2015-09-22, 12:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon
Vid en anställningsintervju (forskare-civilingenjör) förra året sa jag:
"Det är ingen vits med en månadlön över XX000 tusen eftersom en alltför stor del går till skatt".
Tycker det är rätt meningslöst att göda statskassan med en massa pengar till sjuka projekt. Då känns det faktiskt bättre att ha en "lagom"lön och bara betala lite grann i statlig skatt.
|
Hur mkt mer hade du begärt i lön med regressiv skatt?
|
|
|
2015-09-22, 12:46
|
|
|
Joser
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman
Hur mkt mer hade du begärt i lön med regressiv skatt? 
|
ca: 10 000 SEK, (även med rak skatt) och det hade inte varit orimligt.
Han som hade tjänsten innan gick i pension med en månadslön på 64 000:-
och mitt krav hade legat långt under, även om man plussar på 10 000:-
Det finns ju så många andra förmåner än pengar också
|
2015-09-22, 12:50
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon
Det finns ju så många andra förmåner än pengar också 
|
Exakt så, de mest värdefulla förmånerna på en arbetsplats som min cirkulerar kring barnen. Kunna flexa och hämta barnen 15:30 på dagis. Jobba hemma. Mamma/pappa-ledighet, deltidsarbete (extremt kraftfullt när du har en hög lön och deltidslönen bara sjunker på den delen du betalar hög skatt på), osv osv..
|
2015-09-22, 14:09
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax
Jag tycker att vi ska ha högre skatter på saker som är svåra att smita ifrån eller fuska med. Typ högre skatt på fastigheter, energi, drivmedel, kanske en vattenskatt? osv.
Lägre skatt på jobb och konsumtion.
På så sätt får folk själv välja hur de ska spendera sina pengar. Vill de bo flott på Djursholm eller Östermalm i Stockholm kommer det att kosta ännu mer än det gör nu. Vill man bo i en tvåa i Fittja eller Köping kommer det att vara ännu billigare. Efterfrågan på bostäder på billiga ställen kommer att öka. Det spelar ingen roll för efterfrågan på Östermalm, det går ändå inte att bygga mer där.
Högre avgifter/skatt på t ex saker man måste göra. Besikta bilen kanske 200% moms. Hög moms på saker man kan kontrollera, för att inte smuggling ska öka. Resor! Det är alldeles för billigt att flyga t ex. Men detta ska bara gälla svenskar.
Detta är bara exempel, det är principen jag vill få fram. = hög skatt på saker som är svårt att fuska med/smita ifrån och låg skatt på arbete osv.
|
Det är intressant att drivmedel alltid kommer upp från folk som bor innanför eller nära tullarna.
Har man en kollektivtrafik som fungerar visst. Bor man 10 mil från närmaste stad så är bil ett måste.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2015-09-22, 14:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
Exakt så, de mest värdefulla förmånerna på en arbetsplats som min cirkulerar kring barnen. Kunna flexa och hämta barnen 15:30 på dagis. Jobba hemma. Mamma/pappa-ledighet, deltidsarbete (extremt kraftfullt när du har en hög lön och deltidslönen bara sjunker på den delen du betalar hög skatt på), osv osv..
|
Mm, precis. Företaget jag jobbar för lyfter upp föräldralönen till 90 % av den vanliga lönen när man är föräldraledig.
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det är intressant att drivmedel alltid kommer upp från folk som bor innanför eller nära tullarna.
Har man en kollektivtrafik som fungerar visst. Bor man 10 mil från närmaste stad så är bil ett måste.
|
Det finns en anledning till att ingen på landsbygden röstar på MP...
|
|
|
2015-09-22, 14:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
|
Du kan väl flexa, jobba hemma och deltidsarbeta du med, eller? Vore ju väldigt konstigt annars.
|
2015-09-22, 14:35
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Du kan väl flexa, jobba hemma och deltidsarbeta du med, eller? Vore ju väldigt konstigt annars.
|
Självklart kan jag flexa lite också, men normalt på en arbetsplats finns en annan förståelse för att gå hem tidigt för hämta barnen, jämfört med att, ähh jag drar hem nu 15:00 för jag ska hem och spela TV-spel. Kulturen inom svenska företag är sådan att vissa saker accepteras det att man flexar för, andra inte.
De gånger jag tummar på arbetstiderna är i princip enbart när jag ska ut och resa, går då ofta tidigare/kommer in sent och spar en semesterdag här och där.
Deltidsarbete och jobba hemma kräver normalt en anledning och sänder en signal om prioriteringar mellan jobb och annat. Har man inget vettigt argument varför man behöver prioritera något annat ses man lätt som lat.
|
2015-09-22, 14:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris
Detta är nog bara en början på de höga skatterna Sverige kommer att erfara då folkvandring till ett bättre liv bara har börjat; Det har nu i dagarna visat sig att 27% av de flyktingar som söker asyl i Europa är från Syrien+Irak (Eurostat), resterande 67% från andra (alla icke direkt krigsdrabbade) länder. Det gör mig förvånad att media och politiker säger att vi måste betala nu när det pågår ett Syrienkrig - då kan man också tycka att endast Syrier/Irakier borde få söka asyl? Men nejdå alla tror att regeringen/media vet vad de sysslar med och berättar sanningen. Hur många av gemene man tror ni vet om att det är så snedvriden fördelning?
https://www.facebook.com/photo.php?f...c_location=ufi

|
"67% från andra[/B] (alla icke direkt krigsdrabbade) länder."
Utifrån det diagrammet du visade är det 56 % som är länder i krig. Sedan kan det vara ett antal % av "others" som också är länder i krig.
Så skulle nog gissa att nästan 70 % av de som kommer, är från krigsdrabbade länder.
|
|
|
2015-09-22, 14:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Självklart kan jag flexa lite också, men normalt på en arbetsplats finns en annan förståelse för att gå hem tidigt för hämta barnen, jämfört med att, ähh jag drar hem nu 15:00 för jag ska hem och spela TV-spel. Kulturen inom svenska företag är sådan att vissa saker accepteras det att man flexar för, andra inte.
De gånger jag tummar på arbetstiderna är i princip enbart när jag ska ut och resa, går då ofta tidigare/kommer in sent och spar en semesterdag här och där.
Deltidsarbete och jobba hemma kräver normalt en anledning och sänder en signal om prioriteringar mellan jobb och annat. Har man inget vettigt argument varför man behöver prioritera något annat ses man lätt som lat.
|
Visst, jag köper det, men då pratar vi om mer lösa parametrar som hur du tror att du uppfattas av kollegor. Men det är givetvis tråkigt (och fel) om det skulle påverka din utveckling inom arbetet för att du tar dig samma friheter som personer med barn tar.
|
2015-09-22, 16:38
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Trots att vi betalar hög skatt så känns det som att samhället är otryggt och att man som svensk har svårt att få ut något av sin höga skatt, så det känns lite mer som rån än som skatt.
Nu skattar jag ju inte särskilt mycket, eftersom jag tjänar kasst (min månadslön går sällan över 24 brutto, varierar lite beroende på om jag jobbar helger eller extra iofs, men säg 24)
Men om jag tex. blir (mer) sjuk eller förlorar jobbet så känner jag mig inte det minsta trygg med att jag skall ha någon försörjning öht. Jag tycker att man kan läsa dagligen om folk som blir sjuka eller arbetslösa som inte får några pengar öht. Någon teknikalitet går alltid fel, och ersättningar betalas inte ut.
Så även hur sjuk det än visar sig efter alla undersökningar att jag eventuellt är så är jag inställd på att jag måste fortsätta jobba. Nu vet jag ju att patientavgiften jag betalar vid läkarbesök är mestadels symbolisk, och att jag snart kommer få ett högkostnadsskydd, så dessa saker och mycket annat täcker skatten.
Men bara så länge jag jobbar och tjänar pengar, gör jag inte det så är det stor risk att jag hamnar helt utanför. Jag har ett ont öga till f-kassan sedan tidigare då de inte lät mig vara hemma efter att min dotter gick bort i cancer, trots dubbla läkarintyg på att jag var deprimerad och det skulle vara direkt skadligt att jobba så gjorde de en annan bedömning.
Betalar jag hög skatt vill jag ha tryggheten i att kunna få vara sjuk och få slippa att jobba om jag behöver det, den tryggheten tycker jag saknas för etniska svenskar i dagens Sverige.
Hade jag inte behövt betala såpass stor del av mina pengar i skatt så hade jag kanske kunnat finansiera möjligheten i att få vara sjuk och inte jobba under en period.
|
|
|
2015-09-22, 16:41
|
|
|
Infochef
Reg.datum: Aug 2015
|
Hur menar du att det skiljer sig för personer som inte är etniska svenskar?
|
|
|
2015-09-22, 16:49
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av 0x5f3759df
Hur menar du att det skiljer sig för personer som inte är etniska svenskar?
|
De blir försörjda utan att behöva jobba, och får vård utan att behöva betala för den.
|
|
|
2015-09-22, 16:53
|
|
|
Infochef
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
De blir försörjda utan att behöva jobba, och får vård utan att behöva betala för den.
|
Med "de" syftar du väl inte på personer som är svenska medborgare och har bott och arbetat i ett antal år utan flyktingar och asylsökande antar jag? För jag kan inte tänka mig att det skiljer sig mellan vad en finne som kom hit på 80talet och en svensk får i stöd ekonomiskt sett.
|
|
|
2015-09-22, 17:02
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax
Jag tycker att vi ska ha högre skatter på saker som är svåra att smita ifrån eller fuska med. Typ högre skatt på fastigheter, energi, drivmedel, kanske en vattenskatt? osv.
Lägre skatt på jobb och konsumtion.
På så sätt får folk själv välja hur de ska spendera sina pengar. Vill de bo flott på Djursholm eller Östermalm i Stockholm kommer det att kosta ännu mer än det gör nu. Vill man bo i en tvåa i Fittja eller Köping kommer det att vara ännu billigare. Efterfrågan på bostäder på billiga ställen kommer att öka. Det spelar ingen roll för efterfrågan på Östermalm, det går ändå inte att bygga mer där.
Högre avgifter/skatt på t ex saker man måste göra. Besikta bilen kanske 200% moms. Hög moms på saker man kan kontrollera, för att inte smuggling ska öka. Resor! Det är alldeles för billigt att flyga t ex. Men detta ska bara gälla svenskar.
Detta är bara exempel, det är principen jag vill få fram. = hög skatt på saker som är svårt att fuska med/smita ifrån och låg skatt på arbete osv.
|
Varför ska man betala skatt på en byggnad du köpt på en tomt du äger?
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2015-09-22, 17:06
|
|
|
Infochef
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce
Varför ska man betala skatt på en byggnad du köpt på en tomt du äger?
|
Någon sorts löpande skatt/hyra på mark finner jag högst logisk då just mark är ett lite unikum när det kommer till ägande. Så jag tycker det är rimligt att man på något sätt betalar till landet/folket för att man nyttjar marken.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:42.
|

|