Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-12, 20:36   #106
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Tycker en del har lite skev bild av sk "misstagsdoping". Som om det vore något som man får acceptera händer lite då och då av just misstag. Tror ni vi vanliga människor också får i och dopingsklassade medel lite då och då av misstag?

Om inte varför tror ni det är så vanligt hos atleter som riskerar att förlora miljoner och har tillgång till all medicinsk expertis som finns?
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 20:51   #107
TranceII
Registered User

TranceIIs avatar

Reg.datum: Jun 2013
Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg Visa inlägg
Tycker en del har lite skev bild av sk "misstagsdoping". Som om det vore något som man får acceptera händer lite då och då av just misstag. Tror ni vi vanliga människor också får i och dopingsklassade medel lite då och då av misstag?

Om inte varför tror ni det är så vanligt hos atleter som riskerar att förlora miljoner och har tillgång till all medicinsk expertis som finns?
Jag är hyfsat säker på att väldigt många på Kolo har fått i sig dopingklassade medel. Framför allt genom PWO's.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 21:06   #108
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag är hyfsat säker på att väldigt många på Kolo har fått i sig dopingklassade medel. Framför allt genom PWO's.
Säkerligen men om man undviker skumma pwos och andra skumma kosttillskott hur ska man då få i sig av misstag?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 10:41   #109
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Alltså när det gäller längdåkning/skidskytte så ligger det till så här på 2000-talet:

Det land som de som åkt fast för doping kommer ifrån:

Ryssland: 25 st
Finland: 15 st
Norge 2 st (Johaug och Sundby)
Sverige: 0 st

Sedan finns det ju några andra länder också tex en österrikare som åkte fast häromåret med tung epo-/bloddoping.

Så mkt talar ändå för att detta är en form av misstag. Straffet är rimligt tycker jag.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 01:12   #110
Lyset
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Efter att ha läst domen och tittat mer noggrant på stadgarna så har jag ändrat uppfattning. Det är teoretiskt möjligt att ge ett så lågt straff som ett år, om man godtar Johaugs historia.

Vad gäller den faktiska straffsatsen som utmätts i just det här fallet, så är den dock, i mitt tycke, väl låg. Även om man godtar Johaugs version av händelserna rakt av, så är det svårt att se att det hela skulle anses vara "No Significant Fault or Negligence".

Om det kan räknas som "No Significant Fault or Negligence" när man själv administrerar ett preparat som kommer i en tub som det står clostebol på, och vars förpackning dessutom är märkt med en tydlig dopningssymbol, då kan man fråga sig vad "Significant Negligence" är. (Notera att det också finns ett grövre steg på skalan som kallas "Gross Negligence.)

Visst, hon skall ha frågat sin läkare om det var okej, men om ens eget (och läkarens) vittnesmål om detta är tillräckligt, för att det hela skall anses vara närapå den lägsta graden av "Negligence", då verkar det väl enkelt att hamna i botten av straffskalan.
Lyset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 03:04   #111
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Lyset Visa inlägg
Efter att ha läst domen och tittat mer noggrant på stadgarna så har jag ändrat uppfattning. Det är teoretiskt möjligt att ge ett så lågt straff som ett år, om man godtar Johaugs historia.

Vad gäller den faktiska straffsatsen som utmätts i just det här fallet, så är den dock, i mitt tycke, väl låg. Även om man godtar Johaugs version av händelserna rakt av, så är det svårt att se att det hela skulle anses vara "No Significant Fault or Negligence".

Om det kan räknas som "No Significant Fault or Negligence" när man själv administrerar ett preparat som kommer i en tub som det står clostebol på, och vars förpackning dessutom är märkt med en tydlig dopningssymbol, då kan man fråga sig vad "Significant Negligence" är. (Notera att det också finns ett grövre steg på skalan som kallas "Gross Negligence.)

Visst, hon skall ha frågat sin läkare om det var okej, men om ens eget (och läkarens) vittnesmål om detta är tillräckligt, för att det hela skall anses vara närapå den lägsta graden av "Negligence", då verkar det väl enkelt att hamna i botten av straffskalan.
Om inte annat så riskerar man ju kanske att hamna på en "slippery slope" där atleter kan friskriva sig från ansvar väl enkelt.

Vad var det förresten för ytterligare paragrafer som kom in i spel ifall det nu inte bara var de där som vi tjötade om tidigare? Dvs varför kunde de minska straffsatsen ner mot 12mån?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 10:36   #112
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Misstag eller inte, har du något du inte ska ha i kroppen så ska du ha ditt straff. Det är rätt komiskt att samma människor som är "så trött på allt daltande med invandrare och ungdomar" vill själva dalta med andra när de själv behagar. Då syftar jag på åsikter från användare på detta forum.
Gammal 2017-02-15, 23:28   #113
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Misstag eller inte, har du något du inte ska ha i kroppen så ska du ha ditt straff. Det är rätt komiskt att samma människor som är "så trött på allt daltande med invandrare och ungdomar" vill själva dalta med andra när de själv behagar. Då syftar jag på åsikter från användare på detta forum.
Världen är inte så svart/vit som du ger sken av.

Tycker du att alla som har doping i kroppen ska ha maxstraffet och automatiskt bli avstängda på livstid?

Om du inte tycker det så är du också för att "dalta med andra när du själv behagar".

Tycker du även den principen verkar bra i vanliga brottsmålsdomstolar? Dvs bort med alla straffskalor, och ge alla livstid. Kolla inte på förmildrande omständigheter. Har man begått ett brott så har man, och inget annat spelar nån roll...
Gammal 2017-02-15, 23:43   #114
Jocke67
-[][]--------[][]-

Jocke67s avatar

Reg.datum: Jan 2016
Historien känns inte trovärdig. Både läkaren och Johaug missar dopingsymbolen på förpackningen. Och läkaren reagerar inte på den kända anabola steoriden clostebol när han läser innehållsförteckningen. Det känns för osannolikt för att kunna vara sant. Antingen har hon dopat sig "på riktigt" och är salvan en cover-up, eller så gjorde dom en medveten chansning att använda salvan. Men att det gick till såsom Johaug och läkaren berättat känns inte rimligt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 23:56   #115
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Historien känns inte trovärdig. Både läkaren och Johaug missar dopingsymbolen på förpackningen. Och läkaren reagerar inte på den kända anabola steoriden clostebol när han läser innehållsförteckningen. Det känns för osannolikt för att kunna vara sant. Antingen har hon dopat sig "på riktigt" och är salvan en cover-up, eller så gjorde dom en medveten chansning att använda salvan. Men att det gick till såsom Johaug och läkaren berättat känns inte rimligt.
Jag håller med om att en hel del kring den storyn känns konstigt. Men jag är inte helt säker på att det känns troligare att hon medvetet dopat sig heller.
Gammal 2017-02-16, 00:03   #116
Tree Fiddy
Need

Tree Fiddys avatar

Reg.datum: May 2016
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag håller med om att en hel del kring den storyn känns konstigt. Men jag är inte helt säker på att det känns troligare att hon medvetet dopat sig heller.

Nää, inga elitidrottare dopar sig, alla är rena.
Gammal 2017-02-16, 04:11   #117
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tree Fiddy Visa inlägg

Nää, inga elitidrottare dopar sig, alla är rena.
Kryp tillbaka under din sten, och ta dina halmgubbar med dig...
Gammal 2017-02-16, 10:06   #118
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Citat:
Världen är inte så svart/vit som du ger sken av.

Tycker du att alla som har doping i kroppen ska ha maxstraffet och automatiskt bli avstängda på livstid?

Om du inte tycker det så är du också för att "dalta med andra när du själv behagar".

Tycker du även den principen verkar bra i vanliga brottsmålsdomstolar? Dvs bort med alla straffskalor, och ge alla livstid. Kolla inte på förmildrande omständigheter. Har man begått ett brott så har man, och inget annat spelar nån roll...
Helt klart. Enligt mig det enda sättet att seriöst försöka stoppa doping användande bland eliten.
Gammal 2017-02-16, 10:19   #119
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Helt klart. Enligt mig det enda sättet att seriöst försöka stoppa doping användande bland eliten.
Tycker du att samma princip bör gälla även i vanliga brottsmål?
Gammal 2017-02-16, 10:21   #120
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Citat:
Tycker du att samma princip bör gälla även i vanliga brottsmål?
Jag är för mycket strängare straff generellt, ja.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.