Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-02, 20:54   #1
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Så --- Vad är ljumskarna, egentligen?

Jag startade den här tråden för att jag hittat ett effektivt sätt att stretcha det som gör att jag inte kommer djupt i böj med knäna fram. Jag antog, utav rutin och allt prat man hört här på forumet, att det rörde sig om stela höftböjare: det samma som gör att jag svankar för mycket och har putmage om jag inte anstränger mig för att räta upp hållningen.

Jag har nu haft svårt (med mina synnerligen begränsade kunskaper i anatomi) att reda ut "var skon klämmer", efter ett påpekande i tråden om att vi i stretchövningen faktiskt stretchar en muskel genom att utföra en flexion av höftböjarna. I det läget borde rimligen inte höftböjarna vara utsträckta utan snarare maximalt kontraherade: alltså utan stretch. Stretchen känns, iaf för mig, ganska exakt i det område jag alltid hänvisat till som ljumskarna. Problemet verkar alltså vara "stela ljumskar". Men vad sjutton är ljumskarna, egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 22:13   #2
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Men vad sjutton är ljumskarna, egentligen?
"Ljumskarna (lat. ile) är kroppspartierna som definieras av vecken mellan lår och buk"

Muskler och senor som stabiliserar höfleden.
Fjod0r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 22:17   #3
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Alltså, jag tror det är väldigt svårt att stretcha enbart vissa utvalda delar i kroppen. Att vara vig är lite som ett marklyft, det skiter sig om något inte pallar trycket. Stretcha hela kroppen med betoning på ben och höf. Ljumskar/framsida lår/baksida lår/rumpa/vader. Värm upp, Sitt så att du känner knuten i muskeln, håll still i 1-3min, öka trycket. Så håller du på muskel för muskel. Gärna varje dag. Och rörlighet är i viss mån också genetiskt. Vissa är väldigt rörliga utan stretching medans andra inte kan nå fötterna utan 20-30min om dagen.
Gammal 2006-07-02, 22:24   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Jag vet hur man stretchar, tack så mycket.

Syftet med tråden är att utreda vilken muskel det är som stretchas när man utför stretchingövningen beskriven i förra tråden.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2006-07-02, 22:27   #5
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Varsegod så mycket!

En fråga bara, är ditt djup ett problem i böjen? Varför vill du djupare om din kropp "bromsar"?
Gammal 2006-07-02, 22:28   #6
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Menade inte att vara spydig eller så, vill bara utveckla.
Gammal 2006-07-02, 22:42   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fjod0r
Menade inte att vara spydig eller så, vill bara utveckla.
Jag vill kunna sätta mig ner (vila) mot vaderna utan att ha nederdelen av ryggen krökt. Nu kan jag bara göra det om jag har kraftigt utåtvinklade fötter. Jag vill vara tillräckligt rörlig för att utföra denna manöver med fötterna i en mer normal vinkel.

Det är sedan det djupet jag kommer att eftersträva när jag knäböjer. Fulldjup, med andra ord.

Citat:
Gammal 2006-07-02, 23:05   #8
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Ok, då är jag med. Undra pga har kompisar som har lite samma problem, de kommer inte ner. Till saken hör att de är väldigt rörliga, kan ligga med bröst på underben osv, men de kommer inte ner ordentligt. Det tar imot, vi har talat om det förut (snarare jag som trackat dem för att de inte sitter på backen, jag kommer ner, sen att jag är klen är en annan femma) och de hävdar att det inte spänner eller sträcker. De kommer bara inte längre. Hur man är byggd rent fysiologiskt måhända?

Har du provat djupa frontböj i smithen?, så att man nästan tippar bakåt om man inte kunde hålla i stången. Alltså väldigt upprätt sittande.
Gammal 2006-07-02, 23:37   #9
Mehdi
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Jag får grym teknik i böjen efter ha stretchat / tänjt ut gluteus. Är man stel i gluteus roteras bäckenets ovansida bakåt = krökt rygg.
Personligen har jag gett upp böj och kör numera frontböj. Orkar inte hålla på med rörlighetsträning
Gammal 2006-07-03, 00:07   #10
Clyde
Registered User

Clydes avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Jag vill kunna sätta mig ner (vila) mot vaderna utan att ha nederdelen av ryggen krökt. Nu kan jag bara göra det om jag har kraftigt utåtvinklade fötter. Jag vill vara tillräckligt rörlig för att utföra denna manöver med fötterna i en mer normal vinkel.

Det är sedan det djupet jag kommer att eftersträva när jag knäböjer. Fulldjup, med andra ord.

Jag kan stå nästintill jämnfota, med fötterna rakt fram och köra djupa knäböj utan att kröka ryggen. Det är inte direkt något jag gör, men jag kan. Har det något med rörligheten i ljumskarna att göra ? Njet, inte avgörande iaf. I fotled, vader och baklår? Ja, mer sitter det där. Rent spontant skulle jag tro att du slarvar/har slarvat med att stretcha ut vaderna i bottenläget när du tränar dem. Du kan ju iaf pröva stå jämnfota utan stång och försöka sätta dig ner mot vaderna, klarar du det utan att hälen lyfter och utan att du fäller fram överkroppen, klarar du även köra djupa böj med smal fotställning utan problem. Detta förutsatt att magen din är tillräckligt stark.
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 00:10   #11
Clyde
Registered User

Clydes avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi
Jag får grym teknik i böjen efter ha stretchat / tänjt ut gluteus. Är man stel i gluteus roteras bäckenets ovansida bakåt = krökt rygg.
Personligen har jag gett upp böj och kör numera frontböj. Orkar inte hålla på med rörlighetsträning
Du behöver inte hålla på med rörlighetsträning. Kör raka marklyft med bra stretch i bottenläget, stående vadpress med bra (och länge) stretch i bottenläget, och se till att du tränar magen hårt med vikter. Gör du det så är stretching inför böjen historia.
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 02:05   #12
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:

Varför i hela fridens namn vill du göra det så.... ...Ser med fasa mina knän förstöras om jag skulle få för mej att knäböja så...
krellik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 07:19   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi
Det är ju inte precis så att du måste vara mindre rörlig för att klara av en djup frontböj...

Citat:
Gammal 2006-07-03, 07:21   #14
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clyde
Jag kan stå nästintill jämnfota, med fötterna rakt fram och köra djupa knäböj utan att kröka ryggen. Det är inte direkt något jag gör, men jag kan. Har det något med rörligheten i ljumskarna att göra? Njet, inte avgörande iaf. I fotled, vader och baklår? Ja, mer sitter det där. Rent spontant skulle jag tro att du slarvar/har slarvat med att stretcha ut vaderna i bottenläget när du tränar dem. Du kan ju iaf pröva stå jämnfota utan stång och försöka sätta dig ner mot vaderna, klarar du det utan att hälen lyfter och utan att du fäller fram överkroppen, klarar du även köra djupa böj med smal fotställning utan problem. Detta förutsatt att magen din är tillräckligt stark.
Ja. Det har det. Sen att det finns fler länkar som måste vara rörliga också, det är en annan femma.

Citat:
Gammal 2006-07-03, 07:22   #15
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krellik
Varför i hela fridens namn vill du göra det så.... ...Ser med fasa mina knän förstöras om jag skulle få för mej att knäböja så...
Fast det är för att du tror att djupa böj med "spetsiga knän" är skadligt. En gammal seglivad myt.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:53.