2011-03-17, 10:19
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Oavsett nettovinst eller nettoförlust är argumentet helt orelevant. Om någon tvingar av dig pengar är det fortfarande en stöld även om dom skulle köpa presenter till dig för pengarna.
|
Beskattning är inte stöld. Du kan slå upp det i vilken ordbok som helst.
|
|
|
2011-03-17, 10:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
I princip allt noob76 skriver. Men ett exempel är hans känsla att landsbygden behövs för ospecifierade "sekundärvinster" och att han bygger hela sitt tyckande på den tron.
|
|
|
2011-03-17, 10:21
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av thunder
I princip allt noob76 skriver. Men ett exempel är hans känsla att landsbygden behövs för ospecifierade "sekundärvinster" och att han bygger hela sitt tyckande på den tron.
|
Ah. Så det är noob som är kommunist.
Jag trodde att du syftade på riksdagsdebatten.
|
|
|
2011-03-17, 10:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Beskattning är inte stöld. Du kan slå upp det i vilken ordbok som helst.
|
Att med våld eller hot avkräva andra människor sin egendom är enligt mig en stöld, då det är det ord som närmast beskriver hur beskattning fungerar.
|
|
|
2011-03-17, 10:25
|
|
|
Mjäll & SL
|
Jag har mycket svårt att se likheten mellan skatt och stöld. Kan du beskriva det lite närmare?
|
|
|
2011-03-17, 10:30
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Skatter rockar!
Jag skulle vilja se den som kommer till sjukhuset och säger "Vad kostar vården utan subventioner, jag betalar? Jaha, 15000, nu ska vi se, 1000, 2000..."
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2011-03-17, 10:31
|
|
|
|
Citat:
Att med våld eller hot avkräva andra människor sin egendom är enligt mig en stöld, då det är det ord som närmast beskriver hur beskattning fungerar.
|
Vadå din egendom? Vem har givit dig rätt till någon egendom?
|
|
|
2011-03-17, 10:50
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Skatter rockar!
Jag skulle vilja se den som kommer till sjukhuset och säger "Vad kostar vården utan subventioner, jag betalar? Jaha, 15000, nu ska vi se, 1000, 2000..."
|
Just ja, skatt har den magiska funktionen att saker blir gratis.
Citat:
Vadå din egendom? Vem har givit dig rätt till någon egendom?
|
Min poäng är att jag inte har rätt till min egendom och kropp i nuläget, det är där systemet fallerar. Accepterar man att människors rätt till sina kroppar bara är något som kan ges till personen av en annan makt finns det givetvis ingen anledning att klaga på t.ex. Pol Pot. Han drog bara in rätten för människor att använda sina kroppar.
|
|
|
2011-03-17, 10:53
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Jag har mycket svårt att se likheten mellan skatt och stöld. Kan du beskriva det lite närmare?
|
Båda är det ofrivilliga avkrävandet av andras människors tillgångar med hot eller våld.
Ser du inte den likheten så kan jag nog inte förklara närmare, eller så gör du dig bara dum.
|
|
|
2011-03-17, 10:59
|
|
|
|
Citat:
Min poäng är att jag inte har rätt till min egendom och kropp i nuläget, det är där systemet fallerar. Accepterar man att människors rätt till sina kroppar bara är något som kan ges till personen av en annan makt finns det givetvis ingen anledning att klaga på t.ex. Pol Pot. Han drog bara in rätten för människor att använda sina kroppar.
|
Igen. Vem är det som säger att det är DIN egendom? Varför skulle inte jag få gå in i din lägenhet när du inte är där och ta det som passar mig. Om inte du är där och fysiskt hindrar mig så är det enbart statens våldsmonopol som skulle förhindra mig och vi har ju kommit fram till att de inte har rätt att kränka min kropp genom att utöva något sådant.
|
|
|
2011-03-17, 11:07
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Igen. Vem är det som säger att det är DIN egendom? Varför skulle inte jag få gå in i din lägenhet när du inte är där och ta det som passar mig. Om inte du är där och fysiskt hindrar mig så är det enbart statens våldsmonopol som skulle förhindra mig och vi har ju kommit fram till att de inte har rätt att kränka min kropp genom att utöva något sådant.
|
Givetvis kan man delegera en rättighet man redan har till en annan person, så vad är problemet? Om vi, som du också verkar göra, i detta tankeexempel håller med om att jag får fysiskt hindra personer så kan jag givetvis ge vidare den rättigheten till en lämplig person.
Senast redigerad av young_george den 2011-03-17 klockan 11:09.
|
|
|
2011-03-17, 11:15
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Givetvis kan man delegera en rättighet man redan har till en annan person, så vad är problemet? Om vi, som du också verkar göra, i detta tankeexempel håller med om att jag får fysiskt hindra personer så kan jag givetvis ge vidare den rättigheten till en lämplig person.
|
Varför kan du göra det om du uppenbart motsätter dig att staten gör det?
|
|
|
2011-03-17, 11:20
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Varför kan du göra det om du uppenbart motsätter dig att staten gör det?
|
Var gör jag det? Rättigheter som man har kan man delegera, rättigheter som man inte har kan man inte delegera.
Jag får inte gå in i ditt hus och ta dina pengar, därför får jag inte det även om 10.000 personer håller med mig och röstar fram att jag får det. Alltså är det inte t.ex. beskattning heller någon rättighet jag kan delegera till staten.
|
|
|
2011-03-17, 11:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Det kan man väl i och för sig hävda, att staten är en sorts beskyddarliga som påtvingar folk en massa skydd vare sig de vill eller inte och sedan tar ut en obligatorisk "avgift" för det. Den bilden stämmer antagligen rätt väl överens med hur stater uppstod en gång i tiden. Fredrik Reinfeldt är med andra ord en glorifierad variant av Vito Corleone - möjligen en något mindre utpressande och beskyddande variant än sina tidigare (s)-märkta kollegor men i alla fall.
|
|
|
2011-03-17, 11:56
|
|
|
Mjäll & SL
|
Bilden kan möjligen stämma med hur stater uppstod historiskt, men i dagsläget känns det inte relevant att kalla skatt för stöld.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.
|

|