Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Jag har två alternativ att välja mellan.
Första altenativet är mitt nuvarande SL-gym där det finns stänger och vikter i överflöd. Kostar 120 € i året. Fördelarna är priset och utrustningen. Nackdelarna är att det är långt till gymmet och att det ofta tränar idrottslag där och då är det smockfullt. Det är oftast ganska trångt där på vettiga tider.
Det andra alternativet är största gymmet i Finland som är så flådigt som ett gym överhuvudtaget kan bli. Kostar 460 € för ett år. Fördelarna är att det är stort som fan och SL-delen av gymmet där jag tränar mest är väldigt sparsamt använd, så man behöver aldrig vänta på att träna. Det är stort, fräscht och väldigt nära hem. Nackdelen är förstås priset och att jag betalar skitmycket för sånt jag inte använder (all spinning, och stepup och dylikt).
Vad hade ni valt?
|
Låter som valet jag hade, i byn jag bor finns ett gym som brottarklubben sköter typ. kostar 600kr/år och då finns det mesta man behöver för att bli starkare, men det är ju inte det senaste och är typ ett 40m2 rum i sporthallen. Med duschmöjlighet i omklädningsrummen till idrottshallen.
Sen finns det ett sk friskvårdscenter som kostar ca 4000/år och där är det mesta fräscht och bra med lite bastu, massage och solarie, det öppnade för 4 år sen och har de flesta "pass" som man kan tänkas vilja ha, även om jag nu bara tränar styrka och en del på löpbanden/trappmaskin/concept2
Jag tränar där för vi får det gratis via jobbet, annars hade valet blivit "brottargymet", en 20kgs vikt väger ju trots allt 20kg även om den inte är märkt med casall eller stången är en lite smårostig eleiko istället för en ny och fin.
Sen är det inte så mkt folk som tränar med fria vikter på "fingymet" så man har ofta grejerna för sig själv eller så är det inte spec mycket man behöver vänta. Nu i vinter/vår kan det ju vara skönt med lite spinning för att få bort det man lagt på sig i vinter :-)
Jag tycker du får välja vilket som är viktigast: nära, fräscht och gott om plats för dig men dyrt.
Eller billigt och långt borta och när du kommer dit är det risk att det är fullt med folk.