Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-01, 15:08   #14446
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Hur gör ni med data storage?
Jag har ett bibliotek med bilder bland annat som växer mer och mer och där jag börjar känna att det vore trist om de skulle waste'as.

Jag en NAS med speglade diskar, men det jag är mest orolig över är brand eller inbrott i och med att jag bor i villa. Ett inbrott så skulle de lätt ta min stationära dator och NASen. NASen är också min HTPC, så den är i närheten av hemmabion och det är rätt logiskt man letar just där.

Hur har ni gjort? Kör ni någon molnlösning för viktiga dokument, bilder mm? Vilken?

En tanke jag har annars är att köpa en extern disk och låsa in i ett kassaskåp som står emot lite brand i varje fall.

jag kör en synology NAS med sync till dropbox på bilder/dokumentc sen daglig backup till USB.

alltså 2 lagringsplatser i hemmet och 1 offsite
Gammal 2015-07-01, 17:26   #14447
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Det verkar konstigt att mappen ser tom ut från en annan dator, ser allt annat ut som vanligt? Annars är det ju det ni har redan gjort jag skulle föreslå. Jag ser inte hur det skulle hjälpa att boota upp från hårddisken.
Tänkte att det har med att datorn kräver att man körde in ett lösenord för att lås upp den. Nu verkar dock hddn inte vilja kännas igen. Vi kör ristricket på den i ett par där så får vi se. Farsan är knäckt, pyntat närmare 70 papppoch 2 dardannars är alaåla fotonafotona bortaborta. are och. Varför fungerar inte swiftkeySSM det ska? ftKey sm
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-01, 18:27   #14448
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Tänkte att det har med att datorn kräver att man körde in ett lösenord för att lås upp den. Nu verkar dock hddn inte vilja kännas igen. Vi kör ristricket på den i ett par där så får vi se. Farsan är knäckt, pyntat närmare 70 papppoch 2 dardannars är alaåla fotonafotona bortaborta. are och. Varför fungerar inte swiftkeySSM det ska? ftKey sm
disken borde inte vara något problem att få aktiv i en annan dator, be någon som är duktig på datorer att testa. Vet att jag fått krångla en del med liknande problem, brukar fungera rätt bra att lösa dessa problem med någon linuxvariant.

Och din pappa betalade ju inte 70k för att kunna titta på bilder, ni har ju haft en jäkla upplevelse
Gammal 2015-07-01, 18:58   #14449
timoat
Registered User

timoats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
disken borde inte vara något problem att få aktiv i en annan dator, be någon som är duktig på datorer att testa. Vet att jag fått krångla en del med liknande problem, brukar fungera rätt bra att lösa dessa problem med någon linuxvariant.

Och din pappa betalade ju inte 70k för att kunna titta på bilder, ni har ju haft en jäkla upplevelse
Haha ja detdkan man försöka förklaraförkhonom. VarförVblir det såhärsär jagjkräver med swiftkeySpå mobilen? Det är bara när jag postar här dom det blir såhär. ftKey påverär örr blirörör honomka

Nu byter jag det det vanliga tangentbordet
Då funkar det,men med swiftkey så blir det så som ovan, men bara när jag skriver här. Nån som vet?testat avinstallera och ominstallera. Ingen förbättring.
Gammal 2015-07-04, 12:58   #14450
timoat
Registered User

timoats avatar

Ok allihopa, tack för alla tips! Vi körde in hddn i ris i 2 dagar, samt att jag öppnade upp laptopen och lät allt därinne torka ordentlig och LO and be hold, skiten snurrade igång utan problem och vi fick över alla fotona till en extern(som han nu backar upp med en till) så han har lärt sig sin läxa! Tack än en gång och hoppas nån annan med samma problem kan få hjälp av denna i framtiden. (hatar när man lyckas hitta en tråd med exakt det problemet man själv har så finns det ingen avslutning på den)
Gammal 2015-07-05, 08:10   #14451
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
jag kör en synology NAS med sync till dropbox på bilder/dokumentc sen daglig backup till USB.

alltså 2 lagringsplatser i hemmet och 1 offsite
Kan du synca mer än en mapp från din dropbox till Nasen?

Jag har precis kopplat min google drive till Nasen (Synology) med cloud sync.
Har synkat hela fotomappen i Nasen till Drive, där alla bilder finns som är kopplade till photostation.

Men vill ju synca en dokumentmapp med...men hur tusan gör man då?
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 08:16   #14452
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Kan du synca mer än en mapp från din dropbox till Nasen?

Jag har precis kopplat min google drive till Nasen (Synology) med cloud sync.
Har synkat hela fotomappen i Nasen till Drive, där alla bilder finns som är kopplade till photostation.

Men vill ju synca en dokumentmapp med...men hur tusan gör man då?
Nej tyvärr inte, det jag gjort är att flytta in allt viktigt till min dropbox, så min mapstruktur ser ut såhär på nasen, och jag synkar då dropboxmappen med cloudsync.

Movies - ingen backup alls
Series - ingen backup alls
Dropbox - Här ligger allt av vikt
Downloads - (från webbläsaren)
Gammal 2015-07-06, 16:53   #14453
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Nej tyvärr inte, det jag gjort är att flytta in allt viktigt till min dropbox, så min mapstruktur ser ut såhär på nasen, och jag synkar då dropboxmappen med cloudsync.

Movies - ingen backup alls
Series - ingen backup alls
Dropbox - Här ligger allt av vikt
Downloads - (från webbläsaren)
Okej =/

Verkar som att det endast går att synca en "övermapp" per molntjänst. Trist....

Måste tyvärr ha bilderna i photo-mappen för att photo station ska fungera. Som tur är, är det endast bilder än så länge som jag vill "rädda". Annars får jag skapa en undermapp i Photos och lägga in dokument där så syncar de.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 19:21   #14454
Robbmeister
Registered User

Robbmeisters avatar

Reg.datum: Feb 2011
Nu har 2 skärmar slutat fungera inom loppet av 2 veckor. Båda två med precis samma problem. Den första var gammal så tänkte väl att dens tid var kommen, men när den andra relativt nya skärmen fick precis samma problem inom en så kort tidsperiod så verkade det för osannolikt för att vara en ren slump.

Skärmarna får helt enkelt ingen ström. Jag har testat att byta sladd båda gångerna, men det fungerar inte.
Vad kan det bero på?
Robbmeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 20:34   #14455
timoat
Registered User

timoats avatar

För helvete, man blir galen på dom här jävla maskinerna. Efter martisinspillnde köpte farsan en Asus ux305. GIVETVIS så vill den inte koppla upp sig mot hans tv. Som för fungerar alldeles utmärkt med min slate 7,samma sladd (slaten vägrar dock koppla upp sig mot min egna externa skärm, men det är en annan historia)

Iallafall efter chat med en tekniker på Asus säger han "ni måste installera winds uppdateringar. Då kommer den fungera!"

Problemet är ju dock att datorjäveln inte vill uppdatera eller ladda ner några uppdateringar, den bara står kvar på "installation förbereds" i 20 min trots att jag kört felsökning på uppdateringen och den säger att den fixat två fel.

Nån som råkat ut för samma skit?

Senast redigerad av timoat den 2015-07-07 klockan 20:37.
Gammal 2015-07-11, 08:51   #14456
Pzorz
Registered User

Pzorzs avatar

Tänkte införskaffa mig ett nytt grafikkort då mina Radeon 6950 x2 inte riktigt håller måttet. Jag tänker inte köra SLI eller Crossfire denna gång då jag upplever att väldigt få spel stödjer flera GPUs och att jag oftare än sällan får ut mer av att inaktivera ett kort.

Med detta sagt så letar jag efter ett kort som ligger mellan 2500-4000 kr, ljud och överklockningsförmåga är inte intressant. Utrymme i burk finns. Hur ser det ut på GPU marknaden nu för tiden? Är ATI och Nvidia av samma skrot och korn?

Kortet kommer att användas till spel.
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 08:56   #14457
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz Visa inlägg
Tänkte införskaffa mig ett nytt grafikkort då mina Radeon 6950 x2 inte riktigt håller måttet. Jag tänker inte köra SLI eller Crossfire denna gång då jag upplever att väldigt få spel stödjer flera GPUs och att jag oftare än sällan får ut mer av att inaktivera ett kort.

Med detta sagt så letar jag efter ett kort som ligger mellan 2500-4000 kr, ljud och överklockningsförmåga är inte intressant. Utrymme i burk finns. Hur ser det ut på GPU marknaden nu för tiden? Är ATI och Nvidia av samma skrot och korn?

Kortet kommer att användas till spel.
Det beror helt pa spel. Nvidia ar battre for vissa spel, AMD for andra.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 11:53   #14458
timoat
Registered User

timoats avatar

Det slutade medatt pappa köpte ny laptop istället, såjag har en fråga om det.

Alla hans senaste maskiner har kommit med Mcafee Livesafe. Det poppar upp hela jävla tiden och jag är sugen på att avinstallera det. Jag själv kör utan antivirus men använder malwarebytes och spybot. Vad säger ni, get rid of it?
Gammal 2015-07-11, 13:08   #14459
GaindalfTheWhey
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Det slutade medatt pappa köpte ny laptop istället, såjag har en fråga om det.

Alla hans senaste maskiner har kommit med Mcafee Livesafe. Det poppar upp hela jävla tiden och jag är sugen på att avinstallera det. Jag själv kör utan antivirus men använder malwarebytes och spybot. Vad säger ni, get rid of it?
Aningen NSFW:
GaindalfTheWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 12:27   #14460
Pzorz
Registered User

Pzorzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det beror helt pa spel. Nvidia ar battre for vissa spel, AMD for andra.
Som alltid då
Antar att det är viktigare att fokusera på själva kortet än vem som tillverkar det.
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.