Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-04, 08:26   #1291
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Inhoc Visa inlägg
Tredje dagen nu för mig. Första och andra dagen så hade jag en zombiekänsla "i" huvudet. Allting tog ett antal hundra millisekunder längre att förstå. Även hungern som var värsta under andra dagen är som bortblåst. Vätskeförlusten är väl minst sagt "kul" när man ställer sig på vågen, runt -3.5 kg just nu.
Om man blir jätteseg i huvudet av att inte äta något på bara en dag så är det nog mest mentalt.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 10:15   #1292
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Placebo.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 11:17   #1293
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Det handlar nog mest om att man gått in med inställningen att det kommer vara jobbigt. Det tar längre tid än så innan man börjar påverkas negativt. Hungrig visst, men inte slö i skallen. När jag körde min sexveckors så var det i slutet på andra veckan som jag hade kola i skallen, hade slarvat med min första refeed och det märktes då jag kände mig allmänt korkad, tappade saker lite väl ofta osv. Men annars stämmer nog Olas kommentar om att man ligger på typ 80% nära sanningen. Men som sagt, det tar ett tag innan man bli lite slöare i knoppen.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 13:48   #1294
tjing
Banned User

Jag blir seg i huvudet framåt sista timmarna om jag inte äter på en dag. På två dagar skulle man förmodligen bli en aning efter men fortfarande vara "skärpt" med reaktioner och allmänt fungerande.

Alla som kan fysiologi inser att det beror på att blodsockret börjar tryta en aning till hjärnan och ketonproduktionen inte hunnit komma igång ordentligt än.

Min "placebo"-kommentar var således ironisk.
Gammal 2013-09-05, 13:33   #1295
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Hallå!
Jag har sedan i söndags kört VLCD, 4 EAA+ 4 Kasein shakes/dag. Samt 3g Omega + vitaminer och mineraler. Jag har kört 2 st helkroppspass och det 3e blir på lördag då jag även tänkt ha min refeed.

Jag har tänkt att köra detta en vecka till efter refeeden. Min fråga är hur jag bör tänka kring refeeden, Ola sa i podcasten att ca 2k kcal över balans inte var några problem men jag ser samtidigt ingen anledning att "spåra" utan vill gärna hålla det "opti" om ni förstår

Så lördag blir det helkropp med basövningar + isoleringsövningar samt eventuellt avsluta med intervaller för att vara säker på att jag är tömd?

Jag har planerat refeeden enligt följande:
1000g Minimjölk fett < 0,1% berik
250g ideal makaroner gammaldags
200g Jasminris okokt
300g wienergum
500g kyckling ica basic

ca 3500 kcal. 180P / 620K / 18F

Vad tror ni om detta? Det jag är mest fundersam över är proteinet, läst att det räcker med ca 100g just för att man ändå överäter kolhydrater så mycket?

Aldrig kört en refeed förut och jättetacksam för feedback och tips, ursäkta om det blev mycket och rörigt skrivet!

Mvh Kamp
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-05, 14:37   #1296
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Du får nog skaffa dig någon trevlig sås eller liknande till det där för det ser rätt torrt och tråkigt ut.
Hursomhelst så måste man ligga över sitt energibehov för att kunna lagra in kolhydrater i någon betydande mängd. Jag har igen aning om ditt energibehov, men om vi säger att det är ca 3000 så har du ju i princip bara 125g kolhydrater som kan lagras in i dina ganska tomma muskler och det förslår inte. I och för sig inget större problem om du bara skall köra en vecka till, då kan man ju alltid pina sig igenom träningspassen, och fettförlusten kommer bli något större.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-05, 17:16   #1297
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Du får nog skaffa dig någon trevlig sås eller liknande till det där för det ser rätt torrt och tråkigt ut.
Hursomhelst så måste man ligga över sitt energibehov för att kunna lagra in kolhydrater i någon betydande mängd. Jag har igen aning om ditt energibehov, men om vi säger att det är ca 3000 så har du ju i princip bara 125g kolhydrater som kan lagras in i dina ganska tomma muskler och det förslår inte. I och för sig inget större problem om du bara skall köra en vecka till, då kan man ju alltid pina sig igenom träningspassen, och fettförlusten kommer bli något större.
Första målet är stuvade makaroner med kyckling, sen tillkommer det någon form av sås till riset med kyckling.

Väger 83 och är 178 så balans ligger väl 2500-3000.

Okej, får kanske fundera på att addera ett till mål och ta mig över 4000 kcal iaf.

Bör jag undvika fibrer för att maximera upptaget?
Hur bör jag tänka kring salt samt vattenintag?
Mvh Kamp
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 00:16   #1298
Tull
Registered User

Reg.datum: Jul 2012
Första veckan gick förvånansvärt lätt, det var först idag när jag lagade tacos till ungarna som jag blev tjurig för första gången

Men i morn är det refeed så det ser man fram emot. Tänker käka det jag känner för och ett par bira slinker nog ner.
Bara hoppas på att vecka 2 går bra den med.
Tull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 02:58   #1299
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Som jag har presenterat det så är det doser som är lika stora för alla, men kroppsstorleken spelar ju förmodligen en viss roll så i viss mån kan man nog skala upp eller ner intaget.
Finns det nån undre gräns för när det inte fungerar att köra detta längre? Jag är livrädd för att tappa muskler, kör mycket hellre en tre veckor extra i lägre tempo än att tappa kött.

Skulle du säga att min rädsla är obefogad?
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 05:12   #1300
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Kamp, fibrer bör du inte behöva bry dig om. Optinoja inte för mycket på refeed. En del tycks glömma att Ola åt allt möjligt på sina ätardagar. Det behöver man inte göra om man inte vill, men att räkna varje gram socker, fundera över fibrer osv är imo onödigt. Slappna av lite :-)

Armed, Ola kanske svarar på detta i nästa podcast (måndag). Om jag får spekulera så är det nog lite riskabelt att köra upplägget om man börjar komma i bra form. Är man på ensiffrig bf% skulle iaf inte jag fortsätta utan gå över till annat upplägg. Bara min åsikt.

Själv gick jag efter tips från Ola över till att köra EAA/Casein frukost och lunch sen åt jag riktig mat med protein och kolhydrater på kvällen sista veckorna av min diet, funka kanon.

Senast redigerad av Gober den 2013-09-07 klockan 05:15.
Gammal 2013-09-07, 07:16   #1301
Mikaela74
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Har kört VLCD i tre dagar, första dagen gick helt ok , andra dagen mkt bra och i går var det vidrigt...seg i kolan, trött, illamående i perioder.

Har tappat dryga 3 kg dessa dagar och i dag ska jag fylla på lite. Ska fortsätta med VLCD ett tag till, iaf hela nästa vecka.

Har kört vanlig diet innan semestern och ville nu få en rivstart för att fortsätta dieten, kommer gå över på vanligt diet snart igen men skön känsla att tappa lite vikt fort.

Ha en bra dag / Mika
Mikaela74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 10:01   #1302
tjing
Banned User

Man kan kränga på rätt bra med kolhydrater på en re-feed och det är till och med önskvärt för bäst effekt. Men det finns en gräns och den måste man hitta för sig själv. Mina re-feeds hamnar väl kring 4000-4500 kcal.

Vaknar du upp hård och atletisk dagen efter en kraftig överätning har du gjort rätt. Paradoxalt nog kan det öka fettförlusten också och något man kan prova vid platåer i viktnedgång, p g a effekter på leptin och vidare downstream-effekter på metabolism och fettförbränning.

Senast redigerad av tjing den 2013-09-07 klockan 10:03.
Gammal 2013-09-07, 17:36   #1303
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Jag vaknar då aldrig upp "atletisk" efter mina refeeds För mycket fett och socker antar jag då jag alltid är pluffsig dagen efter, däremot har det hänt när jag varit i som bäst form att jag på kvällen sett riktigt bra ut efter att ha startat laddningen tidigt på morgonen. Men å andra sidan har jag mina refeeds för att få ny energi och ork, psykiskt och fysiskt, plus bättre tryck. Har inget behov av att köra någon optirefeed eftersom jag inte tävlar. Men har gett mig fan på att testa en 100% optimal refeed någon gång när jag är i riktigt bra form, fast det skiter sig ju varje gång man ser något fett och gott
Gammal 2013-09-07, 18:11   #1304
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Tjing, hur menar du att man kan avgöra om man gjort rätt eller inte genom att titta på hur hård man är? Vad är det som säger att man inte fått i sig mycket mer natrium än vanligt och därför bundit upp mer vätska subkutant mm?
Gammal 2013-09-07, 18:36   #1305
tjing
Banned User

Det var ju ingen hundraprocentig sanning såklart men någonting att gå på.

Jag är i princip nästan alltid torr och hård dagen efter en rejäl re-feed (om jag legat lågt på kolhydrater ett par dagar tidigare.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.