2009-03-14, 17:54
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Så om man har varit grovt kriminell så får man inte skaffa barn även efter avtjänat straff?
Systemet vi har idag är bättre än det du föreslår. Det du föreslår är stigmatiserande, nedvärderande, mer rättsosäkert och opraktiskt.
|
|
2009-03-14, 17:57
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av m0lle
Det borde innebära att en man med en ADHD-diagnos som sitter i rullstol grund av en arbetsplatsolycka har en snöbolls chans i helvetet? Han borde dessutom vara ganska fattig i och med att han lever på Försäkringskassan.
|
Du glömmer nog en sak, ett föräldraskap består av två individer. Självklart kan ett föräldraskap fungera även om ena parten har sämre förutsättningar.
|
|
|
2009-03-14, 18:02
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pqman
Du glömmer nog en sak, ett föräldraskap består av två individer. Självklart kan ett föräldraskap fungera även om ena parten har sämre förutsättningar. 
|
Som att en super? Krävs en by för att uppfostra en unge, sa någon vis man en gång i tiden.
|
|
2009-03-14, 18:03
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Så om man har varit grovt kriminell så får man inte skaffa barn även efter avtjänat straff?
Systemet vi har idag är bättre än det du föreslår. Det du föreslår är stigmatiserande, nedvärderande, mer rättsosäkert och opraktiskt.
|
Om ditt förflutna anses vara ett så stort problem att du inte bedöms kunna uppfostra ett barn på ett lämpligt sätt, så ja.
Eller tycker du att det inte bör spela någon roll att man blivit dömt fler än en gång för våldtäkt av småbarn?
|
|
|
2009-03-14, 18:04
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Min utgångspunkt är att det är ett privilegium att skaffa barn.
|
Det är det inte. Det är en rättighet i vårt samhälle. Någon annan typ av samhälle där detta ses på ditt sätt vill jag inte ha.
|
|
2009-03-14, 18:07
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
|
Om hans partner är arbetslös då? Eller schizofren? Vad gäller då?
Märker du hur godtyckligt och luddigt det blir? Vilka i hela vida världen är kvalificerade nog att avgöra huruvida en annan människa ska tvingas bort från sitt biologiska syfte eller inte? Dessa personer existerar helt enkelt inte.
|
|
|
2009-03-14, 18:08
|
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Min utgångspunkt är att det är ett privilegium att skaffa barn.
|
Det är både ett privilegium och en rättighet.
|
|
|
2009-03-14, 18:10
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Om hans partner är arbetslös då? Eller schizofren? Vad gäller då?
Märker du hur godtyckligt och luddigt det blir? Vilka i hela vida världen är kvalificerade nog att avgöra huruvida en annan människa ska tvingas bort från sitt biologiska syfte eller inte? Dessa personer existerar helt enkelt inte.
|
Att det skulle finnas personer som avgör om du och din partner är lämpliga för att bli föräldrar genom att granska din bakgrund, din hälsa och dina ekonomiska förutsättningar är väl inte konstigare än att det finns personer som avgör om du ska ska få livstidsfängelse eller bli frikänd i en rättegång.
|
|
|
2009-03-14, 18:12
|
|
|
Banned
|
Citat:
Att det skulle finnas personer som avgör om du och din partner är lämpliga för att bli föräldrar genom att granska din bakgrund, din hälsa och dina ekonomiska förutsättningar är väl inte konstigare än att det finns personer som avgör om du ska ska få livstidsfängelse eller bli frikänd i en rättegång. 
|
Jo, det är det. Det är en oändligt mycket större fråga, både filosofiskt och praktiskt.
|
|
|
2009-03-14, 18:13
|
|
|
|
Citat:
Om ditt förflutna anses vara ett så stort problem att du inte bedöms kunna uppfostra ett barn på ett lämpligt sätt, så ja.
Eller tycker du att det inte bör spela någon roll att man blivit dömt fler än en gång för våldtäkt av småbarn?
|
Då får väl partnern säga till Soc ifall det blir problem. Soc sitter ju inte på arslet hela dagarna och rullar tummarna. Lösningen är inte lämplighetsintyg, det får lösas på andra sätt.
|
|
2009-03-14, 18:15
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2007
|
Alkohol och tobak bör vara olagligt då cannabis är det.
Förövrigt bör alkohol vara olagligt annars också då många inte kan följa termen "responsible drinking" så att säga. Listan är för lång för att dras på negativa effekter alkohol ger kroppen, för att inte nämna saker som kan hända folk som kommer i kontakt med överberusade personer. Går inte att jämföra med cannabis, dock med tobak - passiv rökning is not your friend så att säga.
Så ptja... det jag vill säga är; LEGALIZE IT!
|
|
|
2009-03-14, 18:20
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Jo, det är det. Det är en oändligt mycket större fråga, både filosofiskt och praktiskt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Då får väl partnern säga till Soc ifall det blir problem. Soc sitter ju inte på arslet hela dagarna och rullar tummarna. Lösningen är inte lämplighetsintyg, det får lösas på andra sätt.
|
Så vi ska förlita oss på att alla familjer som inte tar kontakt med soc fungerar bra?
|
|
|
2009-03-14, 18:25
|
|
|
Banned
|
Citat:
|
Börjar argumenten sina? Synd, jag skulle behöva ett förtydligande av ditt förra inlägg. Din parallell mellan barnafödande och kriminella handlingar gick inte riktigt hem hos mig nämligen.
|
|
|
2009-03-14, 18:29
|
|
|
|
Pqman:Har du någonsin fått Soc inblandat i någon fråga någon gång? Jag och min bror har gjort det(via lärare iofs). Det är lite som polisen, ser du något jävelskap så...
Folk får börja bry sig, istället för lämplighetsintyg hit och dit över huvudet på vuxna individer.
|
|
2009-03-14, 18:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Jag dricker inte så för mig gör det inget om den förbjuds. Det går att dricka goda saker som inte innehåller alkohol.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.
|

|