Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-03, 10:17   #121
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Kul att du följer min träning - är nog fler som gör det utan att göra sig tillkänna så ofta har jag en känsla av!
Ok, jag kan väl ge mig tillkänna då...

Citat:
Distans 11,0 km, medeltempo 4,21 min/km, puls 168/189 bpm
Grymt bra, tycker jag! Tänkte försöka hålla ungefär det tempot idag, men endast under 4x1000m.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 12:14   #122
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ska ner till Göteborg och insupa kultur samma helg som LL så det får bli ett annat år. Även om jag inte kommer springa LL så kommer jag såklart försöka träna bra ändå, ska jag försöka mig på ett marathon så kommer jag nog få öka mängden långpass ändå.
Javisst ja, det läste jag ju i LL-tråden nu när du säger det. Men LL återkommer! Det är definitivt något du bör genomföra, loppet som sådant är ju en merit och dessutom är det en allmänt trevlig tillställning.

Citat:
Kul att du följer min träning - är nog fler som gör det utan att göra sig tillkänna så ofta har jag en känsla av!
Ja det skulle jag också tro att fler gör. Och så är det nog med många journaler, jag vet en del som följer min men som aldrig/ytterst sällan kommenterar.

Blir det någon träning idag då?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 12:29   #123
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Javisst ja, det läste jag ju i LL-tråden nu när du säger det. Men LL återkommer! Det är definitivt något du bör genomföra, loppet som sådant är ju en merit och dessutom är det en allmänt trevlig tillställning.

Ja det skulle jag också tro att fler gör. Och så är det nog med många journaler, jag vet en del som följer min men som aldrig/ytterst sällan kommenterar.

Blir det någon träning idag då?
Hehe, det rycker i benen och jag känner mig helt kry så skulle ju gärna köra lite banintervaller eller liknande lite senare. Dock åker jag på semester ikväll, ska sitta 5 timmar på tåg så får ta en vilodag till. Imorgon tänkte jag däremot försöka få in ett pass, förmodligen av det lite längre slaget.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 12:45   #124
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Fredag 4/7 - Snabbrunda!

Är nu nere i Skåne och har semester några veckor - helt underbart! Extremt fint idag, havet lockade så jag var tvungen att ta en liten runda innan årets första havsbad! Tog en runda jag sprungit många gånger förut - har ett minne av att jag någon gång sprungit under 30 min, men tänkte ta i ordentligt idag för att få ett "officielt" PB, förhoppningsvis.

Statistik:
Total distans 6,41 km, medeltempo 4,09 min/km, puls 178/196 bpm, total tid 26:40.

Kommentar:
Inte så mycket att säga förutom att jag är nöjd. Jobbigt som satan var det dock - det är ju ändå närmare 30° varmt! Kan inte tänka mig att jag skulle sprungit snabbare tidigare så detta får bli ett nytt PB på denna referensrunda. Detta var förmodligen sista snabbpasset innan LMT - ska försöka komma upp på berget någon gång innan tävlingen för att reka lite, annars blir det lugnt denna helgen och nästa vecka, förutom någon golfrunda förstås!
Gammal 2008-07-04, 12:57   #125
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Men LL återkommer! Det är definitivt något du bör genomföra, loppet som sådant är ju en merit och dessutom är det en allmänt trevlig tillställning.
Jag tycker faktiskt inte att det var så speciellt. Det var nästan ingen publik (vilket inte bara berodde på vädret, folk kan ju inte gärna stå mitt ute i skogen) och den stora majoriteten springer bara loppet för att de "måste" för Klassikern. Då finns det betydligt roligare lopp att satsa på! Därmed inte sagt att LL är kasst, bara inget wow. Enligt mig då. Men det är ju ett bra långpass iaf och det är alltid roligare att springa såna när det är tävling.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 10:11   #126
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Måndag 7/7 - Backtest på Kullaberg.

Sprang en liten runda uppe på berget igår. Skulle göra ett litet test av min backkondition inför tävlingen på lördag. Var helt otroligt fint att springa den första biten, så jag kunde inte låta bli att trycka på lite - vilket gjorde att resten av rundan, dvs alla backar jag forcerade - kändes som väggar allihopa. Så här blev statsen iaf:

Statistik:
Total distans 10,57 km, medeltempo 6,12 min/km, puls 165/185 bpm, total tid 01:05:39.

Kommentar:
Försökte mig på lite orientering men med en 13 år gammal karta - gjorde en hel del stora missar också som kostade på en hel del tid. Annars var det kul att göra sig lite bekant med att springa upp och ner i evigheter inför lördag, nu vet jag hur jag ska lägga upp loppet, ungefär. Mycket lugnt i uppförsbackarna och vila löpande nerför och på de flackare partierna. Tror jag har störst chans att klara loppet då. Nu ska jag vila några dagar till och försöka äta bra så jag är så förberedd jag kan bli!
Gammal 2008-07-10, 08:59   #127
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Nu ska jag vila några dagar till och försöka äta bra så jag är så förberedd jag kan bli!
Lycka till!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 17:23   #128
Strife
Registered User

Strifes avatar

Lycka till som tusan nu!
Gammal 2008-07-11, 17:52   #129
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Må kraften vara med dig!
Gammal 2008-07-11, 17:53   #130
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag kan bara instämma med övriga skribenter. STORT LYCKA TILL ULFALF!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 18:23   #131
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Lycka till!

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Gammal 2008-07-11, 21:45   #132
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Strife Visa inlägg
Lycka till som tusan nu!
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Må kraften vara med dig!
Citat:
Jag kan bara instämma med övriga skribenter. STORT LYCKA TILL ULFALF!
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Lycka till!
Tack alla! Såhär drygt nio timmar före start är jag grymt nervös och kommer förmodligen inte sova så mycket inatt. Har tagit det lugnt senaste veckan, inventerat utrustningen och kolhydratladdat ordentligt så jag är åtminstone nöjd med förberedelserna. Ska bli grymt kul imorrn faktiskt!
Gammal 2008-07-11, 22:23   #133
Bullaz
Registered User

Bullazs avatar

Reg.datum: May 2008
Vad är det för lopp du ska springa?
Gammal 2008-07-12, 10:26   #134
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz Visa inlägg
Vad är det för lopp du ska springa?
http://www.ladoniamountain.com/

EDIT: Elitklass vill jag minnas

Gammal 2008-07-12, 15:39   #135
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Lördag 12/7 - (Halva) Ladonia Mountain Trophy.

Egentligen är jag fortfarande arg och besviken så jag tänker inte skriva mer än nödvändigt om detta lopp just nu. Kan ju sammanfatta med att jag inte riktigt visste vad jag gav mig in på - men att det trots allt gav mersmak!

Jag bröt tävlingen efter ungefär halva loppet - mitt i en energisvacka när jag var fokuserad på att få i mig en energikaka så missade jag en kontroll. Sprang helt enkelt mot nästkommande och stämplade den i ett utmattningsrus innan jag insåg min miss. Just vid detta tillfället var jag inte vid bästa mod iom energibristen, så kontrollmissen gav mig ett skäl till att bryta loppet och ge upp.

Ni kan ju få lite statistik på den halvan jag sprang - bara för att få en aning om vilken utmaning det egentligen var:

Total distans: 17,81 km.
Avverkade höjdmeter: 1293 m.
Medeltempo: 10,18 min/km.
Puls: 164/187
Total tid: 03:03:33 hhmmss.

Ganska många höjdmeter tyckte jag det var - detta var alltså halva totaldistansen. Vad jag förstår så är det fortfarande folk ute på banan.

Jag ska ge en liten beskrivning av loppet också. Det började med att vi delades upp i startgrupper. Jag hamnade i första - lika bra tyckte jag så man kom iväg. Vi blev i alla fall satta i en RIB-båt, körda till en stenstrand någonstans på berget, och när starten sedan gick så simmade vi iland med väska och skor i plastpåse. Uppe på land - innan första kontrollen - följde en klättring på ca 190 höjdmeter i brant terräng, väl uppe gick sedan den "egentliga" starten. Kände mig ganska fräsch efter klättringen men var nervös som tusan och sprang vilse redan på första kontrollen. Sen fortsatte det helt ok, hittade ganska bra och tog väl lite omvägar här och var men tyckte ändå det flöt på ganska bra i ungefär två timmar. Första delen bestod i att man sprang ner från toppen - ofta ända ner till vattnet - och tog några kontrollen, varpå man sprang upp igen. Man kan se på höjdkurvan att vi var uppe fyra ggr innan vi sprang vidare.

Som sagt, efter ett par timmar började jag känna mig rätt orkeslös, men fick häng på några och efter en grov miss i en brant slänt så bar det av mot fyren, där ett extra orienteringsmoment väntade. Några kontroller skulle tas, men inget tyckte jag efter en lite väl snabb titt på kartan. Efter en kontroll ute på en brygga började det bli riktigt tungt. Nästa var en bit upp på berget och jag blev alldeles för entusiastisk och skulle gena tänkte jag. Sprang såklart vilse ingen, tappade en massa tid och ork, så tog en energikaka på väg mot vad jag trodde var nästa kontroll - en bra bit bort över kuperat svårlöpt landskap. Här missade jag alltså en kontroll, stämplade nästa, gav upp och gick sedan till halvtidskontrollen och meddelade min miss. Fick reda på att jag skulle kunna springa tillbaka och stämpla den jag missade och sedan den jag redan stämplat, men det var jag inte alls sugen på. Det hade gått tre timmar, jag hade druckit alldeles för lite och var helt utpumpad så det fick bli ett icke-resultat.

Självklart blev jag mycket missnöjd, satt nästan och grät i gräset för mig själv medans jag väntade på supportteamet (sambo + familj). Alla förberedelser, alla investeringar och alla träningspass rätt åt pipan var känslan. Länge sedan man kände sig så misslyckad... Känns lite bättre nu efter mat och en dusch - men är ändå bitter och kommer nog vara det ett tag till.

Nedan kan ni se höjdkurvan och pulskurvan - redovisar inte tempot för det är inte intressant. Jag har noterat att här på berget så stämmer höjddata som GF305 ger väldigt bra - högsta punkten är 187,5, och GF säger dryga 190, så här litar jag faktiskt på höjdangivelserna!

Sist men inte minst så har jag i alla fall lärt mig väldigt mycket - hur trötthet efter 2 timmar känns, till exempel. Nästa år, då ska jag nog försöka igen, hur dåligt det än känns just nu... Nu blir det golf och vila - sedan ska jag fundera på hur jag gör resten av sommaren/hösten med min löpning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (46.5 KB, 36 visningar)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.