Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-02, 22:02   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Jelp mig välja gym!

Jag har två alternativ att välja mellan.

Första altenativet är mitt nuvarande SL-gym där det finns stänger och vikter i överflöd. Kostar 120 € i året. Fördelarna är priset och utrustningen. Nackdelarna är att det är långt till gymmet och att det ofta tränar idrottslag där och då är det smockfullt. Det är oftast ganska trångt där på vettiga tider.

Det andra alternativet är största gymmet i Finland som är så flådigt som ett gym överhuvudtaget kan bli. Kostar 460 € för ett år. Fördelarna är att det är stort som fan och SL-delen av gymmet där jag tränar mest är väldigt sparsamt använd, så man behöver aldrig vänta på att träna. Det är stort, fräscht och väldigt nära hem. Nackdelen är förstås priset och att jag betalar skitmycket för sånt jag inte använder (all spinning, och stepup och dylikt).

Vad hade ni valt?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:06   #2
rolf
#VilaLagom

rolfs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag hade helt klart valt SL-gymmet helt enkelt på grund av priset. Blir sjukt mycket pengar katten i röven på några år. Du klarar nog av att skrämma bort fotbolls-/handbollsspelarna så du får köra ifred.

Jag är lite besviken över att fitt-ness inte var med som alternativ. Jag menar, vem vill inte betala 456€ året för ett gym vars enorma, dåligt ventilerade 30kvm utgörs till hälften av spinningcyklar och är sprängfyllt med jaros F-juniorer?
Gammal 2008-01-02, 22:09   #3
DanielF
Space explorer

DanielFs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag hade valt det gym där det känns bäst att träna.

Känns det bra, blir resultatet bra, och då är det lätt värt pengarna.
Gammal 2008-01-02, 22:09   #4
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Har de en SL-del på det stora gymmet skulle jag kanske köra där under en period för att se om de som tränar där är lika inne på träningen som på det mindre gymet. Det är få gym av den typen som har riktiga grejer så det bör kanske premieras lite extra.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:10   #5
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Vad hade ni valt?
Har vi inte redan bestämt detta?

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:10   #6
Spene
I'd hit it

Spenes avatar

Reg.datum: Aug 2007
Hade jag haft mycket pengar hade jag valt det dyra gymmet helt klart. Nära hem är ett stort plus. Nu har jag inte det så jag röstar absolut på SL-gymmet, 460€ är mycket pengar. Finns det inget mellanting?
Spene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:12   #7
Slartibartfast

Slartibartfasts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rolf Visa inlägg
Jag är lite besviken över att fitt-ness inte var med som alternativ. Jag menar, vem vill inte betala 456€ året för ett gym vars enorma, dåligt ventilerade 30kvm utgörs till hälften av spinningcyklar och är sprängfyllt med jaros F-juniorer?
HAHA! Det är roligt för det är sant.

Citat:
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Gammal 2008-01-02, 22:14   #8
petah
Starlight Destroyer

petahs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Nära hem väger väldigt tungt för mig vill jag bara säga.
petah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:14   #9
Slartibartfast

Slartibartfasts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Har vi inte redan bestämt detta?
Jo, men då hade jag inget alternativ, eftersom jag redan skrivit på för dyr-gymmet. Men nu fick jag veta att jag får dra mig ur om jag gör det nästa vecka. Så nu är billig-gymmet ett alternativ igen.

Citat:
Gammal 2008-01-02, 22:15   #10
Slartibartfast

Slartibartfasts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spene Visa inlägg
Finns det inget mellanting?
Nope.

Citat:
Gammal 2008-01-02, 22:16   #11
Slartibartfast

Slartibartfasts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av petah Visa inlägg
Nära hem väger väldigt tungt för mig vill jag bara säga.
Dock är det sannolikt att det blir flytt inom detta år, så då kan det bli hur långt från gymmet som helst. Bil-långt t.o.m.

Citat:
Gammal 2008-01-02, 22:16   #12
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ett bra gym nära hemmet är lätt värt några hundralappar extra i månaden. Var inte snål nu, Slarti. It's for a good cause - din smällhårda kropp.
Löjtnant Blank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:16   #13
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Jag hade valt det dyrare gymmet pga att det skulle vara nära hem, möjligtvis fräschare och ha mindre folk.
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:18   #14
Frippe_L
Registered User

Frippe_Ls avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag har två alternativ att välja mellan.

Första altenativet är mitt nuvarande SL-gym där det finns stänger och vikter i överflöd. Kostar 120 € i året. Fördelarna är priset och utrustningen. Nackdelarna är att det är långt till gymmet och att det ofta tränar idrottslag där och då är det smockfullt. Det är oftast ganska trångt där på vettiga tider.

Det andra alternativet är största gymmet i Finland som är så flådigt som ett gym överhuvudtaget kan bli. Kostar 460 € för ett år. Fördelarna är att det är stort som fan och SL-delen av gymmet där jag tränar mest är väldigt sparsamt använd, så man behöver aldrig vänta på att träna. Det är stort, fräscht och väldigt nära hem. Nackdelen är förstås priset och att jag betalar skitmycket för sånt jag inte använder (all spinning, och stepup och dylikt).

Vad hade ni valt?
Låter som valet jag hade, i byn jag bor finns ett gym som brottarklubben sköter typ. kostar 600kr/år och då finns det mesta man behöver för att bli starkare, men det är ju inte det senaste och är typ ett 40m2 rum i sporthallen. Med duschmöjlighet i omklädningsrummen till idrottshallen.

Sen finns det ett sk friskvårdscenter som kostar ca 4000/år och där är det mesta fräscht och bra med lite bastu, massage och solarie, det öppnade för 4 år sen och har de flesta "pass" som man kan tänkas vilja ha, även om jag nu bara tränar styrka och en del på löpbanden/trappmaskin/concept2

Jag tränar där för vi får det gratis via jobbet, annars hade valet blivit "brottargymet", en 20kgs vikt väger ju trots allt 20kg även om den inte är märkt med casall eller stången är en lite smårostig eleiko istället för en ny och fin.

Sen är det inte så mkt folk som tränar med fria vikter på "fingymet" så man har ofta grejerna för sig själv eller så är det inte spec mycket man behöver vänta. Nu i vinter/vår kan det ju vara skönt med lite spinning för att få bort det man lagt på sig i vinter :-)

Jag tycker du får välja vilket som är viktigast: nära, fräscht och gott om plats för dig men dyrt.
Eller billigt och långt borta och när du kommer dit är det risk att det är fullt med folk.
Citat:
Ursprungligen postat av brajjan Visa inlägg
Kanske beror på att du är man och din syrra är kvinna? Män brukar ha lättare för matte medans kvinnor har mer social gärna?
Frippe_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 22:21   #15
Spiffy
Smalfet med lem

Spiffys avatar

Reg.datum: Dec 2003
Blir det 460 € efter jobbet betalat sin del, eller innan? hur mycket är det kvar för dig att betala?
Om det är mycket närmare, och utrustningen är lika bra, så hade jag tagit det dyra tror jag. Speciellt om jobbet betalar en del av det. Men 460 € är jäkligt mycket för att träna på gym ett år. 7 års avgifter där jag tränar
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.