Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-20, 19:24   #14581
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Beror på vad du har för mål. Halvmara är såpass kort att det går att tvinga sig igenom när det börjar bli jobbigt sista biten.

Körde själv en halvmara för ett par år sedan med längsta träningspass på 10km och i medel mindre än en timma löpning per vecka. Slutade på 1:32 och kunde knappt gå i en vecka.
Körde du en halvmara på 1:32 utan att ha tränat för det?!

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 20:16   #14582
richforever
Registered User

Reg.datum: May 2016
Nu är man anmäld till halvmaran två veckor dags hårdträna wish me luck !
richforever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 20:26   #14583
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av richforever Visa inlägg
Nu är man anmäld till halvmaran två veckor dags hårdträna wish me luck !
Exakt när är loppet?

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 20:31   #14584
richforever
Registered User

Reg.datum: May 2016
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Exakt när är loppet?
2 juli! Hinner 3-4 pass tills dess tänkte testa en halvmara denna lördag så man har gjort den en gång i alla fall !
richforever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 07:40   #14585
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Körde du en halvmara på 1:32 utan att ha tränat för det?!
Hade konditionen från cykling och lite skidåkning, så otränad var jag inte.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 08:34   #14586
therunningman
Registered User

Reg.datum: Apr 2014
Citat:
Verkade som om denna var 11% i lutning enligt någon uppgift, så på tok för mesig och jag tror faktiskt att man har mer att vinna på om den är brantare. Som vi sa igår så borde det bästa vara om man kan löpa i en båge ner så man får en mjukare och snabbare nedförslöpning.

Ska köra lite benchmarks, både i Bollebygds skidbacke och Ulricehamns.

Är faktiskt riktigt sugen på att försöka skola in mig till att bli en skyrunner, verkar vara optimalt för en självplågare.
Har du barometer i klockan? Tror man lätt lurar sig själv (och andra) när det kommer till hur branta/jobbiga backar kan vara..

En del kanske inte heller tänker på att 45 grader = 100% och där uppstår en del missförstånd, ex:
100% lutning = 45 grader = 100 hm / 100 m
10% lutning = knappt 6 grader = 10 hm / 100 m
fritt fall = ca 90 grader = väldigt många procent..
180 grader = baklängesjogging..

Har du sprungit Lerumsloppet som brukar kallas Sveriges jobbigaste "stads"-lopp? Från Säveån till toppen av första backen är det drygt 10% på första 350 meterna, vissa partier är lite brantare och kanske runt 15%. Första kilometern från ån är kanske 7-8%. Sjukt segt när man redan sprungit kanske 5 km i tävlingsfart.. =/

Uppför går bra att springa men som det är nu tycker jag 15% nedför är för brant.. Springer själv snabbare när backen har ex 5% lutning.

Tror att när det kommer till svenska skidbackar brukar man gradera efter den brantaste delen eller titta på de brantaste delarna och inte backen i genomsnitt?

Snabbkoll verkar ge Bollekollen i snitt 12,5% (fallhöjd 100m). Hestra/Isaberg verkar ha fallhöjd på 150 meter dock och Ulricehamn 138 meter. Ser fram emot rapport!
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 08:37   #14587
therunningman
Registered User

Citat:
Hade konditionen från cykling och lite skidåkning, så otränad var jag inte.
Min bror är eller var rätt sjuk en gång i tiden. Han sprang milen på 35 minuter en gång med några enstaka mils löpträning. Då var han också "rätt vältränad" från andra idrotter förstås.
Gammal 2016-06-21, 08:50   #14588
therunningman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nåt förslag på nån typ av rehab som kan vara värt att prova? Det enda jag gör är i princip draken.
Draken är ju bra förstås.

Nu har ju inte jag stenkoll på dig men du har ökat ganska fort efter ett långt uppehåll?

Kanske ta ett större steg tillbaka och öka långsammare nästa gång? Kanske börja 3-4 pass/vecka som är 1-2 km långa. Öka max 500m/pass/vecka första 1-2 månaderna. På ett år har du ökat till ca 10 mil med en sådan modell.

I verkligheten kan du ju accelerera ökningen efter säg ett kvartal, ett halvår men det försök avstå från sådant tänk och stanna i nuet. Något som jag aldrig klarar av speciellt längre men du är nog starkare än mig..

Svårt att säga en unik generell lösning för flera potentiella knäskador. Har du möjlighet att träffa någon som kan hjälpa dig ställa diagnos? Vilken landskap bor du i?
Gammal 2016-06-21, 10:32   #14589
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Min bror är eller var rätt sjuk en gång i tiden. Han sprang milen på 35 minuter en gång med några enstaka mils löpträning. Då var han också "rätt vältränad" från andra idrotter förstås.
Tycker man får ut ganska mycket från andra idrotter, speciellt på kortare sträckor. Men fasiken vad ont det gör när det blir längre och kroppen inte är van vid en sport med såpass mycket impakt.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 10:53   #14590
BJM
Registered User

BJMs avatar

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Jag har en likadan bror, tror hans PB på 10k är 38 min blankt utan dedikerad löpträning bortsett från det man springer i innebandy och fotboll.

Om två veckor ska jag möta han i ett motionslopp på 9 km. Jag har tränat cardio i snitt 5 timmar per vecka de senaste åren, han har på sin höjd tränat 2 timmar per månad och det verkar som att det kommer bli en jämn match...
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 15:26   #14591
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Angående tusenmeters-frågan är min gamla "merit" 2:52. Som det ser ut så kommer jag få svar på om det är en relevant tid på söndag då jag kanske ska köra 800 m i halvlek under en fotbollsmatch - tre från min klubb som möter tre från en annan där en vill ha lite sparring inför veteran-sm.

Nu till min fundering: jag hinner ju såklart inte träna på nåt vettigt sätt inför det annat än ett litet primer-pass. Men hur tusan lägger jag upp ett sånt inför 800 m utan att jag riskerar dra en hamstring eller slita ut mig. Några strides där jag kommer upp i tävlingsfart och håller det i 50-100 m?
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 15:54   #14592
therunningman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Angående tusenmeters-frågan är min gamla "merit" 2:52. Som det ser ut så kommer jag få svar på om det är en relevant tid på söndag då jag kanske ska köra 800 m i halvlek under en fotbollsmatch - tre från min klubb som möter tre från en annan där en vill ha lite sparring inför veteran-sm.

Nu till min fundering: jag hinner ju såklart inte träna på nåt vettigt sätt inför det annat än ett litet primer-pass. Men hur tusan lägger jag upp ett sånt inför 800 m utan att jag riskerar dra en hamstring eller slita ut mig. Några strides där jag kommer upp i tävlingsfart och håller det i 50-100 m?
Acceleration och deacceleration brukar vara lurigast så om du kan hålla igen lite i starten och bromsa gradvis efter målgång sänker du risken för skada i baksida lår.

Uppvärmning kan vara att närma sig 800-tempo på samma sätt. Kanske 50m acc, 50m 5k-tempo, 50m deacc. Nästa gång blir 50m 5k -> 50m 3k -> 1,5k - 800m. Ett av flera tänkbara förslag
Gammal 2016-06-21, 21:07   #14593
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Draken är ju bra förstås.

Nu har ju inte jag stenkoll på dig men du har ökat ganska fort efter ett långt uppehåll?

I december sprang jag 70-80km/v har jag för mig. Sedan plötsligt knäont (dvs ingen långsam förslitningsskada tror jag) och ingen löpning förrän för ett par-tre veckor sedan. Har väl säkert ökat för snabbt, men inget helt galet heller. Dessutom har jag hadt den här känningen på skenbenet ända sedan innan jag kom igång med löpningen. Känner mig inte heller övertygad om att det faktiskt blir värre av löpningen. Jag känner att det är nåt där ibland till vardags och i början av varje pass innan jag blivit varm och fått igång endorfiner...

Kanske ta ett större steg tillbaka och öka långsammare nästa gång? Kanske börja 3-4 pass/vecka som är 1-2 km långa. Öka max 500m/pass/vecka första 1-2 månaderna. På ett år har du ökat till ca 10 mil med en sådan modell.

I verkligheten kan du ju accelerera ökningen efter säg ett kvartal, ett halvår men det försök avstå från sådant tänk och stanna i nuet. Något som jag aldrig klarar av speciellt längre men du är nog starkare än mig..

Jo tjena....

Svårt att säga en unik generell lösning för flera potentiella knäskador. Har du möjlighet att träffa någon som kan hjälpa dig ställa diagnos? Vilken landskap bor du i?
Bor i Hälsingland nu, har ingen koll på nån idrottsskadetjomme här.

Du tror detta hänger ihop med knäskadan i december?

För att vara tydlig så känns det inte som om detta egentligen är nåt allvarligt. Hade det inte varit för mitt knäonda i vintras skulle jag nog inte bry mig så mkt om detta...

EDIT: För att förtydliga mig än mer så tror jag att jag skulle känna av skenbenet lika mycket på 4 x 2km per vecka istället för 4 x 8km som väl är ungefär vad jag kör nu (förutom att nåt pass råkade bli 12k) oops...

Senast redigerad av svenbanan den 2016-06-21 klockan 21:14.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 09:37   #14594
therunningman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Bor i Hälsingland nu, har ingen koll på nån idrottsskadetjomme här.

Du tror detta hänger ihop med knäskadan i december?

För att vara tydlig så känns det inte som om detta egentligen är nåt allvarligt. Hade det inte varit för mitt knäonda i vintras skulle jag nog inte bry mig så mkt om detta...

EDIT: För att förtydliga mig än mer så tror jag att jag skulle känna av skenbenet lika mycket på 4 x 2km per vecka istället för 4 x 8km som väl är ungefär vad jag kör nu (förutom att nåt pass råkade bli 12k) oops...
Är inte det bandyland? Borde finnas gott om kunniga människor knutna till föreningar. De förmedlar säkert en kontakt och så kommer du i kontakt med någon som har en praktik eller arbetar på vårdcentral utöver föreningen. Något sådant.

Efter 6 månaders uppehåll skulle jag nog vara mer försiktig. Speciellt om träningen föranledde till en skada (trauma eller överansträngning). Vi är inte tonåringar längre och tur är kanske det?

Själv är jag mer oförsiktig än vad jag rekommenderade. En modell som brukar funka för mig efter längre är något sådant här:

Börja med tre pass per vecka.
Pass 1: 3 km, pass 2: 3-4 km, pass3: 4-5 km.
Pass 4: 5 km, pass 5: 5.5 km, pass 6: 5.5 km
Pass 7: 6 km, pass 8: 7 km, pass 9: 7 km
Pass 10: 8 km, pass 11: 9 km, pass 12: 9 km

Sedan stannar jag på 3 x 9 km i 1-2 veckor innan jag lägger till ett fjärde pass per vecka som börjar på 4-5 km och ökar upp det samt ytterligare ett pass med 1 km per vecka. När det fjärde passet är uppe 8-9 km lägger jag till ett femte och så fortsätter det. Under förutsättning att allt känns bra då.

Om det hänger ihop eller inte vågar jag inte svara på. Dessutom vågar jag inte ens gissa på vad du känner av nu. Vill du kan vi försöka smalna ned det lite via PM.
Gammal 2016-06-22, 09:44   #14595
therunningman
Registered User

Citat:
Tycker man får ut ganska mycket från andra idrotter, speciellt på kortare sträckor. Men fasiken vad ont det gör när det blir längre och kroppen inte är van vid en sport med såpass mycket impakt.
Speciellt crossfit:are kan vara rätt snabba på upp till 400 meter men sedan brukar de inte orka hänga med. Styrkelyftare kan också vara riktigt vassa på sprint.

Citat:
Ursprungligen postat av BJM Visa inlägg
Jag har en likadan bror, tror hans PB på 10k är 38 min blankt utan dedikerad löpträning bortsett från det man springer i innebandy och fotboll.

Om två veckor ska jag möta han i ett motionslopp på 9 km. Jag har tränat cardio i snitt 5 timmar per vecka de senaste åren, han har på sin höjd tränat 2 timmar per månad och det verkar som att det kommer bli en jämn match...
Haha, sådant är kul. Min bror och jag skulle kört ett triathlon-race för några år sedan och vi tränade både i ett helt år men han fegade ur till slut ("fick ont i ryggen").

Speciellt bröder brukar väl safe:a och snacka ned sig ganska rejält?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.