Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-18, 09:25   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Koffeinintag och sömnkvalitet

Citat:
Caffeine is commonly consumed to help offset fatigue, however, it can have several negative effects on sleep quality and quantity. The aim of this study was to determine the relationship between caffeine consumption and sleep quality in adults using a newly validated caffeine food frequency questionnaire (C-FFQ). In this cross sectional study, 80 adults (M ± SD: 38.9 ± 19.3 years) attended the University of South Australia to complete a C-FFQ and the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Caffeine consumption remained stable across age groups while the source of caffeine varied. Higher total caffeine consumption was associated with decreased time in bed, as an estimate of sleep time (r = -0.229, p = 0.041), but other PSQI variables were not. Participants who reported poor sleep (PSQI global score ≥ 5) consumed 192.1 ± 122.5 mg (M ± SD) of caffeine which was significantly more than those who reported good sleep quality (PSQI global score < 5; 125.2 ± 62.6 mg; p = 0.008). The C-FFQ was found to be a quick but detailed way to collect population based caffeine consumption data. The data suggests that shorter sleep is associated with greater caffeine consumption, and that consumption is greater in adults with reduced sleep quality.
Nutrients. 2016 Aug 4;8(8). Caffeine Consumption and Sleep Quality in Australian Adults.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 10:14   #2
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Detta har jag märkt av ganska tydligt. Framför allt känner jag av viss oro och i vissa fall lättare ångest de kvällar när jag druckit mkt kaffe på dagen + ev tagit koffeintablett. Jag testade att under en vecka endast dricka 1-2 koppar/dag och hade en betydligt jämna sömn och bara något enstaka uppvaknande.
Gammal 2016-08-18, 12:12   #3
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Hmm. jag har på sista tiden tagit 400 mg koffein innan flera av mina träningspass. Man kanske borde göra det mer sällan eller ta 200 mg istället? Jag dricker dock inte kaffe.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 12:17   #4
Luca Brasi
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Varför man persisterar med att dricka kvällskaffe om man sedan sover dåligt är något svårförståeligt.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 12:18   #5
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Så de som sover sämre intar mer koffein, oväntat...
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 12:24   #6
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Reg.datum: Apr 2013
Inget nytt precis... Är själv koffein-narkoman. Men under arbetsdagar så har jag slutat med att dricka kaffe eller energidryck efter klockan 18:00. Betydlig skillnad i sömnkvalité!
Och morgonkaffet smakar så mycket bättre också
Gammal 2016-08-18, 13:08   #7
LunaSpice
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Varför man persisterar med att dricka kvällskaffe om man sedan sover dåligt är något svårförståeligt.
Jag tar inget koffein efter kl 17 så någon kvällsdrickare är jag verkligen inte.
Gammal 2016-08-18, 13:54   #8
Luca Brasi
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag tar inget koffein efter kl 17 så någon kvällsdrickare är jag verkligen inte.
Jag tänkte mera på personerna i studien.
Man kan ju också dricka mycket kaffe för att man inte har tid att sova också å andra sidan.

Senast redigerad av Luca Brasi den 2016-08-18 klockan 13:56.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 14:03   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Jag är nyfiken på om mängden kaffe påverkar sömnen även om man slutar dricka väldigt tidigt. Säg att man dricker 07-12 och går och lägger sig 23, är man safe då även om man dricker två kannor?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 14:35   #10
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är nyfiken på om mängden kaffe påverkar sömnen även om man slutar dricka väldigt tidigt. Säg att man dricker 07-12 och går och lägger sig 23, är man safe då även om man dricker två kannor?
Runt fyra timmar halveringstid på koffein. Du får räkna på hur mycket du får i dig och när det är ute ur systemet.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 15:29   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Runt fyra timmar halveringstid på koffein. Du får räkna på hur mycket du får i dig och när det är ute ur systemet.
Hur lite får det vara kvar i kroppen för att det ska räknas som ute ur systemet? Om man bara räknar halveringstider så kommer man ju aldrig till noll.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 16:51   #12
LunaSpice
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur lite får det vara kvar i kroppen för att det ska räknas som ute ur systemet? Om man bara räknar halveringstider så kommer man ju aldrig till noll.
Det olika från olika preparat men de flesta substanser utsöndras via urinen. När det inte längre är mätbart med modern labutrustning så har det sannolikt heller ej någon effekt i kroppen.
Gammal 2016-08-18, 17:04   #13
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Reg.datum: Apr 2013
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Det olika från olika preparat men de flesta substanser utsöndras via urinen. När det inte längre är mätbart med modern labutrustning så har det sannolikt heller ej någon effekt i kroppen.
Diffust svar...

Använder man inte samma formel som i fysik 1?
Gammal 2016-08-18, 17:08   #14
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Reg.datum: Mar 2014
Jag tar 400-500 mg koffein ~1h innan träningspassen, helgerna vid 13 tiden och vardagarna runt 16. Lägger mig vid 01-02 på vardagarna och upp vid 07.45. Aldrig märkt några större sömnproblem av det. Men så intar jag inget koffein utöver det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 17:44   #15
LunaSpice
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Diffust svar...

Använder man inte samma formel som i fysik 1?
Jo det gör man och det går naturligtvis att gå betydligt djupare rent farmakokinetiskt då det finns flera olika typer av kinetik. Men jag tror inte det va det som efterfrågades. Det handlar ändå om vad som går att mätas i serum/plasma samt urin.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.