2016-06-19, 18:32
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara
Jag skulle avvakta. Spring mycket för att vänja leder och ligament innan du ger dig ut på tävlingar. Klart du kan ta dig runt, men du lär inte prestera med 14 km som längsta sträcka..
|
Tack för svar ! Tyvärr måste jag anmäla mig innan jag testar springa en halvmara på egenhand så inte helt optimalt
|
|
|
2016-06-19, 18:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Jag nöjde mig efter 16 intervaller uppför Brudarebacken. Märkligt nog så står det på flera ställen att backen ska vara 42 fallhöjdsmeter, men jag fattar då rakt inte hur eller var. Vi sprang i skidliften typ och på google elevation + vad min Suunto säger, så var det ca 24 höjdmeter bara. Fick i sådana fall inte ihop mer än 380-390 höjdmeter totalt och jag stoppade klockan på 1 tim 13 min.
Ska botanisera lite mer i detta samt göra ett test i Bollebygds skidbacke också samt prova en flackare backe och räkna lite.
Hade kunnat köra på fler intervaller idag, men vågar inte nu när det är så nära Elbrus, så kände att när benen började vika ner sig nu på slutet så var det läge att ge sig för dagen. Rätt bra mentalt test att bara stå och nöta en skidlift i en timme 
|
Var länge sedan jag sprang där, kan inte minnas hur brudarebacken är. Fick för mig att du skulle springa bragebacken och den hade nog varit lite väl jobbig?  .
16 intervaller är bra jobbat! Toppen på änggårdsbergen till botaniska huvudentré borde snitta ca 10%. Lite mer ibland och så planar det nästan ut. Går att variera med beroende på väg ned, brant, längre seg, mittemellan. Så kan man mixa upp det lite om man vill.
|
|
|
2016-06-19, 19:01
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av richforever
Tack för svar ! Tyvärr måste jag anmäla mig innan jag testar springa en halvmara på egenhand så inte helt optimalt 
|
Hur ofta har du sprungit 13-14 km senaste 10 veckorna t.ex?
|
|
|
|
2016-06-19, 19:04
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2015
|
Citat:
|
Vill du bara klara av sträckan så kör, det klarar du säkert. Tänkte mer om du ville prestera, vilket är viktigt för mig när man väl tävlar. Njuta kan man göra på alla andra pass
|
|
|
2016-06-19, 19:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Hur ofta har du sprungit 13-14 km senaste 10 veckorna t.ex?
|
Har bara ett sånt pass i ryggen dessvärre... Men blir två denna vecka hållt mig mer runt milen !
Citat:
Vill du bara klara av sträckan så kör, det klarar du säkert. Tänkte mer om du ville prestera, vilket är viktigt för mig när man väl tävlar. Njuta kan man göra på alla andra pass 
|
Ja, lite så jag känner med har midnatssloppet i Stockholm bokat i augusti och det skulle bli mitt första lopp känns ganska som jag ska satsa mer på det ! Som du säger få prestera.
|
|
|
2016-06-19, 19:54
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2015
|
Citat:
Har bara ett sånt pass i ryggen dessvärre... Men blir två denna vecka hållt mig mer runt milen !
Ja, lite så jag känner med har midnatssloppet i Stockholm bokat i augusti och det skulle bli mitt första lopp känns ganska som jag ska satsa mer på det ! Som du säger få prestera.
|
Jag personligen skulle fokuserat på det loppet, 10 km (?) Är mycket mer hanterbart än en halvmara när man är nybörjare. Jag är också ny, så satsade först på 3000 m men nu mer mot 5000 m och milen.
|
|
|
2016-06-19, 20:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag personligen skulle fokuserat på det loppet, 10 km (?) Är mycket mer hanterbart än en halvmara när man är nybörjare. Jag är också ny, så satsade först på 3000 m men nu mer mot 5000 m och milen.
|
Exakt det är 10km och tror jag börjar där någon månad träna med tills dess!
|
|
|
2016-06-19, 20:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Grymt jobb. Akta bara inte så att du gör samma misstag som jag. Lev som du lär
Själv går det framåt nu. Kommit tillbaka till kvaliteten, ingen smärta. Långsiktiga målen just nu är 35 minuter på milen och 16.30 - 16.40 på 5k. I vinter ska jag klara 9.50 i alla fall på 3k inomhus. Blir förmodligen att testa en halvmara i slutet på sommaren, och en mara inom något år.
Långsiktighet är nyckeln. Hur känns kroppen när du kommit igång? Man blir ju lite seg av så mycket frånvaro.. men du kommer tillbaka!
|
Pffft. Leva som man lär är för amatörer...
Konditionsmässigt känns der helt okej nu efter att ha sprungit knappt c:a tio pass. Jag är såklart tvungen att anpassa tempot utefter förutsättningarna. Men 12km igår var enbart jobbigt för musklerna på baksidan då jag hade ett par km hem. Dvs perfekt för ett drygt långpass. Om det är mycket uppförsbackar känns det fortfarande lite segt. Dvs jag är tvungen att sänka farten såpass mkt för att inte få hög puls/andhämtning. Men nu ska jag befinna mig på annan ort ett par veckor och troligen inte behöva dras med samma eländiga berg hela tiden. Sedan blir det ett par veckor av idel berg igen. Efter detta har jag troligen fått såpass liv i benen att backar inte märks lika tydligt. Ska ta det allmänt lugnt denna veckan eftersom det blev lite väl mycket nu till helgen. Men sedan ska jag lägga till koordinationslopp eller backsprintar 2-3ggr/v för att vänja benen lite att även klara av att pusha tempot lite.
Du gillar väl att springa i skogen? Testa Lidingöloppet. Hur kul som helst.
|
|
|
2016-06-19, 20:56
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby
Behöver höra lite tankar från er erfarna löpare här.
Jag försökte mig på mitt första lite "längre" pass igår. Tidigare har jag bara sprungit väldigt intensiva intervaller eller sträckor på 3-5 km. Igår gav jag mig däremot ut och sprang 13 km. Dock så resulterade detta i otroliga obehag, jag ska försöka beskriva lite hur det kändes. Det kanske är helt normalt när man är ovan.
Det började vid omkring 6 km. Först så började det krampa/göra lite ont under höger fot, precis vid hålfoten. Jag härde dock ut eftersom det inte var så allvarligt. När jag väl kom fram till slutet av spåret så var jag inte ett dugg trött rent konditionsmässigt men mjölksyran började komma lite i benen (det är otrevligt mycket backar i spåret) och nu gjorde det ont i båda fötterna, på samma sätt som tidigare. Jag satte mig ner i 10 min och tittade lite på människorna som sprang förbi och bestämde mig sen för att cykla hemåt, då kom en helt brutalt obehaglig känsla. Båda fötterna gjorde så ont att det nästan inte gick att gå på dem. Det var som att någon knutit en knut på senorna som löper under fötterna. Och samma känsla hade spridit sig upp mot benen precis under vadmusklerna, jag vet inte om det är hälsenan som löper så långt upp men det gick knappt att gå. Det kändes som en brutal träningsvärk fast inte i själva musklerna...
Jag tog mig iallafall hem och började försöka stretcha ut fötterna och benen men ingenting hjälpte. Till slut så satte jag mig bara i badkaret och spolade kall- och varmvatten omväxlande, då försvann det värsta. Idag så kan jag gå på benen men jag känner fortfarande att det är ansträngt under foten och i området kring och ovanför fotleden. Har ni några funderingar om vad det var jag upplevde? Jag har tränat på gym i snart 10 år men har aldrig sprungit speciellt mycket eller upplevt den här typen av smärta, har liksom ingen aning om vad som är normalt och inte normalt.
Värt att notera är kanske att jag lagt om min löpstil efter jag fick problem med benhinnorna. Istället för att landa på hälen så landar jag mer mitt på foten idag, ganska precis ovanför det ställa jag fick kramp på. Problemen med benhinnorna försvann men kanske ska jag landa ännu längre fram på fötterna?
Hur som helst, ni får gärna dela med er vad ni tänker när ni läser det här. 
|
Om man springer mycket längre än man är van att göra kan man få ont på alla möjliga ställen. Men hålfoten och vader är ju klassiska ställen som får ta mycket stryk om man överdoserar löpningen. Även om du har konditionen för att springa länge så behöver alla möjliga strukturer i benen vänja sig gradvis.
|
|
|
2016-06-19, 21:00
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman
Svårt att svara på. Oftast är det nog patellar tendinopati/hopparknä, infrapatellar bursit, bursit gåsfoten eller pfss som smärtar på skenbenet precis nedanför knäet.
|
Nåt förslag på nån typ av rehab som kan vara värt att prova? Det enda jag gör är i princip draken.
|
|
|
2016-06-20, 08:23
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Vad tror ni en halvmara om 2 veckor om man aldrig sprungit så långt innan? Har sprungit i cirka tre månader längsta jag kört är 1,4 mil. Två veckor mycket långdistans och något intervall pass kan jag trycka in!
Som sagt värt anmäla sig eller kommer jag säcka ihop helt ?
|
Beror på vad du har för mål. Halvmara är såpass kort att det går att tvinga sig igenom när det börjar bli jobbigt sista biten.
Körde själv en halvmara för ett par år sedan med längsta träningspass på 10km och i medel mindre än en timma löpning per vecka. Slutade på 1:32 och kunde knappt gå i en vecka.
|
|
|
2016-06-20, 09:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
Beror på vad du har för mål. Halvmara är såpass kort att det går att tvinga sig igenom när det börjar bli jobbigt sista biten.
Körde själv en halvmara för ett par år sedan med längsta träningspass på 10km och i medel mindre än en timma löpning per vecka. Slutade på 1:32 och kunde knappt gå i en vecka. 
|
Som sagt måste besluta mig idag och blev sugen igen har inte så mycket mål om Jag anmäler mig till detta, utan mer se det som ett träningspass då jag vill börja springa längre distanser ! Så kör jag detta lopp kravlöst och tydligare mål till Midnattsloppet
Kul att hörs dina erfarenheter ger mig pepp fan tror jag anmäler mig
|
|
|
2016-06-20, 09:33
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Sista 10km var otroligt jobbigt och smärtsamt...
|
|
|
2016-06-20, 09:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
Sista 10km var otroligt jobbigt och smärtsamt...
|
Tur det är två veckor kvar tills loppet får testa en halvmara till helgen  men då är jag redan anmäld dock!
|
|
|
2016-06-20, 19:22
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman
Var länge sedan jag sprang där, kan inte minnas hur brudarebacken är. Fick för mig att du skulle springa bragebacken och den hade nog varit lite väl jobbig?  .
16 intervaller är bra jobbat! Toppen på änggårdsbergen till botaniska huvudentré borde snitta ca 10%. Lite mer ibland och så planar det nästan ut. Går att variera med beroende på väg ned, brant, längre seg, mittemellan. Så kan man mixa upp det lite om man vill. 
|
Verkade som om denna var 11% i lutning enligt någon uppgift, så på tok för mesig och jag tror faktiskt att man har mer att vinna på om den är brantare. Som vi sa igår så borde det bästa vara om man kan löpa i en båge ner så man får en mjukare och snabbare nedförslöpning.
Ska köra lite benchmarks, både i Bollebygds skidbacke och Ulricehamns.
Är faktiskt riktigt sugen på att försöka skola in mig till att bli en skyrunner, verkar vara optimalt för en självplågare.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:22.
|

|