2006-11-27, 12:26
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av He-man
Hur har det gått, man kan väll inte neka utan följder?
|
Jo, kontrollanterna har inte rätt att gå in på en privat anläggning och testa om ägarna inte godkänner det.
|
|
2006-11-27, 12:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jo, kontrollanterna har inte rätt att gå in på en privat anläggning och testa om ägarna inte godkänner det.
|
Även om man är ansluten till förbundet? låter konstigt, bör ju finnas regler som man ska följa som ansluten. Förövrigt ska man ju bara vara glad om de kommer och testar utövarna på det egna gymmet, chansen är väl så liten att det närmast är som jackpot.
Fast finns säkert idioter till gymmägare som håller på själva. Sånt bör det vara fängelsestraff på.
|
|
|
2006-11-27, 12:48
|
|
Nallemoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av tano
Även om man är ansluten till förbundet? låter konstigt, bör ju finnas regler som man ska följa som ansluten.
|
Om gymet är privatägt är det ägaren som sätter upp reglerna, det är inte föreningen som äger gymet och det är inte ägaren som är med i idrottsförbundet
|
|
2006-11-27, 12:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Om gymet är privatägt är det ägaren som sätter upp reglerna, det är inte föreningen som äger gymet och det är inte ägaren som är med i idrottsförbundet
|
Ja, antagligen är det inget problem eftersom det lär vara en försvinnande liten del ägare som inte vill ha gratis kontroller på sitt gym.
|
|
|
2006-11-27, 12:53
|
|
WTF?
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ja, antagligen är det inget problem eftersom det lär vara en försvinnande liten del ägare som inte vill ha gratis kontroller på sitt gym.
|
Nja, det finns gym som profilerar sig med att inte tillåta tester. De får ett visst klientel...
|
|
2006-11-27, 12:54
|
|
Nallemoderator
|
Citat:
|
Det är ett ganska stort problem då många ägare inte vill ha några tester.
|
|
2006-11-27, 12:55
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Nja, det finns gym som profilerar sig med att inte tillåta tester. De får ett visst klientel...
|
exhale *whistle*
|
|
|
2006-11-27, 13:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är ett ganska stort problem då många ägare inte vill ha några tester.
|
haha ja okej, men då är man ju märkt av att bara gå dit ^^
men snubbarna som går dit bryr sig väl ändå inte, de är väl snarast stolta, bara de får stora fina pumpade kroppar så....
Tur man inte är bodybuilder...
edit. Alltså om man gått på ett sådant gym i flera år och sedan börjar med styrkelyft? Ganska skevt... effektivt sätt att undvika tester, men hur det skulle stoppas vet jag inte... förövrigt kan ju folk alltid träna hemma, men lite fler tester skulle nog ändå inte skada...
|
|
|
2006-11-27, 13:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Är Jim Gyllenhammar avstängd? Det hade jag missat.
|
Ser honom på gymet varje gång, han jobbar ju där?
Trist om han är dopad, killen är schysst
|
2006-11-27, 14:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dominance
Ser honom på gymet varje gång, han jobbar ju där?
Trist om han är dopad, killen är schysst 
|
Hittade en hemsida med honom, konstigt att läsa när han skriver om drömmen om OS guld.
Verkar ju som han nyss blivit fast, tråkigt att folk ska fuska.
Och har man blivit fast en gång, så har man ju den stämpeln resten av livet. (tycker själv att det borde vara mycket längre straff ).
Samtidigt är det ju bra att de som fuskar åker fast. Hur mycket kurage man än har så förstår jag att frestelsen blir stor när det handlar om pengar och berömmelse.
|
|
|
2006-11-27, 14:25
|
|
Registered User
|
Hum vitryssland? I artikeln frågar de just om dopingen i öststaterna och de svarar:
"...sedan hjälper det inte bara att dopa sig, det gäller ju att träna hårt i alla fall för att lyckas.
- Vi kom inte kontakt med något sånt och hade inget intresse av att göra det heller..."
http://www.folket.se/folket/standard...vdelning_2=105
|
|
|
2006-11-27, 15:30
|
|
resu dennab
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Det står i RF:s stadgar att du är skyldig att godkänna dopingkontroller och tränar du på en klubb ansluten till RF anses du godkänt stadgarna då du anslöt dig till klubben.
Mytavrättning #2
Myt: Jag behöver inte ställa upp på dopingkontroller om jag inte är medlem i en RF ansluten förening.
Fakta: Som medlem i en förening ansluten till Riksidrottsförbundet (RF) är du enligt RF: s stadgar skyldig att medverka i dopingkontroller. Det gäller även om du inte är medlem men deltar i träningsläger eller annan aktivitet som ditt specialförbund (SF) arrangerar.
|
När jag köpte mitt gymkort fick jag inget informationsblad eller liknande (vad jag kommer ihåg) om att RF:s stadgar gällde. Jag kan inte anses ha godkänt någonting om jag inte fått en chans att ta del av vilka villkor som gällde. Skulle en dopingkontrollant då komma kan jag utan tvekan ge denne fingret utan att gymägaren har någon rätt att stänga av mig. Stänger han av mig ändå begår han avtalsbrott och ska då ersätta mig för detta. Samma sak gäller träningslägret, oavsett vilka avtal som finns mellan RF och anordnaren av lägret blir inte jag bunden utan att ha tagit del av eller fått chansen att ta del av villkoren.
|
|
|
2006-11-27, 15:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
När jag började styrketräna lite lätt för något år sedan sade en nära kompis som inte tränat alls på gym: "Du kommer bli erbjuden anabola, piller, samt se en massa sånt, bla bla bla, bara så du är förberedd".
Det har jag aldrig blivit, så jag påtalade det för honom nyligen: "Bara så du vet, så har jag aldrig blivit erbjuden eller sett några piller på gymmet, så du hade helt fel".
Hans svar: "hm..ok....fast det beror nog på att du tränar på tider när pillerkillarna inte tränar då...."
*suck*
|
Det där är bara larv. Jag har tränat på många "hardcore-gym" och bland annat ett här i Uppsala där mer än hälften dopade sig, och jag har aldrig varit med om att nån gått fram och erbjudit mig köpa steroider. Det är inga problem att få tag på om man går in för det, men att man skulle få erbjudanden från höger till vänster stämmer inte.
|
2006-11-27, 15:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Backe
När jag köpte mitt gymkort fick jag inget informationsblad eller liknande (vad jag kommer ihåg) om att RF:s stadgar gällde. Jag kan inte anses ha godkänt någonting om jag inte fått en chans att ta del av vilka villkor som gällde. Skulle en dopingkontrollant då komma kan jag utan tvekan ge denne fingret utan att gymägaren har någon rätt att stänga av mig. Stänger han av mig ändå begår han avtalsbrott och ska då ersätta mig för detta. Samma sak gäller träningslägret, oavsett vilka avtal som finns mellan RF och anordnaren av lägret blir inte jag bunden utan att ha tagit del av eller fått chansen att ta del av villkoren.
|
Spelar ingen roll, du får 2års avstängning om du vägrar.
Du kan överklaga och hävda massor men dom viker sig inte en tum, många har försökt i många år utan att lyckas.
Lämna ett prov eller sök nytt icke RF anslutet gym.
|
2006-11-27, 16:01
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Nu är det väl ofta så att man inte läser kontrakten man skriver på =)
Inte jag i.a.f. Det brukar ju finnas en hel punkter som man aldrig orkar läsa. Det man bryr sig om är kostnad, betalningssätt, bindningstid, öppettider samt vilka grejer som finns på gymet typ. Sedan allt annat brukar man ju i 99.9% inte behöva blanda sig i. Skulle vara vad som händer om man är skadad och vill frysa kort o.s.v. då. Men det brukar stå med rätt stor text bland de vanliga villkoren. Jag vet inte av mig att ha skrivit på något Riksidrottsförbundspunkt men har säkerligen gjort det =)
Men vet man av sig att det absolut inte står något som helst sådant och inte något i stil med "jag åtar mig att följa gymets policy och annars får gymet vidta åtgärder... bla bla"...
Har man inte godkänt via något som helst sätt så ser jag ingen anledning till att man kan måsta bli tvingad och får avstängning ifall man vägrar. Jag ser ingen skillnad till det och ifall någon kommer fram på stan och säger "vi är från dopingblablabla, följ med oss och pissa"...
Dock så tror jag att 100% av gymen som har eller planerar att någon gång ha kontroll har en punkt på kontraktet som gör det möjligt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:30.
|

|