Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-17, 16:02   #14656
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Överleva var väl ett illa valt ord. Korrigering: om man inte kan leva jävligt gött på 30k netto så är det inte inkomsten det är fel på. Jag tycker det känns väldigt snedvridet att argumentera mot en högre marginalskatt för att folk "vill ha betalt för sitt arbete", när låginkomsttagare som jobbar lika mycket och ofta lika hårt lever "hand to mouth". Era argument är relevanta i ett samhälle med jämlik resursfördelning. Alltså inte alls.
Det är helt ointressant huruvida man kan leva gott på 30k netto eller inte. Vad det handlar om är att leva så gott det bara går.
En låginkomsttagares fattigdom är inte en fordran på en höginkomsttagares rikedom.

För övrigt är det efterblivet att prata om hårt arbete. Det intressanta är värdet som produceras.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 16:09   #14657
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Absolut! Bor man i nyproduktion i Stockholms innerstad kanske man sitter med 20 000 i hyra, 3-5000 i garageplats osv. 30 000 är piinats då.
20 papp i hyra? Vart då?
Jag har sett upp mot 12 för 4:or.
Gammal 2015-09-17, 16:15   #14658
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
20 papp i hyra? Vart då?
Hyran i de höga husen i Stadshagen låg på runt 11k för några år sedan. För en tvåa.
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 16:17   #14659
Quint
Registered User

Quints avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
20 papp i hyra? Vart då?
http://www.blocket.se/stockholm/Repr....htm?ca=11&w=1

57000/månad och då är det inte ens nyproduktion
Quint är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 16:26   #14660
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Jado Visa inlägg
"This is not full facility service"
http://www.dt.se/dalarna/ludvika/fly...ner-sig-lurade
Flyktingar my ass.
Citat:
Överleva var väl ett illa valt ord. Korrigering: om man inte kan leva jävligt gött på 30k netto så är det inte inkomsten det är fel på. Jag tycker det känns väldigt snedvridet att argumentera mot en högre marginalskatt för att folk "vill ha betalt för sitt arbete", när låginkomsttagare som jobbar lika mycket och ofta lika hårt lever "hand to mouth". Era argument är relevanta i ett samhälle med jämlik resursfördelning. Alltså inte alls.
Det är fullkomligt irrelevant att jämföra löner på olika nivåer. Någon som tjänar mer bidrar mer till samhället. Det som spelar roll är som yes säger, värdet man producerar.
Programmerar man åt större bolag som konsult så är man uppenbarligen värd 50-80k i månaden för dem. Jobbar man på donken vilket man tror att du gör med tanke på avundsjukan som lyser igenom, så producerar man inte lika mycket av värde.

Ditt argument är att man inte får tjäna pengar för att det finns de som inte tjänar lika mycket.
Gammal 2015-09-17, 17:18   #14661
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
"This is not full facility service"
http://www.dt.se/dalarna/ludvika/fly...ner-sig-lurade
Måste man ge upp alla sina rättigheter bara för att man är på flykt? Dessutom pratar vi väl om människor som levt i varma tätbefolkade områden som nu plötsligt landar mitt ute i en vinterskog i ingenstans. Kan mycket väl tänka mig att den kontrasten kan bli överväldigande.

Har en vän till familjen från Senegal, nån gång på 90-talet så var ett par av hans släktningar här på besök under december månad och de var fullt beredda på att ta nästa flyg hem när de steg utanför dörrarna på flygplatsen. Tog tydligen lång och intensiv förhandling för att få dem att stanna.
F Ultra är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 17:24   #14662
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Folk som har sina hundar lösa, speciellt när dom inte har någon koll på hunden och den är utom synhåll för ägaren.

Stod och körde lite spänst/intervaller i ett sandtag idag. Döm av min förvåning när det kommer en hund rusandes nerför backen genom skogen, börjar skälla, visa tänderna, sätta sig i attackposition och göra små utfall mot mig (Så pass så att han slog i mig några gånger) i cirka tre minuter. Inte ett tecken på ägaren. Som tur är så är jag uppväxt med hundar så jag kunde behålla lugnet och sedan få hunden att lugna sig, efteråt kunde jag klia den bakom örat och klappa den.

Efter ett tag kom två hundar till, en var kolugn och den tredje började också skälla och ha sig, sen försvann alla tre. Cirka fem minuter senare kommer tre kärringar och går med hundarna. Då var jag allt bra sugen på att ge dom en jävla utskällning, men jag höll fokuset på min träning istället.

Hade det varit någon som inte är van hundar eller som är rädd hundar så hade hunden förmodligen gått till attack då den personen hade agerat helt annorlunda. För det var inte långt borta.

Jävla idioter.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2015-09-17 klockan 17:25.
StarkaUlf är uppkopplad nu  
Gammal 2015-09-17, 17:31   #14663
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Men du snackar skit och din politiska läggning avspeglar så på så vis att du väger människor olika baserat på deras inkomst. Sanningen är den att vissa jobbar mer/ hårdare än andra; vissa har arbeten som är mer värda för arbetsgivaren än andra. Där de sakerna möts så finner du folk som tjänar mycket pengar.

Det finns ingenting här som har med resursfördelning att göra över huvud taget, Red Apple. Jag jobbar mycket med två olika jobb - eller ja: gjorde - och jag gjorde det bra. Därför tjänade jag även väldigt mycket pengar. Det finns ingenting i det jag gjorde som på något vis föranleder att jag inte borde ersättas för det jag gör och inte heller finns det någonting i min bakgrund som underlättat mina jobb. Jag kommer från en väldigt fattig familj i ett rövhål utanför en liten håla. Jag har levt hand-to-mouth under hela min jävla uppväxt.

Du, däremot, är garanterat en glidare som "studerar" och som därmed är en nettouttagare ur det system för människor med större behov och sämre möjligheter. Du har det med andra ord helt fantastiskt lyxigt. Det krävs inget av dig men du får ändå sjukt mycket pengar. Att räkna ut din timlön som avkastning på utfört arbete leder nog till en mångdubbelt högre lön än jag någonsin haft så din limpsax... den borde sitta still.

Men visst - man lever jävligt bra på både 30, 40 och 50k netto i månaden. Har jag inte förtjänat det som arbetar för det? Vad har du gjort för att förtjäna din lön?
Gammal 2015-09-17, 17:31   #14664
0x5f3759df
Infochef

Reg.datum: Aug 2015
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Måste man ge upp alla sina rättigheter bara för att man är på flykt? Dessutom pratar vi väl om människor som levt i varma tätbefolkade områden som nu plötsligt landar mitt ute i en vinterskog i ingenstans. Kan mycket väl tänka mig att den kontrasten kan bli överväldigande.

Har en vän till familjen från Senegal, nån gång på 90-talet så var ett par av hans släktningar här på besök under december månad och de var fullt beredda på att ta nästa flyg hem när de steg utanför dörrarna på flygplatsen. Tog tydligen lång och intensiv förhandling för att få dem att stanna.
Vilka rättigheter är det som dessa personer nekas? De landar inte helt plötsligt i Sverige om du tror det, det är ett mycket medvetet val att komma till just Sverige och vinter är det inte heller.
0x5f3759df är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 17:36   #14665
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:

Beggars can't be choosers.
Gammal 2015-09-17, 17:43   #14666
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Vinterskog, vad snackar du om F Ultra?
timoat är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 17:48   #14667
Jado
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:

Det är inte en mänsklig rättighet att bli försörjd av andra människor, om du trots detta blir det och sedan har mage och klaga på ett boende som skulle vara ett palats för 3 miljarder människor på jorden så är du ute på jävligt djupt vatten. Att "Bo centralt" är definitivt ingen rättighet.

Senast redigerad av Jado den 2015-09-17 klockan 17:53.
Jado är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 19:42   #14668
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det är helt ointressant huruvida man kan leva gott på 30k netto eller inte. Vad det handlar om är att leva så gott det bara går.
En låginkomsttagares fattigdom är inte en fordran på en höginkomsttagares rikedom.

För övrigt är det efterblivet att prata om hårt arbete. Det intressanta är värdet som produceras.
Och som vanligt klarar högermänniskor inte av att se något annat värde än kapitalansamling. Det är naivt, det är inte så samhället fungerar, utan det är bara en liberal vanföreställning.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Flyktingar my ass.

Det är fullkomligt irrelevant att jämföra löner på olika nivåer. Någon som tjänar mer bidrar mer till samhället. Det som spelar roll är som yes säger, värdet man producerar.
Programmerar man åt större bolag som konsult så är man uppenbarligen värd 50-80k i månaden för dem. Jobbar man på donken vilket man tror att du gör med tanke på avundsjukan som lyser igenom, så producerar man inte lika mycket av värde.

Ditt argument är att man inte får tjäna pengar för att det finns de som inte tjänar lika mycket.
Se mitt svar till yes. Ditt sista stycke stämmer inte alls. Jag har det väldigt bekvämt rent ekonomiskt. Jobbar inte på ett skitjobb och är inte avundsjuk. Skärp dig för fan, om du klämmer ur dig nåt så här korkat igen så bevisar du dig för all framtid ovärdig för diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men du snackar skit och din politiska läggning avspeglar så på så vis att du väger människor olika baserat på deras inkomst. Sanningen är den att vissa jobbar mer/ hårdare än andra; vissa har arbeten som är mer värda för arbetsgivaren än andra. Där de sakerna möts så finner du folk som tjänar mycket pengar.

Det finns ingenting här som har med resursfördelning att göra över huvud taget, Red Apple. Jag jobbar mycket med två olika jobb - eller ja: gjorde - och jag gjorde det bra. Därför tjänade jag även väldigt mycket pengar. Det finns ingenting i det jag gjorde som på något vis föranleder att jag inte borde ersättas för det jag gör och inte heller finns det någonting i min bakgrund som underlättat mina jobb. Jag kommer från en väldigt fattig familj i ett rövhål utanför en liten håla. Jag har levt hand-to-mouth under hela min jävla uppväxt.

Du, däremot, är garanterat en glidare som "studerar" och som därmed är en nettouttagare ur det system för människor med större behov och sämre möjligheter. Du har det med andra ord helt fantastiskt lyxigt. Det krävs inget av dig men du får ändå sjukt mycket pengar. Att räkna ut din timlön som avkastning på utfört arbete leder nog till en mångdubbelt högre lön än jag någonsin haft så din limpsax... den borde sitta still.

Men visst - man lever jävligt bra på både 30, 40 och 50k netto i månaden. Har jag inte förtjänat det som arbetar för det? Vad har du gjort för att förtjäna din lön?
"Jag har kämpat mig till allt jag har, medan du är en bortskämd snorunge som får bidrag på silverfat!" Du har inte bara fullständigt fel om mig, du lyckas dessutom dra fram ett lexikonvärdigt exempel på begreppet ad hominem. Jag har jobbat heltid ett bra tag, och är fullständigt bekväm rent ekonomiskt - inte tack vare mina föräldrar eller CSN utan tack vare att jag själv har jobbat mig till det.

Mvh
Kille från förslöv som har varit med om två vräkningar under barndomen, inte nån jävla bortskämd glidare.

Ps.
Har du något att komma med utöver irrelevanta jämförelser av våra bakgrunder? För den här diskussionen blir väldigt snabbt ointressant.

Senast redigerad av Red Apple den 2015-09-17 klockan 19:45.
Red Apple är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 19:57   #14669
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Vinterskog, vad snackar du om F Ultra?
Tänkte nog på fel buss, för visst var det en liknande busstrejk i vintras någonstans uppe i norr?

Citat:
Det är inte en mänsklig rättighet att bli försörjd av andra människor, om du trots detta blir det och sedan har mage och klaga på ett boende som skulle vara ett palats för 3 miljarder människor på jorden så är du ute på jävligt djupt vatten. Att "Bo centralt" är definitivt ingen rättighet.
Så man får inte klaga öht hur man än blir behandlad om man är flykting? Som du (och andra) kanske märkt så är det ingen som påstår att vi ska ge efter för deras krav, men vad jag anser är att de har all rätt i världen att klaga och ställa krav även om de är flyktingar.

Senast redigerad av F Ultra den 2015-09-17 klockan 20:00.
F Ultra är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-17, 20:03   #14670
Jakobson
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Och som vanligt klarar högermänniskor inte av att se något annat värde än kapitalansamling. Det är naivt, det är inte så samhället fungerar, utan det är bara en liberal vanföreställning.

Se mitt svar till yes. Ditt sista stycke stämmer inte alls. Jag har det väldigt bekvämt rent ekonomiskt. Jobbar inte på ett skitjobb och är inte avundsjuk. Skärp dig för fan, om du klämmer ur dig nåt så här korkat igen så bevisar du dig för all framtid ovärdig för diskussion.

"Jag har kämpat mig till allt jag har, medan du är en bortskämd snorunge som får bidrag på silverfat!" Du har inte bara fullständigt fel om mig, du lyckas dessutom dra fram ett lexikonvärdigt exempel på begreppet ad hominem. Jag har jobbat heltid ett bra tag, och är fullständigt bekväm rent ekonomiskt - inte tack vare mina föräldrar eller CSN utan tack vare att jag själv har jobbat mig till det.

Mvh
Kille från förslöv som har varit med om två vräkningar under barndomen, inte nån jävla bortskämd glidare.

Ps.
Har du något att komma med utöver irrelevanta jämförelser av våra bakgrunder? För den här diskussionen blir väldigt snabbt ointressant.
Vill du ha en klapp på axeln för det?
Jag jobbar hårt och mycket vilket ger mig högre lön, ska jag skatta mer och hamna på samma lön som slackers har på slappa arbetsplatser?
Jakobson är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.