Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-05, 16:02   #14701
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Nån som vet varför min skärm stängs av och på när jag har min mobiltelefon under den? nån mer som upplevt fenomenet?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 16:23   #14702
Abbs
Registered User

Abbss avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Nån som vet varför min skärm stängs av och på när jag har min mobiltelefon under den? nån mer som upplevt fenomenet?
Har du en CRT?
Abbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 16:31   #14703
timoat
Registered User

timoats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
Har du en CRT?
nä, led. ca 6 månader gammal.

acer k242hl
Gammal 2015-10-05, 16:38   #14704
Quint
Registered User

Quints avatar

Reg.datum: Jul 2009
Utan att egentligen ha en aning antar jag att det är att den stör något i skärmen när den pratar med närmaste mobilmast.

På samma sätt som en mobil kan få högtalare att väsnas känns det ju inte orimligt att den även kan störa en bildskärm även om jag inte upplevt det själv (inte sedan jag slutade köra med crt och/eller analoga bildskärmskablar åtminstone).

Senast redigerad av Quint den 2015-10-05 klockan 16:40.
Quint är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 16:51   #14705
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Om det faktiskt skulle finnas något samband så är det katastrofdåligt att någon del av strömförsörjningskretsen i skärmen är så pass störkänslig.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 16:54   #14706
timoat
Registered User

timoats avatar

Jag ska filma och lägga upp nästa gång det händer. Jag har aldrig stött på det innan!
Gammal 2015-10-05, 17:01   #14707
Quint
Registered User

Quints avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Om det faktiskt skulle finnas något samband så är det katastrofdåligt om någon del av strömförsörjningskretsen i skärmen är så pass störkänslig.
Fast det behöver ju inte vara så att den helt bryter strömmen antar jag, kan ju t.ex räcka med en dåligt skärmad hdmi/dvi-kabel som redan passerat för många störningskällor, så att när mobilen börjar "prata" så är den bidragande störningen det lilla sista som behövs för att skärmen ska tycka att den inte får något användbart via kabeln och att den då väljer att gå in i viloläge.

Men som sagt, har egentligen relativt dålig koll på den delen av tekniken och aldrig upplevt det själv, så spekulerar mest vilt

Något bör det ju rimligtvis vara som mobilen stör om det bryter åtminstone, om det nu bara uppkommer när mobilen ligger nära skärmen.

Är ju en lite intressant fråga exakt var/vad som störs dock, om problemen som syns nu är tecken på en bristfälligt konstruerad skärm som borde bytas på garantin eller inte, men där har jag tyvärr inget att bidra med.
Gammal 2015-10-05, 17:04   #14708
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Quint Visa inlägg
Fast det behöver ju inte vara så att den helt bryter strömmen antar jag, kan ju t.ex räcka med en dåligt skärmad hdmi/dvi-kabel som redan passerat för många störningskällor, så att när mobilen börjar "prata" så är det precis vad som behövs för att skärmen ska tycka att den inte får något användbart via kabeln och att den då väljer att gå in i viloläge.

Men som sagt, har egentligen relativt dålig koll på den delen av tekniken och aldrig upplevt det själv, så spekulerar mest vilt

Något bör det ju rimligtvis vara som mobilen stör om det bryter åtminstone, om det nu bara uppkommer när mobilen ligger nära skärmen.

Är ju en lite intressant fråga exakt var/vad som störs dock, om problemen som syns nu är tecken på en bristfälligt konstruerad skärm som borde bytas på garantin eller inte, men där har jag tyvärr inget att bidra med.
Bra poäng, det låter mycket mera sannolikt. Enklare att testa också genom att byta kabel/signalkälla.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 16:55   #14709
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Fick hem min Dell u2515h idag och givetvis ska det strula.

Kör DVI-D ut från min AMD-APU som ska stödja 1440p via DVI-porten, till skärmen med en dvi-d->hdmi adapter precis vid skärmen.

Nu får jag bara ut 2048x1152. Har testat att tvinga på 2560x1440/60 resp 50 via CRU utan framgång.

Vad göra?

Bra sugen på att kasta ut AMD-delarna och återgå till Intel igen om se till att gå med en DP i burken, så lär problemen vara ur världen. Men någon som har ett lösningsförslag med nuvarande setup?
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 17:28   #14710
Quint
Registered User

Quints avatar

Utan att vara helt säker skulle jag gissa på att det är din adapter som krånglar till det.

DVI kräver vad jag vet dual link för att köra mer än 1920x1200 60Hz upplösning och vid en snabb sökning på google VERKAR det som de flesta (alla?) dvi-hdmi adaptrar är single link. Sett påstående om att det skulle krävas en aktiv adapter för att hantera dual link, så gissar att formaten i det läget slutar vara "kompatibla".

Du har bara dvi-utgång? Givet din sista kommentar antar jag att du inte har någon displayport, men kanske hdmi? Även om tidigare versioner av HDMI-formatet var begränsade till 1080p borde senare klara högre upplösningar.
Gammal 2015-10-06, 19:58   #14711
Jagax
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Fick hem min Dell u2515h idag och givetvis ska det strula.

Kör DVI-D ut från min AMD-APU som ska stödja 1440p via DVI-porten, till skärmen med en dvi-d->hdmi adapter precis vid skärmen.

Nu får jag bara ut 2048x1152. Har testat att tvinga på 2560x1440/60 resp 50 via CRU utan framgång.

Vad göra?

Bra sugen på att kasta ut AMD-delarna och återgå till Intel igen om se till att gå med en DP i burken, så lär problemen vara ur världen. Men någon som har ett lösningsförslag med nuvarande setup?
Lite om det här på Sweclockers

Artikel om anslutningar

Med HDMI-adapter tar det normalt stopp vid 1920*1200 @60hz.
Jagax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 20:09   #14712
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Det vara bara AMD som var retarderade som vanligt.

Funkade perfekt när man patchat med denna: http://www.monitortests.com/forum/Th...-Clock-Patcher
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 18:30   #14713
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
När det gäller att kolla på TV via dator så har jag alltid kört det gamla klassiska med en laptop som jag kopplat till TV via HDMI, det har fungerat bra.

Nu har dock laptopen lagt av och jag funderar på om jag ska köpa en ny och fortsätta som vanligt

Jag vet att det finns andra sätt att lösa det med, olika strömningstjänster, nätverksdiskar, färdiga lösningar som Boxie Box (eller vad det heter), chrome cast osv

Vad har ni och vad tipsar ni om?

Jag vill införskaffa video-material på en dator, sen ska jag presentera till TV'n, och det är väl här jag undrar mest vad det finns för coola saker
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 18:32   #14714
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
När det gäller att kolla på TV via dator så har jag alltid kört det gamla klassiska med en laptop som jag kopplat till TV via HDMI, det har fungerat bra.

Nu har dock laptopen lagt av och jag funderar på om jag ska köpa en ny och fortsätta som vanligt

Jag vet att det finns andra sätt att lösa det med, olika strömningstjänster, nätverksdiskar, färdiga lösningar som Boxie Box (eller vad det heter), chrome cast osv

Vad har ni och vad tipsar ni om?

Jag vill införskaffa video-material på en dator, sen ska jag presentera till TV'n, och det är väl här jag undrar mest vad det finns för coola saker
AppleTV kör jag med men då är ju MacBook alternativet.. Fungerar skitbra men kommer inte fortsätta köpa en Macbook i framtiden.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 18:36   #14715
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det får ju inte kosta skjortan heller, går ju ha lösningar där man ska ha allt möjligt skit. Vad gäller Apple så gillar jag det och har många sådana lösningar genom jobbet, men skulle aldrig betala för det själv.

Jag är snål =)
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.