Citat:
Ursprungligen postat av paatrik
När du tänker lax, anser du den odlade vara ett problem? Läste lite om hur den fisken innehåller en lägre andel omega-3, både färsk och fryst jag kommit över var odlad. Men är kanske en relativt liten skillnad som med enkelhet kan kompletteras.
Å andra sidan mår väl fiskebeståndet bättre när vi köper så pass mycket odlad.
|
Jag försöker faktiskt köpa så mycket MSC-märkt fet fisk (lax/makrill) som möjligt men det går sällan ihop med min ekonomiskt sparsamma sida. Ekonomin går faktiskt först, speciellt när man äter mycket lax. <80kr/kg helst. Och då får man bita i det sura äpplet och köpa lax med ~9.9g fett/100g vilket oftast är odlad. Just nu har jag frysen full av det lite mer kvalitativa märket findus med 13.5g fett/kg som dessutom deklarerar hur mycket epa/dha som finns per 100g. Äter jag en "kass" lax (pink t.ex.) så kan jag lätt komplettera med några kapslar högkoncentrerad omega-3. Dock bryr jag mig inte så jävla mycket, jävla pet. Nån måtta får det vara
Citat:
Ursprungligen postat av maqan
Jo det finns onekligen en fördel med ett högt kolhydratintag+lågt fettintag när det gäller viktuppgång av fettfri massa men jag mår helt enkelt bättre på ett lite mer moderat intag även om jag tolererar relativt stora mängder rent fysiologiskt.
|
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag ser dessutom denna perioden med megahögt kolhydratsintag/nollat fettintag som ganska kortsiktig och inser att det inte fungerar som "vardagskost". Det är ganska ansträngande att hålla sig borta från fettkällor och mosa stora lass kolhydratskällor. Kommer till sist återvända till "lagom är bäst" som alltid funkar bäst i längden.
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku
hehe, shit.. 800g. och jag som tyckte Jay Cutler låg högt för sin kroppsvikt. (kring 1000g kolhydrater under off season)
|
800g/dag med <50g fruktos (det är ett krav) är ganska påfrestande faktiskt. Blir en del vitt bröd när man inte orkar med riset längre. Dessutom måste man hålla ett getöga på kostfuiberintaget. <50g iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku
På tal om att optimera glukosupptag osv. Fick nyss upp ögonen för Berberin.
"Berberine mimics insulin action by increasing glucose uptake ability by 3T3-L1 adipocytes (fat cells) and L6 myocytes (muscle cells) in an insulin-independent manner."
Har även använts vid diabetes: http://en.wikipedia.org/wiki/Berberi...betes_mellitus
"Berberine has been shown to lower elevated blood glucose as effectively as metformin."
|
Intressant. Synd det kommer från källor som är så sällsynta här i Sverige. Produkterna jag letar efter måste ha kriteriet att kunna ingå i en vardagskost på ett smidigt sätt. Är det komplicerat, eko så går det ut. Du som läst mer om det kanske vet några vettiga källor (tillgänglighet/ekonomisk/användbarhet)?
Citat:
Ursprungligen postat av PatJack
Sjuk form och sjukt bra koll på kost! Alltid impad när man går in här och läser. Faktiskt ändrat rätt mycket på min kost pga all läsning här.. alltid kört massivt med protein och rätt högt fettintag och more or less 0 kolhydrater under deff men det känns alltid som det tar totalstopp när man ligger runt 10-12% fett. iaf för mig. Kör efter leangains nu fast med viktminskning i formulan. Magen höll på att dö av kolhydraterna igår och då fick jag bara i mig ca 170gr.. lol.. skulle ha i mig 450gr ca. Fettet dubblade jag nästan så får kolla över va jag stoppar i mig.
|
Det kan ta stopp ibland. Jag vet inte hur din diet ser ut specifikt men jag hade samma problem med min adept som jag coachar inför alströmer. Jag ändrade bara ett par små (men ack så viktiga) saker i hans diet och viktnedgången fortsatte rulla på. Tips: Räkna hur många mg jod/dag du äter.
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn
Mycket intressant journal! Å tack för receptet 
|
Jag vet inte om jag la upp receptet på ett vettigt sätt men det bygger på det här:
Vitlök's ostkaka
Vanhedrat det med proteinpulver (gotta get dat whey) och kardemumma.
Slackline
kv: högre salthalt än svarta havet
Uppvärmning
foamrollin'
yoga (solhälsningar)
utfall
Framåt/Baklängessteg
ett par rundor
Pistols
10 per ben typ
Utfallssteg
4 rundor fram/tillbaka kanske
Sittande till stående till andra benet till sittande
5
Baklänges utfall med kneedrop till sittande till stående
2 (svårt som fan)
Tid: 1½h (2x45min)
Kommentar: Blåmärken i röven fifan. (av sittandet på ett styvt spännband)
Ska ta tag i det och försöka filma/fota nästa gång får man får en bild av hur det ser ut.

(inte blåmärkena i röven alltså)