Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-09-13, 06:39   #1366
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Men vi skulle kunna skapa dom om vi ville.
Det är som att säga att hundar kan lära sig kvantfysik bara de ville.

Människan kan ju ha begränsningar i sina förmågor, eller hur?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-13, 07:22   #1367
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Det är som att säga att hundar kan lära sig kvantfysik bara de ville.

Människan kan ju ha begränsningar i sina förmågor, eller hur?
Visst, men jag bara menade att vad deras "farkoster" är tillverkade av kommer inte vara totalt främmande för oss, eftersom dom har samma saker att bygga med som vi har.

Vi har alla fått samma verktyg i verktygslådan.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-13, 10:50   #1368
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
MindGap - Season 1, Episode 3 - Marviken, Sweden & Rendlesham Forest, England

tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-13, 11:31   #1369
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Visst, men jag bara menade att vad deras "farkoster" är tillverkade av kommer inte vara totalt främmande för oss, eftersom dom har samma saker att bygga med som vi har.

Det är möjligt att vi har förmågan att förstå vad materialet består av men att vi inte har en susning hur man skapar det. Ungefär som en neanderthalare som håller i en bit kolfiber.
Gammal 2024-09-13, 11:45   #1370
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Et tu, Brute!
Hell Ceasar. But the rubicon is crossed.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-13, 11:47   #1371
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Vi har tillverkat en rad nya grundämnen som troligen inte finns naturligt. Nästa kommer kanske vara stabilt och helt banbryande för ela vår existens. En ny plast typ.
Gammal 2024-09-13, 11:57   #1372
lördagsgrogg
Registered User

Citat:
Men vi skulle kunna skapa dom om vi ville.
Jag är absolut inte i närheten av att vara fysiker. Men såvitt jag förstår det kan vi absolut upptäcka nya grundämnen ännu.

Dom senaste är inte ens speciellt gamla.

Att andra planeter med helt andra förutsättningar har några till verkar för mig som lekman inte speciellt konstigt.

Och som sagt pratar vi *onoider och legeringar så finns det tusentals. Tusentals som det bara forskas på här på jorden. Att bara rakt av säga att vi har redan upptäckt allt för allt är ändå bara kol är exakt vad vetenskapen sa 1890.
Gammal 2024-09-13, 12:00   #1373
lördagsgrogg
Registered User

Citat:

Men det har vi ju inte. Om vi pratar främmande civilisationer från helt andra planeter.

En stjärna med helt annat spectra och en planet med helt annan temperatur t ex.

Verktygslådan borde vara till 50-60 procent lik ja. Om vi inte har fått allting fel.
Gammal 2024-09-13, 13:48   #1374
ettkork
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Varför är pöbeln så korkad... jag orkar inte mer.
Jag förstår frustrationen du känner i den här diskussionen. Problemet är att de flesta människor har svårt att föreställa sig en verklighet där NHI existerar här och nu, eftersom det är så långt från deras vardag. Deras världsbild är starkt förankrad i det materialistiska och det de redan känner till, så det blir en reflex att omedvetet rationalisera bort allt som inte passar in. Jag har märkt att de som tvivlar ofta inte har tagit sig tiden att verkligen undersöka fenomenet med ett öppet och fördomsfritt sinne. Har man grävt tillräckligt djupt i detta under en längre tid blir det enligt min mening omöjligt att undgå det faktum att mycket av det här är på riktigt. Finns så klart en del skräp också

Jag är i alla fall tacksam för allt material du delar med dig av
ettkork är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-13, 13:50   #1375
tomten1
Banned User

Citat:
Lue Elizondo speaking with Ross Coulthart and Bryce Zabel on Need to Know. In this video clipping Lue responds to the suggestion made by Professor Jeffrey Kripal that the UFO phenomenon is a spiritual/physical phenomenon that is being grossly misinterpreted as a conventional military threat or potential corporate technology.
https://www.reddit.com/r/Interdimens...than_nuts_and/

Man undrar ju vad som menas..
Gammal 2024-09-13, 13:50   #1376
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg Visa inlägg
Jag är absolut inte i närheten av att vara fysiker. Men såvitt jag förstår det kan vi absolut upptäcka nya grundämnen ännu.

Dom senaste är inte ens speciellt gamla.

Att andra planeter med helt andra förutsättningar har några till verkar för mig som lekman inte speciellt konstigt.

Och som sagt pratar vi *onoider och legeringar så finns det tusentals. Tusentals som det bara forskas på här på jorden. Att bara rakt av säga att vi har redan upptäckt allt för allt är ändå bara kol är exakt vad vetenskapen sa 1890.
Hade en utomjordisk farkost varit byggd av ett grundämne vi ännu inte upptäckt så hade vi förstått det och vi hade kunnat undersöka grundämnet. Däremot kanske vi inte har förmågan att artificiellt skapa det grundämnet med dagens teknik.

Så den viktiga distinktionen här är kunskapen inom materialvetenskap, inte vad olika planeter består av. Och en avancerad civilisation som ligger 1 miljard år före oss kanske har en teknik där de kan manipulera elementarpartiklar på ett sätt som skulle framstå som magi för oss.

Senast redigerad av MasterChief den 2024-09-13 klockan 13:52.
Gammal 2024-09-13, 14:08   #1377
tomten1
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av ettkork Visa inlägg
Jag förstår frustrationen du känner i den här diskussionen. Problemet är att de flesta människor har svårt att föreställa sig en verklighet där NHI existerar här och nu, eftersom det är så långt från deras vardag. Deras världsbild är starkt förankrad i det materialistiska och det de redan känner till, så det blir en reflex att omedvetet rationalisera bort allt som inte passar in. Jag har märkt att de som tvivlar ofta inte har tagit sig tiden att verkligen undersöka fenomenet med ett öppet och fördomsfritt sinne. Har man grävt tillräckligt djupt i detta under en längre tid blir det enligt min mening omöjligt att undgå det faktum att mycket av det här är på riktigt. Finns så klart en del skräp också

Jag är i alla fall tacksam för allt material du delar med dig av
Gammal 2024-09-13, 14:20   #1378
tomten1
Banned User

Philosophy professor Jeffrey J Kripal: ‘Thinking about a UFO as some kind of extraterrestrial spaceship is naive’

Citat:
Let me ask about, for example, your thoughts on UFO sightings. You suggest they happen more frequently to people who’ve had near-death experiences, because, I think you argue, those people’s hold on “normal” reality is weaker?
I think the normal way of thinking about a UFO as some kind of extraterrestrial spaceship is naive. I think something’s going on that is much more related to our spiritual histories in ways that we don’t understand. We interpret it in this technological way: it’s a spaceship. It can’t be, you know, the world of the dead. God forbid.

Why do you think trauma or grief allows us this kind of information?
The standard neuroscientific or materialist model is that the mind is produced by the brain, full stop. I don’t think that’s correct. I think that the brain and the body translate or mediate mind in really complicated ways. It makes total sense to me that it’s really moments of trauma where the mediation is compromised, and other forms of mind are apparent.
https://www.theguardian.com/books/ar...bly-souls-ufos
Gammal 2024-09-13, 14:21   #1379
lördagsgrogg
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Hade en utomjordisk farkost varit byggd av ett grundämne vi ännu inte upptäckt så hade vi förstått det och vi hade kunnat undersöka grundämnet. Däremot kanske vi inte har förmågan att artificiellt skapa det grundämnet med dagens teknik.

Så den viktiga distinktionen här är kunskapen inom materialvetenskap, inte vad olika planeter består av. Och en avancerad civilisation som ligger 1 miljard år före oss kanske har en teknik där de kan manipulera elementarpartiklar på ett sätt som skulle framstå som magi för oss.
Inget jag säger motsäger dig. Så jag förstår inte varför du citerar mig.
Gammal 2024-09-13, 15:20   #1380
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg Visa inlägg
Inget jag säger motsäger dig. Så jag förstår inte varför du citerar mig.
Du pratar om "planeter med helt andra förutsättningar", "en stjärna med helt annat spectra och en planet med helt annan temperatur, verktygslådan borde vara till 50-60 procent lik ja".

Det är inte det som avgör, utan kunskapen inom materialvetenskap. Den är oavhängd om en planet består av vissa mineraler som inte jorden har eller att moderstjärnan har ett annat spektra (som är en effekt av stjärnans andel av olika grundämnen). Det är den intellektuella förmågan som avgör vilka material som kan skapas, inget annat.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.