Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-09-07, 09:05   #1
Auror
Registered User

Reg.datum: Nov 2023
Facettledsfraktur (pars fraktur)

Har fått reda på att jag har en fraktur i en facettled i ryggen.
Jag undrar om någon annan har erfarenhet av det?
Har ni kunnat fortsätta springa och idrotta och hur har er smärta varit?
All tips mottages gärna!
Ortopeden säger att det ej kommer läka och det är prat om steloperation, men undviker helst detta så vill höra om någon annan haft detta och hur det gått för er?
Auror är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-09, 08:20   #2
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Hej!
Ålder, kön, vikt, tidigare motion/idrottsvanor?

Vilken kotnivå handlar det om?
Vet du hur frakturen ser ut, är det en fraktur i pedikeln i ryggkotan eller är det rakt igenom facettleden?
Vet du om det är en tillhörande spondylolistes, alltså att ryggkotan också glidit framåt i förhållande till kotan under?

Det är inte helt ovanligt att främst unga tjejer i idrotter som kräver mycket rörlighet, typ gymnastik, dans etc, får en fraktur som de inte märker av förrän senare i livet, och det behöver inte vara så att de mår dåligt av den senare i livet heller, mer än att den märks av då och då. Även om det (vad jag vet/tror) är vanligare bland tjejer så är det inte helt otänkbart att samma sak drabbar killar.
Gammal 2024-09-09, 18:35   #3
Auror
Registered User

Hej

Ålder 42, Kvinna.
Förstod det som det är facettleden. L4-L5.
Haft ont i rygggen+ryggskott väldigt lätt.
Även buktningar L4-L5, S1 har normal höjd på de diskarna
men de är ”uttorkade” om jag förstår det rätt .
Ingen glidning av kotan ännu om jag förstod det rätt .
Ortopeden pratade om instabilitet och ev steloperation
L4-L5. Vill såklart undvika detta men trots sjukgymnastik
Så är det så känsligt och känns som jag får ryggskott för minsta lilla.
Gammal 2024-09-10, 06:44   #4
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Vet man om frakturen är färsk, har du varit med om något trauma?
Hur länge har du haft ont i ryggen och fått ryggskott lätt, typ hela vuxna livet eller nu sista tiden bara?
Att du har sänkt höjd på diskarna är inget ovanligt, men kan såklart has med i beräkningen om du har ont. Tycker du att du är instabil i ryggen och hur yttrar det sig i så fall?
Hur länge har du gått på sjukgymnastik?
Gammal 2024-09-10, 07:25   #5
Auror
Registered User

Har inte varitmed om något trauma.Frakturen har inte synats tidigare på MRmen gör det nu ( ett halvår mellan MR) Gått på sjukgymnastik i ett halvår. Får hugg i ryggen vid vissa rörelser och också som en nypande känsla i ena skinkan smärtan är mest lokaliserad på höger sida.
Igårvar jag hos sjukgymnasten, skulle böja mig ner och knyta skorna innan vi skulle börja då började ryggen krampa och fick vad vi hoppas ”bara” är ett ryggskott.
Känns som ryggen är så otroligt känslig.
Jag har fått ryggskott då och då sen 20 årsåldern men det har alltid lagt sig med sjukgymnastik. Men senaste året nu har varit hopplöst med fruktansvärd smärta.

Senast redigerad av Auror den 2024-09-10 klockan 07:27. Anledning: Glömde ett svar
Gammal 2024-09-10, 12:03   #6
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Hur var det precis innan din första MR då, vad var det som hände som gjorde att du fick en MR nu och inte för låt oss säga 2 år sen?

Jag tänker att en fraktur är oftast traumatisk och att man i ung ålder kan vara med om det och inte märka av det så mycket, eller att det inte krävs så mycket trauma om man är en äldre person med benskörhet. Men du verkar ju inte passa in i någon av dessa kategorier, så det är lite märkligt att frakturen inte syns på första, men på andra röntgenundersökningen, om du inte haft något trauma.

Om du får "ryggskott" av smärtan så tror inte jag att det har med frakturen att göra.
I alla fall inte med vad jag tänker är ett ryggskott, typ att det gör jätteont och att musklerna spänner sig jättemycket och man får svårt att röra sig, att det hugger till i rörelse osv.
Gammal 2024-09-11, 09:51   #7
Auror
Registered User

Jag fick en MR då jag hade upprepade ryggskott samt ont ner mot skinkorna och haft en långvarig smärta i höften som ej ville ge med sig trots lång tid med fysioterapeut.

Får fortfarande ryggskott då och då nu. Men det jobbigaste är daglig smärta ovansidan gluteaus och vad jag tror är gluteus medius samt utsida höft.

Har du någon erfarenhet av dessa frakturer? Det är bara ena sidan som är frakturerad om jag förstår det rätt. Går det att idrotta och så som vanligt? Eller är det alltid steloperation som gäller?
Med idrotta menar jag inte på elitnivå utan styrketräning, någon paddelmatch då och då, vanlig motionär.
Gammal 2024-09-11, 11:55   #8
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Auror Visa inlägg
Jag fick en MR då jag hade upprepade ryggskott samt ont ner mot skinkorna och haft en långvarig smärta i höften som ej ville ge med sig trots lång tid med fysioterapeut.

Får fortfarande ryggskott då och då nu. Men det jobbigaste är daglig smärta ovansidan gluteaus och vad jag tror är gluteus medius samt utsida höft.

Har du någon erfarenhet av dessa frakturer? Det är bara ena sidan som är frakturerad om jag förstår det rätt. Går det att idrotta och så som vanligt? Eller är det alltid steloperation som gäller?
Med idrotta menar jag inte på elitnivå utan styrketräning, någon paddelmatch då och då, vanlig motionär.
Ok!
Jag har erfarenhet av liknande frakturer i alla fall, och min upplevelse är inte att de alltid behöver opereras, men med tanke på hur länge du har gått hos fysioterapeut och hur länge du har haft besvär, så tänker jag att det är en åtgärd som måste finnas med i tanken i alla fall.

Men jag är som sagt inte helt säker på att dina besvär beror på frakturen.. Det sagt så har jag heller inte undersökt dig och tagit någon fullständig anamnes, så om ortopeden tycker att dina kliniska fynd stämmer jättebra överens med frakturen, och om han/hon tror att du kommer bli bättre av en operation så hade jag nog övervägt det. Steloperation i ett segment, alltså l4-L5 behöver inte medföra någon större funktionsnedsättning/rörelseinskränkning.

Om du förresten inte varit hos mer än 1 fysioterapeut så tänker jag att det kan vara värt att få en second opinion också.
Gammal 2024-09-12, 06:50   #9
Auror
Registered User

Tack för svar!
Gammal 2024-09-12, 14:23   #10
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Hoppas det tillför något även om det inte är ett ja/nej svar, utan en nyans av hur man kan tänka..

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.