Visa fullständig version : Behov av specifika fettsyror
Räknade ut mitt fettintag nyligen vilket nådde ungefär 0.6g/kgbw (17E%), inte precis opti. Har ju läst att fettintaget ska vara si och så många procent av energiintaget, och att fördelningen mellan mättat och MUFAs/PUFAs ska vara på ett sätt. Men specifika fettsyror, finns det några etablerade riktlinjer för intag? Tänkte, finns ju riktlinjer för specifika aminosyror, så kanske finns för fettsyror också. Nån som vet?
(Är jättedålig på att söka så ni får gärna länka istället för att uppmana till sök.)
Riktlinjer för totalt intag av fettsyror ur omega 3/6 finns ju, men det kanske inte var det du syftade på?
Well, dels det I guess. Är väl bara omega-3/6 fettsyror som är essentiella, men man kan iaf läsa att man inte bara ska äta omättat fett, så om det finns några riktlinjer för intag av mättat fett... "ändå"... :em:
Eddie Vedder
2008-04-14, 16:49
Well, dels det I guess. Är väl bara omega-3/6 fettsyror som är essentiella
Ja det är det. De essentiella fettsyrorna bör utgöra minst 3E% av din dagliga kost enligt SNR där 0.5E% bör vara omega-3. Men vid planering av koster bör man sträva efter åtminstone 1E% omega-3 samt uppemot 5E% totalt av EFA.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV
Ja det är det. De essentiella fettsyrorna bör utgöra minst 3E% av din dagliga kost enligt SNR där 0.5E% bör vara omega-3. Men vid planering av koster bör man sträva efter åtminstone 1E% omega-3 samt uppemot 5E% totalt av EFA.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV
OK tack, tror jag når upp precis 1E% för omega-3. Vad bör det vara för fördelning mellan mättat och omättat fett?
Eddie Vedder
2008-04-14, 17:03
Vad bör det vara för fördelning mellan mättat och omättat fett?
Du kan ju läsa länken.
Du kan ju läsa länken.
Lol! Schäkta, är bara så van vid att länkar inte innehåller infon man letar efter att jag så sällan kollar numera. Fänk ju Eddie *cupid*
Scratch89
2008-04-14, 17:09
Om man inte har några ätstörningar så är det egentligen ingenting att behöva oroa sig för. Äter du fisk nån gång ibland, eller har ägg med i din vardagliga kost, så kommer du att få i dig dessa mängder.
Om man inte har några ätstörningar så är det egentligen ingenting att behöva oroa sig för. Äter du fisk nån gång ibland, eller har ägg med i din vardagliga kost, så kommer du att få i dig dessa mängder.
Nej och nej :)
Scratch89
2008-04-14, 21:27
Hur äter du då?
Hur äter du då?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2931338&postcount=250
:)
Eddie Vedder
2008-04-15, 04:44
Byt ut cashewnötterna mot en burk makrill i tomatsås och skär definitivt ner på juicen. Nöj dig med något glas juice per dag, då får du in ett par ägg som Scratch89 nämner.
Din kost enligt den där listan var inte så mycket att hänga i julgranen överhuvudtaget tycker jag, det går ju att fixa till med ganska enkla medel dock. Grönsaker kommer du ju inte dö av t.ex.
Scratch89
2008-04-15, 07:05
Jag tyckte kosten var dålig jag med. Om brödet är i limpform är det väl vanligt vitt bröd? Byt ut mot lite grövre, och ersätt juicen med lite frukt och grönsaker.
Hell no to you both! :D
Jo jag skulle faktiskt dö om jag åt grönsaker, disgusting and totally not worth it.
Ägg kommer läggas till senare när ytterligare kalorier behövs.
Nja inte är det vitt bröd precis. 46% fullkorn, 8% kostfiber, 0.4g omega-3 per hekto. Gott och bekvämt är det iaf, vilket är kravet jag har på maten - är därför upplägget inte precis är opti, jag är petig.
But you guys - tack för svaren :thumbup:
Scratch89
2008-04-15, 11:43
Du tycker inte att det känns lite konstigt att göra en tråd om tips för att förbättra kosten, men sen inte ta till sig det som sägs?
Om du inte tar fiskoljetillskott så är det nog ganska viktigt att du käkar fet fisk som Eddie sa, och grönsaker som Scratch sa med tanke på att allt fleromättat fett kommer ställa större krav på antioxidanter. (Det vet du redan, ville bara påminna :))
Särskilt med tanke på hur dålig omvandligen ALA -> EPA/DHA är hos människor.
Eddie Vedder
2008-04-15, 11:48
Varför har du överhuvudtaget startat tråden om du ändå bestämt dig från början att inget kommer ändras oavsett?
EDIT: Scratch reagerade visst över exakt samma sak ser jag.:D
Scratch89
2008-04-15, 11:53
Om du inte tar fiskoljetillskott så är det nog ganska viktigt att du käkar fet fisk som Eddie sa, och grönsaker som Scratch sa med tanke på att allt fleromättat fett kommer ställa större krav på antioxidanter. (Det vet du redan, ville bara påminna :))
Men iom ett ökat intag av fleromättat fett så får man även i sig mer E-vitamin, som agerar antioxidant, så det kompenseras i normala fall.
Ah, ok. Det visste jag inte, har sett folk skriva det här dock.
Vad beror det på föresten?
Är det att vitamin E av en slump alltid finns i fleromättade livsmedel? Eller binder fleromättat fett vitamin E på någto sett?
Scratch89
2008-04-15, 12:02
Vitamin E är fettlösligt och finns naturligt i produkterna som pressas. Nu är det iofs extra tillsatt vitamin E för att skydda mot att oljan ska bli dålig och härskna (oxidera), men det finns alltid lite vitamin E i produkter med omättat fett.
Eddie Vedder
2008-04-15, 12:03
Vad beror det på föresten?
Är det att vitamin E av en slump alltid finns i fleromättade livsmedel? Eller binder fleromättat fett vitamin E på någto sett?
Ja ofta kan det vara så, inte alltid dock.
Men t.ex. rapsolja och solrosolja är väldigt E-vitaminrika, olivoljan likaså. Mandlar är mycket rika på E-vitamin och generellt sett kan man nog säga att nötter och frön har en ganska bra mängd vitamin E.
Men jag är inte säker på att mängden i sig "kompenserar", det blir ytterst svårt att göra en sån bedömning. Kroppens antioxidativa egenskaper behövs ju för så mycket mer än att bara skydda fettsyror mot angrepp av fria radikaler.
Dessutom är det ju som sagt stor variation mellan livsmedel, både variation mellan fettsammansättningen och E-vitaminhalten.
I vanlig ordning är det med andra ord enklast att låta kosten bestå ev både det ena och det andra så blir det nemas problemas.;)
Vill ni ha mycket E-vitamin, och en blandning av olika tokoferoler:thumbup: , är vetegroddar en bra källa.
Kosttillskott ftw.
Varför har du överhuvudtaget startat tråden om du ändå bestämt dig från början att inget kommer ändras oavsett?
EDIT: Scratch reagerade visst över exakt samma sak ser jag.:D
Men tråden var inte en önskan om era förslag, utan om att jag undrade över fettsyrefördelning. Och vad tråden definitivt inte handlade om var mitt grönsaksintag. Hoppa inte på mig inte *grr27*
Eddie Vedder
2008-04-15, 21:06
Men tråden var inte en önskan om era förslag, utan om att jag undrade över fettsyrefördelning.
Och hur ska man kunna tipsa om hur du bör förbättra fettsyrefördelningen utan att nämna det i termer om faktiska livsmedel?
Och om det nu är så farligt att din kost nämns överhuvudtaget förstår jag inte varför du länkade och visade upp den. Vad annat än kosttips ska man tro att du är ute efter om du vill veta hur du ska dela upp fettintaget och sedan visar hur du i dagsläget äter?
Och hur ska man kunna tipsa om hur du bör förbättra fettsyrefördelningen utan att nämna det i termer om faktiska livsmedel?
Och om det nu är så farligt att din kost nämns överhuvudtaget förstår jag inte varför du länkade och visade upp den. Vad annat än kosttips ska man tro att du är ute efter om du vill veta hur du ska dela upp fettintaget och sedan visar hur du i dagsläget äter?
Vem sa nåt om att tipsa? :)
Det länkade jag till för att besvara Scratch' fråga :)
Eddie Vedder
2008-04-16, 05:44
Vem sa nåt om att tipsa? :)
Vilket ord ska jag använda så det passar då? Det handlar ju fortfarande om att du var intresserad av information från andra. Jag använde ordet "tipsa" men det är ju knappast ordvalet som spelar roll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.