Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask
Hur resonerar ni kring att investera större summor vs att investera över tid, splittat? Säg att ni får 200k som ni måste investera. Kastar ni in allt i en indexfond eller splittar ni upp det? Lite grovt exempel men ni fattar vad jag menar
|
Det finns två olika sett att se på det. Det matematiskt korrekta och det känslomässiga.
Det matematiska korrekta enligt forskningen är att investera allt på en gång då det är tid i marknaden som ger bäst avkastning över tid. Detta passar de som investerar och inte tittar på sin investering så ofta bäst.
Det känslomässiga passar nog dock de allra flesta bäst och det innebär att du väljer en tidsperiod som du ska ha investerat allt ditt kapital på, bestäm 3, 6, 9, 12 eller kanske 24 månader att allt ska vara investerat och så tar du bara din summa delat på antal månader och investerar varje månad tills pengarna är "slut".
Den känslomässiga passar ju de som tittar lite mer frekvent på sin investering och som vet med sig att det är jobbigt att se röda siffror. Du kommer troligtvis inte få bättre avkastning i det långa loppen som den översta men det kan vara en billig försäkring för att du inte ska göra något dumt som att säja av om det är rött. Om du investerar pengar och det går upp, då är det lättare att investera mer, även trots att du egentligen betalar dyrare för nästkommande investering. Genom att köra månadsinvesteringar under säg ett år så får du ett jämnare snitt och slipper oroa dig för om du satt in allt på en topp eller inte.
Så för mig skulle jag satt in allt på en gång, men det är för att 200 k inte är en så stor summa i min totala investering och jag vet med mig att jag inte kommer behöva dessa inom närmaste tiden och inte kommer sälja av bara för att det står -30 %.
Skulle jag dock inte haft så mycket investerat och 200 k var en stor summa att investera för mig hade jag istället kanske valt att splitta upp det på 6 månader och investera ca 33 k i månaden plus min normala summa utöver.