Där skulle du kunna varit öm innan skadetillfället och det kan vara en bidragande anledning till skadan. Ibland stelnar man till lite i soleus längs skenbenet och är inte så elastisk som man borde.
Tvära friktioner går att använda även på muskler. Syftet här är att motverka ärrbildning i området vilket kan medföra omfattande problematik längre fram. Det är även bra vid muskelknutor/triggerpunkter eller när man vill få igång blodcirkulationen och liknande.
I det här fallet skulle jag använda tummarna och jobba 90 grader mot fiberriktningen.
Även hela soleus hade du nog mått bra av att jobba upp och här kan du testa tvära friktioner eller rulla bort det. Det absolut bästa (men kräver hjälp) brukar vara om man gör vävnadsmassage under bibehållen muskelspänning. Är du nyfiken hittar du säkert något på "soft tissue therapy soleus strain".
Om du har en pall att sitta på, några viktskivor i knäet (eller barn i lämpliga åldrar...), två tråkiga böcker under framfoten kanske det fungerar?
Ska helt klart snoka på massage under bibehållen anspänning. Det låter intressant.
Har två st sandsäckar på 20-30kg/st, dessutom gott om tråkiga böcker. Tror dock jag föredrar att sitta i en skön fåtölj...
Ska göra lite rehab nu och så ska jag testa en liten löptur senare idag. Jag känner mig inte öm eller stel alls nu, så jag hoppas på det bästa.
Jag har lyckats lägga rabarber på en begagnad Orbitrek crosstrainer/elipsmaskin.
Nån som har några tips på hur man kan lägga upp ett pass på en sådan så det motsvarar ett lugnt distanspass på 40-50min löpning?
Ifall man vill köra nåt i stil med VO2max intervaller på en sådan mackapär, hur ska man tänka då?
Ska man försöka ha samma kadens på Orbitreken som då man springer (om man ser crosstrainern som en komplement för att prestera i löpning)? Är den puls man får vid löpning jämförbar med pulsen på crosstrainern. Dvs om jag har 165 i puls då jag springer i tröskeltempo, är min tröskelpuls på Orbitrek då också 165 eller kommer denna ligga högre (pga att man ju har armarna mer inkopplade)?
Med tanke på att jag ju brukar gå sönder lite då och då kan det ju säkert vara bra att köra några pass på denna maskin ibland för att skona fötter och underben.
Som ni märker så är jag clueless, så alla tips är välkomna.
Mitt forsta 5k race idag, halften pa gras, med en jakla backe i mitten (bara 10m elevation men braaaant), kom in pa 19:07. Sprang 10k pa 39:18 for ett par manader sen sa tiden for 5k kanns inte helt ok, hade dock ingen strategi och lyckades som vanligt ga ut for hart forsta km (3:28), siktar pa ~18:40 nasta gang!
Senast redigerad av KangaBanga den 2015-08-29 klockan 12:30.
Angaende Pegaus, 14mm heel drop?? Visst, Mo Farah springer med dem, men kolla in klippet vid ~36 sec
Nuddar halen ens marken? Jo jag kan se att den gor det... Meningen med inlagget ar val att 99% som springer med pegasus har ganska kass lopform och landar pa halen - da ar 14mm valdigt skont! Har man bra lopform spelar det inte lika stor roll vad for sorts skor man springer i
Senast redigerad av KangaBanga den 2015-08-29 klockan 12:29.
Jag har lyckats lägga rabarber på en begagnad Orbitrek crosstrainer/elipsmaskin.
Vet inte vad det räknas som men jag körde förut en del 30sek - 1 min hårt och 1-2 min lugnt totalt ca 20-25 och fick upp pulsen riktigt bra. Gillar crosstrainer och skulle gärna ha en hemma också.
Den kombinerat med Ultra Boost kör jag med. Drömkombo faktiskt.
Det blev ett par ultra boosts. Enda nackdelen med dom verkar vara att sulan slits eller? Den är så sjukt hållbar på boston 5, fattar inte varför dom mixtrar med den på alla skor. Mina adios 2 höll riktigt bra förutom just sulan, slabba på lite mer gummi, det är ju inte många grams vikt vi pratar om. Iof börjar jag hitta charmen i att köpa nya skor.
Angaende Pegaus, 14mm heel drop?? Visst, Mo Farah springer med dem, men kolla in klippet vid ~36 sec
Nuddar halen ens marken? Jo jag kan se att den gor det... Meningen med inlagget ar val att 99% som springer med pegasus har ganska kass lopform och landar pa halen - da ar 14mm valdigt skont! Har man bra lopform spelar det inte lika stor roll vad for sorts skor man springer i
Jag förstår nog inte riktigt vad din poäng är... Man kan bara tycka Pegasus är bra ifall man landar på hälen, och annars borde man välja en annan sko, eller? Jag landar rätt så samtidigt med häl och framfot, och i alla falllandar jag inte med foten långt framför mig. Trots detta tycker jag Pegasus är väldigt skön. Go figure...
Jag förstår nog inte riktigt vad din poäng är... Man kan bara tycka Pegasus är bra ifall man landar på hälen, och annars borde man välja en annan sko, eller? Jag landar rätt så samtidigt med häl och framfot, och i alla falllandar jag inte med foten långt framför mig. Trots detta tycker jag Pegasus är väldigt skön. Go figure...
Ofta farligt att generalisera men ett friskt försök:
Glada motionärer bör oftast ha en diskret hälisättning
Elitmotionärer springer mer ofta med en mellanfotsisättning
Elitlöpare springer mer ofta med en diskret framfotsisättning (med blir löpningen väldigt forcerad kan fotisättningen skifta eller om löparen tröttnar på en längre distans)
Nån som har några tips på hur man kan lägga upp ett pass på en sådan så det motsvarar ett lugnt distanspass på 40-50min löpning?
Ifall man vill köra nåt i stil med VO2max intervaller på en sådan mackapär, hur ska man tänka då?
Ska man försöka ha samma kadens på Orbitreken som då man springer (om man ser crosstrainern som en komplement för att prestera i löpning)? Är den puls man får vid löpning jämförbar med pulsen på crosstrainern. Dvs om jag har 165 i puls då jag springer i tröskeltempo, är min tröskelpuls på Orbitrek då också 165 eller kommer denna ligga högre (pga att man ju har armarna mer inkopplade)?
Med tanke på att jag ju brukar gå sönder lite då och då kan det ju säkert vara bra att köra några pass på denna maskin ibland för att skona fötter och underben.
Som ni märker så är jag clueless, så alla tips är välkomna.
Du kan ju alltid pulsträna efter zonerna vi pratade om tidigare.
Ofta farligt att generalisera men ett friskt försök:
Glada motionärer bör oftast ha en diskret hälisättning
Elitmotionärer springer mer ofta med en mellanfotsisättning
Elitlöpare springer mer ofta med en diskret framfotsisättning (med blir löpningen väldigt forcerad kan fotisättningen skifta eller om löparen tröttnar på en längre distans)
Intressant!
Jag är glad motionär (1-3 mil/v, trail) och sprang ett tag med hälisättning, men läste mig till att det är fel och att man vill landa mer rakt under kroppen, och gärna på framfoten med snabb kadens på stegen (?). Jag tycker att min hållning och löpning känns mycket bättre när jag kommer upp lite mer på framfoten och "fallspringer". Är detta rent av fel från min sida?