Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-25, 19:57   #12391
Blomkål
Registered User

Blomkåls avatar

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Swedish Match är ett av mina största innehav, jag tror på bolaget på både kort och lång sikt. Med det sagt, är det en kontroversiell bransch. T.ex. har de just nu problem med cigarr businesses in USA, där olika smaker kommer bli bannade. Samma sak kan i teorin hända med snus och då rasar aktien. Så det du beskriver, givet att du inte orkar ha koll, är en person som inte borde köpa enskilda aktier. Jag hade max köpt för typ 5% i Swedish Match, i din situation.
Btw så köpte jag men vågade bara hålla till idag strax innan börsen stängde. Köpte för sexsiffrigt (vilket inte alls var tanken från början) men börjar inse att jag inte är lämpad för aktier. Min ursprungliga plan, som höll i någon vecka, var att bara köpa indexfonder men jag är alldeles för riskbenägen i det mesta jag gör. Ska försöka ge mig själv en örfil och bara köpa index för med min kunskap kunde detta lika gärna gått åt helvete.

Senast redigerad av Blomkål den 2019-10-25 klockan 20:00.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 20:29   #12392
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Btw så köpte jag men vågade bara hålla till idag strax innan börsen stängde. Köpte för sexsiffrigt (vilket inte alls var tanken från början) men börjar inse att jag inte är lämpad för aktier. Min ursprungliga plan, som höll i någon vecka, var att bara köpa indexfonder men jag är alldeles för riskbenägen i det mesta jag gör. Ska försöka ge mig själv en örfil och bara köpa index för med min kunskap kunde detta lika gärna gått åt helvete.
Låter som att du jagar saker planlöst på börsen? Kan det stämma?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 20:38   #12393
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
ska köpa lite mer investor när pengarna kommer in i portföljen. Slänger mest in långsiktigt just nu
Gammal 2019-10-25, 20:51   #12394
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
helt sjukt. Jag skulle aldrig vågat, jag är nog din tvärtemot-man

Bara för intresse, hur mycket gick du plus? Vad är din totala investering om du kan "chansa" med sexsiffrigt belopp?
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 01:26   #12395
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Tänkte faktiskt på dig igår, det blev ju väldigt bra på kort sikt i alla fall!
Gammal 2019-10-26, 06:49   #12396
Blomkål
Registered User

Blomkåls avatar

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Låter som att du jagar saker planlöst på börsen? Kan det stämma?
Ja, det tror jag också. Just det här var ju inte alls smart egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
helt sjukt. Jag skulle aldrig vågat, jag är nog din tvärtemot-man

Bara för intresse, hur mycket gick du plus? Vad är din totala investering om du kan "chansa" med sexsiffrigt belopp?
Köpte på 402,3 och sålde på 455,1 kronor.

Jag har egentligen inte alls råd att chansa på det viset. De pengarna jag la detta på var öronmärkta för en krasch eller oförutsägbar händelse.

Citat:
Tänkte faktiskt på dig igår, det blev ju väldigt bra på kort sikt i alla fall!
Tack för omtanken.

Funderar lite på att sadla om till en fondrobot, ex Lysa, för att göra detta så ointressant som möjligt
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 18:31   #12397
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
blomkål, det känns tråkigt att ge tips och tankar här i tråden om det är pengar man inte har råd att förlora som investeras. Hoppas inte fler håller på med sådana dumheter..
Gammal 2019-10-26, 18:47   #12398
Vattenflaska
Registered User

Reg.datum: May 2012
Ge bort fondsparande till barn?

Har flera kompisar som börjat yngla av sig och istället för att ge bort meningslösa leksaker som hamnar i en låda har jag tänkt att starta upp ett fondsparande till barnet för att på födelsedagar/julafton sätta in en slant där istället för att ge bort leksaker. Förhoppningsvis får detta även föräldrarna att börja barnsparandet i tid.

Men, rent praktiskt, är det bäst att be en förälder öppna en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare? och be föräldern öppna de fonder jag vill spara i till barnet?
Jag vet att det i juridisk mening är förälderns pengar och att han/hon kan ta ut pengarna som den vill, men förutsätter att de vill sitt barn det bästa, sedan har jag ingen anledning att misstro någon heller.

Funderar dock på att få ordnat med en fullmakt så att jag kan se barnsparandet.
Kan jag då sedan själv sätta in en slant på dessa fonder, direkt in på fondkontonumret i kapitalförsäkringen?

Anledningen till fond istället för aktier i detta fall är att det är mer en symbolisk summa och de aktier jag annars tänkt kostar flera hundra per styck.

De fonder jag tänkt på är:
- DNB Global indeks (alt. Avanza global)
- Spiltan aktiefond investmentbolag
- Core ny teknik

Sparhorisont 10-18 år.

Jag skulle även vilja få in en fond inriktad mot hälsovård/medicin, tips där? Hittar Handelsbanken Hälsovård Tema, finns det andra bra nischade fonder?

Sedan, om det finns flera barn i samma familj, hur tänker man då? Tänker att aktiemarknaden/fondkurserna kan se väldigt olika ut vid utbetalningstillfället och att det därför kan vara "orättvist", om exv. ett barn får ut pengarna vid en börstopp och den andra vid en börskrasch.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 19:01   #12399
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Ge bort fondsparande till barn?

Har flera kompisar som börjat yngla av sig och istället för att ge bort meningslösa leksaker som hamnar i en låda har jag tänkt att starta upp ett fondsparande till barnet för att på födelsedagar/julafton sätta in en slant där istället för att ge bort leksaker. Förhoppningsvis får detta även föräldrarna att börja barnsparandet i tid.

Men, rent praktiskt, är det bäst att be en förälder öppna en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare? och be föräldern öppna de fonder jag vill spara i till barnet?
Jag vet att det i juridisk mening är förälderns pengar och att han/hon kan ta ut pengarna som den vill, men förutsätter att de vill sitt barn det bästa, sedan har jag ingen anledning att misstro någon heller.

Funderar dock på att få ordnat med en fullmakt så att jag kan se barnsparandet.
Kan jag då sedan själv sätta in en slant på dessa fonder, direkt in på fondkontonumret i kapitalförsäkringen?

Anledningen till fond istället för aktier i detta fall är att det är mer en symbolisk summa och de aktier jag annars tänkt kostar flera hundra per styck.

De fonder jag tänkt på är:
- DNB Global indeks (alt. Avanza global)
- Spiltan aktiefond investmentbolag
- Core ny teknik

Sparhorisont 10-18 år.

Jag skulle även vilja få in en fond inriktad mot hälsovård/medicin, tips där? Hittar Handelsbanken Hälsovård Tema, finns det andra bra nischade fonder?

Sedan, om det finns flera barn i samma familj, hur tänker man då? Tänker att aktiemarknaden/fondkurserna kan se väldigt olika ut vid utbetalningstillfället och att det därför kan vara "orättvist", om exv. ett barn får ut pengarna vid en börstopp och den andra vid en börskrasch.
Kontakta din bank, eller föräldrarnas bank. Sannolikt kommer du få liknande svar som här, med skillnaden att det är en levande person framför dig som kan besvara dina frågor på stört. Därefter lär det vara några andra funderingar som dyker upp, vilka kanske även de får plats här.

Senast redigerad av Rahf den 2019-10-26 klockan 19:02.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 19:14   #12400
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kontakta din bank, eller föräldrarnas bank. Sannolikt kommer du få liknande svar som här, med skillnaden att det är en levande person framför dig som kan besvara dina frågor på stört. Därefter lär det vara några andra funderingar som dyker upp, vilka kanske även de får plats här.

+1

Kommer du till medel+ så har de rätt bra koll på grundläggande familjejuridik och liknsnde.
Jag ser inte riktigt poängen med att öppna med föräldrarna som ägare dock, lika bra öppna i ditt eget så kan du själv enkelt sänka risken när det börjar närma sig utbetalning.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 19:40   #12401
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Reg.datum: May 2019
Citat:
blomkål, det känns tråkigt att ge tips och tankar här i tråden om det är pengar man inte har råd att förlora som investeras. Hoppas inte fler håller på med sådana dumheter..
Tycker det här är värt att understrykas. Särskilt med enskilda värdepapper. Det bör vara lekpengar du kan spola ned i muggen utan att det svider.

Själv tänker jag worst case scenario. Om börsen kraschar, jag blir påkörd av en buss och jag blir av med jobbet - vad gör jag då? Där anser jag att man bör ha olika säkerhetsnät. Trygg anställning, bra försäkringar, goda kontakter och en bra buffert. Om du har osäkrare anställning eller vill ha frihet att ta risker behöver du mycket större buffert. Därutöver bör du investera i framtiden - desto mer ju äldre du blir.

Pengar utöver detta kan sättas in på ett lekkonto för enskilda aktier.

Mina vänner och bekanta som har riktigt bra ekonomi har också alltid haft ett mycket förnuftigt och långsiktigt tänkande, med låg risk. Där ingår vänner med nämnda lekkonto som uppgår till bra lotto vinster, om vi säger så. Alltså, kallt kalkylerande, förnuftigt, inga onödiga risker och hålla det mönstret under lång tid. Det är så de rikaste personerna jag känner har gjort.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 21:23   #12402
FoolsGold
Registered User

FoolsGolds avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ja, det tror jag också. Just det här var ju inte alls smart egentligen.

Jag har egentligen inte alls råd att chansa på det viset. De pengarna jag la detta på var öronmärkta för en krasch eller oförutsägbar händelse.

Funderar lite på att sadla om till en fondrobot, ex Lysa, för att göra detta så ointressant som möjligt
OK i all ödmjukhet, här är ett förslag på en enkel lösning:

Gör först en ärlig budget över samtliga utgifter för att se hur mycket du har över varje månad. Allokera överskottet först till att fylla ett budgetkonto som du har för säkerhet. En summa som gör att du känner dig säker/lugn, t.ex. 3x netto månadslön.

Sätt därefter upp ett månadssparande till ett sparkonto för kommande större utgifter, semester, ny tv etc.

Summan du sen sitter igen med låter du gå till ett automatiskt månadssparande i en passivt förvaltad global indexfond med så låg kostnad som möjligt. Ökar din inkomst så öka sparandet. Färdig.

Glöm nu bort sparandet tills du är 50-60 år (beroende på när du ska pensionera dig och börja då fundera på att skala ut andelen aktier (globalfonden) till räntefonder eller liknande som har en lägre avkastning men också lägre risk.

Vill du ha aktivt förvaltade fonder i tillägg? Visst, men se då till att de slagit sitt index konsekvent över många år med nog marginal för att vara värda sin förvaltningsavgift.

Vill du köpa enskilda aktier? Visst, men se då till att du antingen har en djup kunskap inom ekonomi och företagsanalys, alternativt kunskap om det aktuella företaget som inte övriga marknaden sitter på. Har du inte något av det är det bara timing och tur som gör att du potentiellt lyckas.

Skrivet i all välmening.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 21:53   #12403
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
OK i all ödmjukhet, här är ett förslag på en enkel lösning:

Gör först en ärlig budget över samtliga utgifter för att se hur mycket du har över varje månad. Allokera överskottet först till att fylla ett budgetkonto som du har för säkerhet. En summa som gör att du känner dig säker/lugn, t.ex. 3x netto månadslön.

Sätt därefter upp ett månadssparande till ett sparkonto för kommande större utgifter, semester, ny tv etc.

Summan du sen sitter igen med låter du gå till ett automatiskt månadssparande i en passivt förvaltad global indexfond med så låg kostnad som möjligt. Ökar din inkomst så öka sparandet. Färdig.

Glöm nu bort sparandet tills du är 50-60 år (beroende på när du ska pensionera dig och börja då fundera på att skala ut andelen aktier (globalfonden) till räntefonder eller liknande som har en lägre avkastning men också lägre risk.

Vill du ha aktivt förvaltade fonder i tillägg? Visst, men se då till att de slagit sitt index konsekvent över många år med nog marginal för att vara värda sin förvaltningsavgift.

Vill du köpa enskilda aktier? Visst, men se då till att du antingen har en djup kunskap inom ekonomi och företagsanalys, alternativt kunskap om det aktuella företaget som inte övriga marknaden sitter på. Har du inte något av det är det bara timing och tur som gör att du potentiellt lyckas.

Skrivet i all välmening.
Det jag hade ändrat med det receptet är att investera i flera fonder. Vad gäller enskilda aktier tror jag också att det är bra att avsätta ett litet lekkonto, för att lära sig och kanske framöver lyckas göra bra affärer. Det bör vara en liten andel som avsätts till det.
Gammal 2019-10-26, 22:26   #12404
FoolsGold
Registered User

FoolsGolds avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det jag hade ändrat med det receptet är att investera i flera fonder.
Ok.. Vilka slags fonder och på vilken grund? (Ej sarkasm.)

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vad gäller enskilda aktier tror jag också att det är bra att avsätta ett litet lekkonto, för att lära sig och kanske framöver lyckas göra bra affärer. Det bör vara en liten andel som avsätts till det.
Handel i enskilda aktier med andra förutsättningar än de jag skrev i mitt tidigare inlägg ser jag endast som en slags underhållning. Problemet är att till skillnad mot många andra underhållningsformer så är kostnaderna och riskerna ofta väldigt stora. Min personliga logik är att om professionella förvaltare oftast inte slår index så bör jag anse mig bättre än dem för att välja aktier före index.

Det finns ett argument att göra för att en privatperson är mer fri än de flesta förvaltare vad gäller valmöjligheter men de fundamentala faktumen kvarstår: Har du inte mer/bättre kunskap än marknaden handlar det bara om tur. Jag vill inte basera min ekonomi på tur, inte ens lite grann.

Det kan dock finnas ett alternativvärde för någon som har svårt med den ekonomiska disciplinen att sätta av en liten slant till spel på aktiemarknaden för att kunna vara lugn i sitt egentliga sparande.

Just my two cents och jag hör gärna på motargument.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 23:14   #12405
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Ok.. Vilka slags fonder och på vilken grund? (Ej sarkasm.)
Jag vet inte exakt och börjar inte kolla just nu, men det är typ Avanza Zero och Global, nån Swedbank och Länsförsäkringar ny teknik. Tror jag. Indexnära och låg avgift. Motiveringen förutom det är att min egen lilla förvaltare rekommenderade den som långsiktigt sparande. Och skulle hon ändra uppfattning kommer hon berätta för mig direkt.

Typ så. Jag inser givetvis att det inte finns några garantier och det kan gå åt het oavsett hur bra du är. Det här är dock långso sparande.

Hittills har det gått bra men jag räknar med att det kommer gå neråt snart. Det är dock pengar jag sparar för pension, så jag är inte allt för orolig.

Sen är det väl bra att sprida risken.

Citat:
Handel i enskilda aktier med andra förutsättningar än de jag skrev i mitt tidigare inlägg ser jag endast som en slags underhållning. Problemet är att till skillnad mot många andra underhållningsformer så är kostnaderna och riskerna ofta väldigt stora. Min personliga logik är att om professionella förvaltare oftast inte slår index så bör jag anse mig bättre än dem för att välja aktier före index.

Det finns ett argument att göra för att en privatperson är mer fri än de flesta förvaltare vad gäller valmöjligheter men de fundamentala faktumen kvarstår: Har du inte mer/bättre kunskap än marknaden handlar det bara om tur. Jag vill inte basera min ekonomi på tur, inte ens lite grann.

Det kan dock finnas ett alternativvärde för någon som har svårt med den ekonomiska disciplinen att sätta av en liten slant till spel på aktiemarknaden för att kunna vara lugn i sitt egentliga sparande.

Just my two cents och jag hör gärna på motargument.
Ja, det är väl underhållning. Och visst finns det sämre underhållning än att försöka investera sina pengar på bästa vis.
Det är vad jag också försöker säga. Sätt upp ett litet lekkonto med pengar du lika gärna kan bränna på lösgodis eller spola ned i toan. Om pengarna har högre värde än så, är det förmodligen en dålig idé att lägga dem på aktier.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.