|
Visa resultat för omröstning: Ok med drogtester på jobbet?
|
|
Det är ALDRIG ok, utan undantag
|

|
10 |
5.29% |
|
Generellt nej, med undantag tex. polisen, piloter och liknande.
|

|
45 |
23.81% |
|
Nej, inte ok att systematiskt göra det, enbart ok vid misstanke
|

|
32 |
16.93% |
|
ja, det är helt ok. Upp till chefen!
|

|
85 |
44.97% |
|
Det borde göras på alla dagligen!
|

|
14 |
7.41% |
|
Vet ej
|

|
3 |
1.59% |
2014-03-01, 00:56
|
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av 4623
Så amfetamin går inte att använda som prestationshöjare?
|
Citat:
Ursprungligen postat av skippy
Har du några källor på att den är klassad som prestationshöjande?
|
Det är verkligen ingen nyhet.
"Enhancing performance
Therapeutic doses of psychostimulants, including amphetamine, improve performance on working memory tests both in normal functioning subjects and those with ADHD by increasing cortical network efficiency.[15] These stimulants increase arousal and, within the nucleus accumbens, improve task saliency.[15] Stimulants improve performance on difficult and boring tasks.[15]
Consequently, amphetamine is used by some college and high-school students as a study and test-taking aid.[45] Based upon studies of self-reported illicit stimulant use among college students, performance-enhancing use, as opposed to abuse as a recreational drug, is the primary reason that students use stimulants.[46] At doses much higher than those medically prescribed, stimulants can interfere with working memory and cognitive control.[15]
Amphetamine is also used by some athletes for its psychological and performance-enhancing effects.[14][28][47] In competitive sports, this form of use is prohibited by anti-doping regulations.[14] In healthy people at oral therapeutic doses, amphetamine has been shown to increase physical strength,[14][48] acceleration,[14][48] stamina,[14][49] and endurance,[14][49] while reducing reaction time.[14] Like methylphenidate and bupropion, amphetamine increases stamina and endurance in humans primarily through reuptake inhibition and effluxion of dopamine in the central nervous system.[48][49] Similar to cognition enhancement, very high amphetamine doses can induce side effects that impair athletic performance, such as rhabdomyolysis and hyperthermia.[13][24][48]"
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Ampheta...ng_performance
|
|
|
2014-03-01, 01:02
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Röker du på en gång varannan helg ger det precis samma utslag som om du röker på 24/7 på ett typiskt urinprov. Medicinerar du med metamina för din adhd är du positiv på amfetamin. Har du hosta och tagit Mollipect åker du dit på metamfetamin, har du istället använt coccilana ger du samma utslag som en heroinist, käkar du sertralin kan du bli positiv på benzo. Har du ätit voltaren blir du också positiv på benzo. Har du halsbränna eller magkatarr och tar Zantac åker du dit på metamfetamin.
|
Du verkar sitta på mycket drogrelaterad information. *antecknar*
|
2014-03-01, 01:09
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Det är inte helt upp till chefen. Arbetsgivare och arbetstagare ingår ett avtal där det gäller specifika villkor. Passar inte avtalet för någondera av parterna ska man inte ingå det.
|
I den bästa av världar funkar det kanske så. Men idag måste man köpa läget, antingen för att man är rädd för att inte ha någon inkomst, få mindre inkomst, eller för att man vill avancera i företaget.
Tänk dig själv ett skräckscenario, du får bra betalt, har vant dig vid en viss ekonomisk standard och vips skall chefen införa drogtester. Din lillebror rökte på under helgen och du satt bredvid, det ger dig ett positivt utslag på hasch. Du får kicken för att det är emot företagets policy att röka hasch.
Hela livet och tryggheten sitter ju i jobbet, och blir man av med det, då väger referenser väldigt tungt, särskilt i en begränsad bransch där alla chefer känner varandra, då är ett positivt drogtest ingen höjdare som referens.
|
|
|
2014-03-01, 01:28
|
|
|
Gammelsmalfetsvag
Reg.datum: Sep 2009
|
För det första förstår jag inte riktigt varför folk verkar skilja på alkohol och andra droger i det här sammanhanget, jag förutsätter att de skulle testa för båda... Minst lika illa att komma in berusad som påverkad av någon drog som är olaglig.
Gällande Filmjölks resonemang gällande medicinering så får man väl naturligtvis hantera detta i samförstånd med sin chef. Säga att nu tar jag den och den medicinen, är la inte svårare än så?
Skulle definitivt köpa att drogtesta mig på jobbet, har redan gjort det när jag skulle in på OKG för ett jobb, men vill någon att jag pissar i en kopp varje vecka så fine, inga problem...
Det är företaget som ställer upp de villkor som gäller för de anställda (inom lagens råmärken naturligtvis, jag vet faktiskt inte exakt hur lagen ser ut gällande detta), gillar man inte de villkoren så får man väl ta och leta upp ett annat jobb.
|
|
|
2014-03-01, 01:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Det är verkligen ingen nyhet.
"Enhancing performance
Therapeutic doses of psychostimulants, including amphetamine, improve performance on working memory tests both in normal functioning subjects and those with ADHD by increasing cortical network efficiency.[15] These stimulants increase arousal and, within the nucleus accumbens, improve task saliency.[15] Stimulants improve performance on difficult and boring tasks.[15]
Consequently, amphetamine is used by some college and high-school students as a study and test-taking aid.[45] Based upon studies of self-reported illicit stimulant use among college students, performance-enhancing use, as opposed to abuse as a recreational drug, is the primary reason that students use stimulants.[46] At doses much higher than those medically prescribed, stimulants can interfere with working memory and cognitive control.[15]
Amphetamine is also used by some athletes for its psychological and performance-enhancing effects.[14][28][47] In competitive sports, this form of use is prohibited by anti-doping regulations.[14] In healthy people at oral therapeutic doses, amphetamine has been shown to increase physical strength,[14][48] acceleration,[14][48] stamina,[14][49] and endurance,[14][49] while reducing reaction time.[14] Like methylphenidate and bupropion, amphetamine increases stamina and endurance in humans primarily through reuptake inhibition and effluxion of dopamine in the central nervous system.[48][49] Similar to cognition enhancement, very high amphetamine doses can induce side effects that impair athletic performance, such as rhabdomyolysis and hyperthermia.[13][24][48]"
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Ampheta...ng_performance
|
Nej det är ingen nyhet att den KAN öka prestationsförmåga.
Men om jag inte har väldigt fel nu så är den klassad som en Drog och ej Prestationshöjande, vilket var själva poängen.
Biverkningar som hallucinationer, psykoser, inbillningar, förföljelsermanier - nej jag vill fortfarande inte att min kirurg tar amfetmin.
Även om den skulle möjligtvis kunna användas för att prestera bättre så har den fortfarande drogkaraktäristiska biverkningar som gör att den inte bör användas för att prestera högre.
En av mina kortvariga exflickvänner tog amfetamin förut, sedan dess har hon haft en hepatit-C-lever, tagit sprutor för att bota det, det gick vägen. Hon har förföljelsemanier, vill inte titta människor i ögonen, vill inte gå på affären för att handla pga att hon vill inte stå i kassan och betala en främling pengar eller dra sitt VISA kort, det är tydligen jättehemskt.
Utvecklat ett stört ADHD beteende, har svårt att visa känslor pga sönderknarkat huvud, ibland svårt att visa sina barn kärlek, svettningar, hatar att träffa nya människor och så vidare, listan är lång.
- Nej jag vill inte att min hjärnkirurg använder amfetamin!
Och ja, det är fortfarande en jäkla skillnad på doping och droger som amfetamin.
|
|
|
2014-03-01, 02:01
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Du verkar sitta på mycket drogrelaterad information. *antecknar*
|
Du verkar anteckna mycket. *antecknar*
|
|
|
2014-03-01, 02:12
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av newb123
Du verkar anteckna mycket. *antecknar*
|
Baserat på den enda gång du sett mig säga det? *ringer polisen*
|
2014-03-01, 02:16
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Baserat på den enda gång du sett mig säga det? *ringer polisen*
|
Du ringer polisen, jag blir så förvånad.
|
|
|
2014-03-01, 08:09
|
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Röker du på en gång varannan helg ger det precis samma utslag som om du röker på 24/7 på ett typiskt urinprov. Medicinerar du med metamina för din adhd är du positiv på amfetamin. Har du hosta och tagit Mollipect åker du dit på metamfetamin, har du istället använt coccilana ger du samma utslag som en heroinist, käkar du sertralin kan du bli positiv på benzo. Har du ätit voltaren blir du också positiv på benzo. Har du halsbränna eller magkatarr och tar Zantac åker du dit på metamfetamin.
|
Det finns mer eller mindre bra tester och det mesta du räknar upp går väl att särskilja på ett bra test? Sen uppger man väl precis som vid dopingtest vad man har använt för mediciner i samband med ett privat pissprov?
|
|
2014-03-01, 10:38
|
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Om man följer tanken på att arbetsgivaren inte har nåt att göra med ens fritid, vad tänker ni om att samma arbetsgivare har ansvar för samma persons konsekvenser av fritiden?
Super man så har arbetsgivaren rehabansvar, problem med äktenskapet och man mår dåligt-arbetsgivaren har rehabansvar. Bryter man benet, arbetsgivaren står där igen med skägget i brevlådan.
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2014-03-01, 11:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av thenut
För det första förstår jag inte riktigt varför folk verkar skilja på alkohol och andra droger i det här sammanhanget, jag förutsätter att de skulle testa för båda... Minst lika illa att komma in berusad som påverkad av någon drog som är olaglig.
|
Att komma in berusad innebär ju att druckit nyligen eller druckit så pass mycket dagen innan att man inte hunnit nyktra till ännu. Spårningstiden för alkohol är kort.
När det gäller många andra droger går det ju att spåra efter lång tid, även då man varit nykter i flera dagar.
Så man kanske kommer till jobbet nykter och ordentlig. Man är skötsam, men faller dit på ett drogtest för att man rökte på i fredags. När det gäller alkohol kan man supa sig bedrövlig på lördagen utan att ha en promillehalt på måndagen. Och även om man är nykter så kan man vara ordentligt bakis och inte vara lämpad för att jobba med t ex tunga maskiner.
Det är väl därför folk skiljer på alkohol och andra droger eftersom många anser att det är självklart att man inte ska komma in påverkad av droger (inkl. alkohol) på jobbet. Men ett drogtest som ger positivt utslag behöver inte betyda att man är påverkad. Bara att man har varit det, eller åtminstone fått i sig en substans som fortfarande går att spåra.
Man kan åka dit trots att man alltid är nykter och vid sina sinnes fulla bruk på jobbet.
|
C4L
|
|
|
2014-03-01, 11:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Om man följer tanken på att arbetsgivaren inte har nåt att göra med ens fritid, vad tänker ni om att samma arbetsgivare har ansvar för samma persons konsekvenser av fritiden?
Super man så har arbetsgivaren rehabansvar, problem med äktenskapet och man mår dåligt-arbetsgivaren har rehabansvar. Bryter man benet, arbetsgivaren står där igen med skägget i brevlådan.
|
Men nånstans måste man sätta en gräns. Folk måste få leva. Då menar jag inte droger. Man måste ha friheten att göra saker som ev. kan göra att man råkar bli sjukskriven
|
|
|
2014-03-01, 11:42
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps
Men nånstans måste man sätta en gräns. Folk måste få leva. Då menar jag inte droger. Man måste ha friheten att göra saker som ev. kan göra att man råkar bli sjukskriven
|
Folk ska få bruka droger på fritiden så länge dom håller sig i skinnet, såklart. Kan man bruka en av dom absolut farligaste drogerna i världen(alkohol) regelbundet och fortfarande klara svåra studier och arbetsuppgifter så kan man såklart bruka lättare saker, som cannabis.
Folk måste förstå hur farligt alkohol egentligen är, när dom väl har förstått det så borde dom sätta saker och ting i perspektiv. Dom som känner folk som pluggar på hög/uni vet nog också hur jävla hårt det sups och knullas.
Om jag var arbetsgivare skulle jag endast drogtesta om jag misstänkte att ett ev. bruk påverkade någons prestanda.
Senast redigerad av Santoro den 2014-03-01 klockan 11:44.
|
|
|
2014-03-01, 11:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Att någon drogar sig rekreationellt innebär inte per automatik att det får negativa konsekvenser för individen och/eller arbetsplatsen i framtiden.
Att någon har ett "rent leverne" innebär inte per automatik att denne inte medvetet saboterar verksamheten (i smyg) på jobbet.
Till syvende och sist så handlar det om personen är skötsam och inte en uppenbar "accident to happen". Man kan söka efter (vissa) riskfaktorer men då dömer man ut någon på förhand. Ibland kanske man dessutom överskattar vissa riskfaktorer.
Jag tror ju att ju fler riskfaktorer en arbetsgivare får lov (och har råd med) att söka efter, desto fler kommer denna att söka efter. Nånstans får man sätta upp regler för vad som är ok och inte ok. På vissa arbetsplatser kan jag självklart förstå varför man bör få göra drogtester. På andra kan man kanske tycka att det är rätt onödigt. Ffa kanske man inte bör göra en komplett drogprofil på blodproven utan enbart söka på de droger som anses vara "högrisk" för jobbets verksamhet eller individens fysiska och mentala status.
När det gäller alkohol kan man ju säkert utveckla tester som skulle kunna avgöra "hur bakfull man är" och det hade nog blivit rage om man börjat med sådana tester och satt dit folk för att man anser att de dricker oansvarigt mycket med alkohol på helgen. Även om det kanske varit berättigat.
"Vafan de har väl inte arbetsgivaren att göra med? Klart man kan vara lite bakis på måndag, tisdag! Man måste ju få ha lite kul på sin lediga tid!"
|
C4L
Senast redigerad av Sniggel den 2014-03-01 klockan 11:55.
|
|
|
2014-03-01, 12:00
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Till syvende och sist så handlar det om personen är skötsam och inte en uppenbar "accident to happen". Man kan söka efter (vissa) riskfaktorer men då dömer man ut någon på förhand. Ibland kanske man dessutom överskattar vissa riskfaktorer.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.
|

|