Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-18, 12:37   #1
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Målarfärgen täcker inte! Hjelp!

Jag håller på att måla om en byrå, den var träfärgad innan och blir nu gul, problemet är bara att färgen inte täcker. Jag har nu målat FYRA lager och nu täcker det nästan, men känns som det behövs minst ett lager till för att täcka helt. Det är väl ändå inte normalt?
Färgen är dessutom rinnig, även om jag målat normaltunt och sen gått över och tagit sånt som rinner så har det blivit nya"rinn-klumpar" när jag kommer för att kolla om det torkat.

Färgen är halvblank och från nordsjö.

Vi köpte helblank grön färg till annat också och den täckte såhär bra på FÖRSTA varvet, hade jag vetat det kunde ju byråskrället också blivit grönt och blankt.

Är det jag som gör fel på nåt vis? jag har målat om många ting innan, men aldrig haft detta problem. Möbeln var nedslipad och målad med målartvätt och sen avsköljd med ren trasa innan jag började.
Jag sätter penslarna i vatten med lacknafta i mellan varven, tänker att det kanske är det som gör färgen rinnig, men det brukar jag ju göra+med den gröna så funkar det+den var rinnig även första gången när penseln var ny.

Ska jag åka och gnälla i affären? Eller bara pensla på?

Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 12:42   #2
Calleman
Registered User

Callemans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Kanske skulle grundat den först? Men vad vet jag?
Calleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 12:44   #3
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Calleman Visa inlägg
Kanske skulle grundat den först? Men vad vet jag?
Ja visst, det borde jag kanske, men man kan ju tycka att de två första lagren borde räckt som grund isåfall. Jag har aldrig behövt grunda tidigare (aldrig behövt måla fler än två lager) och med den gröna behövdes det inte.
Gammal 2007-06-18, 13:03   #4
Calleman
Registered User

Callemans avatar

Jo jag håller med dig, och jag vet inte varför jag skrev i denna tråd ens eftersom jag kanske målat sådär 3-4 ggr i mitt liv.
Calleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 13:11   #5
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
1. Grunda
2. Torka av pensalarna riktigt ordentligt innan du använder dem
3. Måla så att det inte blir rinnigt och klumpigt?
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 13:28   #6
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
1. Grunda
¨

Yes,

du bör grunda. Det är också en idé att slipa ner möbeln innan så att färgen lättare får fäste.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du sköljer av penseln i vatten/lacknafta hela tiden? Se till att ha en ren pensel innan arbetet och måla sedan med den till du är klar. Därefter tvättar du den i vatten om färgen är vattenlöslig eller i lacknafta.
Gammal 2007-06-18, 13:31   #7
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Sedan förstår jag inte riktigt varför du sköljer av penseln i vatten/lacknafta hela tiden? Se till att ha en ren pensel innan arbetet och måla sedan med den till du är klar. Därefter tvättar du den i vatten om färgen är vattenlöslig eller i lacknafta.
För att den inte ska stelna om hon nu inte målar allt i ett sträck. I och för sig onödigt att sätta den i lacknafta, räcker med vanligt vatten.
Gammal 2007-06-18, 13:49   #8
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
1. Grunda
1. som sagt, borde jag kanske gjort, men de två första lagren borde väl i sig fungerat som grund, tycker jag?
2. Det gör jag, torkar dem noga med hushållspapper, men kan nog vara ännu noggrannare, men den var likadan första varvet jag målade
3. Jamen, jag målar ju jättetunt, färgen rinner som fan iallafall. Jag har målat andra grejer innan och ingen färg har runnit såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
¨

Yes,

du bör grunda. Det är också en idé att slipa ner möbeln innan så att färgen lättare får fäste.

Men det gjorde jag ju. Ang. grunda, se svar innan.

Jag gör det eftersom det tar 8 h för färgen att torka och på den tiden hinner även penseln bli stel och torkad.

---

Jaja, ingen som tror det kan vara fel på färgen? Bara se glad ut och måla ett femte lager?

Färgen kommer inte räcka eftersom jag måste måla 27 lager, så jag får väl spara lite och fråga dem i affären annars.
Gammal 2007-06-18, 14:01   #9
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Reg.datum: Jan 2007
Mitt tips är att INTE rengöra penseln mellan målningarna.
Om jag vet att jag ska måla flera lager inom en viss tid så brukar jag vacumförpacka penseln i en vanlig plastpåse. Det funkar kanon och är bättre än att påbörja nästa målning med en fuktig pensel.

Minns du om färgen var lika tunn under första strykningen?
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 14:02   #10
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Mitt tips är att INTE rengöra penseln mellan målningarna.
Om jag vet att jag ska måla flera lager inom en viss tid så brukar jag vacumförpacka penseln i en vanlig plastpåse. Det funkar kanon och är bättre än att påbörja nästa målning med en fuktig pensel.

Minns du om färgen var lika tunn under första strykningen?
Ja det var den, eller alltså den kan ju vara ännu tunnare nu än då, men det förvånade mig iallafall att den var så tunn första strykningen också.

Men jag tar upp penseln nu då och spolar den med vatten och torkar den noga och lägger den i en påse sen så ska vi se om det går bättre.
Gammal 2007-06-18, 14:02   #11
jogustaf
Registered User

jogustafs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det beror ju på vad det är för yta på byrån innan du började måla.

Massivt trä? Laminat? Lackad?

Beroende på vilket det är suger det ju åt sig färgen olika mycket.
Gammal 2007-06-18, 14:04   #12
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Ja det var den, eller alltså den kan ju vara ännu tunnare nu än då, men det förvånade mig iallafall att den var så tunn första strykningen också.

Men jag tar upp penseln nu då och spolar den med vatten och torkar den noga och lägger den i en påse sen så ska vi se om det går bättre.
plastfolie är annars ett tips, istället för en påse.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 14:04   #13
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jogustaf Visa inlägg
Det beror ju på vad det är för yta på byrån innan du började måla.

Massivt trä? Laminat? Lackad?

Beroende på vilket det är suger det ju åt sig färgen olika mycket.
Ja, det var nån slags faner. Den suger inte åt sig alls.
Men grejen är att jag också målat några terrakottakrukor, mest på kul, och den gröna färgen täckte superbra där, första varvet nästan helt, andra helt. Men den gula täcker dåligt där med trots fyra lager.
Gammal 2007-06-18, 14:09   #14
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg

Nja... jag menade inte så.
Det jag menar är att antingen så ska penseln vara snustorr när du börjar eller så ska den vara kladdig med färg från strykningen innan. För att åstakomma det senare så lägger du den bara i en plastpåse direkt efter att du har målat. Inget sköljande. Bara kladdig färg

Annars lutar det åt att du får försöka styka ett tjockare lager, men för att det inte ska rinna så får du endast måla dom horisontella ytorna, vänta på att det torkar. Vrida... ta nästa yta osv. Det jobbiga med den strategin är att det kan bli fult i hörnen. Äh fan... jäklarns bök dedär. Jag håller tummarna att det blir bra i alla fall
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 14:13   #15
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av teargaz Visa inlägg
Nja... jag menade inte så.
Det jag menar är att antingen så ska penseln vara snustorr när du börjar eller så ska den vara kladdig med färg från strykningen innan. För att åstakomma det senare så lägger du den bara i en plastpåse direkt efter att du har målat. Inget sköljande. Bara kladdig färg

Annars lutar det åt att du får försöka styka ett tjockare lager, men för att det inte ska rinna så får du endast måla dom horisontella ytorna, vänta på att det torkar. Vrida... ta nästa yta osv. Det jobbiga med den strategin är att det kan bli fult i hörnen. Äh fan... jäklarns bök dedär. Jag håller tummarna att det blir bra i alla fall
Jag förstod det, men eftersom den redan står i blöt nu så är det ju inte mycket att be för. Men jag kan rengöra den, torka den och sen doppa den i färg och sen lägga i en påse om du tror det hjälper.

Jo, men det går inte för dels är det ett runt "lock" på den (det är en sekretär" och dels är den för stor för att jag ska kunna böka runt den så själv+blöt och kladdig av färg och dels så får inte hunden komma åt den, så nu står den på ett litet bord när jag målar.
Men jag har inte börjat måla alla lådor än och har själva "innanmätet" helt omålat också (var tvungen att ta "locket" först), så jag har en låååång väg kvar om allt behöver 5 strykningar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.