Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-26, 23:13   #121
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeach97 Visa inlägg
Blir den inte det kommer jag "ta saker i egna händer", tolka det hur du vill.
Ja, jag tolkar de som du kommer testopreppa.

Ett tips (från en som arbetat inom sjukvården läääänge), be din VC om en kopia på remissen när den skickats sen (inte nu innan), då ser du vad din läkare har skrivit om dig och vet var ribban är lagd.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 23:15   #122
TheBeach97
Banned User

Reg.datum: Jun 2016
Jag tänker göra allt för att slippa gå runt som en zombie längre i alla fall. Okej det ska jag.

Hur vet jag när den skickats och hur lång tid brukar det i regel ta innan en remiss skickas, och hur länge tror jag nu kommer få vänta innan jag får hem kallelsen ?
TheBeach97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 23:28   #123
Angel
Ge mig nått fint nu!

Citat:
Jag tänker göra allt för att slippa gå runt som en zombie längre i alla fall. Okej det ska jag.

Hur lång tid brukar det i regel ta innan en remiss skickas, och hur länge tror jag nu kommer få vänta innan jag får hem kallelsen ?
Några dagar/en vecka för att skicka den, du kommer först få en remissbekräftelse (ett brev som bekräftar att remissen har tagits emot), om de inte har så långa väntetider så får du tiden direkt, om de har långa väntetider så får du först bara ett brev/bekräftelse som talar om hur lång väntetiden är, och själva kallelsen när det börjar närma sig den tiden. Remissbekräftelse bör du få inom 2 veckor.

Om du vill ha några övriga stalltips, om du inte är nöjd med vad läkaren skrivit i remissen kan du komplettera den själv med ett brev som tillägg (detta skickar du till den mottagningen där remissen är skickad).

Om väntetiden är lång så ring mottagningen och säg att du är intresserad av återbudstider, ring någon gång i veckan och fråga om återbud. Säg att du kan komma med kort varsel (om du kan det).

Om nu läkaren är en inkompetent idiot (vilket jag inte tror) så kan du be om en second opinion av en annan läkare, detta gör du i såfall genom att prata med verksamhetschefen för mottagningen. Men då ska det vara på goda grunder. Självklart kan du prata med läkaren också och säga att nej, jag är inte nöjd med detta beslutet.

Du kan också försöka hitta en privatläkare med vårdavtal "på stan", om du känner att din husläkare tycker du är jobbig. Dessa är ofta rätt generösa med båda provtagningar och behandlingar eftersom de inte drabbar deras budget utan går på allmänna taxan. Om du bor i någon större stad så borde det inte vara svårt att hitta någon läkare som är spec intresserad av "gubbproblem", att skriva ut testobehandling behövs inte en endokrinolog för.
Gammal 2016-07-26, 23:29   #124
Luca Brasi
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Varför drabbas all nittiotalister plötsligt av hypogonadism ?
Är det för att de fick bulle och medalj oavsett hur dåliga de var?Alkoläsken eller att de kunde få hur mycket porr som helst ned ett knapptryck utan att behöva leta efter den i skogen?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 23:31   #125
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Varför drabbas all nittiotalister plötsligt av hypogonadism ?
Är det för att de fick bulle och medalj oavsett hur dåliga de var?Alkoläsken eller att de kunde få hur mycket porr som helst ned ett knapptryck utan att behöva leta efter den i skogen?
Varje generation årskullar har visat sig ha lägre och lägre testosteron, även spermekvalitet.

Män födda på 50 talet hade 10-20% mer testosteron än män födda 70, män födda 70 hade 10-20% mer testosteron än män födda 80.

Det verkar som att desto längre fram vi kommer, desto mindre "maskulint" blir samhället, mycket pga den mat och kemikalier vi utsätts för.
Gammal 2016-07-26, 23:33   #126
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Några dagar/en vecka för att skicka den, du kommer först få en remissbekräftelse (ett brev som bekräftar att remissen har tagits emot), om de inte har så långa väntetider så får du tiden direkt, om de har långa väntetider så får du först bara ett brev/bekräftelse som talar om hur lång väntetiden är, och själva kallelsen när det börjar närma sig den tiden. Remissbekräftelse bör du få inom 2 veckor.

Om du vill ha några övriga stalltips, om du inte är nöjd med vad läkaren skrivit i remissen kan du komplettera den själv med ett brev som tillägg (detta skickar du till den mottagningen där remissen är skickad).

Om väntetiden är lång så ring mottagningen och säg att du är intresserad av återbudstider, ring någon gång i veckan och fråga om återbud. Säg att du kan komma med kort varsel (om du kan det).

Om nu läkaren är en inkompetent idiot (vilket jag inte tror) så kan du be om en second opinion av en annan läkare, detta gör du i såfall genom att prata med verksamhetschefen för mottagningen. Men då ska det vara på goda grunder. Självklart kan du prata med läkaren också och säga att nej, jag är inte nöjd med detta beslutet.

Du kan också försöka hitta en privatläkare med vårdavtal "på stan", om du känner att din husläkare tycker du är jobbig. Dessa är ofta rätt generösa med båda provtagningar och behandlingar eftersom de inte drabbar deras budget utan går på allmänna taxan. Om du bor i någon större stad så borde det inte vara svårt att hitta någon läkare som är spec intresserad av "gubbproblem", att skriva ut testobehandling behövs inte en endokrinolog för.
Du är guld!

Vad anser du om att skriva ut ett par studier och ta med sig som "argument" vid ett eventuellt möte på kliniken när jag kallats dit? Jag har flera studier nu där män börjar uppvisa symptom kring 12-16nmol, oberoende av det fria testot och shgb. Borde jag ta med mig dessa och visa upp om jag får höra att "mina nivåer är det iiiinga fel på!" ?

Och angående privata läkare, detta betyder att det blir mycket dyrare va? Jag är fattig student

Senast redigerad av TheBeach97 den 2016-07-26 klockan 23:35.
Gammal 2016-07-26, 23:42   #127
Angel
Ge mig nått fint nu!

Citat:
Du är guld!

Vad anser du om att skriva ut ett par studier och ta med sig som "argument" vid ett eventuellt möte på kliniken när jag kallats dit? Jag har flera studier nu där män börjar uppvisa symptom kring 12-16nmol, oberoende av det fria testot och shgb. Borde jag ta med mig dessa och visa upp om jag får höra att "mina nivåer är det iiiinga fel på!" ?

Och angående privata läkare, detta betyder att det blir mycket dyrare va? Jag är fattig student
Du kan ju ha dem i backup i väskan isåfall men släng inte fram de det första du gör.

Om de är anslutna till landstinget så kostar det samma som vårdcentralen och går på högkostnadskyddet. Detta står alltid tydligt på deras sida.
Gammal 2016-07-26, 23:42   #128
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Om TS mot förmodan missat detta:

http://www.svenskandrologi.se/applic...aterad2011.pdf

(kan även vara av intresse för andra på forumet av eget intresse eller för att se att ni själva inte har problem med liknande)
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 23:43   #129
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Du kan ju ha dem i backup i väskan isåfall men släng inte fram de det första du gör.

Om de är anslutna till landstinget så kostar det samma som vårdcentralen och går på högkostnadskyddet. Detta står alltid tydligt på deras sida.
Tackar tackar!
Gammal 2016-07-26, 23:46   #130
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Om TS mot förmodan missat detta:

http://www.svenskandrologi.se/applic...aterad2011.pdf

(kan även vara av intresse för andra på forumet av eget intresse eller för att se att ni själva inte har problem med liknande)
Tack, läser nu. 8-12 gråzon står det där och om symptom förekommer ska man köra en testbehandling på 3-6mån för att se om symptomen förbättras.

Ser lovande ut!
Gammal 2016-07-26, 23:53   #131
Luca Brasi
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Tack, läser nu. 8-12 gråzon står det där och om symptom förekommer ska man köra en testbehandling på 3-6mån för att se om symptomen förbättras.

Ser lovande ut!
Det står också att lågt testosteron i din ålder antingen förklaras med fetma eller hypofystumör eller andra allvarliga tillstånd.
Så rimligtvis blir det hjärnröntgen och dylikt innan man påbörjar någon behandling.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-26, 23:55   #132
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Det står också att lågt testosteron i din ålder antingen förklaras med fetma eller hypofystumör eller andra allvarliga tillstånd.
Så rimligtvis blir det hjärnröntgen och dylikt innan man påbörjar någon behandling.
Jag väger 70kg på 177cm.
Hypofystumör är uteslutet då min LH är normal. Det är primär hypogonadism det handlar om.
Gammal 2016-07-27, 00:07   #133
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Att det ska vara så svårt att fatta? Jag har sagt det och TS har sagt det flera gånger i tråden.

Det kan vara variocele(stavning). Signaleringen fungerar men bollarna får inte blod nog att producera som de ska. Du får hoppas på det. Några snabba klipp under skalpellen och sen är du normal utan att behöva injektioner, testo gel eller nåt annat. som jag fattar det åtminstone.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 00:20   #134
TheBeach97
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Att det ska vara så svårt att fatta? Jag har sagt det och TS har sagt det flera gånger i tråden.

Det kan vara variocele(stavning). Signaleringen fungerar men bollarna får inte blod nog att producera som de ska. Du får hoppas på det. Några snabba klipp under skalpellen och sen är du normal utan att behöva injektioner, testo gel eller nåt annat. som jag fattar det åtminstone.
Jo, jag har hört om det. Kan erkänna att jag på vänstra testikeln - en av "ådrorna" som går dit är svullen, men det kan ha varit så enda sen jag kom in i puberteten tror jag.

Nåväl, jag kollade upp variocele och testosteron, det visade sig att män som rättade till den gick från medel c:a 416ng/dl till 467, dvs en ytterst marginell ökning som i praktiken inte har någon skillnad över huvud taget. Så ja, en ökning kunde observeras, dock en ökning som få skulle höja ögonbrynen åt.
Gammal 2016-07-27, 00:39   #135
TheBeach97
Banned User

Men om en sådan ökning kunde råda bot på dessa sketna symptom så vore det ju toppen. Dock kollade doktorn mina kulor när jag var på VC och han sade då inget om några problem, så jag vet inte.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.