Att dom flesta kommuner i Sverige har lite enkel syn på socialbidrag är inte invandrarnas fel, hade varje kommun tagit sitt ansvar och infört något slags arbetsprogram för alla socialbidragstagare så hade man fått någon slags valuta för pengarna iallafall, nu får man en belöning för att inte vara aktiv på arbetsmarknaden, vilket jag kan tycka är fel, fast jag utnyttjade det i många år. Man blir ganska förslappad.
Jävla fint jag skrev, så kan det gå när man försöker låta smartare än vad man är
Lika intresserad som skaparn är av modern mytbildning är jag av hur argumentet "pengar som går till invandrarna kunde ha gått till bättre vård, skola, omsorg" uppstod. Jag tror, precis som med argumentet "vi är emot rasblandning inte för att vi hatar andra raser, utan för att vi värnar om rasernas mångfald", att denna omsorg för andra av samma nationalitet är skitsnack.
Precis !
Bara vi skär ner på flyktingkostnaderna så kommer ALLA de pengarna att gå till oss vanliga människor så vi får bätttre vägar, sjukvård och skola.
Steg två är att vi skall ta tillbaka alla jobb som invandrarna stulit från oss, jag tänker särskilt på alla högavlönade teknikerjobb som vi etniska Svenskar vill ha. Exempelvis SANITETStekniker
Precis !
Bara vi skär ner på flyktingkostnaderna så kommer ALLA de pengarna att gå till oss vanliga människor så vi får bätttre vägar, sjukvård och skola.
Nu vet jag inte om du trollar men när man ser att sjukvården, ålderdomsvården osv skär ner samtidigt som vi tar emot många flyktingar/invandrare så är det väl inte allt för svårt att tänka sig att om vi omprioriterat lite så hade vi inte behövt skära ner på dessa viktiga saker?
Nu vet jag inte om du trollar men när man ser att sjukvården, ålderdomsvården osv skär ner samtidigt som vi tar emot många flyktingar/invandrare så är det väl inte allt för svårt att tänka sig att om vi omprioriterat lite så hade vi inte behövt skära ner på dessa viktiga saker?
Steg två är att vi skall ta tillbaka alla jobb som invandrarna stulit från oss, jag tänker särskilt på alla högavlönade teknikerjobb som vi etniska Svenskar vill ha. Exempelvis SANITETStekniker
win-win
Med minskade flykting-/invandrarkostnader har kommunerna mer pengar i budgeten att röra sig med,pengar som skulle kunna gå t.ex. till utbildning och äldreomsorg.
Invandrarna har skapat ett överskott på potentiella arbetare vilket har medfört en sänkt lönenivå i samhället.
Men samtidigt så hade dom inte skurit ner vissa saker om det var livsnödvändigt.
Nu förenklar du eftersom du inte förstår hur systemet fungerar, eller för att du vill att systemet skall passa in i en enkel världsbild.
Fundera lite kring hur den offentliga välfärden sett ut de sista åren i samband med att vi sänkt skatterna ca 100 miljarder :-)
Du kan ju likagärna se samband där. Men jag förstår ditt resonemang, jag resonerade likadant när jag var 20. men det var då det.
Den välfärdssegregering du ser är i första hand ett klassproblem och inte ett invandrarproblem. de som är själviska och har det gott ställt propagerar för låga skatter och nerbantad offentlig välfärd. Inget nytt under solen.
Nu förenklar du eftersom du inte förstår hur systemet fungerar, eller för att du vill att systemet skall passa in i en enkel världsbild.
Fundera lite kring hur den offentliga välfärden sett ut de sista åren i samband med att vi sänkt skatterna ca 100 miljarder :-)
Du kan ju likagärna se samband där. Men jag förstår ditt resonemang, jag resonerade likadant när jag var 20. men det var då det.
Den välfärdssegregering du ser är i första hand ett klassproblem och inte ett invandrarproblem. de som är själviska och har det gott ställt propagerar för låga skatter och nerbantad offentlig välfärd. Inget nytt under solen.
Du har fel. Det är ett faktum att invandrare utnyttjar bidragssystemet i större utsträckning än svenskar.
Med minskade flykting-/invandrarkostnader har kommunerna mer pengar i budgeten att röra sig med,pengar som skulle kunna gå t.ex. till utbildning och äldreomsorg.
Invandrarna har skapat ett överskott på potentiella arbetare vilket har medfört en sänkt lönenivå i samhället.
10000+
För om inte invandrarna , vi kan väll tillåta oss att klumpa ihop dem, hade tagit våra jobb så hade ju inte Svenskt näringsliv eller någon annan lobbyorganisation arbetat för att sänka realönerna. inte alls.
Det som är intressant med denna tråd är hur lite effekt Vinters inlägg får. Det är väldigt lätt att lite Paulunskt lägga ihop saker som var för sig är sanna och sedan knåda ihop det till sitt eget lilla hemkok av mistänkliggörande, uppbackat av "jag är politiker så jag borde veta". Sen när det kommer sakligt motbevis så fortsätter de flesta som ingenting hänt.
Det ger mig en pusselbit i hur moderna mytbildningar fungerar.