Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-12, 15:07   #1456
charshy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Jag antar att denna viktnedgång inte innefattar en ätardag. I så fall är det inte speciellt stor viktnedgång men inget att oroa sig över. Du vet att energiunderskottet är stort (eftersom du har full koll på intaget), så om viktnedgången blir mindre än förväntat så innebär det att du går ner en ganska stor andel fett och mindre andel fettfri massa, det är en bra sak.
Med ett energiunderskott på 2000kcal/dag så går man maximalt ner 1,5 kg rent fett per vecka (utan ätardag).
Det stämmer att jag inte har kommit till min ätardag ännu, det blir nu på lördag. Sedan är det synd att jag inte gjorde en mätning av min fett procent innan jag började denna deff men får använda mig av spegel ist

En annan sak jag är fundersam över som jag upplever under deffen som ingen annan verkar ha tagit upp är att jag inte alls blir hård i magen som många andra, behöver gå på toa två till tre gånger om dagen och är aldrig hård i magen, utan motsattsen faktiskt. Är detta ett varnings tecken?

Senast redigerad av charshy den 2013-12-12 klockan 15:09.
charshy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 16:03   #1457
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag har hört det förut. Ingen säker förklaring. En möjlig förklaring kan vara om man häver i sig all salt på en gång. Jag kan inte ställa någon diagnos, så jag uttalar mig inte om det är ett varningstecken eller ej.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 16:05   #1458
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av charshy Visa inlägg
Det stämmer att jag inte har kommit till min ätardag ännu, det blir nu på lördag. Sedan är det synd att jag inte gjorde en mätning av min fett procent innan jag började denna deff men får använda mig av spegel ist

En annan sak jag är fundersam över som jag upplever under deffen som ingen annan verkar ha tagit upp är att jag inte alls blir hård i magen som många andra, behöver gå på toa två till tre gånger om dagen och är aldrig hård i magen, utan motsattsen faktiskt. Är detta ett varnings tecken?
Jag var inte hård i magen efter ett par dagar, efter en vecka eller mer däremot.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 16:51   #1459
rufsen
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Om jag tittar till mig själv: de första 3-4 dagarna efter refeed eller speciellt då man precis började dieten så hade jag (nog de flesta) material kvar att få ut så att säga....psylliumfröna hjälper till att tömma tarmen effektivare bara, så min gissning är att det är det som du märker av. Som Gober sa också, dagen före refeed när man kört 1v+ så väller det inte längre ut så att säga ,)

Senast redigerad av rufsen den 2013-12-12 klockan 16:53.
rufsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 17:57   #1460
charshy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Ja...det stämmer inte rätt bra på mig! fortsätter köra sålänge jag går ner...men kommer nog köra mer än 2 veckor som planerat...kanske blir att köra december ut
charshy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 21:58   #1461
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Råkade se den här studien http://home.exetel.com.au/surreality...n%20Humans.pdf länkat i en annan post och undrar lite hur ni andra ställer er till det i förhållande till denna dieten. För man kommer ju lätt över 35E% av protein (ligger ju själv på ca 78%) i en PSMF som denna dieten är.

Citat:
Dangers
of excessive protein, defined as when protein constitutes > 35% of total energy
intake, include hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia nausea,
diarrhea, and even death (the “rabbit starvation syndrome”).
Sen å andra sidan så har jag svårt att ta någon på fullt allvar som i studier hänvisar till myter som "rabbit starvation syndrome".
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 22:05   #1462
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
De syftar på 35E% vid energibalans, vilket kan bli upp mot 300g eller mer. Inte för att det behöver medföra några negativa effekter men man vet inte helt säkert på lång sikt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 22:05   #1463
jonkii
Registered User

Reg.datum: Oct 2013
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Sen å andra sidan så har jag svårt att ta någon på fullt allvar som i studier hänvisar till myter som "rabbit starvation syndrome".
Fast det är ju vedertaget begrepp för proteinförgiftning
jonkii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 00:56   #1464
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
De syftar på 35E% vid energibalans, vilket kan bli upp mot 300g eller mer. Inte för att det behöver medföra några negativa effekter men man vet inte helt säkert på lång sikt.
Ah ok så detta gäller enbart vid balans och inte underskott? För jag blev lite osäker när de skrev att gränsen gick både vid antal gram per kroppskilo och energiprocent vilket som kom först sas och då lät det ju som om det även kunde gälla vid underskott.

Citat:
Ursprungligen postat av jonkii Visa inlägg
Fast det är ju vedertaget begrepp för proteinförgiftning
I så fall är det fel på det vedertagna begreppet för "rabbit starvation" har dels aldrig bevisats och dels har kaniner inte nära noll procent fett som myten påstår (tvärtom så har de ju en fetthalt ganska lik kyckling).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 17:55   #1465
Kaalle
Registered User

Kaalles avatar

Reg.datum: Nov 2013
Vad anser ni om nån veckas vlcd som "damage control" en eller ett par ggr under bulk?
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 23:31   #1466
flass
Användartitel

flasss avatar

Reg.datum: Oct 2009
Question

Hej! Tänkte ta och köra detta upplägg nu efter nyår men har en fråga som jag inte riktigt hittar ett bra svar på. Hur ofta ska man ta drinkarna?

har förstått att man ska ta varannan eaa / kasein samt börja dagen med eaa och även ta eaa efter gympassen.

Har sett det Morty skrev i början av tråden. Vilket blir 3 drinkar eaa och 4 kasein, funkar det eller ska man vänta längre än 1 timme efter eaa drinken
samt blir det någon skillnad (förutom kcal) att man tar 40g kasein istället för 30g innan läggdags?

Mortys upplägg

Jag kommer även att äta vitaminer, mineraler och psylliumfrön.
Gammal 2014-01-22, 10:53   #1467
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Körde denna i 1 vecka för ett tagsedan.

Funderat länge på att göra det igen och kommit fram till att dra igång igen imorgon. Gör detta för att komma i en riktigt bra form och att slippa deffa traditionellt fram till sommaren så räknar jag med att vara klar efter en 4-6 veckor. Upplevde faktiskt detta upplägg lättare att hantera än en mer traditionell deff.

Kommer att träna helkroppspass på Tisdagar och Fredagar varje vecka samt att ha en refeed dag varje onsdag på ca 3500-4000 kcal
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 17:39   #1468
EnergiÖverskott
Registered User

Upplägg inför start imorgon (torsdag 22/1)

Vaknar (runt 6 - 6:30 tiden): 10 Gram EAA
Runt 7-7:30 tiden: 30 Gram Kasein

Runt 11-11:30 tiden: 10 Gram EAA

Runt 12-12:30 tiden: 30 Gram Kasein

på träningsdagar kommer träning att ske runt 14
Efter träning (runt 15-15:30): 10 Gam EAA

Runt 16-16:30 tiden: 30 gram Kasein

Runt 19 tiden (enbart på träningsdag): 10 Gram EAA

Runt 20 tiden: 40 Gram kasein

Blir sammanlagt strax under 700 Kcal och 160 gram protein (200 om man räknar EAA dubbelt).

På vilodagen tar jag en mindre EAA-drink. Känns som att det ger mer med en extra EAA-puls under en dag med träning (samt att det EAA:t räcker lite längre). Utöver detta kommer jag att ta 8 gram mineralsalt, 30 gram psylliumfrön, 6 gram bakpulver samt något gram omega3 varje dag. Stim kommer att intas på morgon och innan träning samt på 10-rasten på jobbet.

Angivelserna för mängderna är ej mängderna pulver utan faktiska mängder protein/EAA.

Jag kommer att köra så länge resurserna räcker. Har 1,5 full burk EAA-XX från Body Science samt en 7-8 påsar med olika mängder kasein av alla smaker från samma märke.

Gissar att det kommer att räcka mellan 4-5 veckor.

Kommer att träna var tredje dag med start på Fredag. 2 basövningar/pass med 3-4 tunga set samt en del komplement a myoset. Efter denna diet kommer jag att glida in i en ketogen kost med 2 måltider/dag så jag kanske kommer att hålla dagarna med mat ketogena med 2 måltider/dag för att grundlägga hur jag ska ha det efter. Mitt mål är då att inte räkna på energin, då det är något jag vill komma ifrån.

Anledningen till en ketogen diet är att min mage totalt fuckar ur oberoende på vilka kolhydrater jag äter samt att (psykiska som fysiska) åkommor som jag tror kan gynnas av en ketogen diet.

Wish me luck!

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-01-22 klockan 17:41.
Gammal 2014-01-22, 19:50   #1469
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Har du känslig mage kan den här typen av diet bli problematisk.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 20:33   #1470
EnergiÖverskott
Registered User

Den funkade strålande under de 7 dagar jag körde i höstas. Det är kolhydrater i form av stärkelse som totalt gör att min mage haverarar. Sitter på toan 3-4 timmar oavbrutet dagen efter stärkelseintag

Men, som sagt. Senast var det inga som helst problem och jag mådde snuskigt bra under tiden! Hoppas på samma upplevelse nu då det kommer att hålla i sig ett längre tag.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.