När jag tänker efter så är Paolos uttalande om värdelösa gymmuskler faktiskt i sitt sammanhang helt korrekt. Hans bok riktar sig till folk som på kort tid vill träna sig till bättre hälsa, och då är det inte tre olika EZ-curls gånger 13 som är melodin. Ändå har en massa gängliga gubbar gått på de typiska byggarrekommendationerna och slösar bort tid de skulle kunna lagt på en vettig helkroppsövning som body pump(!).
Att det sedan göt lite ont i några att deras alla curls inte har så mycket med funktionalitet att göra är en annan sak, men lasta inte Paolo för att ni inte står för era estetiska bicepsambitioner.
Sedan gör han förstås uttalanden om kost om är rätt befängda, och jag tycker också det är rätt onödigt att ta upp sådant som "ät för att hålla igång förbränningen", men jag kan ändå inte annat än tycka att Paolos tips är så många gånger bättre än någon trendnisses GI-bok. Man sk dessutom komma ihåg att det inte är samma sak att leverera ett muntligt budskap i TV (med en inte så lite nötig intervjuare) som att sitta och slamdunka studier. Man är heller ingen professor i proteinsyntesmaximering bara för att man skriver +1 på Grubs och Eddies poster, så de wannabes som vill göra en poäng av att dissa Paolo gör bäst i att inte. För min skull, och deras egen.
|