Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Bor i Hälsingland nu, har ingen koll på nån idrottsskadetjomme här.
Du tror detta hänger ihop med knäskadan i december?
För att vara tydlig så känns det inte som om detta egentligen är nåt allvarligt. Hade det inte varit för mitt knäonda i vintras skulle jag nog inte bry mig så mkt om detta...
EDIT: För att förtydliga mig än mer så tror jag att jag skulle känna av skenbenet lika mycket på 4 x 2km per vecka istället för 4 x 8km som väl är ungefär vad jag kör nu (förutom att nåt pass råkade bli 12k) oops...
|
Är inte det bandyland? Borde finnas gott om kunniga människor knutna till föreningar. De förmedlar säkert en kontakt och så kommer du i kontakt med någon som har en praktik eller arbetar på vårdcentral utöver föreningen. Något sådant.
Efter 6 månaders uppehåll skulle jag nog vara mer försiktig. Speciellt om träningen föranledde till en skada (trauma eller överansträngning). Vi är inte tonåringar längre och tur är kanske det?
Själv är jag mer oförsiktig än vad jag rekommenderade. En modell som brukar funka för mig efter längre är något sådant här:
Börja med tre pass per vecka.
Pass 1: 3 km, pass 2: 3-4 km, pass3: 4-5 km.
Pass 4: 5 km, pass 5: 5.5 km, pass 6: 5.5 km
Pass 7: 6 km, pass 8: 7 km, pass 9: 7 km
Pass 10: 8 km, pass 11: 9 km, pass 12: 9 km
Sedan stannar jag på 3 x 9 km i 1-2 veckor innan jag lägger till ett fjärde pass per vecka som börjar på 4-5 km och ökar upp det samt ytterligare ett pass med 1 km per vecka. När det fjärde passet är uppe 8-9 km lägger jag till ett femte och så fortsätter det. Under förutsättning att allt känns bra då.
Om det hänger ihop eller inte vågar jag inte svara på. Dessutom vågar jag inte ens gissa på vad du känner av nu. Vill du kan vi försöka smalna ned det lite via PM.