Hejsan!
Jag har alltid varit en av dom som trott att sockerberoende bara är en myt, och något som folk säger att dom lider av när dom inte har disciplin nog att utföra det dom vill. Men jag börjar tro att det faktiskt existerar...
Sen ungefär 2 månader tillbaka så har jag upplevt att det är så sjukt mycket svårare att hålla sig borta från alla godsakerna, och allra värst är glass då jag är världens största glass junkie känns det som :S
När suget väl knackar på och jag ger efter så kan jag äta en hel ben & Jerrys pint på 20 minuter som är i runda slängor 1200 kalorier. Vilket då resulterar i att antingen så äter jag inget mer alls resten av dagen för att jag typ redan har uppnått min kalori budget, eller så tänker jag att "nu är den här dagen redan förstörd så då kan jag lika gärna äta vad jag vill resten av dagen"¨
Jag känner att jag hade kunna haft så himla bra resultat om jag bara kunnat sköta kosten men det går inte och jag vet inte hur jag ska göra eller komma ur denna onda cirkel! Vad ska jag göra???1
Mina tankar kretsar alltid om mat och jag är rädd att jag har skaffat mig en ätstörning då jag alltid tänker på min vikt och så fort jag ser att jag gått upp några gram så sjunker min självkänsla hur mycket som helst att jag knappt eller mina arbetskamrater känner igen mig och dom frågar om något har hänt...fast det egentligen bara handlar om en viktuppgång på 500gram, och ja det kan vara kolhydrater och vatten, men jag ser det som världens nederlag..
Googlade på sockerberoende innan jag startade denna tråden och började tänka på uttrycket "if it fits your macros" Visst allt handlar om kalorier in, kalorier ut och man kan gå ner på chips, pizza, glass och kakdieter. Men ju mera socker vi äter desto mer insulin skapar våra kroppar som är vårat mest fetinlagrande hormon, så efter att jag läste detta så känns det som att kalori in vs. ut inte bara spelar roll och att "if it fits your macros" egenligen inte alls är så himla okej som man trott innan...
Så då borde ju kroppen lagra mera fett ju mera insulin vi har?! eller är jag helt ute och cyklar?
någon som har några invändningar?!