2013-06-17, 17:28
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2013
|
Varför "måste" muskel massa försvinna vid deff?
Tjo!
Har funderat över en sak ett tag.
Varför minskas muskelmassan vid deff?
Om håller sig till en hyfsat hög mängd protein o intensiva träningspass samt bra sömn, de enda som händer är väl att fett försvinner.. ? Men varför påstår då alla att muskler försvinner? :S
|
|
|
2013-06-17, 17:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Du "måste" inte tappa i muskelmassa. Jag tar 95kg i bänk idag, precis som jag gjorde för 3 månader sedan. Fast nu väger jag 10kg mindre, och tappar hela tiden mer i vikt. Blir väl dock svårare ju mer muskelmassa man har att behålla den.
|
|
|
2013-06-17, 17:36
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av nissepelle
Du "måste" inte tappa i muskelmassa. Jag tar 95kg i bänk idag, precis som jag gjorde för 3 månader sedan. Fast nu väger jag 10kg mindre, och tappar hela tiden mer i vikt. Blir väl dock svårare ju mer muskelmassa man har att behålla den.
|
Du skrev just att du har behållit styrkan, inte muskelmassan.
|
|
|
2013-06-17, 17:36
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Det är ganska överdrivet av många, precis som att man skulle tyna bort och förlora 1 års byggande av muskler för att man vill gå ner några kilon.
Däremot måste kroppen kompensera för energin som inte tillförs från kosten med att använda den lagrade energin i kroppen. Kroppsfett och muskler omsätter energi och kroppen kan använda energin från både och. Ditt mål att se till att använda musklerna under en tid på underskott så din kropp fattar "aha han behöver den här bicepsen kvar så han kan fortsätta curla 50kg" etc.
Så har jag uppfattat det, men vad vet jag, jag är bara "hobby-påläst"
|
|
|
2013-06-17, 17:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
För att dina gener styr hur mycket fett som kan "brännas" varje dag. Resten kan du räkna ut själv.
Tror jag
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val. 
|
|
|
|
2013-06-17, 17:38
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Jag är ute på djupt vatten nu, men finns det några fördelar med att ha fler fettceller förutom att man lägger på sig fett snabbare? Kan man inte bli av med fett snabbare också?
|
|
|
2013-06-17, 17:39
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
En viktnedgång åstadkommen via kostreglering består ungefär till 75% av fett och 25% av fettfri massa. Ett upplägg med konditionsträning har begränsad effekt på bevarande av fettfri massa, medan ett upplägg med styrketräning gör att en större del fettfri massa bevaras, genom att uppreglera muskeluppbyggnaden. Skall man ner till tävlingform kommer man att tappa fettfri massa oavsett styrketräning och proteinintag mot slutet. Ju fetare man är, desto mindre fettfri massa förlorar man. Har man 25 kilo övervikt och går ner 10 av dessa kilon tappar man nog ingen fettfri massa alls.
|
|
|
2013-06-17, 17:39
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
finns det några fördelar med att ha fler fettceller förutom att man lägger på sig fett snabbare
|
Det är ingen fördel.
|
|
|
2013-06-17, 17:42
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ
För att dina gener styr hur mycket fett som kan "brännas" varje dag. Resten kan du räkna ut själv.
Tror jag
|
Okej. Men varför ska man då dra ner på Kolhydrater under def?
|
|
|
2013-06-17, 17:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du skrev just att du har behållit styrkan, inte muskelmassan.
|
Styrka och muskelmassa går hand i hand. När man är deffad ser man muskulösare ut tack vare frånvaro av fettmassa. Har man även kvar styrkan så spelar det övriga ingen som helst roll.
|
|
|
2013-06-17, 17:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av NoPainNoGains
|
Den frågan har ingen koppling till det du citerade.
Man "ska" inte dra ner på kolhydrat, men oftast vill man ha ett högt proteinintag, och man kan inte gå hur lågt som helst i fettintag, och då blir man tvungen att dra ner på kolhydraterna, den icke livsnödvändiga makronutrienten, för att komma ner till det tänka kaloriintaget.
|
|
|
2013-06-17, 17:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
ar man även kvar styrkan så spelar det övriga ingen som helst roll.
|
Inkorrekt. Det är en faktor, men absolut inte den enda. Styrka regleras av fler faktorer än muskelmassa.
Man kan även bli starkare utan att öka i muskelmassa.
|
|
|
2013-06-17, 17:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av NoPainNoGains
|
Det är inget ska och ska. Det blir så automatiskt med kalorirestriktionen. Kalorier in < ut är det som gäller. Vart dom kommer ifrån spelar ingen roll.
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val. 
|
|
|
|
2013-06-17, 17:50
|
|
nattzor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Jag är ute på djupt vatten nu, men finns det några fördelar med att ha fler fettceller förutom att man lägger på sig fett snabbare? Kan man inte bli av med fett snabbare också?
|
En fördel med fler fettceller är att du får lättare att dra ner skyhögt blodsocker. Fler celler som uttrycker GLUT4 liksom.
|
|
|
2013-06-17, 17:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Styrka och muskelmassa går hand i hand. När man är deffad ser man muskulösare ut tack vare frånvaro av fettmassa. Har man även kvar styrkan så spelar det övriga ingen som helst roll.
|
Styrka och muskelmassa går inte hand i hand.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.
|

|