Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-29, 21:35   #14281
Jpn
Tröööck!!1 +50

Jpns avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag tror att efterfrågan är så pass stor att det finns investeringsstöd hela vägen trots initiala utmaningar. Frågan för mig är var de investeringarna kommer fokuseras, hos SBAB eller GS. Jag vill inte hoppa på fel tåg så att säga
Vad har en bank med tillverkning av "grönt stål" att göra?
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 09:31   #14282
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vad tror ni om grönt stål då? Känns som en säker investering, men vet inte om jag ska köpa SBAB nu eller vänta på att Green Steel börsnoteras...
1/3 av all energi som skickas nedåt från Norrland kommer bli kvar här uppe nu för det där enligt nätägarna.

Det får nog byggas kärnkraft söderut.

Det satsat mycket pengar på det där så jag +1

Men det är nog en lång investering

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 09:36   #14283
Läskeblask
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Hur resonerar ni kring att investera större summor vs att investera över tid, splittat? Säg att ni får 200k som ni måste investera. Kastar ni in allt i en indexfond eller splittar ni upp det? Lite grovt exempel men ni fattar vad jag menar
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 09:47   #14284
Frantic
Registered User

Frantics avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur resonerar ni kring att investera större summor vs att investera över tid, splittat? Säg att ni får 200k som ni måste investera. Kastar ni in allt i en indexfond eller splittar ni upp det? Lite grovt exempel men ni fattar vad jag menar
Vill minnas att Marcus Hernhag visade statistik som sa att vid 4 av 5 år kommer det löna sig att köpa allt på en gång. Däremot kommer det säkert kännas lättare att dela upp inköpen och psykologin runt investeringar ska inte underskattas.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 10:25   #14285
Läskeblask
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Vill minnas att Marcus Hernhag visade statistik som sa att vid 4 av 5 år kommer det löna sig att köpa allt på en gång. Däremot kommer det säkert kännas lättare att dela upp inköpen och psykologin runt investeringar ska inte underskattas.
Logiskt sett så borde det ju göra det särskilt om man ej köper på nån topp.
Gammal 2021-03-30, 10:26   #14286
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Ligger hela 39kr plus på mina nya lilla portfölj som jag påbörjade i fredags haha.
För övrigt en okej dag idag.
Gammal 2021-03-30, 11:47   #14287
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Det finns två olika sett att se på det. Det matematiskt korrekta och det känslomässiga.

Det matematiska korrekta enligt forskningen är att investera allt på en gång då det är tid i marknaden som ger bäst avkastning över tid. Detta passar de som investerar och inte tittar på sin investering så ofta bäst.

Det känslomässiga passar nog dock de allra flesta bäst och det innebär att du väljer en tidsperiod som du ska ha investerat allt ditt kapital på, bestäm 3, 6, 9, 12 eller kanske 24 månader att allt ska vara investerat och så tar du bara din summa delat på antal månader och investerar varje månad tills pengarna är "slut".

Den känslomässiga passar ju de som tittar lite mer frekvent på sin investering och som vet med sig att det är jobbigt att se röda siffror. Du kommer troligtvis inte få bättre avkastning i det långa loppen som den översta men det kan vara en billig försäkring för att du inte ska göra något dumt som att säja av om det är rött. Om du investerar pengar och det går upp, då är det lättare att investera mer, även trots att du egentligen betalar dyrare för nästkommande investering. Genom att köra månadsinvesteringar under säg ett år så får du ett jämnare snitt och slipper oroa dig för om du satt in allt på en topp eller inte.

Så för mig skulle jag satt in allt på en gång, men det är för att 200 k inte är en så stor summa i min totala investering och jag vet med mig att jag inte kommer behöva dessa inom närmaste tiden och inte kommer sälja av bara för att det står -30 %.

Skulle jag dock inte haft så mycket investerat och 200 k var en stor summa att investera för mig hade jag istället kanske valt att splitta upp det på 6 månader och investera ca 33 k i månaden plus min normala summa utöver.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 13:31   #14288
Läskeblask
Registered User

Egentligen borde jag ha frågat att är det bättre att lägga 3k/månad vs 9k var tredje månad? Jag går helt enkelt efter principen att varje månad lägga pengar i fonden (0 avgift) och köper till av de aktier som är billigast för tillfället i portföljen. Blir lite dyrare förståss
Gammal 2021-03-30, 13:47   #14289
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Egentligen borde jag ha frågat att är det bättre att lägga 3k/månad vs 9k var tredje månad? Jag går helt enkelt efter principen att varje månad lägga pengar i fonden (0 avgift) och köper till av de aktier som är billigast för tillfället i portföljen. Blir lite dyrare förståss
tror inte detta kommer spela någon större roll i det långa loppet, gör det som passar bäst.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 14:07   #14290
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Det här var en konstig analys

https://www.dagensps.se/investerardy...sen-se-grafen/

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 14:08   #14291
ispåse
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Du förlorar ju avkastning ifall du har pengarna liggande i madrassen, in med de så fort du kan och låt de jobba.
Gammal 2021-03-30, 17:04   #14292
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Mattilainen skriver det bra.

Statistiskt bäst att satsa allt i början.

Men vill du spela det safe så delar du upp det under ett år.
Då får du lägre förväntad avkastning, men bättre risk.

Så du får fråga dig själv hur mycket du vill betala (tid utanför börsen) mot att undvika att råka sätta in allt på en gång på en topp.

Är det pengar du inte ligger och oroar dig över på nätterna; in med allt direkt.

Är det pengar som det är viktigt för dig inte försvinner med -30% på ett år för att du råkade pricka en topp; dela upp det.

Edit:

Eller i ungefärliga siffror:

In med allt direkt - förväntad avkastning +8%, +-30%
Dela upp det - förväntad avkastning +4%, +- 15%

Senast redigerad av Fredszky den 2021-03-30 klockan 17:10.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-30, 20:16   #14293
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
en skum dag, drog iväg på slutet och slutade ath. Väntar mig en nedgång imorrn isåfall haha.
Gammal 2021-03-30, 20:28   #14294
Pongu
Registered User

Reg.datum: Jan 2021
Börsen idag

Psykologiskt är det jobbigare att förlora pengar än det är njutbart att tjäna dem!
Dessutom, när man förlorar pengar är det lätt hänt att man tar dumma beslut och säljer av allt i panik i botten av en nedgång.
Så ur ett psykologiskt perspektiv kan det vara bra att behålla 25% eller vad man nu väljer kontant, för att kunna glädjas vid en nedgång och bli en köpare istället för säljare.
Nackdelen är att pengarna bränner i fickan när börsen går upp!

EDIT: Såg nu att Mattilainen skrivit i stort sett samma sak!

Senast redigerad av Pongu den 2021-03-30 klockan 20:30.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-31, 07:17   #14295
Anomali
Registered User

Anomalis avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Pongu Visa inlägg
Psykologiskt är det jobbigare att förlora pengar än det är njutbart att tjäna dem!
Dessutom, när man förlorar pengar är det lätt hänt att man tar dumma beslut och säljer av allt i panik i botten av en nedgång.
Så ur ett psykologiskt perspektiv kan det vara bra att behålla 25% eller vad man nu väljer kontant, för att kunna glädjas vid en nedgång och bli en köpare istället för säljare.
Nackdelen är att pengarna bränner i fickan när börsen går upp!

EDIT: Såg nu att Mattilainen skrivit i stort sett samma sak!
Problemet många gör är att dem investerar pengar dem egentligen inte har råd att förlora och det gör att det blir jobbigt för dem.

Jag gjorde samma lika förut men när man kan rycka på axlarna dagar det är rött för att man vet att man klarar sig med pengarna på banken så blir livet med investeringar och börsen mycket trevligare.
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.