Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-02, 17:06   #1
Axmode
Registered User

Axmodes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Semester i kroatien

Hej, ska planera semester med tjejen och två till ikväll. Vi är lite sugna på att åka till kroatien. Hört att det ska vara ganska schyssta priser där nere. Någon som varit där nere och kan tipsa lite?
Axmode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 17:32   #2
Juliette
Hobby huligan.

Juliettes avatar

Reg.datum: Oct 2005
Har en kompis som kommer från Kroatien, han och hans familj åker alltid till Hvar (trots att de inte är därifrån), för de säger att det är den vackraste platsen, dessutom alltid sol och perfekt väder där
Jag har själv tänkt åka dit, pga hans enträgna tjat om hur bra det är där (men inte haft råd/tid/möjlighet än).

Har inte så mycket info om själva ön, men har bara hört att det är bästa stället i Kroatien av flera. Kanske inte så mycket till hjälp, men googla lite på "Hvar" så hittar du en massa.
Juliette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:01   #3
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Det är säkert jättefint och ganska billigt men tänk efter ett par gånger innan ni traskar ut i terrängen för det är inte helt minfritt än tyvärr.
Risken är säkert ganska liten men den finns där.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:09   #4
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Min chef och hennes ex åkte till Venedig med ryan air (bytte i london), hittade nåt billigt hotell där och bodde där några nätter, sen tog de flygbåtarna (samma som gick mellan malmö och kphmn förut) till kroatien och var där ett par dagar. Sen tog de samma väg hem igen tror jag, för det blev billigast. De kom riktigt billigt undan iallafall och fick venedig som bonus!
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:10   #5
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Det är säkert jättefint och ganska billigt men tänk efter ett par gånger innan ni traskar ut i terrängen för det är inte helt minfritt än tyvärr.
Det har knappt varit något krig på Kroatiska kusten, så mineringen är nog minimal. Där den finns så vet lokalbefolkningen med all säkerhet var det är lugnt att gå. Det är lite värre om man beger sig österut till Bosnien men även där funkar bergsvandring bra så länge man kollar upp var man går.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:13   #6
Baan
Registered User

Baans avatar

Angående tips så tror jag Makarska Rivieran är bra, särskilt kanske om man är ute efter att festa. Om man bara är ute efter sol och hav så finns det gott om det på hela kusten egentligen. Det beror lite på vad man är ute efter så lite mer input så kanske jag kan rekommendera något bättre.

För lite sight-seeing är Dubrovnik bra men rätt dyrt för att vara Kroatien. Även Hvar är säkert exklusivt och fint, men även här är det nog dyrare.

Annars är det mesta billigare jämfört med dom vanliga turistländerna så att säga (Spanien, Grekland etc), men framförallt spriten och även mat är förmodligen en del billigare. Boende är nog också i regel biligare om man inte ställer höga krav, då kan man nog hitta något i mer västeuropeisk klass

@Twitter
Gammal 2007-02-02, 18:18   #7
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Vad snackar du om? I alla fall i övre delen av Kroatien så är risken att trampa på en mina lika stor som att göra det på kungsgatan i Stockholm.
Gammal 2007-02-02, 18:20   #8
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Vad snackar du om? I alla fall i övre delen av Kroatien så är risken att trampa på en mina lika stor som att göra det på kungsgatan i Stockholm.
Nej, det är snarare större risk om du menar hela övre delen, sen kanske inte nordvästra och västra delen är så minfyllda. Kusten mot Bosnien är också minfri. Delen som kan tänkas ha minor är östra Kroatien...

@Twitter
Gammal 2007-02-02, 18:21   #9
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Jag får väl slänga in tips om Pula, en väldigt fin stad beläget på en halvö vid namn Istrien längst upp i Kroatien. Den finaste klippstranden jag någonsin varit på finns i närheten(Vinjole). Det beror självklart på om inte klippstranden har blivit ännu mer översållad av turister.(De höll till och med på att bygga hotell där senast jag var där ).
Gammal 2007-02-02, 18:24   #10
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Nej, det är snarare större risk om du menar hela övre delen, sen kanske inte nordvästra och västra delen är så minfyllda. Kusten mot Bosnien är också minfri. Delen som kan tänkas ha minor är östra Kroatien...
Menade västra delen. Preciserade mig inte tillräckligt. Jag var till och med där på semester under kriget så jag kan personligen garantera att det inte pågick några stridigheter eller mineringar iaf i Pula området.
Gammal 2007-02-02, 18:38   #11
ake
Kryss bästa vän

akes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Hvar är riktigt riktigt fint. Priserna är okay. Maten (på restaurang) är billigare än i sverige men inte chockerande billig. Ölen är billig.
Åker du till Hvar kan du med enkelhet snabbt ta båten till Dubrovnik och spendera en dag där. Blir lite jobbigare - men går säkert - om du åker till Pula, som också är mycket vackert.

Ha tofflor på dig när du badar!
ake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:46   #12
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ake Visa inlägg

Ha tofflor på dig när du badar!
Det är bättre om han tar reda på det själv. Trial and error du vet.
Gammal 2007-02-02, 18:48   #13
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Menade västra delen. Preciserade mig inte tillräckligt. Jag var till och med där på semester under kriget så jag kan personligen garantera att det inte pågick några stridigheter eller mineringar iaf i Pula området.
Det handlar inte bara om mineringar, det handlar om OXA. Oexploderad ammunition, tex granater som inte exploderat vid nerslag eller som spridits ut när man sprängt ammunitionsupplag osv.
Mycket av sådana grejer kan ligga i backen länge och efter flera år så spolas dom fram av regnet.
Det finns säkert stora delar av kroatien som aldrig berördes av kriget och där faran kanske är lika med noll men som svensk turist så är det ju inte så lätt att veta var det är säkert och var det inte är det. Därför tycker jag man ska ta det säkra före det osäkra och inte ge sig ut i terrängen hursom helst.
Man ska också tänka på att ett land som är beroende på intäckterna från turisterna inte alltid är så sugna på att skriva "risk för OXA" i turistbroschyrerna. Jag var nere i närområdet, kosovo, i gröna kläder för 3 år sedan och då var det ganska mycket snack om att det inte var så säkert i turistområdena. Men det är ju hörsägen.

Jag tycker inte man ska avstå från att åka till kroatien men om man ska ut i grönlådan så kan man ju göra det där det är många andra ute så minskar ju riskerna.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 19:01   #14
Skywalker
Registered User

Skywalkers avatar

Reg.datum: Jan 2006
Åker till kroatien nästan varje sommar ( dalmatien ) och har aldrig hört att det skulle vara någon fara med minor. Men klart att det finns en risk, det har ju krigats en hel del i landet men vad ska man ut i terrängen å göra?
Skywalker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 19:03   #15
backflash
Heinoist

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Jag får väl slänga in tips om Pula, en väldigt fin stad beläget på en halvö vid namn Istrien längst upp i Kroatien. Den finaste klippstranden jag någonsin varit på finns i närheten(Vinjole). Det beror självklart på om inte klippstranden har blivit ännu mer översållad av turister.(De höll till och med på att bygga hotell där senast jag var där ).
Istra (kusten är nog det som lockar mest) kan jag också rekommendera, dock så tar danskar/holländare/tyskar/tjecker över under deras respektive semesterveckor (utom danskar som är där hela tiden pga att en hel del danska företag finns där av någon underlig anledning).

Iaf, det vanliga.
Äta billigt, undvik att göra det vid stranden. Dricka billigt, undvik stranden... osv.
Folk är i allmänhet übertrevliga och en hel del kan engelska. Cafepersonal är undantagen från trevlighet.
Den inhemska ölen är riktigt god.
Är du inte bra på att simma så fråga först hur det ser ut där du är.
Vill du känna smärta, spring/gå i vattnet
Banker brukar växla rätt bra på pappret, men tar i gengäld ofta extra avgifter.
Just ja, gränsöverfarter passeras oftast bäst på natten. Mest för att det på flera ställen bara är 1 fil i varje riktning.
Största risken för OXA i Istra är när någon har käkat gasbildande mat.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.