Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-16, 10:28   #106
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
En dator med högre kapacitet än en annan är intelligentare.
Citat:
Återigen verkar du verkligen inte förstå vad jag säger. Jag har inte sagt att man mäter datorers kapacitet i intelligens (eller IQ).
Jo?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-16, 10:54   #107
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Jo?
Ja? Var finns problemet? Jag påstår inte att en dator är intelligent. Jag påstår inte heller att du räknar CPU:ns kapacitet i IQ. Jag påstår inte att en dator är smartare än en människa. Jag påstår däremot att SKILLNADEN mellan två datorer som är olika snabba/har olika antal processorer är som skillnaden i intelligens mellan två människor.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-16, 11:03   #108
Trance

Trances avatar

Citat:
Ja? Var finns problemet? Jag påstår inte att en dator är intelligent. Jag påstår inte heller att du räknar CPU:ns kapacitet i IQ. Jag påstår inte att en dator är smartare än en människa. Jag påstår däremot att SKILLNADEN mellan två datorer som är olika snabba/har olika antal processorer är som skillnaden i intelligens mellan två människor.
Känns rätt långsökt eftersom intelligens är så mycket mer och handlar relativt lite om "hårdvaran" och mycket mer om eventuell mjukvara. Men men, skall inte dra denna diskussion längre då jag nog inte kommer förstå vad du vill säga.
Gammal 2006-09-16, 11:13   #109
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Känns rätt långsökt eftersom intelligens är så mycket mer och handlar relativt lite om "hårdvaran" och mycket mer om eventuell mjukvara. Men men, skall inte dra denna diskussion längre då jag nog inte kommer förstå vad du vill säga.
Hehe, Martyrtrance

Men respektive mjukvara går väl antaget snabbare på en snabb maskin än en långsam?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-16, 11:25   #110
Trance

Trances avatar

Citat:
Hehe, Martyrtrance

Men respektive mjukvara går väl antaget snabbare på en snabb maskin än en långsam?
Förmodligen ja. Men det gör ju inte hårdvaran till det mest viktiga eftersom det förutsätter samma program? Vi kommer ju nog aldrig bygga en dator som arbetar som hjärnan gör, men därmot försöker man ju programmera mjukvara som gör det.

Intelligensen är ju förmåga att dra slutsatser, känna igen mönster, resonera. Allt detta är ju något du programmerar in i en dator och att fördubbla processorkapaciteten gör den ju inte alls nödvändigtvis bättre på detta.(jag vet att du nu sade att det bara var en jämförelse) Men samma känns som det är rätt applicerbart på en människa, större hjärna betyder ju inte direkt alltid mer intelligent.

Men det är klart man kan se det som du ser det. På samma sätt man kan säga att att skillnaden mellan två domkrafter är som skillnaden mellan två människor i styrka.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.