2016-07-04, 08:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av richforever
Vad rekommenderar ni löpare för pulsklocka? Gärna någon där man slipper ett extra band runt magen.
Sen skulle jag vilja ha tid hastighet, sträcka man sprungit osv.
|
Garmin har en serie klockor som slutar m 5, ex 225, 235 som mäter optiskt på handleden. Funkar bra för en del och sämre för andra. Beror bl a på passform och om annat ljus kommer in. Sällan bra om man jobbar m handleden. Min fru har inte fått en korrekt pulsmätning någonsin medan det funkar bra för mig. Troligtvis skillnad för smal underarm på henne.
För min bror funkar det lite mer 50/50 men han kör mycket skierg och liknande.
Andra märken har liknande lösningar. Ofta funkar sensorerna men vissa klockor sluter inte tätt och visar därför fel. Läs gärna recensioner och pröva så du vet att det funkar för dig.
|
|
|
2016-07-04, 08:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Nej inget trauma som jag kan pinpointa. Men å andra sidan fick jag väldigt ont kring mediala ledspringan i slutet av ett onödigt långt löppass i höstas. Sedan blev det ännu lite värre under nån vecka (utan nån löpning) då jag knappt kunde gå nedåt i trappor. Sedan blev det lite bättre och så testade jag en lugn kort joggingtur, vilket inte alls funkade. Så då blev det ett halvår av chips + dip + soffa samt lite halvarslade rehabförsök. Under det halvåret verkar smärtan på nåt sätt ha flyttat från mediala ledspringan till översta delen av skenbenet. Eller så är denna smärtan på skenbenet nåt helt orelaterat?
Men som sagt jag fick ont väldigt hastigt utan att ha haft ont alls innan. Därför jag inbillar mig att det kanske ändå skedde nåt under det där passet som jag kanske inte kände pga två timmar av en massa endorfiner som pumpade eller nåt. Jag vet folk som slitit av korsband under väldigt odramatiska former och inte fattat att det var allvar förrän de artoskoperat flera dagar efteråt. Nu tror jag inte mitt problem är av den digniteten iofs.
Ja hur var det med gåsfoten? Sitter inte den mer åt det mediala hållet på underbenet? Där jag har ont nu är nästan mitt på skenbenet, så långt upp man kan komma nära knäskålen. Smärtan är dock på den mediala sidan av skenbenet, men fortfarande i princip mitt fram, om du fattar hur jag menar. När jag palperar på höger och vänster skenben samtidigt så känns det som om det kanske saknas lite material på den högra sidan. Därför tänkte jag att nån sena eller nåt gått av. Men kanske kan det vara nån form av stressfraktur som har eroderat själva benet?
Jaja. Ska försöka kurera det hela med en terrängmil nu. 
|
Tänker du korsband eller mediala sidoligamentet? Tror jag läst en studie om löpare och problem m mediala sidoligamentet både med och utan trauma. Så det förekommer nog, frågan är hur vanligt det är. Jag gissar att det bör vara en ganska ordentlig instabilitet och eller rörelseinskränkning för att man vid normal löpning ska påfresta så mycket på sidoligamenten att det resulterar i skada.
Kan ju finnas många naturliga anledningar till sidoskillnader. Mår du bra, sover bra och inte har ont av det mm är det förhoppningsvis helt naturligt. Kul att du kunde springa utan känningar!
Annars kan du kolla upp det om du är orolig?
|
|
|
2016-07-04, 19:09
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman
Tänker du korsband eller mediala sidoligamentet? Tror jag läst en studie om löpare och problem m mediala sidoligamentet både med och utan trauma. Så det förekommer nog, frågan är hur vanligt det är. Jag gissar att det bör vara en ganska ordentlig instabilitet och eller rörelseinskränkning för att man vid normal löpning ska påfresta så mycket på sidoligamenten att det resulterar i skada.
Kan ju finnas många naturliga anledningar till sidoskillnader. Mår du bra, sover bra och inte har ont av det mm är det förhoppningsvis helt naturligt. Kul att du kunde springa utan känningar!
Annars kan du kolla upp det om du är orolig?
|
Eftersom jag inte har nån egentlig koll på var ledbanden och korsbanden fäster så vet jag inte vilket jag menar. Det var mer att eftersom det verkade saknas lite vävnad så tänkte jag att nåt som kan tänkas fästa just där uppe på skenbenet var av.
Jag känner mig inte så särskilt orolig. Just nu i alla fall. Ibland har jag tyckt att det känts en aning instabilt, men nästan mer i vänsterknät... ???
Ja, det känns bra även idag, dagen efter löpningen.  Ska försöka få in ett eller två kortare kvalitetspass per vecka nu framöver, vilket kanske kan leda till lite hypertrofi på skenbenet ifall det är nåt som behöver växa på sig där...
|
|
|
2016-07-04, 19:11
|
|
Banned User
|
Citat:
Garmin har en serie klockor som slutar m 5, ex 225, 235 som mäter optiskt på handleden. Funkar bra för en del och sämre för andra. Beror bl a på passform och om annat ljus kommer in. Sällan bra om man jobbar m handleden. Min fru har inte fått en korrekt pulsmätning någonsin medan det funkar bra för mig. Troligtvis skillnad för smal underarm på henne.
Andra märken har liknande lösningar. Ofta funkar sensorerna men vissa klockor sluter inte tätt och visar därför fel. Läs gärna recensioner och pröva så du vet att det funkar för dig.
|
Vill man ägna hela sommaren åt att läsa recensioner av pulsklockor så är dcrainmaker.com ett bra alternativ.
|
|
|
2016-07-05, 20:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Har problem med en benhinneinflammation i mitt vänstra smalben, ingen större fara dock - blir bättre för varje dag. Ifall jag vill minska löpningens påverkan på skadan, vad tjänar jag mest på? korta intervaller? backsprint eller bör jag fortsätta att hålla mig till "lång" (~5-7 km) distans?
|
|
|
2016-07-06, 18:49
|
|
Boldly running where many have run before
Reg.datum: Feb 2014
|
Vilka styrkeövningar kör ni som komplement till löpningen?
Vet ej om jag pallar att ta mig till gymmet, men vill gärna ha pass om 20-30 minuter som kan hjälpa till att hålla kroppen balanserad. Plankan kan jag tänka mig ska ingå.
Kör redan musslan (m. resistansband), benlyft liggande på sidan, och sidgång med resistansband. De kör jag efter varje pass.
Som sagt förutsätter jag nästan att plankan ska ingå. Vad mer är bra? Russian twist, mountain climbers?
|
|
|
2016-07-06, 21:11
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken
Vilka styrkeövningar kör ni som komplement till löpningen?
Vet ej om jag pallar att ta mig till gymmet, men vill gärna ha pass om 20-30 minuter som kan hjälpa till att hålla kroppen balanserad. Plankan kan jag tänka mig ska ingå.
Kör redan musslan (m. resistansband), benlyft liggande på sidan, och sidgång med resistansband. De kör jag efter varje pass.
Som sagt förutsätter jag nästan att plankan ska ingå. Vad mer är bra? Russian twist, mountain climbers?
|
Jag antar det beror på ifall du har nåt speciellt syfte med styrketräningen eller om det bara är för nåt allmänt minska skaderisken lite och kanske rent allmänt göra dig till en lite bättre löpare, utan att egentligen ha nån koll på specifika svagheter odyl.
Men för att hålla det allmänt så är nog de saker du skrivit rätt vettiga. Dessutom kanske tåhävningar (vader), draken/enbensmarklyft (rumpa, hamstrings, balans), finnen (hamstrings), utfall (quads, rumpa), bird dog (rumpa, rygg, bål). Även kanske nåt för utsidan av höften, fast det kanske musslan tar hand om... Kanske också kroppsviktsrodd med armbågarna i höjd med axlarna (för musklerna kring skulderbladen)
Personligen skulle jag gärna köra lite benspark för att stärka upp musklerna kring knät som jag inbillar mig att jag är klen i, för att kanske minimera risken för återfall av knäont. Dock har jag ingen sådan (om jag inte gillrar upp nåt med en hantel på foten på nåt sätt). Tror det får bli nån variant av utfall istället.
Är man mest ute efter att bli springa snabbare (snarare än skadeförebyggande) så skulle jag tro att frivändningar kanske är vettigt. Eller kanske ryck.
|
|
|
2016-07-06, 21:20
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Har problem med en benhinneinflammation i mitt vänstra smalben, ingen större fara dock - blir bättre för varje dag. Ifall jag vill minska löpningens påverkan på skadan, vad tjänar jag mest på? korta intervaller? backsprint eller bör jag fortsätta att hålla mig till "lång" (~5-7 km) distans?
|
Tja. Generellt sett så är det ju bra med så lite stötar som möjligt om man har ont i benhinnor.
Springer man snabbare blir det ju väldigt lätt att det också blir hårdare fotisättningar.
Springer man i uppförsbacke blir det oftast inte lika hårda fotisättningar (än på planmark), eftersom stegen blir "grundare".
Springer man i nedförsbacke blir det lättare hårdare fotisättningar, eftersom varje steg blir "djupare".
Sen kan man ju få mindre hårda fotisättningar genom att förbättra löpteknik, bättre skor, skonsammare underlag (skogsstig bättre än asfalt).
Springer man längre blir det fler fotisättningar. Så lugnare tempo men längre kanske inte ger bättre nettoeffekt än snabbare och kortare.
Så det är rätt många faktorer man får försöka väga emot varandra. Jag tror inte det finns nåt standardsvar. Det som gör minst ont efter passet är väl rimligtvis det som är mest skonsamt.
|
|
|
2016-07-07, 05:24
|
|
Boldly running where many have run before
Reg.datum: Feb 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Jag antar det beror på ifall du har nåt speciellt syfte med styrketräningen eller om det bara är för nåt allmänt minska skaderisken lite och kanske rent allmänt göra dig till en lite bättre löpare, utan att egentligen ha nån koll på specifika svagheter odyl.
Men för att hålla det allmänt så är nog de saker du skrivit rätt vettiga. Dessutom kanske tåhävningar (vader), draken/enbensmarklyft (rumpa, hamstrings, balans), finnen (hamstrings), utfall (quads, rumpa), bird dog (rumpa, rygg, bål). Även kanske nåt för utsidan av höften, fast det kanske musslan tar hand om... Kanske också kroppsviktsrodd med armbågarna i höjd med axlarna (för musklerna kring skulderbladen)
Personligen skulle jag gärna köra lite benspark för att stärka upp musklerna kring knät som jag inbillar mig att jag är klen i, för att kanske minimera risken för återfall av knäont. Dock har jag ingen sådan (om jag inte gillrar upp nåt med en hantel på foten på nåt sätt). Tror det får bli nån variant av utfall istället.
Är man mest ute efter att bli springa snabbare (snarare än skadeförebyggande) så skulle jag tro att frivändningar kanske är vettigt. Eller kanske ryck.
|
Det är just för att hålla mig skadefri. Höften började bete sig som när man knäpper en gitarrsträng, då sa svärsyster sjukgymnast att jag varit lite dum som inte har hållt i träning av lägre magmuskulatur. Det ska vara viktigt för kvinnor. Så det och höfterna vet jag är mina svagheter.
De knäproblem jag haft har kommit från höfterna, och att mitt löpsteg var för platt. Kroppen är fantastisk, jag blir lika fascinerad varje gång jag får veta vad som hänger ihop! Musslan och sidgång med resistansband kring fotlederna tar hand om sida höft och rumpa. Har knappt haft höftproblem alls sedan jag började göra dem regelbundet.
Tack föe input, det känns helt klart som vettiga övningar. Jag vill inte att lathet ska skada mig i längden, så jag lär dra igång snart.
|
|
|
2016-07-08, 08:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2016
|
Idag blir det testa mina nya X-socks och imorgon mina nya tights från Skins! Älskar göra löpningen till en prylsport haha!  Mina första riktiga kompressionstights ska bli kul om det gör någon skillnad.
Vad säger ni är det värt med kompressionstights eller inte? Samma med strumpor värt med dyrare löparstrumpor?
|
|
|
2016-07-08, 09:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
Idag blir det testa mina nya X-socks och imorgon mina nya tights från Skins! Älskar göra löpningen till en prylsport haha!  Mina första riktiga kompressionstights ska bli kul om det gör någon skillnad.
Vad säger ni är det värt med kompressionstights eller inte? Samma med strumpor värt med dyrare löparstrumpor?
|
De har självklart ingen som helst effekt för vanliga motionärer förutom placebo.
Jag har själv flera kompressionsplagg...
|
|
|
2016-07-08, 09:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman
De har självklart ingen som helst effekt för vanliga motionärer förutom placebo.
|
Ah, det är så endå! Men man ska ju aldrig underskatta placebo samt kul shoppa lite
|
|
|
2016-07-08, 10:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
|
Jag hade samma problem ett tag och för mig räckte det att stretcha ut ordentligt innan löppass samt mängder med tåhävningar så försvann mitt problem. Springer dock endast asfalt nästan också.
|
|
|
2016-07-08, 12:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
|
Min 235:a funkar sådär för mig, skulle jag säga. Dock bryr jag mig inte så mycket om just pulsen, på gamla 305:an använde jag bara pulsbandet första halvåret.
Citat:
|
På tal om detta; hur många skor har ni? 95% av all löpning sker i mina Boston Boost. På det: 3 par trail, två par tävlingspjucks, ett par five fingers och ett par stackars tjockskor som jag inte förmår mig att använda pga så jävla tråkiga ich tunga.
Angående strumpor så tror jag inte man har så mycket att hämta mer än minskad risk för skavsår om man har ett par som sitter bra, inte har dåligt placerade sömmar och transporterar bort en del svett.
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman
|
Man har ju inte kunnat påvisa akut prestationseffekt under ett lopp, ens för elit, men för återhämtning finns det visst stöd för det.
Springer definitivt inte nog mycket för att det ska vara motiverat för mig, men tycker främst att det är rätt gött att springa med kompressionsstrumpor.
|
|
|
2016-07-08, 14:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin
På tal om detta; hur många skor har ni? 95% av all löpning sker i mina Boston Boost. På det: 3 par trail, två par tävlingspjucks, ett par five fingers och ett par stackars tjockskor som jag inte förmår mig att använda pga så jävla tråkiga ich tunga.
Angående strumpor så tror jag inte man har så mycket att hämta mer än minskad risk för skavsår om man har ett par som sitter bra, inte har dåligt placerade sömmar och transporterar bort en del
|
Har bara ett par skor men då är jag även total nybörjare bara löpt lite mer än 3 månader !
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.
|

|