Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-10, 23:18   #1396
Jishuku
Registered User

Jishukus avatar

Reg.datum: May 2004
På tal om att optimera glukosupptag osv. Fick nyss upp ögonen för Berberin.
"Berberine mimics insulin action by increasing glucose uptake ability by 3T3-L1 adipocytes (fat cells) and L6 myocytes (muscle cells) in an insulin-independent manner."
Har även använts vid diabetes: http://en.wikipedia.org/wiki/Berberi...betes_mellitus
"Berberine has been shown to lower elevated blood glucose as effectively as metformin."
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 09:34   #1397
PatJack
Registered User

PatJacks avatar

Reg.datum: Jul 2011
Sjuk form och sjukt bra koll på kost! Alltid impad när man går in här och läser. Faktiskt ändrat rätt mycket på min kost pga all läsning här.. alltid kört massivt med protein och rätt högt fettintag och more or less 0 kolhydrater under deff men det känns alltid som det tar totalstopp när man ligger runt 10-12% fett. iaf för mig. Kör efter leangains nu fast med viktminskning i formulan. Magen höll på att dö av kolhydraterna igår och då fick jag bara i mig ca 170gr.. lol.. skulle ha i mig 450gr ca. Fettet dubblade jag nästan så får kolla över va jag stoppar i mig.

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 10:31   #1398
Västkustarn
Registered User

Västkustarns avatar

Reg.datum: Mar 2012
Mycket intressant journal! Å tack för receptet
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 16:16   #1399
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av paatrik Visa inlägg
När du tänker lax, anser du den odlade vara ett problem? Läste lite om hur den fisken innehåller en lägre andel omega-3, både färsk och fryst jag kommit över var odlad. Men är kanske en relativt liten skillnad som med enkelhet kan kompletteras.
Å andra sidan mår väl fiskebeståndet bättre när vi köper så pass mycket odlad.
Jag försöker faktiskt köpa så mycket MSC-märkt fet fisk (lax/makrill) som möjligt men det går sällan ihop med min ekonomiskt sparsamma sida. Ekonomin går faktiskt först, speciellt när man äter mycket lax. <80kr/kg helst. Och då får man bita i det sura äpplet och köpa lax med ~9.9g fett/100g vilket oftast är odlad. Just nu har jag frysen full av det lite mer kvalitativa märket findus med 13.5g fett/kg som dessutom deklarerar hur mycket epa/dha som finns per 100g. Äter jag en "kass" lax (pink t.ex.) så kan jag lätt komplettera med några kapslar högkoncentrerad omega-3. Dock bryr jag mig inte så jävla mycket, jävla pet. Nån måtta får det vara

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Jo det finns onekligen en fördel med ett högt kolhydratintag+lågt fettintag när det gäller viktuppgång av fettfri massa men jag mår helt enkelt bättre på ett lite mer moderat intag även om jag tolererar relativt stora mängder rent fysiologiskt.
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag ser dessutom denna perioden med megahögt kolhydratsintag/nollat fettintag som ganska kortsiktig och inser att det inte fungerar som "vardagskost". Det är ganska ansträngande att hålla sig borta från fettkällor och mosa stora lass kolhydratskällor. Kommer till sist återvända till "lagom är bäst" som alltid funkar bäst i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku Visa inlägg
hehe, shit.. 800g. och jag som tyckte Jay Cutler låg högt för sin kroppsvikt. (kring 1000g kolhydrater under off season)
800g/dag med <50g fruktos (det är ett krav) är ganska påfrestande faktiskt. Blir en del vitt bröd när man inte orkar med riset längre. Dessutom måste man hålla ett getöga på kostfuiberintaget. <50g iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku Visa inlägg
På tal om att optimera glukosupptag osv. Fick nyss upp ögonen för Berberin.
"Berberine mimics insulin action by increasing glucose uptake ability by 3T3-L1 adipocytes (fat cells) and L6 myocytes (muscle cells) in an insulin-independent manner."
Har även använts vid diabetes: http://en.wikipedia.org/wiki/Berberi...betes_mellitus
"Berberine has been shown to lower elevated blood glucose as effectively as metformin."
Intressant. Synd det kommer från källor som är så sällsynta här i Sverige. Produkterna jag letar efter måste ha kriteriet att kunna ingå i en vardagskost på ett smidigt sätt. Är det komplicerat, eko så går det ut. Du som läst mer om det kanske vet några vettiga källor (tillgänglighet/ekonomisk/användbarhet)?

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Sjuk form och sjukt bra koll på kost! Alltid impad när man går in här och läser. Faktiskt ändrat rätt mycket på min kost pga all läsning här.. alltid kört massivt med protein och rätt högt fettintag och more or less 0 kolhydrater under deff men det känns alltid som det tar totalstopp när man ligger runt 10-12% fett. iaf för mig. Kör efter leangains nu fast med viktminskning i formulan. Magen höll på att dö av kolhydraterna igår och då fick jag bara i mig ca 170gr.. lol.. skulle ha i mig 450gr ca. Fettet dubblade jag nästan så får kolla över va jag stoppar i mig.
Det kan ta stopp ibland. Jag vet inte hur din diet ser ut specifikt men jag hade samma problem med min adept som jag coachar inför alströmer. Jag ändrade bara ett par små (men ack så viktiga) saker i hans diet och viktnedgången fortsatte rulla på. Tips: Räkna hur många mg jod/dag du äter.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn Visa inlägg
Mycket intressant journal! Å tack för receptet
Jag vet inte om jag la upp receptet på ett vettigt sätt men det bygger på det här: Vitlök's ostkaka
Vanhedrat det med proteinpulver (gotta get dat whey) och kardemumma.

Slackline
kv: högre salthalt än svarta havet

Uppvärmning
foamrollin'
yoga (solhälsningar)
utfall

Framåt/Baklängessteg
ett par rundor

Pistols
10 per ben typ

Utfallssteg
4 rundor fram/tillbaka kanske

Sittande till stående till andra benet till sittande
5

Baklänges utfall med kneedrop till sittande till stående
2 (svårt som fan)

Tid: 1½h (2x45min)

Kommentar: Blåmärken i röven fifan. (av sittandet på ett styvt spännband)
Ska ta tag i det och försöka filma/fota nästa gång får man får en bild av hur det ser ut.

(inte blåmärkena i röven alltså)
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 16:22   #1400
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag står relativt still nu i min diet, 2000 kcal vilodagar (där jag kör lite cardio) och 2600 kcal på träningsdagar.
Läste det du skrev om salt, bör man dra ned på det för att fortsätta nedgången?
Annat du ändrade på åt din adept?

"Nojig sparv"
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 16:48   #1401
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Jag står relativt still nu i min diet, 2000 kcal vilodagar (där jag kör lite cardio) och 2600 kcal på träningsdagar.
Läste det du skrev om salt, bör man dra ned på det för att fortsätta nedgången?
Annat du ändrade på åt din adept? "Nojig sparv"
Nej, det handlar inte om att dra ner på saltet (NaCl). Det handlar om att öka jodintaget till ~200 mikrogram för att möjliggöra syntesen av trijodtyronin (T3) och tyroxin (T4). Även selen har ett finger med i spelet om ämnesomsättningen och kan ökas till ~200 mikrogram/dag. Detta göra man (enligt mig) enklast och vettigast genom att fokusera på jod/selenrika livsmedel och i värsta fall supplementera. 250g lax/dag bistår med 190 mikrogram jod. Ett par ägg/dag bistår med en resonlig mängd selen. En annan vettig grej är att byta ut joderat salt mot joderat mineralsalt för att ytterligare öka förhållandet mellan natrium och kalium/magnesium/zink i kosten.

Jag tror man med fördel ska äta 2-3+g kalium/dag (speciellt post-wo) för att hålla det intracellulära trycket högt.
Kalium/Zink/Magnesium är mineraler som faller bort lätt när man sänker det totala livsmedelsintaget (dietar).
Citat:
Gammal 2012-04-11, 19:17   #1402
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Angående stora mänger kolhydrater upplever jag att glutenrika livsmedel ger mig problem vid stora intag. Min mage mår mycket bättre av potatis och vitt ris än bröd och pasta t.ex.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 21:04   #1403
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Är mikronutrienterna verkligen så viktiga under diet?
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 21:28   #1404
PatJack
Registered User

PatJacks avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Nej, det handlar inte om att dra ner på saltet (NaCl). Det handlar om att öka jodintaget till ~200 mikrogram för att möjliggöra syntesen av trijodtyronin (T3) och tyroxin (T4). Även selen har ett finger med i spelet om ämnesomsättningen och kan ökas till ~200 mikrogram/dag. Detta göra man (enligt mig) enklast och vettigast genom att fokusera på jod/selenrika livsmedel och i värsta fall supplementera. 250g lax/dag bistår med 190 mikrogram jod. Ett par ägg/dag bistår med en resonlig mängd selen. En annan vettig grej är att byta ut joderat salt mot joderat mineralsalt för att ytterligare öka förhållandet mellan natrium och kalium/magnesium/zink i kosten.

Jag tror man med fördel ska äta 2-3+g kalium/dag (speciellt post-wo) för att hålla det intracellulära trycket högt.
Kalium/Zink/Magnesium är mineraler som faller bort lätt när man sänker det totala livsmedelsintaget (dietar).
Tack för infon! Brukar käka lax rätt ofta samt ägg men på sistone har jag knappt ätit nått ägg (förrutom påsken så klart hehe) och kanske lax 1 ggr per vecka. Tror jag ligger väldigt lågt på jod/selen just nu. Har precis ändrat kosten nu så tar nog ett par dagar innan kroppen vänjer sig.

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 05:23   #1405
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Intressant. Vilken smak? Nöt/Fläsk eller hönslever? Hur mycket (gram/dag)?
Kalvlever och lammlever är de enda leversorter som går att äta i min mening. Lever från äldre djur har alldeles för stark smak och jag skulle själv inte äta lever från allätare som gris och höns. 500 gram lever i veckan räcker gott och väl.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 10:15   #1406
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Angående stora mänger kolhydrater upplever jag att glutenrika livsmedel ger mig problem vid stora intag. Min mage mår mycket bättre av potatis och vitt ris än bröd och pasta t.ex.
Jag har faktiskt inte fått mitt huvud runt det här med gluten-hypen (anti-hypen alltså). Jag själv reagerar inte annorlunda på glutenintag än andra proteiner. Har du nån vettig informationskälla (objektiv) om anti-gluten rörelsen? Har funderat ett par gånger på att gå över till glutenfritt men jag har svårt för att släppa alla mina livsmedel som innehåller gluten (pasta, bulgur, couscous, havre, spannmålsbaserat bröd osv).

Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg
Är mikronutrienterna verkligen så viktiga under diet?
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Tack för infon! Brukar käka lax rätt ofta samt ägg men på sistone har jag knappt ätit nått ägg (förrutom påsken så klart hehe) och kanske lax 1 ggr per vecka. Tror jag ligger väldigt lågt på jod/selen just nu. Har precis ändrat kosten nu så tar nog ett par dagar innan kroppen vänjer sig.
En lax om dagen är bra för magen.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kalvlever och lammlever är de enda leversorter som går att äta i min mening. Lever från äldre djur har alldeles för stark smak och jag skulle själv inte äta lever från allätare som gris och höns. 500 gram lever i veckan räcker gott och väl.
Cool. Jag ska testa även om jag stryker med på kuppen (Vitamin A förgiftning ftw). Har du några tips på tillagning innan jag googlar det?

Gårdagens tränininnsgadag
09.00 kvarg/vassle
11.30 bcaa (10)
13.00 vassle/kasein/kanel
14.00 kylling (150) morot (100) rödlök (200) frasfranska (400) olivolja (10) ägg (2)
17.00 minimjölk (1l) fullkorsnpasta (200) kylling (150)
21.00 kvarg/vassle/linfrö
  • 3554 kcal
  • 316 protein
  • 445 koljhyderat
  • 55 fett
Dagens kolhydratstömmning:
11.00 ostkaka (1)
15.00 vassle/kasein/kakao/kanel
16.00 lax (350) lök (200) kokosmjölk-lätt (4dl)
19.00 ägg (3)
21.00 kvarg/vassle
  • 2618 kcal
  • 279 protein
  • 77 kolhydrat
  • 129 fett
Dags att dra ett discopass!
Citat:
Gammal 2012-04-12, 11:33   #1407
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Cool. Jag ska testa även om jag stryker med på kuppen (Vitamin A förgiftning ftw). Har du några tips på tillagning innan jag googlar det?
Personligen tycker jag lever är godare rå men om du ska tillaga den så skulle jag föreslå tärnad och brynad i smör med rå lök till.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 14:05   #1408
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Personligen tycker jag lever är godare rå men om du ska tillaga den så skulle jag föreslå tärnad och brynad i smör med rå lök till.
Spännande. Jag ska se vad jag får till då!

Överkropp (lätt)
kv: bär mer vätska än atlanten

Foarmrollz
överkropp

Shouldersmash
IR-opener

Rotatorcuff
uppvärmning/aktivering

Kabelrodd med rep och stopp
40x15
40x12

Lutande Hantelprezz
16x20
19x15
21x12

Chins (supinerat)
9xkv
5xkv

Lutande Guillotinepress (smith)
stång+10x20
+15x12
+17,5x10

Drag till bröstet
50x20
60x12
60x8

Tricepsext m. rep ö.h.
35x20
35x12
35x8

Hantellyft åt sidan
8x17
6x12
6x10
4x10

Omvänd stångcurl + stångcurl
25x8
22,5x8+4

Baksida axlar
3 set

Utsida axlar
2 set

Lutande kryssdrag
2 set

Mage
4 set

Kommentar: Das pump is back again. Carbloading starts now!
Drog 200g haribo påskharar post-wo och sitter och trycker 500g potatis atm.
Druckit 4L vatten hittills idag, dragit 2 lager brun-utan-sol och pissar som en gasell.

..ändå är jag vit som ett spöke.
Citat:
Gammal 2012-04-12, 19:00   #1409
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Jag har faktiskt inte fått mitt huvud runt det här med gluten-hypen (anti-hypen alltså). Jag själv reagerar inte annorlunda på glutenintag än andra proteiner. Har du nån vettig informationskälla (objektiv) om anti-gluten rörelsen? Har funderat ett par gånger på att gå över till glutenfritt men jag har svårt för att släppa alla mina livsmedel som innehåller gluten (pasta, bulgur, couscous, havre, spannmålsbaserat bröd osv).
Jo jag kan också tycka att det går till överdrift när man drar alla över en kam och hävdar att gluten är problematiskt för alla. Personligen tror jag dock att det finns många proteiner, framförallt inom växtriket, som kan ställa till problem vid stor konsumption hos känsliga individer. Utgår mestadels från personlig erfarenhet men det finns en del studier i ämnet, ska se om jag kan gräva fram några vettiga. Angående glutenfria alternativ tycker jag bovete och quinoa är bra substitut mot havre, bulgur och couscous.

Senast redigerad av maqan den 2012-04-12 klockan 19:02.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 20:01   #1410
Jishuku
Registered User

Jishukus avatar

Reg.datum: May 2004
Angående Berberin så vet jag inte så mycket mer än det jag nämnde här. Men jag missade tydligen att det inte bara forslar glukos in i muskler utan även fettvävnad.

Men jag kan rekommendera läsande på denna blogg: http://suppversity.blogspot.se/search/label/fat%20loss
Finns en del matnyttigt där tycker jag. Där jag fick upp ögonen för berberin.

Men av det jag läst på sistone så, ur en amatörs ögon, så verkar ämnen med glukosforslande verkan som är ppar-gamma agonister vara att föredra framför sådana som uppregulerar AMPK.

Exempel på ppar-agonister: bittergurka, granatäpple, gurkmeja, koreansk röd ginseng.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:11.