det. Att ersätt godiset med vanlig mat, är kanske en god idé - särskilt om du lyckats hålla din vikt på ungefär samma vikt trots godisätandet :thumbup:
Smyger in ett litet tips.
När du känner det där godissuget, så ta och ät lite ananas. Det funkar för mig, och det lindrar. Är inte kunning inom medicin, men jag tror att det är nyttigare än godis iaf. :)
PS. Ta färsk ananas, mycket godare!
novaline
2008-04-29, 22:27
Du tycker inte det är skillnad på att t.ex. berätta om sina bänkpressrekord, prata om kost, ge styrketräningstips o.s.v. jämfört med att komma med massa gissningar om diabetes och andra sjukdomar över internet?
nej, folk kan vara dumma på många olika vis.
Jag kan verkligen inte förstå folk som har nån form av beroende efter ätbara saker. Skäller ut min skräpätande familj dagligen men det biter inte ett skit.
Bara slut äta för fan? Tugga sockerfritt tuggummi istället, hämmar väl lite skulle jag tro. Annars se till att göra något när du blir sugen, att bara sitta och tänka på det är värdelöst för missbrukare.
Varför det är dåligt lämnar jag till King Grub...
Tack! Det där behövde jag. Du sporrade i alla fall mig rejält till att ta tag i mig själv, bli en man och få kontroll över min kropp! Så jävla svagt av en ändå nu när man tänker på det.
Detta är seriöst menat, om du har tid och lust får du gärna skicka iväg ett liknande PM till mig dagligen med en lagom grov kränkning tillsammans med en sporrande kommentar likt detta inlägg du skrev. Tror helt seriöst att det faktiskt skulle göra susen för min motivation!
Eddie Vedder
2008-04-30, 00:25
nej, folk kan vara dumma på många olika vis.
Ja men det kan få olika konsekvenser för andra, t.ex. kan man bli lite smått irriterad på att en person uppenbart överdriver sina bänkmeriter men man kan även skrämmas upp av en obefogad rädsla för diabetes. Jag tycker den senare är en mer allvarlig konsekvens.
CoolHandLuke
2008-04-30, 02:00
Har hänt mig några gånger att jag får skakningar. Men det är snarare precis innan jag äter. Får mig att tänka lite på att det diskuterades 'förväntningsinsulin' i någon tråd nyligen.
Tsp: Det som hjälper mig är att äta mer sällan. Mindre sug och mindre tankar på mat. Kolla forumet efter trådar som behandlar IF.
Ja IF funkade ju bra för mig med. Det går rätt bra om jag inte äter någon frukost, lunch och VET att jag inte får äta någonting under en viss tid.. Tyvärr så passar det inte med mitt liv så att säga.
Så IF är inget för mig just nu. :-s
Jag försöker begränsa mitt godisätande till helger(jag tänker dock alltid på det). I vissa perioder lyckas jag bra, i andra inte. Hur som helst så börjar jag skaka när jag äter, precis som man kan föreställa sig en knarkare som får sitt knark..
Frau Weber
2008-04-30, 20:19
Att det skulle vara ett diabetessymtom bevivlar jag kraftigt, typiska symtom på diabetes är stora urinmängder, ökad törst, avmagring, trötthet och dimsyn lider du av detta så kontakta din läkare. Ang Stora urinmängder snackar vi STORA inte "jag kissar mer för att jag tar kreatin".
Jag utgår ifrån att dessutom tränar en hel del och inte har värsta kaggen av bukfett att bära omkring på vilket är de två största indikationerna för att få diabetes typ2.
Så ang. ditt sötsug förstår jag dig till fullo då jag själv är lika dan i perioder. Saker att testa för att motverka sötsuget:
* Jag har testat att ta Crom och jag tycker faktiskat att det hjälper, har hört från insulinbehandlad diabetiker att ahn kunde skära ner på insulinet vin Crom intag. Sen om det är placebo eller ej vet jag inte, men funkar på mig.
* Drick sötad dryck T.ex. fun light när du blir sugen och drick då en halv liter
eller så.
* Ät ofta, ta 200gr yoghurt 2 gånger om dan som mellanmål och sen frukter där emellan. Sen självklart de 3 stora huvudmålen
Och ja bitte sluta slänga ur er medicinska diagnoser ni uppenbart inte är kompetenta för! :smash:
Ola Wallengren
2008-05-01, 09:49
Hur som helst så börjar jag skaka när jag äter, precis som man kan föreställa sig en knarkare som får sitt knark..
För att reda ut det här med skakningarna så kan du ju prova med ett glas juice och en tallrik med fruktyoghurt (0,1-0,5% fett) och cornflakes för att se hur du känner dig.
+1
Jag vill bara påpeka att jag inte själv försökte ställa diagnos, utan hänvisade till att han kunde kontakta sjukvården, precis som faktiskt du gjorde här ovan! *screwy*
Jag vill inte utge mig för att vara expert på området, dock kan jag tillägga att jag är utbildad undersköterska och jobbar på både en medicinavdelning och kirurgavdelning. Sedan tycker jag det är konstigt att just du utrycker dig med "Hela Kolozzeum verkar vara smockfullt av läkare" Eftersom du själv tycks vara en riktig medicinsk expert när det rör sig om canser relaterat till kosten. *rolleyes*
Ursäkta stavfelet på Cancer btw :D
Uffesmyg
2008-05-02, 15:23
dra i dig lite kesella med funlight alt. sylt? =) gott o mättar bra
Eddie Vedder
2008-05-02, 17:46
Eftersom du själv tycks vara en riktig medicinsk expert när det rör sig om canser relaterat till kosten. *rolleyes*
Har du lust att leta upp tråden där jag skrivt att "du kanske har fått cancer?" så är du snäll.
dock kan jag tillägga att jag är utbildad undersköterska och jobbar på både en medicinavdelning och kirurgavdelning.
Ta inte åt dig då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.