Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-18, 22:03   #1
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Reg.datum: Apr 2010
Question Kläder för vinter löpning? [MÄN]

Hej, jag undrar vad man ska klä sig i när man löper på vintern, underställ förstår jag, men byxor och jacka?, behöver några förslag på jackor och byxor, ska handla det så snabbt som möjligt.

Ps. jag går och lägger mig nu, så ni får ingen respons tyvärr =), men ge gärna bra förslag, kanske stadium har något bra?
Xtronal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 22:08   #2
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Kör inte alltid underställ. Ett par tjockare tights, numera Craft storm tights. Tunn långärmad funktionströja/clima med vindjacka/tjockare vindjacka. Balaklava och tunna vantar. That´s it. Kommer även att införskaffa ett par skor för vintern och då Icebug spirit OLX.

Det är klart, är det -22 så åker understället på. Det har hänt att jag kört med dubbla ställ men då har det varit rejält kallt. Satsa dock på att småfrysa under uppvärmningen så kommer du att hålla lagom temperatur under passet. Är du varm redan den första minuten du kommit ut så blir du stekhet efter 40 min.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 22:47   #3
Ansg
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Med underställ, vintertights, vindtät andas-jacka, handskar, tunn mössa och en buff/liknande halsduk klarar man bra många minusgrader. Blir det ännu kallare är det ju bara att komplettera med ett underställ till. Blir det kallare än så så skulle jag börja fundera på om det verkligen är hälsosamt att ge sig ut...

Man behöver sällan ha så mycket kläder på sig som man tror. Man blir ju varm av att springa!
Ansg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 00:06   #4
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag kör vanligt vindjacka och träningsbyxor med underställ och mössa. Värm upp ordentligt innan. Man blir lätt överhettad om man har för mycket på sig. Vid behov kör jag extra tjock tröja under och dubbla strumpor. Resten fixar sig när man fått upp värmen.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 00:28   #5
wessmen
It's on now!

wessmens avatar

Reg.datum: Feb 2006
http://traningslara.se/klader-for-vi...aning-utomhus/
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 01:23   #6
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Jag brukar köra

Skor+strumpor
Tights+underställ+vindbyxor (heter det så? "vanliga löparbyxor i tunt material")
Underställ+nån "andas"-tröja+vindjacka
Handskar/vantar
Mössa
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 14:51   #7
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Tack för alla tips!, Kanske något att önska sig i julklapp ?
Gammal 2010-11-19, 15:36   #8
isterbuk
Geekboy

isterbuks avatar

Reg.datum: Oct 2008
Förlåt om jag tränger mig på i din tråd men istället för att skapa någon ny, några tips på bra löparskor under vintertiden när det är halt och jäkligt ute vore uppskattat.
Var ute på en runda förra veckan och druttade på arslet så det stod härliga till, blåmärket sitter än.

EDIT: Läste nu om isbroddarna på träningslära, det verkar vara ett bra alternativ!

Citat:
Ursprungligen postat av Candydarling Visa inlägg
någon som har någon aning om vad vikten på en kebabrulle ligger på? ungefärligt?
Citat:
Ursprungligen postat av frambogir Visa inlägg
Med eller utan folie?

Senast redigerad av isterbuk den 2010-11-19 klockan 15:40.
isterbuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 16:03   #9
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag kör med Crafts storm tights, även en jacka i samma material. Beroende på hur kallt det är kan jag även ha underställskallingar under tightsen. Har just införskaffat en UnderArmour coldgear tröja som är riktigt behaglig, och ibland åker även en fleece ovanpå denna. Däremot behöver jag införskaffa bättre sockar för vanliga sockar blir för kallt ibland tycker jag.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 16:10   #10
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag använder Slip stoppers på mina vanliga löparskor, är för oprofessionell för att köpa riktiga vinterlöparskor (och fattig, men jaja)

http://beta.marathon.se/utrustning/test/slip-stopper

Funkar riktigt bra för mig, mina fötter och mina skor, halkar inte längre runt som bambi på hal is. Och för 150sek är det ett rent fynd.
Gammal 2010-11-19, 16:20   #11
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om du inte redan läst
http://beta.marathon.se/utrustning/g...ing-pa-vintern
Gammal 2010-11-19, 16:26   #12
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk Visa inlägg
Förlåt om jag tränger mig på i din tråd men istället för att skapa någon ny, några tips på bra löparskor under vintertiden när det är halt och jäkligt ute vore uppskattat.
Var ute på en runda förra veckan och druttade på arslet så det stod härliga till, blåmärket sitter än.

EDIT: Läste nu om isbroddarna på träningslära, det verkar vara ett bra alternativ!
Jag har tidigare vintrar använt de broddar som nämns tidigare i tråden men kommer i år att investera i ett par riktigt terrängskor med dubb. Icebug har ett par olika modeller och jag kommer att satsa på deras Spirit OXL. Den ska tydligen vara riktigt bekväm och ge god löpkänsla. Klassificeras som en orienteringssko och tanken är att den håller för kommande sommars terränglöpning också.

Broddarna är hyggliga men har en tendens att glida upp från hälen, särskilt om det är aningen ojämnt underlag. Det finns också lösa dibb som skruvas i sulan på dina befintliga skor men det har jag aldrig provat. Tänker att de kommer att trilla bort ganska kvickt i terrängen. Nackdelen med dubbade skor sägs vara att du känner av dubben genom sulan vid längre pass men då ska man kanske upp >2h.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 18:02   #13
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag använder Slip stoppers på mina vanliga löparskor, är för oprofessionell för att köpa riktiga vinterlöparskor (och fattig, men jaja)

http://beta.marathon.se/utrustning/test/slip-stopper

Funkar riktigt bra för mig, mina fötter och mina skor, halkar inte längre runt som bambi på hal is. Och för 150sek är det ett rent fynd.
Bråddar! Äntligen en god anledning att slippa vänta till pensionsålder

Om man inte vill ha tajts finns det då något speciellt märke som tar bättre hänsyn till lite större diff axla/midja? Vill hitta komplement till tajts och är trött på att tom träningsklädesmärken tycks förutsätta övervikt/fetma när man drar större storlekar.
Gammal 2010-11-19, 19:13   #14
chipsådip
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
är trött på att tom träningsklädesmärken tycks förutsätta övervikt/fetma när man drar större storlekar.
Eller hur
chipsådip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 19:27   #15
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Jag vill verkligen inte springa runt i tajts, kanske mjukis byxor men thats it, tycker att tajts på killar är lite fel, tyvärr. :S

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.