Yiihoo, nu har jag lite ledig tid på kvällarna vilket gör att jag under den nrmsta veckan skall kolla igenom lite filmer som jag har hemma men ännu ej har sett.
Börjar med gårdagens två filmer som jag velat se en längre tid.
Inglorius Bastards
Ja, vad skall man säga, jag är en sucker för Tarantinos rullar. Intressanta och fängslande dialoger kombinerat med någon form av övervåld och sköna karaktärer allting blandat med stor humor och passande musik. IB var inte annorlunda utan spinner vidare på detta. Jag gillade storyn och även upplägget. I många av scenerna med långa dialoger satt man bara och väntade på att något skulle hända, det var liksom upplagt för det hela tiden vilket gjorde att man satt på nålar. Tarantino är en mästare på just detta.
Liten halvspoiler i vitt nedan:
En rolig anekdot som slog mig precis är att jag nästan äcklades när man såg Hitler & Co som satt och skrattade i sin propagandafilm när Tysken sköt ner sina motståndare, jag tyckte det var ganska avskyvärt, 20 sekunder senare satt jag och storskratta själv när IB sköt mejade ner alla tyska Nazister i biografen och till sist sprängde i sönder den. Säkerligen medvetet upplagt av Tarntio
Jag garvade halvt ihjäl mig när Brad Pitt & Co skulle prata Italienska. Hekt klart en sevärd rulle, troligtvis topp3 för Tarantino vilket ju säger en del.
8 utav 10 Brödrostar och en en extra brödskiva för Brad Pitts rolltolkning.
Remember me
Hade hört mycket positivt om denna filmen och satt väl mest och retade upp mig på hur idiotiskt och slappt karaktärerna betedde sig i filmen men efterhand växte karakträrerna och filmen och jag blev mer och mer införstådd i varför de betedde sig som de gjorde. Filmen handlade egentligen inte om så mycket mer än några trassliga familjeförhållanden men det gjorde den mer trovärdig. Den kändes som en mix av en typisk Hollywood-rulle och något mer independant.
Jag satt hela filmen och funderade på hur den skulle sluta då jag hört att slutet skulle vara lite annorlunda. Kan ju inte säga att det var väntat även om jag under filmens gång lade märke till en del grejor som pekade i den riktningen.
Det värsta i hela filmen var annars scenerna kring lillasystern. Jag mådde hemskt dåligt när jag såg dessa. inte för att jag har erfarenhet kring just detta utan för att jag själv har en dotter på 4.5år som jag inte vill skall råka ut för detta.
Tyckte filmen visade att livet kan vara tufft att leva oavsett om man är 10, 20 eller närmre 50år. Alla har dock olika problem och olika sätt att hantera dessa. Det är dock viktigt att man försöker sätta sig in i varandras situation och det är väl först då man kan börja arbeta på relationen.
Den får av mig 7 av 10 brödrostar mest pga att vissa scener var väldigt bra och starka, filmen som sådan får 6.